Ta vara på bananer, recept?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare gul_zebra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 792

gul_zebra

Trådstartare
Köpte ett gäng bananer som visade sig vara skitäckliga, så det får bli mat av de istället. Bananpannkaka är en tanke, på spis och i ugn, men vad kan man mer hitta på med bananer? Har ni några favoritrecept innehållande banan?

Edit: Är alltså ute efter recept på mat, inte bakelser :p Nyttiga mellanmål är dock av intresse också!

Kyckling (eller fläskfile) med banan och curry är typ mitt bästa bananrecept :D Men jag har förstått att alla inte gillar det konstigt nog :angel: :D

Annars äter jag mycket typ smoothies och där fungerar det ju att ha i banan. Vill du inte äta allt med en gång går det ju att skiva bananen och frysa till ett senare tillfälle.

Kyckling (eller fläskfile) med banan och curry är typ mitt bästa bananrecept :D Men jag har förstått att alla inte gillar det konstigt nog :angel: :D

Annars äter jag mycket typ smoothies och där fungerar det ju att ha i banan. Vill du inte äta allt med en gång går det ju att skiva bananen och frysa till ett senare tillfälle.
Vore det inte för curryn så hade jag testat! :D

Yes, fryst banan var standard i min frys förr, mixade med propud och gjorde mjukglass eller milkshake av det :d Tyvärr inte ett alternativ nu och banan är inget jag brukar använda längre annat än till just bananpannkaka och att äta som den är eller med keso. Klarar öht inte riktigt av typ flytande matvaror som shakes och smoothies längre, tyvärr!

Går det kanske att spara den för framtida bananpannkakor annars?

Och du måste ju inte ha curry i, utan göra det mer likt typ flygande jacob med chili istället (om du nu vill prova då) :)

Köpte ett gäng bananer som visade sig vara skitäckliga, så det får bli mat av de istället. Bananpannkaka är en tanke, på spis och i ugn, men vad kan man mer hitta på med bananer? Har ni några favoritrecept innehållande banan?

Edit: Är alltså ute efter recept på mat, inte bakelser :p Nyttiga mellanmål är dock av intresse också!
Du kan dela dom i bitar och frysa in dom för framtida bananbröd, bananpankakor och banankakor. Ev smoothies om du gillar sådant.

Bananpannkakor

2 bananer
2,5 dl växtmjölk
2,5 dl mjöl av valfri sort
Lite vaniljsocker
0,5-1 tsk bakpulver

Mixa ihop och stek små plättar.

Ibland byter jag en del av mjölet mot havregryn. Mina barn är helt tokiga i dem.

Går det kanske att spara den för framtida bananpannkakor annars?

Och du måste ju inte ha curry i, utan göra det mer likt typ flygande jacob med chili istället (om du nu vill prova då) :)
Vis av erfarenhet så sparar jag inte banan då de inte förbrukas :p
Kanske det!

:laugh: Jag som har gjort mig av med våffeljärnet, attans! ;)

Bananbröd! Behöver inte alls bli onyttigt 😊
Yes! Fick tips om ett bananbröd på bara banan, kakao och bakpulver, det ska provas :D

Flygande Jacob! Denna magiskt innovativa rätt med kyckling, banan, jordnötter, vispad grädde och chilisås, bacon på toppen.
Denna rätt som låter så jävla äcklig och så jävla god på samma gång :laugh: Den HAR funnits i åtanke några gånger, kanske dags att testa nu då :p

Muffins går bort, jag kan inte med dadlar, men bollarna såg jäkligt goda ut! Och mest grejer jag har hemma redan, så de ska provas!

Bananpannkakor

2 bananer
2,5 dl växtmjölk
2,5 dl mjöl av valfri sort
Lite vaniljsocker
0,5-1 tsk bakpulver

Mixa ihop och stek små plättar.

Ibland byter jag en del av mjölet mot havregryn. Mina barn är helt tokiga i dem.
Bananpannkaka blir det garanterat, fast jag kör banan och ägg bara, funkar klockrent det med :D

Banankola? Går under "mellanmål" snarare än godsak tycker jag. Mixa mogna bananer till bananpuré, koka och rör länge, platta ut, låt kallna, skär, ät. 100% banan.
Jag skulle göra det oftare om det inte var så arbetskrävande, nyckeln till framgång är att röra i en timme ungefär.

Banankola? Går under "mellanmål" snarare än godsak tycker jag. Mixa mogna bananer till bananpuré, koka och rör länge, platta ut, låt kallna, skär, ät. 100% banan.
Jag skulle göra det oftare om det inte var så arbetskrävande, nyckeln till framgång är att röra i en timme ungefär.
Var tvungen att googla, det lät skitdrygt men jag måste bannemig testa ändå! Hur är det med förvaring och hållbarhet dock? Hur länge håller de i kyl och går de att frysa och att ha i rumstemp?
Känns som ett perfekt snack före och efter träning, och en perfekt grej att pyssla med en skittråkig kväll med någon bra podd igång :)

Var tvungen att googla, det lät skitdrygt men jag måste bannemig testa ändå! Hur är det med förvaring och hållbarhet dock? Hur länge håller de i kyl och går de att frysa och att ha i rumstemp?
Känns som ett perfekt snack före och efter träning, och en perfekt grej att pyssla med en skittråkig kväll med någon bra podd igång :)
Hållbarheten var inget problem här, den tog nog slut på en dryg vecka. Jag förvarade i kyl.

Uhm inte för att vara sådan, men är du säker på att inte maten du lagar med dem blir äcklig också?

Morötter tex påverkar ju morotssoppa väldigt mycket, är det läskiga morötter blir soppan ganska läskig.

Till det där vill en ju ha en sådan där automatisk visp/omrörare som hängs över kastrullen!

Uhm inte för att vara sådan, men är du säker på att inte maten du lagar med dem blir äcklig också?

Morötter tex påverkar ju morotssoppa väldigt mycket, är det läskiga morötter blir soppan ganska läskig.
Jo tanken slog mig, men gårdagens bananpannkakor blev finfina iaf :D Provsmakade lite på de mixade bananerna och redan där smakade det bara banan :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: Ridinglady
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 382
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 834
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?