Tabbar på jobbet?

Ja du :D

-poffat 400Amp säkring i kraftrummet så ett helt rum med telecomutrustning inte fick ström på ett tag..

-kört på ett rör med kylvatten mitt i ett rum fullt med strömkablar under golvet (här kom jag dock undan på nått sätt och blev istället hyllad för jag "upptäckt problemet" :angel::o:D )

Och ja jag har kvar jobbet
 
Absolut! Pinsammaste på detta jobb var när jag var ny och skulle fakturera en av våra största kunder. Råkade skicka två fakturor när det eg bara skulle vara en. Kunden var inte så glad och det slutade med att jag och min chef fick sitta manuellt och ändra. Skicka en kredit och en ny debet. Det gick lätt att ändra, men var bara oerhört pinsamt och tåg lång tid i systemet...

Sånt har jag suttit med flera gånger. Både när jag eller kollegor gjort fel. Har suttit som reklamationsansvarig och haft på mitt bord att just reda ut fel och fel blir det åt alla möjliga håll. Människor gör fel helt enkelt! Men sällan sura miner från kunder tack och lov, det går ju att rätta till!

En riktigt pinsam grej jag gjort var nog när jag var utleveransansvarig och råkade skicka iväg x pallar till fel kund. Den kunden blev inte alls nöjd med att behöva knöka in pallar de inte hade plats med, tills vi rätt ut så att de kunde lastas om och gå iväg till rätt kund. Eller den gången jag råkade radera alla EDI:er så fraktbolaget inte fick in rätt information om våra sändningar en dag. Det var ingenting de inte kunde rätta till, men de hade ju vett att ta betalt för det ...

Andra kollegor har tabbat sig rejält som drabbat stort rent ekonomiskt. Visst har det uppstått sura miner, lett till allvarliga möten, men alla fattar ju att det som hänt har hänt. Man kan bara göra det bästa av situationen och ta lärdom av det. Inget någon har förlorat jobbet för och snart sitter man i fikarummet och skrattar igen och allt är som vanligt. :)
 
Jag klantade mig lite för något år sedan, tog emot en utbetalningsavi som var lite stor, men 1900:- kändes inte som ett problem att betala ut mitt i fredagsrushen, fast vi är en liten butik på landet. Fast utbetalningen var ju på 19000:- så jag tömde kassan helt på kontanter...
Hade tur så medarbetarna tyckte det var ingen fara, några kunder fick vänta medan vill återfyllde kassan och jag fick en tillsägelse att läsa en gång extra innan jag accepterade utbetalningsavierna.
 
Avdelning pinsamma grejer förresten: egentligen var det inte bara mitt fel, men jag hade ett case med vår IT-avdelning och fick en dansk på tråden, som skulle lösa problemet åt mig. Det gick bra och så sa han något på grötig danska ”då gör jag det här på dina kollegors inlogg också”. Visst sa jag.

Tyvärr visade det sig inte vara lika lätt att lösa hos dem, så de åkte ur systemet helt. En kollega blev så frustrerad att hon gick hem. 🙈 Ingen blev väl egentligen arg på mig, det var ju inte mitt fel att tekniken strulade och IT-dansken inte lyckades lösa det, men jag hade några svettiga dagar där det kändes som mitt fel för att jag dragit igång alltihop. Glömt och förlåtet i dag tack och lov. Och allt funkar bättre i dag. :up:
 
Fel gör alla! Man kan försöka tänka Dog någon? Skadades någon? Om inte är det inte så illa ;)

Jag har mest lovat saker som jag inte borde lovat eller gått med på något muntligt och sedan fått backa. Folk har blivit arga/besvikna och det har kostat mer pengar för dem och jag har skämts. Och jag har behövt diskutera det med kollegor och berätta om mina misstag. Men ingen har dött eller förolyckats, det är det viktiga.
 
Kom på att jag stått och glott in i ett skåp där jag kopplade ur en godiskabel (+ och - ) där ena tråden går mot skenan. Vilket resulterar ett vattenfall med gnistor. Rakt ut och ner på golvet.

Klippt av ~230 kabel med en avbitare. Då small det!

Nu ska jag nog inte berätta mer :angel:
 
Mitt största misstag var när jag dödade 9 000 studenter i huvudsystemet, som exporterat data till alla andra system inklusive passerkort o s v. Dom blev lite förvånade när dom ringde supporten och undrade varför dom inte kunde komma in/logga in o s v, och fick till svar att dom var döda. :)

Hahaha!
 
Jodå, jag har också ställt till det. En gång för länge sedan rejält, när jag pga stress och hög arbetsbelastning missbedömde vilka resurser som behövdes för ett mycket stort uppdrag. Resultatet blev ett event som kunden inte var så nöjd med, och min dåvarande arbetsgivare fick kreditera kunden ett par hundra tusen kronor. Det var inte mitt stoltaste ögonblick, men jag lärde mig av det. Och behöll jobbet.
 
Jag råkade beställa en kyl och en delad kyl/frys som ska stå bredvid varandra i olika serier. Så den ena har vitt handtag och den andra silverfärgat, och även fronterna ser lite olika ut. Ser ju proffsigt ut i ett nybyggt kontor...
Och en leverantör till oss råkade just skicka hit dörrar för 50000kr som jag inte avropat.
Så folk gör fel och det brukar gå bra. Viktigast är ju att berätta att det hänt så det kan hanteras!
 
Jag gjorde ett allvarligt misstag en gång när jag jobbade i offentlig verksamhet. Misstaget ledde till en anmälan till personalansvarsnämnden och slutade med en varning. Det var fruktansvärt jobbigt innan jag fick beslutet och jag hade fruktansvärd ångest under den perioden.
 
> Tänt en tändsticka precis under en brandvarnare, vilket resulterade i tre brandbilar + stegbil på besök!
> Dragit igång inbrottslarmet fler gånger än jag kan räkna.
> Nekat min egen chef inträde på krogen (hade aldrig träffat honom, och vi skulle ju bara släppa in folk på listan!)
> Råkat radera hela verksamhetens Gsuite-konto, dock lyckades jag återställa allt men jag kräktes i min sopkorg av nervositet undertiden.
 
Jag lämnade en gång en kofot intill valvdörren på jobbet en stooor tung dörr som hängt sig lite. Inte nog med det så gick larmet en söndag när jag var där och städade och det var fel på larmet så Telia och Securitas var med på noterna och jag åkte hem. Då gick larmet igen när jag är halvvägs hem och möter polisbilen. Jaha de är ute och åker. Sen får jag veta dagen efter att det var ett riktigt hålligång på bygden för det var ju nån som lämnat en kofot :D
 
Ja alltså. Jag jobbar ju som brevbärare och är klantig redan som det är. Det är självklart att misstag händer lite då och då (trots att jag inte jobbar på postnord ;) ). Nu har jag jobbat i lite drygt ett år och såklart hunnit med en hel del.

Under min andra vecka så kraschade jag en moppe rakt in i en husvägg. Huset höll. Moppen gjorde det inte. En kollega fick komma med skåpbil, lasta in moppen och köra den till verkstad... Hur många gånger jag välte med moppen i början, det går inte ens att räkna :o

Jag har tappat bort två nyckelbrickor som ledde till några hus mitt i centrum här. Höll på att skämmas ihjäl, men chefen sa glatt att "Det var ju bra att det var nyckelbrickor och inte vanliga nycklar, brickorna går ju att spärra!".

Jag har lyckats låsa in nycklar i en moppe, så att två kollegor fick skruva isär moppen lite för att vi alls skulle komma åt nycklarna (det får jag fortfarande höra lite då och då...).

På vintern har vi en "vurpometer" på ena whiteboardtavlan. Där skriver vi upp hur många gånger vi ramlar med mopederna. Jag och ena favoritkollegan vurpade 4 gånger var den här vintern, andra favoritkollegan vurpade 3 gånger och några andra kollegor vurpade 1-2 gånger var. Vi tycker det är lite kul. Chefen låtsas nog som att han inte ser hur vi räknar det där.

Sedan det som jag verkligen känner mig dum för: Jag har nu två gånger den senaste veckan tappat bort spårbara paket :banghead: Om jag skämdes i förrgår när de ansvariga pratade med mig om det första paketet, så var det ingenting mot hur mycket jag skämdes när de i morse berättade för mig att ännu ett paket försvunnit, att det stod som utdelat men att mottagaren hört av sig om att det inte delats ut. Det spelar ingen roll att vi bara håller på med småpaket som i vanliga fall går ner i brevlådorna, det får ju absolut inte hända. Men ja... Chefen verkar inte ha någon plan på att ge mig sparken iaf. Däremot blev det en allmän påminnelse vid morgonmötet att vara extra noga med paketen...

Det har hänt förut också, men enda gången som jag minns var när en ganska oerfaren timanställd delade ut. Jag ska vara mer erfaren och ordentlig än att göra sådana missar och framförallt - om sådana missar sker så ska jag ju åtminstone ha en aning om vad som har hänt. Inte bara stå som ett levande frågetecken utan att fatta något alls.

Försöker trösta mig lite med att en mycket erfaren kollega tidigare i våras körde emot en bil så att det blev en rejäl repa i lacken på den. Bilägaren råkade vara en bekant till mig, så hen ringde mig, frågade vem som ska kontaktas osv och var allmänt skitsur. Själv stod jag mest och försökte få bekanting något gladare och säga att hen inte får vara allt för sur på kollegan, för jag tycker mycket om den kollegan :cautious: Det slutade bra i alla fall, företaget har såklart försäkringar som täcker sådana saker, men ja. Ett tag kändes det lite dumt.
 
För lite tröst (jag vill inte känna mig som ensam idiot) vill jag gärna höra om andra som klantat sig på jobbet. Gick det bra ändå? Fick ni behålla jobbet?
Jag har tabbat mig rejält på jobbet, backat in i en vägg så fasaden lossnade :angel: och ja jag har jobbet kvar. var när jag precis hade börjat och inte hade den erfarenheten och kunskaperna jag har idag. En fullhöjdad lastbil är 4,5 hög och inte lika hög/låg som den lägre, så nej det går inte att backa på samma sätt. 🙄🙈

Har även kört sönder stuprännan över taket vid pumpen, det stod betongsuggor på asfalten för att skydda taket. Jag hade kört lite nära en av suggorna och för att inte köra på den, väjde jag vänster ut från den, det jag inte tänkte på då, var att jag skickade höger bakhörn rätt i stuprännan. (var också i början av min karriär innan jag lärde mig att lastbilar har överhäng me)
Va rätt skamsen när jag gick in till chefen och berättade, men det var inte mer med det, stuprännan lagades inte på flera år, tror den var så i 4 år tills en annan kollega mosade den ännu mer och fick bytas. :p

Skulle jag tabba mig idag rycker jag på axlarna och berättar för chefen. Då har jag ryggen fri, vill chefen skälla så får han/hon göra det, det kommer ändå inte göra tabben ogjord och jag har redan lärt mig på tabben.
Jag upplever att min chef jag har idag inte blir sur/arg om man berättar direkt, däremot tiger man och försöker gömma det och det senare kommer fram då är det inte lika kul längre.
 
För lite tröst (jag vill inte känna mig som ensam idiot) vill jag gärna höra om andra som klantat sig på jobbet. Gick det bra ändå? Fick ni behålla jobbet?

Alla har klantat sig på jobbet någon gång! De som säger något annat ljuger eller har inte insett sina misstag bara. Sen beroende på vad man jobbar med blir det ju olika digniteter på det hela. Ofta är det inte så illa som man tror! Och en välfungerande arbetsplats med trevliga kollegor dömer inte andra utan är ödmjuka inför komplexiteten och att alla gör misstag tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 859
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 482
Senast: fejko
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp