Tabbar på jobbet?

Alla gör misstag. Jag har inte så mycket ansvar och det kan inte hända så mycket när jag gör fel. Tagit fel betalt några gånger, missat att hålla bussar vid försening och försovit mig. Det är riktig ångest eftersom vi får höga viten när tågen går utan personal.

Vi har några stoppkörningar varje år, en kollega körde upp på en spårspärr så tåget spårade ur och blockerade hela bangården, någon körde in i stoppbocken och det har hänt att folk kört från depån med dieselslangarna kvar i tåget.
Ingen har fått sparken, vi är inga maskiner och misstag händer.
 
Jobbade extra med att röjde snö en vinter på en brf och traktorn gled på parkering rakt in i en bli som var parkerad där, gick inte att köra fram eller backa och bilen kunde inte köra fram pga en vägg utan det behövdes en större traktor för att få loss mig :o.

Blev erbjuden mer varaktig tjänst senare fast som lokalvårdare.
 
Jag har precis begått en dundertabbe på mitt nya jobb. Har meddelat ansvarig och sitter nu på kontoret med en klump i magen och hoppas att felet går att rätta till. Och att mina kollegor inte får reda på något, är inte säker på att de är lika förlåtande som den ansvarige.

För lite tröst (jag vill inte känna mig som ensam idiot) vill jag gärna höra om andra som klantat sig på jobbet. Gick det bra ändå? Fick ni behålla jobbet?

Äsch jag gör stora tabbar ibland, felbedömningar. Så länge de inte dominerar är det just acceptansen av misstag som tillåter utveckling och möjlighet till storverk. Man lär sig extremt mycket av misstag o tabbar, mycket mer än när allt bara rullar som tåget.

Så länge det ”bara” handlar om ekonomisk skada och att det blir extra jobb, so be it. Jag kan tänka mig att det är ett snäpp tuffare när det är människor som får ta stryk på olika sätt mer bokstavligt.
 
Kom på att jag total kvaddat en bil i en rondellkrock som var helt mitt fel, det mest pinsamma var att det var min sista dag för jag skulle börja plugga.
Var välkommen tillbaka efter skolan var slut och jobbade där ett tag tills jag fick upp kundkretsen som hovslagare.
 
Jag har precis begått en dundertabbe på mitt nya jobb. Har meddelat ansvarig och sitter nu på kontoret med en klump i magen och hoppas att felet går att rätta till. Och att mina kollegor inte får reda på något, är inte säker på att de är lika förlåtande som den ansvarige.

För lite tröst (jag vill inte känna mig som ensam idiot) vill jag gärna höra om andra som klantat sig på jobbet. Gick det bra ändå? Fick ni behålla jobbet?

Jag skapade av misstag en e-postloop vid ett utskick till en lista på ca 300 personer över människor som var anknutna till ett antal universitet runt om i världen. Sedan loggade jag ut och gick på långpromenad - faktiskt tillsammans med @Red_Chili. Några timmar senare hade jag fått flera panikslagna mejl och missade telefonsamtal från IT-ansvariga diverse prominenta universitet om att jag måste göra något för att bryta loopen innan deras servrar kraschade. Or else ... :o
 
Pajade tjänstebilen när jag skulle in på en smal väg ner till en patients gård som inte var plogad. Körde fast rejält men kom till slut bort och kunde backa upp men där dog bilen pga att det hade kommit in så mycket snö i avgassystemet. Det blev inget besök hos patienten för jag hade kört ner på fel gård och det kostade flera tiotusentals kronor att laga bilen.
 
Maken råkade dra igång fel rapport på jobbet vilket låste hela lagersystemet en hel dag innan IT lyckades bryta rapporten. Den gick visst in och gjorde något med lagerplatserna så det höll på att bli riktigt generalknas. De var mest tacksamma att de uppmärksammades på att rapporten inte krävde max/Min värden. Nu går den inte att köra utan att ha angett det. :)
 
Jag har gjort massor av misstag, men som tur är jobbar jag nu på ett sätt som gör att det sällan drabbar någon annan än mig själv. När jag jobbade på hotell däremot hörde små felsteg till vardagen - det värsta jag kan komma på nu är när jag på något höger lyckades checka in två olika gäster på samma rum och den andra gästen i ordningen kom ner och frågade varför i hela friden det stod en främmande karl i bara kalsongerna på "hennes" rum :angel:
 
Jag var projektledare i ett byggprojekt och lät skicka en massa förorenade schaktmassor på deponi utan att anmäla till miljöförvaltningen. Det var tydligen jättefel och det talades om polisanmälan men det hände inget (visade sig senare att massorna inte var SÅ förorenade, så det var ok).
 
Jag gjorde ett allvarligt misstag en gång när jag jobbade i offentlig verksamhet. Misstaget ledde till en anmälan till personalansvarsnämnden och slutade med en varning. Det var fruktansvärt jobbigt innan jag fick beslutet och jag hade fruktansvärd ångest under den perioden.

Jag är så sjukt impad av alla som jobbar med människor. Skulle aldrig klara det och speciellt inte med sådana arbetsvillkor som många tex inom vården har. En stor eloge!
 
> Tänt en tändsticka precis under en brandvarnare, vilket resulterade i tre brandbilar + stegbil på besök!
> Dragit igång inbrottslarmet fler gånger än jag kan räkna.
> Nekat min egen chef inträde på krogen (hade aldrig träffat honom, och vi skulle ju bara släppa in folk på listan!)
> Råkat radera hela verksamhetens Gsuite-konto, dock lyckades jag återställa allt men jag kräktes i min sopkorg av nervositet undertiden.

Det med chefen borde ändå gett pluspoäng tycker jag! Sköta sitt jobb liksom.

En hantverkare på jobbet (produktionszon med renrum o massa regler om ombyten osv) skulle tjuvröka inomhus. Valde typ den minsta toaletten som självklart, som alla utrymmen, hade en brandvarnare. Oups 😅
 
Alla har klantat sig på jobbet någon gång! De som säger något annat ljuger eller har inte insett sina misstag bara. Sen beroende på vad man jobbar med blir det ju olika digniteter på det hela. Ofta är det inte så illa som man tror! Och en välfungerande arbetsplats med trevliga kollegor dömer inte andra utan är ödmjuka inför komplexiteten och att alla gör misstag tycker jag.
Vi försörjer ca 400 000 pers med vatten så det kan bli hur illa som helst om har tabbar mig ordentligt ;).
 
Inte jag men kollegor..

En tappade bilnyckeln till arbetsbilen rakt ner i en mark brunn.. hon kom ingenstans resten av den dagen.

En annan åkte hem till en kund, utförde tjänsten och åker därifrån. Visar sig då att hon vart hos en människa som inte ens var kund hos oss men ”kunden” hade ändå mage att klaga på dåligt utfört arbete..

En tredje lyckades dubbla sina beställningar hos leverantören, varenda vecka!
Så där stod vi i butiken med dubbelt så mkt varor och ingenstans att göra av alla pallar..
 
Måste dela vad min mamma gjorde på typ 90-talet.
Datorer var rätt nya. Min mamma är fortfarande inte duktig på datorer.
Hon skulle knappa in lite siffror i ett program, säkert något som hade med ekonomi att göra, kanske mata in fakturor? Oerhört enkelt i alla fall.

Hon lyckades krascha hela systemet. Dom som "ägde" programmet sa att det var omöjligt och det gick inte att göra som hon hade gjort. Hon gjorde det två gånger. :laugh:
 
Måste dela vad min mamma gjorde på typ 90-talet.
Datorer var rätt nya. Min mamma är fortfarande inte duktig på datorer.
Hon skulle knappa in lite siffror i ett program, säkert något som hade med ekonomi att göra, kanske mata in fakturor? Oerhört enkelt i alla fall.

Hon lyckades krascha hela systemet. Dom som "ägde" programmet sa att det var omöjligt och det gick inte att göra som hon hade gjort. Hon gjorde det två gånger. :laugh:

En ingenjör som var ”expert” på datorer lyckades radera 3 månaders arbete för hela projektgruppen (15 år sedan och preskriberat ). Raderade först allt och i räddningsförsöket att täcka sin egen tabbe, lyckades radera hela versionshistoriken OCH backupen. Det positiva var att det bara tog ett par veckor att skriva om allt när vi visste hur det skulle göras.

Min takeaway var att man alltid ska erkänna och ta hjälp, inte jobba vidare på egen hand mot katastrofen.
 
Jag har när jag jobba i butik slagit in en julklapp som på julafton visat sig vara tom :o haha, tänk så snopet både för den som får och ger julklappen :laugh:

Jobba med min mormor och moster och min moster kände sånn tur va kunden ifråga rätt bra, blev väl inte så mycket tillsägelse där mer än att hallå du, nu är du väl liiite mer vimsig än normalt? :D
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 859
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 482
Senast: fejko
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp