Tack för oönskad hjälp?

Ticka

Trådstartare
Min granne (en äldre ensamstående man och jag är en ensamstående betydligt kvinna, vilket i och för sig inte har med saken att göra men ändå) har erbjudit mig hjälp med en sak med mitt hus. Jag hade tänkt fixa det under semestern i sommar men det kan förstås inte han veta, och jag kan förstå att han vill vara snäll med något som varit ett långvarigt problem och som nu inte kan vänta längre (några veckor till hade dock inte varit något problem). Att jag väntat har berott på några andra saker som avgör om jag ska göra en större permanent lösning eller en enklare tillfällig.

Jag blev lite överrumplad inför erbjudandet och tackade ja och nu är min fundering om och vad i så fall jag ska ge som tack för hjälpen? Fixandet tar ca 1- max 2 h, inkluderar lite material som han hade över. Nånting litet känns det ju som att man bör ge, jag vill samtidigt inte verka "överdrivet" tacksam för hjälp som jag egentligen inte behöver. Är lite allergisk mot att jag som yngre, ensamstående kvinna blir erbjuden hjälp av äldre män i tid och otid (och ibland även ,"hjälpt" utan ens bli tillfrågad...:meh:) och vill inte uppmuntra den syn som ibland verkar ligga bakom det. Grannen är dock rar och trevlig och jag vill inte heller verka otacksam.

Vad tycker ni?
 
Jag hade gett honom ett tack och kanske bjudit på kaffe och fika om du tror det uppskattas? Det hade jag absolut tyckt räckt, det är ju inte du som bett om hjälp utan han har själv erbjudit sig. Är det någon som man vet gillar vin/öl är det alltid ett tips att ge bort som tack annars, men det kan ju slå fel om personen i fråga inte dricker alkohol. I detta fallet tycker jag inte heller att det behövs något mer än att du är tacksam och trevlig :)
 
En urna eller liknande med blommor att ha utomhus kanske?
Känns som en trevlig gest.

Själv skulle jag inte lägga så mycket vikt vid att det är en man som erbjuder hjälpen, så länge han kan ta ett nej om jag inte vill ha den. Tycker det är fint när medmänniskor tar av sin tid till andra.
 
Jag är ju också den där ensamma kvinnan som ska hjälpas med saker, hade jag haft hus hade det lätt kunnat vara jag i din sits. Istället får jag hjälp med saker som män inte tror jag klarar, i veckan var det tex en som frågade om jag behövde hjälp att koppla min hästtransport efter att den varit och fått nya däck. Fattar ju att de bara vill vara snälla men jag fattar inte riktigt hur han fick ihop det med att jag kört dit den själv, backat in den själv och dessutom fick koppla loss den själv (då han inte lyckades få stabilisatorhandsken att släppa efter att han kastat sig på den innan jag ens hunnit ut ur bilen :angel:).

Men jag tänker lite som ovanstående, att det är en fin gest att de vill hjälpa till. Speciellt den där gentlemannageneration som jag kallar de, de äldre männen, de har nog inga direkta baktankar mer än att de tror att man inte klarar saker. Jag brukar då alltid låta dem hjälpa mig att göra sakerna Tillsammans, jag står inte vid sidan av som ett våp. Jag lär mig gärna av andra saker de kan som jag inte kan, men för att lära mig måste jag ju delta. Det brukar tas emot positivt.
Jag tycker du kan bjuda på fika och så kan ni ju hjälpas åt?
 
Jag skulle inte heller ta det så långt att man börjar blanda in grannens kön i en sån här fråga. Ta emot hjälpen utan att överanalysera om du vill ha hjälp. Det är guld värt att ha grannar som hjälper till med småsaker och det är nog rätt vanligt att man hjälps åt oavsett om man är ensamstående eller inte. Vi brukar ofta hjälpa grannarna med det mesta och grannarna hjälper såklart oss när det behövs.
 
Om hjälpen är oönskad som det står i rubriken, så varför -oavsett kön och ålder på motparten) ens tacka ja :confused:

Oönskad som i att jag inte uttryckt något behov av hjälp, inte oönskad som i att det blir något som förstör.

Varför? Tja...han verkade mån om att få hjälpa mig, och varför inte låta honom göra det om han väldigt gärna vill? Sedan blev jag lite överrumplad i och med att han redan tänkt ut en lösning som han vill genomföra och för att tacka nej kändes det som att jag behövde en motivering till varför det inte skulle bli bra, dvs ha en annan lösning och det hade jag inte där och då när jag fick frågan. När jag tänkt på det efteråt, för jag kunde förstås gått över efteråt när jag hunnit tänka över det, så har jag kommit fram till just att om han mår bra av att hjälpa till, varför kan jag inte låta honom?

Men jag vill inte heller ge sken av att jag suttit helt oförmögen och väntat på att en man (eller kvinna) ska komma och hjälpa mig, och har ingen önskan om att vi därfter ska fortsätta och en massa fler "projekt" hos mig. Därav att jag vill lägga mig på rätt nivå. Missförstå mig inte, jag tycker det är fint att man vill hjälpa varandra och är tacksam för omtanken. Det kanske är svårt att förstå om man inte blivit bemött som jag beskrev det i trådstarten, men jag kan nog inte förklara det då heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle inte heller ta det så långt att man börjar blanda in grannens kön i en sån här fråga. Ta emot hjälpen utan att överanalysera om du vill ha hjälp. Det är guld värt att ha grannar som hjälper till med småsaker och det är nog rätt vanligt att man hjälps åt oavsett om man är ensamstående eller inte. Vi brukar ofta hjälpa grannarna med det mesta och grannarna hjälper såklart oss när det behövs.

Jag vet inte hur mycket du har varit i situationen ung kvinna ska bli föreläst för/hjälpt av äldre män som förutsätter att hon inte kan eller vet något själv. Det kan absolut i många fall vara fint men det är också rätt nedvärderande. Som nu senast när jag fick hjälp av pappa för att hämta virke och sten med släp hos byggvaruhuset och gubben där fortsatte prata till pappa TROTS ATT det var jag som ställde frågorna och TROTS ATT pappa uttryckligen pekade på mig och så att det är jag som ska ha grejerna.

Jag vill inte uppmuntra eller bekräfta en syn om mig som att jag måste ha hjälp, att jag blir överlycklig över hjälpen för detta hade jag aaaaldrig klarat själv. Med tiden kommer han förstås att märka det, men som ganska nyinflyttad vill jag inte bli betraktad som ett våp. Det må vara att överreagera men baserat på mina tidigare erfarenheter vill jag möta Olle i grind.

Men ett tack ska han få förstås, verbalt eller mer vet jag inte än, men tacksam är jag för att det är fint med människor som vill hjälpa!
 
Jag är ju också den där ensamma kvinnan som ska hjälpas med saker, hade jag haft hus hade det lätt kunnat vara jag i din sits. Istället får jag hjälp med saker som män inte tror jag klarar, i veckan var det tex en som frågade om jag behövde hjälp att koppla min hästtransport efter att den varit och fått nya däck. Fattar ju att de bara vill vara snälla men jag fattar inte riktigt hur han fick ihop det med att jag kört dit den själv, backat in den själv och dessutom fick koppla loss den själv (då han inte lyckades få stabilisatorhandsken att släppa efter att han kastat sig på den innan jag ens hunnit ut ur bilen :angel:).

Men jag tänker lite som ovanstående, att det är en fin gest att de vill hjälpa till. Speciellt den där gentlemannageneration som jag kallar de, de äldre männen, de har nog inga direkta baktankar mer än att de tror att man inte klarar saker. Jag brukar då alltid låta dem hjälpa mig att göra sakerna Tillsammans, jag står inte vid sidan av som ett våp. Jag lär mig gärna av andra saker de kan som jag inte kan, men för att lära mig måste jag ju delta. Det brukar tas emot positivt.
Jag tycker du kan bjuda på fika och så kan ni ju hjälpas åt?

Ja då förstår du vad jag menar även om jag inte kan förklara det så bra med ord.

Tror du har rätt i att det ligger nog mer gentleman än några direkta baktankar i detta fall. Är nog inte så sugen på att bjuda in på fika men så är jag inte själv en fika-person. Gillar mer att hänga en kväll på puben eller gå på restaurang, vet inte riktigt hur jag skulle styra upp en hemmafika och skulle nog mest känna mig obekväm :D

Men tack för tipsen! Projektet som ska utföras är mest bara att göra och kanske inte så mycket att bistå i. Men kan bli en trevlig pratstund i alla fall (även om det kommer klia i mig att stå och titta på...!). Och vem vet, det kanske räcker som tack för honom!?
 
Ja då förstår du vad jag menar även om jag inte kan förklara det så bra med ord.

Tror du har rätt i att det ligger nog mer gentleman än några direkta baktankar i detta fall. Är nog inte så sugen på att bjuda in på fika men så är jag inte själv en fika-person. Gillar mer att hänga en kväll på puben eller gå på restaurang, vet inte riktigt hur jag skulle styra upp en hemmafika och skulle nog mest känna mig obekväm :D

Men tack för tipsen! Projektet som ska utföras är mest bara att göra och kanske inte så mycket att bistå i. Men kan bli en trevlig pratstund i alla fall (även om det kommer klia i mig att stå och titta på...!). Och vem vet, det kanske räcker som tack för honom!?

Jag är inte heller en som fikar. Men en kaffepaus under tiden man ska göra det där jobbet är ju inte helt fel. Köp nåt fika om du inte är för att baka ;)
Jag tror man ska värna grannsämjan som nån annan skrev i tråden, det är guld värt. Ännu mer när man är ensam.
 
Jag skulle inte heller ta det så långt att man börjar blanda in grannens kön i en sån här fråga. Ta emot hjälpen utan att överanalysera om du vill ha hjälp. Det är guld värt att ha grannar som hjälper till med småsaker och det är nog rätt vanligt att man hjälps åt oavsett om man är ensamstående eller inte. Vi brukar ofta hjälpa grannarna med det mesta och grannarna hjälper såklart oss när det behövs.

Jag kan lägga till också att jag bor i ett villaområde i en medelstor tätort, så vi har alla nedgrävd el, fiber, kommunalt VA och fjärrvärme, snöskottning utanför porten osv och flera matvarubutiker inom några kvarter. Det betyder förstås inte att man inte behöver sina grannar men jag tänker mig att grannhjälpen kan se lite olika ut i olika områden och stad/land t ex. Jag är relativt nyinflyttad men vad jag har märkt så verkar de boende i området inte direkt ha någon större interaktion med varandra här, utöver att man såklart hälsar och är allmänt trevliga mot varandra. Jag har hittills mest haft kontakt med grannarna på respektive sida via snack över staketet, hjälp med vattning av odlingar och lite "koll" när någon av oss åker bort.

Jag fattar att jag kanske låter otacksam i trådstarten men det menar jag inte att vara, och jag vill såklart ha en god relation med mina grannar för goda grannar är guld värda! Men att gå vidare med relationen till att börja umgås eller hjälpa varandra med renoveringar eller trädgårdarna, nja...inte riktigt vad jag önskar. Och i så fall skulle jag nog ha mer gemensamt med de boende i något av de andra 70-tal husen i området.
 
Jag är inte heller en som fikar. Men en kaffepaus under tiden man ska göra det där jobbet är ju inte helt fel. Köp nåt fika om du inte är för att baka ;)
Jag tror man ska värna grannsämjan som nån annan skrev i tråden, det är guld värt. Ännu mer när man är ensam.

Jo, jag köper ju att det är viktigt att hålla sig väl med grannarna. Just nu är jag väl inne på att det räcker med ett allmänt trevligt sätt när vi möts, särskilt nu när sommaren är här kommer jag få många chanser att med ord säga tack. Men jag ska tänka över om jag ska ändå ska bjuda på en fika. Nu kan man ju sitta ute vilket inte känns lika privat. Han är trevlig och jag är oändligt tacksam för att han en bra granne som honom, men jag har inte någon lust med att vi ska börja gå över till varandra på fika som någon ny vana...

Hm. Kanske är det just det här som också gör mig lite obekväm? Att det känns som att han är the good guy och jag är the bad one...han har hjälpt mig och jag vill inte ens ta en fika?!
 
En urna eller liknande med blommor att ha utomhus kanske?
Känns som en trevlig gest.

Själv skulle jag inte lägga så mycket vikt vid att det är en man som erbjuder hjälpen, så länge han kan ta ett nej om jag inte vill ha den. Tycker det är fint när medmänniskor tar av sin tid till andra.


Håller med om att det är fint! Hellre det än motsatsen...

Min fundering nu rör bara vad som är rimligt att ge tillbaka. Just dekorationsgrejer tror jag inte riktigt är hans grej men jag ska fundera om det finns något annat jag kommer på, eller om det blir en fika som andra föreslagit.
 
Jag hade gett honom ett tack och kanske bjudit på kaffe och fika om du tror det uppskattas? Det hade jag absolut tyckt räckt, det är ju inte du som bett om hjälp utan han har själv erbjudit sig. Är det någon som man vet gillar vin/öl är det alltid ett tips att ge bort som tack annars, men det kan ju slå fel om personen i fråga inte dricker alkohol. I detta fallet tycker jag inte heller att det behövs något mer än att du är tacksam och trevlig :)

Just alkohol brukar jag inte ge till okända men även andra har föreslagit fika så jag ska överväga det. Själv har jag lutat åt att "bara" vara tacksam och trevlig och genom det fortsätta en god grannsämja, men ville höra vad fler tycker och eftersom det är flera som tycker en fika är rimligt så ska jag överväga det också. Tack för ditt inspel!
 
Jag kan lägga till också att jag bor i ett villaområde i en medelstor tätort, så vi har alla nedgrävd el, fiber, kommunalt VA och fjärrvärme, snöskottning utanför porten osv och flera matvarubutiker inom några kvarter. Det betyder förstås inte att man inte behöver sina grannar men jag tänker mig att grannhjälpen kan se lite olika ut i olika områden och stad/land t ex. Jag är relativt nyinflyttad men vad jag har märkt så verkar de boende i området inte direkt ha någon större interaktion med varandra här, utöver att man såklart hälsar och är allmänt trevliga mot varandra. Jag har hittills mest haft kontakt med grannarna på respektive sida via snack över staketet, hjälp med vattning av odlingar och lite "koll" när någon av oss åker bort.

Jag fattar att jag kanske låter otacksam i trådstarten men det menar jag inte att vara, och jag vill såklart ha en god relation med mina grannar för goda grannar är guld värda! Men att gå vidare med relationen till att börja umgås eller hjälpa varandra med renoveringar eller trädgårdarna, nja...inte riktigt vad jag önskar. Och i så fall skulle jag nog ha mer gemensamt med de boende i något av de andra 70-tal husen i området.
Jag bor ensam i ett litet hus på landet. Inge större interaktion med grannarna - merän att vi hälsar och byter några ord om vi möts.

Men Farbror Gunnar i ett av husen längre bort kommer varje vår oh kopplar in pumpen till bevattningen från bäcken. På hösten kopplar han bort den. Han var med och la dit anläggningen en gång i världen och är gammal rörmokare. Han kom över spontant när jag flyttade hit och erbjöd sig. Jag hade inte en begripit att det fanns.

Han får en påse bullar eller en flaska whisky ibland. Vi umgås inte men har en bra grannrelation.

Över huvud taget så funkar det så här i bygden. Man hjälper varann med det man kan men umgås inte. Exet är elektriker och har varit ut på akuta utryckningar på gårdar där något havererat och man inte begriper felet. Inget tal om betalning. Man hjälper till med något annat istället.
 
Håller med om att det är fint! Hellre det än motsatsen...

Min fundering nu rör bara vad som är rimligt att ge tillbaka. Just dekorationsgrejer tror jag inte riktigt är hans grej men jag ska fundera om det finns något annat jag kommer på, eller om det blir en fika som andra föreslagit.
Ge honom något ätbart att ta med sig hem. Sprit, blommor och liknande hade jag inte gett.
 
Senast ändrad:
Håller med om att det är fint! Hellre det än motsatsen...

Min fundering nu rör bara vad som är rimligt att ge tillbaka. Just dekorationsgrejer tror jag inte riktigt är hans grej men jag ska fundera om det finns något annat jag kommer på, eller om det blir en fika som andra föreslagit.

Jag frågar. ”Tack så hemskt mycket för hjälpen, vad blir jag skyldig?”
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 724
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp