Täcke för bred bog?

@Itzyditzy
Nu vet jag att det är dyrt, men iaf ett alternativ. Och det är Rambo Optimo. Det upplever jag bredare i bogen. Och då är mitt ändå en stl mindre än mina andra HW täcken (som dessutom börjar bli för små).

Jag har även ett Rambo Flugtäcke (bug buster kanske det heter), och jag upplever dem mkt större över lag än vad de vanliga täckerna är, om man jämför samma storlek.
 
@Itzyditzy
Nu vet jag att det är dyrt, men iaf ett alternativ. Och det är Rambo Optimo. Det upplever jag bredare i bogen. Och då är mitt ändå en stl mindre än mina andra HW täcken (som dessutom börjar bli för små).

Jag har även ett Rambo Flugtäcke (bug buster kanske det heter), och jag upplever dem mkt större över lag än vad de vanliga täckerna är, om man jämför samma storlek.

Jag har ett Rambo supreme som han har på vintern. Det sitter bra! Sen har jag även ett amigo bravo med v-front som också sitter bra. Får köpa ett till sånt! Vill ha två täcken att byta med om han blir blöt eller så.

Köpte ett Rambo flugtäcke till min förra häst men kommer ihåg att det var så himla långt, det fick långt under knäna på henne och det känns lite riskabelt tycker jag. Nu gick hon på bete och det gör ju inte nuvarande. Så då går det kanske.

Tur jag fyller år snart så jag får lite pengar kanske så hästen får sig ett täcke:D
 
Hur är bucas täckena?
Hade velat ha ett sånt zebra och jag såg att dom hade ett med "big neck"
Då borde ju det vara lite större. Det står ingen info om det Såklart..
 
Jag tycker att HW fungerar bra till hästar som är breda i bringan och därmed även över bogpariet men men sämre om det är själva bogbladen som är framträdande och kräver plats.
 
Premier equine.
Upllever ofta att HW trycker på manken på många hästar. Aldrig upplevt det med Premier Equine samt täckena sitter super på alla hästar jag provat dem på.
 
Vanliga är små. Mindre än amigo. Satt skit på min.

Okej, kom på att jag har ett svettäcke. Det satt bra på min förra och hon var ju väldigt tunn så det är väl inte lönt att prova det på honom.
Men tänkte chansa och köpa ett sånt med stor hals. Det blir ju inte värre än att jag får skicka tillbaka det igen!

Återkommer med resultatet! :)
 
Shires eller som tidigare nämnts, Börjes egna, det är t o m för rymligt för min nu när man inte längre har ett innetäcke under
 
försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals.
Han kan ha horsewares v-front knäppning men amigo täckena sitter inte alls bra och han har hela tiden skav på bogen av det.

Finns det andra sorter som är lite större? Vill inte ha med halvhals annars hade jag velat prova hööks trinity.. vill inte betala en hel förmögenhet på ett täcke. Behöver även ett flugtäcke till sommaren..

Tack på förhand!



På mitt gamla kallblod använde jag hööks Fairfield i olika tjocklekar. Det enda märket jag provade som inte gav skav eller sprack i bogveck osv . Satt super på henne! Och täckena gick aldrig sönder även i kuperat , och läckte aldrig in.

Ändring: *såg att det var en gammal tråd som blivit aktiv igen *
 
Ställde samma fråga för ett tag sedan, också häst med bred bog/hals.
Rambo var för tight i halsen även om jag gick upp en storlek. Mätte optimo till samma halshål men tillåter bredare bog.

Landade på Amigo Bravo, som passade utmärkt på denna typ av häst! Lite bredare i både hals, bog och rymligare på bredden. Nästföljande alternativ är amigo XXL- varianterna.
 
Premier equine.
Upllever ofta att HW trycker på manken på många hästar. Aldrig upplevt det med Premier Equine samt täckena sitter super på alla hästar jag provat dem på.

Ja , dom är fantastiska! @the_connemara tipsade mig om deras täcken förra året då dom hade Black Friday rean, dom har Black Friday rea nu så jag köpte ett till idag! Bästa täckena!!
 
Ja , dom är fantastiska! @the_connemara tipsade mig om deras täcken förra året då dom hade Black Friday rean, dom har Black Friday rea nu så jag köpte ett till idag! Bästa täckena!!

Verkligen, är så nöjd med dem. Har både deras dyrare modeller samt några billigare och alla är bra! Det enda jag skulle önska är att dom kunde vägt lite mindre men samtidigt väger allt det positiva upp det väldigt bra.
Haha, jag köpte också ett täcke och en hals idag. Fint med bra rabatt :D
 
  • Gilla
Reactions: fio
Ja , dom är fantastiska! @the_connemara tipsade mig om deras täcken förra året då dom hade Black Friday rean, dom har Black Friday rea nu så jag köpte ett till idag! Bästa täckena!!

Kul du gillar dem! Jag är supernöjd, har bara ett HW kvar, resten PE sedan några år tillbaka. De sitter lite sämre i bogen på min (lite rymligare trots en strl mindre) och är lite tyngre. Men eftersom täcke efter täcke från HW läckte och min häst hade sönder deras yttertyg (jag köper bara högsta denier hos båda märkena, PE är galet mycket bättre) så är de ändå klart bäst.

Sedan har de mycket bättre passform för blåsigt väder. Jag använder bara bensnörena vid storm (dvs ett fåtal dagar per år) men det blåser mycket större delen av året hos hästen. PE fångar inte alls lika mycket vind trots bara ett svanssnöre o ger mycket bättre skydd.

Stalltäckena är också superrejäla o bra men rätt dyra. Oavsett ska man aldrig köpa något täcke därifrån till fullpris för de alternerar alltid (större delen av sortimentet var jag såg då när jag köpte in mina täcken) ett antal produkter på typ 20 % rabatt. Och som sagt massa bra black friday har det varit tidigare år jag kollat!
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål. Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar...
2
Svar
24
· Visningar
1 322
Senast: Corax
·
Utrustning Hej, Jag har en unghäst med smalt bogparti. Hon bör ha 155 i täcken (helst 150). Men problemet är att alla täcken blir för stora kring...
Svar
9
· Visningar
2 047
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp