Täcke till korta grova hästar

Tussemaja

Trådstartare
Nån som har tips på täcken som är sydda för kortare, grövre hästar, typ nordis? Det jag tänker på är att dom ofta är snålt tilltagna i bringan. Min kuse skulle kunna ha 135 i längd med tanke på rygg, men måste alltid köpa 145 för att det ska räcka till över bogen. Vilket gör att täcket får dålig passform. Konstigt att inga tillverkare tänkt på detta...? Eller har dom det...?

Sv: Täcke till korta grova hästar

har samma problem...eller typ ännu värre... fin fjording är 142 cm hög och ca 125 cm lång i ryggen. han drar 145 cm i täcke om det är rejäla bogveck och då kan jag knäppa på yttersta i bogspännet... tar jag större så blir det en långkappa... det är ett jätteprblem

www.exklusive.se syr upp täcken i den storlek du vill ha. Det ska inte bli dyrare än att köpa deras standardstorlek. Täckena är inte svindyra heller.

Jag har köpt ett ländtäcke därifrån och det är bra kvalite på det samt välgjort.

Nordis har jag, dock inte kort och grov utan lång och grov :D
På henne passar 155 utmärkt både i längd och halsvidd :)

Hmmm, vad konstigt :confused:
Min fjording är 143 cm och behöver 135 täcken, med de är ALLTID alldeles för stora i bogen :crazy: De hänger ned och åker bak så hon får skav på manken :cry:

har exlusivetäcke till min grova isis. 125 cm.ej måttbeställt.
knäpper bogspännet så hårt det går så det finns gott om plats för bogen.
täckets storlek har ej med mankhöjd att göra utan med hur lång hästen är tror jag.
tycker deras täcken och vojlockar är mycket bra :banana:

dom har fabriksförsäljning utanför borås, dock inte regntäckena för dom sys när dom får beställning, då bestämmer man själv foder,yttermatrial och kantband.

Fodong skrev:
Hmmm, vad konstigt :confused:
Min fjording är 143 cm och behöver 135 täcken, med de är ALLTID alldeles för stora i bogen :crazy: De hänger ned och åker bak så hon får skav på manken :cry:

Är din fjording av den smäckrare sorten? Min är allt annat än smäcker...kanske en anledning...

Min kompis köpte ett utetäcke från Horseware för ett par år sen (tror modellen hette XL eller ngt sånt) till hennes mammas ardenner/fjording.
det täcket är gjort för lite grövre hästar. Ganska dyrt ju men mkt bra kvalite på HW täcken. Tror det kostade 2000.
Du kan ju kika på de affärer som säljer HW-täcken o se om dom har denna modellen oxå

Fodong skrev:
Hon är inte fet om det är det du menar...
Alltså, det här med täcken till tex. Fjordingar, det verkar vara något som återkommer med just denna "problematik".
Hur ser era hästar ut? hur lägger ni på täcket?
Det jag funderar på är här era hästar väldigt långsluttande bogblad?
För min gammeltant är inte världens lättaste, men inte sjutton har jag problem med att täcken är trånga inte, snarare tvärtom.
På vintertäcken som ska vara på ute måste det vara halvhals annars glider dom bak och så blir det äckliga skav.
Andra täcken har jag fått sy in för att dom ska fungera.
Lägger jag täcket för långt bak åker det längre bak och lägger sig bakom manken, men då blir det knäppt och skav.
Alltså tycker jag att täcken som är förstora och åker bakom manken där kan jag fortsätta att ställa ut och ut och ut.... det blir bara längre bak och är fortfarande i "strypar läge" och oskönt på ryggen...
Kan det vara så det blir för era med?

Fodong skrev:
Hon är inte fet om det är det du menar...

Nej, jag menade inte fet, utan grov/smäcker. Det finns ju som bekant två varianter av fjording. En smäcker "ny" mer ridvänlig ponnytyp och den "gamla" grova mer, vad ska jag säga, "arbetshästtypen"... mer lämpad till körning och så kanske.

Hm...det där med bogbladet var intressant, hur ser jagom min häst har ett långsluttade bogblad?

Jag lägger på mitt täcke ganska långt fram, dels för att det nu är 145cm och det inte ska hänga så mkt bak och för att få det att räcka runt halsen. Med detta täcke har jag inga problem med att det glider bak eller skaver, det ligger kvar där jag lagt det. Det är visserligen bara ett regntäcke så han har det ju inte hela dagarna, varje dag, men ändå det är ju viktigt att täcket passar iaf.

Samma problem här med... Konstigt att det inte finns (fler?) täcken i olika modeller! Det finns ju så mycket olika täcken som egentligen är rätt lika, bortsett från färg och lite sånt... t ex i h**ks tycker jag det var massor med vintertäcken som är i stort sett likadana. Vore bättre om de, och andra, satsade lite på täcken för grov/smäcker häst tycker jag.

Enligt min mening (observera att det är just enligt min mening) så finns det inte alls två typer av fjordingar såvida man inte tycker att fet respektive normalviktig är två olika typer :devil:
Men då hårddrar jag det ;)

Fodong skrev:
Enligt min mening (observera att det är just enligt min mening) så finns det inte alls två typer av fjordingar såvida man inte tycker att fet respektive normalviktig är två olika typer :devil:
Men då hårddrar jag det ;)
Kan nog hålla med dig där. Sen att dom kan vara lite olika i grunden, men det kan väl hästar inom alla raser vara.
Tänker till exempel på skenbensomfånget, där skiljer sig våra hästar en del.
Sen är det ju som du säger, en fet häst kan mna lätt ta för grov.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 368
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?