Täcken för hästar med små bogar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 274
H

Havregryn

Av alla täcken jag har är det endast mitt vintertäcke som sitter som jutet på hästen.

Resten är för tok för stora i bogen, blir "hängande" på honom.

Kan ni ge tips på alla sorters täcken som är små i bogarna så inte allt sitter som tält på pojken framtill.

Eller är det bara att ta fram nål och tråd och själv göra dem mindre?

/M

Sv: Täcken för hästar med små bogar

Då är vi två med samma problem:(
Tror du att det kostar mycket om vi gemensamt tar upp en skräddare som syr täcken åt våra små bogade hästar:angel:
Jag vill också ha tips:D

Hade en likadan tråd uppe för några dagar sen....fick 0 svar:D Har också svårt att hitta täcken som passar, vi får gå ihop och anlita skräddare:angel:

Hm har väll inte lika stort problem som er men en del täcken är för stora i bogen på mig.
Bucas ser stort ut men det ger inga skav å sitter bra just vi halsen, det är bara typ mängden täcke där som ser knasigt ut lika i bak på täcket. Det ser liksom ut som ett tält nertill.
Seddan har jag ett Horse Power vintertäcke tror jag att det var det jag köpte å det sitter bra på henne.
Har ni inte provat dessa täcken så är dom värda ett försök.

Samma här. :(
Alla mina täcken till stoet är för stora i bogen, det är endast ett som hon inte får skav av.

Min häst är liten i bogen.. jag har köpt ett shires täcke som ligger jätte bra.. med halvhals dessutom så att den inte kan åka bakom manken...

funkar kanon...

har även ett av deras innetäcken som inte har halvhals och de är oxå kalsabra på min lilla tunnis...

Jag har också jätteproblem med detta, verkar som om vi med travare ofta drabbas..

Det bästa täcke jag har haft till min fick jag av min stallägare som hade köpt det till sina travare. Vet inte vad det var för märke, men det var med omlottknäppning, kanonbra.

Kanske är en idé att kolla i travshopar och liknande?

Du det är inte en dum ide =)

*le*

Kanske någon som kan starta sig ett företag och specialicera sig på oss med hästar med små bogar, antar att de skulle tjärna pengar =)

Bucas är ju alltid för trånga o ger bogskav så de kanske borde passa tunna boger :)

Bucas har jag testat, ett först i 135 cm, bogen satt bra men inte alls över baken, och i 145 cm, druknade han framtill =/

Nu minns jag inte märket på mitt vintertäcke men den är verkligen i bra passform för honom, så den är jag nu väldigt rädd om, inga hästar som gillar att bita får komma i närheten av det täcket, köpte dne på rea som en ny kan jag knappast hitta..

skav är en vardag hemma hos oss =/

Av vissa täcken som är mkt hängande vid bigen får han även skav vid manken, just för att de ligger på.

Kan väl också tillgga att killen min är känslig..

Jag har haft ett Shires innetäcke, men också för stort i bogen =(

Har två Sverige Sveatäcken, köpta -98, som är väldigt användbara.
De passade till min nordsvensk, ligger numera på ett normalstort halvblod och dessutom på ett mindre halvblod där alla andra täcken är för stora i bogen.Detta fastän det dessutom egentligen är för stort.
Gissa om jag försöker hitta flera likadana. Tyvärr verkar det som om de har ändrat täckena numera, så jag vet inte om de passar längre.

Horseguard :love: enda som funkar på min arab med liten bog

CrazyPiggelin skrev:
Min häst är liten i bogen.. jag har köpt ett shires täcke som ligger jätte bra.. med halvhals dessutom så att den inte kan åka bakom manken...

Shires?!:eek: Det är ju gigantiskt i bogen :D

Har bara Bucas till mitt fullblod. Allt annat får han Hollywood-urringning i.

Har hört att Mark Todd ska vara rätt små i bogen, finns flera MT täcken på www.sikon.nu

Kan dock inte bekräfta om det jag hört stämmer, har själv ingen erfarenhet av MT täckena.. Skulle själv vilja ha sådana till min häst då jag hört att de ska vara Bra, men min häst är tvärtom - ganska bred över bogen...

Jag har ett T.M Superfit rain som är för litet i bogen på min häst, han är rätt "normal" sas. Värt att prova kanske, rätt trevligt täcke i övrigt faktiskt.
Även uppfattat HW's amigo lite tightare än deras övriga täcken.

Gällande utetäcken så Börjes Macpro. Har ett vbl med mkt liten bog och det kan hon ha, dessutom går det att spänna ut och in rätt mkt om man har fler hästar. Har ett fleecetäcke från Börjes som oxå sitter bra, och Hansbos kombitäcke (fast jag gillar det inte och använder det inte heller). Ett termotäcke från Börjes funkar oxå. Och ett Svea-täcke från -96.

Har ett annat fleecetäcke från Källqvists som är extremt stort i bogen. Annars mkt bra kvalitet. Ska ta mig i kragen och sy in det. Samma med ett golden stripe (men det är nog en kopia).
Jag har dessutom problem med att hästen är rätt liten på alla håll så en del täcken gör att hon ser ut att gå i klänning.

Thermo Master och Bucas går bort, de ser groteskt stora ut i bogen.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 883
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka