Bukefalos 28 år!

Täcka föl

Tagliabue

Trådstartare
Om du har dessa förutsättningarna, hur gör du då?

Russföl 10 dagar gammal
5 grader varmt
Hällregn och riktig råkyla var eviga dag
Inga träd eller möjlighet till skydd från regn och blåst i hagen (dvs hagen är väldigt öppen)
Ingen möjlighet att byta hage finns heller. När fölungen är lite äldre ska de släppas ihop med 3 andra hästar, i den hagen finns träd och den är mkt större.

Sto och föl har tillgång till hö och vatten hela dagen. Tidigare har jag tagit in dom mitt på dagen och släppt ut dom igen senare på eftermiddagen när det är uppehåll (om det blir uppehåll). Sto och föl står på utebox.

JAG anser att jag hellre slänger på fölis ett täcke som stänger ute regn och blötan så att sto och föl kan vara ute hela dagen som övriga hästar och därmed rör sig mer än att stå stilla på box. Fölis blir inte blöt om hon lägger sig ner i hagen.

Jag fick kommentarer om att jag fostrar en sockerhäst om jag börjar täcka henne, jag anser dock att jag fostrar en sjuk fölunge om jag fortsätter låta henne vara ute utan möjlighet till skydd?

Hon kommer enbart ha täcket när det är regn och riktigt ruskigt väder, förhoppningsvis inget mer nu i vår/sommar.

Kommer säkerligen få kommentarer från bda håll nu .. men va fan, vad säger ni?
 
Sv: Täcka föl

jag hade täckat fölet, men kanske inte låtit dem vara ute hela dagarna om det är riktigt dåligt väder utan släppt ut nån gång på förmiddagen när det är som varmast och tagit in framåt eftermiddagen igen.
 
Sv: Täcka föl

Jag hade täckat även om jag helst undviker täcke. Sen som lewellyn säger, inte kanske ute hel dagarna om det är sådant vädr. Så de kommer in i värme och torrt :)
 
Sv: Täcka föl

Tack! :bow: Äntligen, kanske jag inte är helt bombad ändå som täckar fölet?

Jag undviker helst också täcke så länge jag bara kan, men vad tusan gör man när det inte blir bättre än så här? :p
 
Sv: Täcka föl

Jag är själv glad mina inte fölat än för så som det regnat tror jag sommarbetet ska rinna ner i bäcken :o
 
Sv: Täcka föl

Jag trodde att min skulle slippa undan det värsta regnet då hon fölade sista söndagen i maj och det varit megavarmt flera dagar .. men ack så fel man kan ha :p
 
Sv: Täcka föl

Kanske var bra att mina hade svrt ta sig så man får juliföl :angel: kanske man får sol då ;) När midsommar och allt är förbi haha
 
Sv: Täcka föl

Jag var själv tvungen att täcka föl härom året, fem månader gammal som inte hade satt någon vinterpäls när snö och många minusgrader kom plötsligt. Vintern efter hade hon inget täcke och hon är idag två år och ingen fryslort så de behöver inte bli bortklemade trots att man blivit tvungen att täcka dem som små.
 
Sv: Täcka föl

Säger som de andra, täcka på du! :)
Saknar man vind och regnskydd och en torr plats att ligga på, så är täcket ett bra alternativ. Jag anser att fölen behöver röra sig så mkt det bara går genom utevistelse, men ser man att det frestar på och har möjlighet så varva oftare ta in/släpp ut, än längre stunder åt gången.

Min 11:a har varit täckad till och från hela sitt första år under regniga/blötsnö eller extremt blåsiga dagar och hon har inte tagit skada, går nu på ettårsbete i regn och rusk, och klarar sig galant. Inte fick hon mindre päls än övriga heller.

Tur man har hästar av alla storlekar i stallet att låna, för de växer så rackarns fort bara! :D
 
Sv: Täcka föl

:bow:

Tyvärr möttes jag av en snorig fölunge i morse, tror hon har mer snor i näsan än vad näsan är stor. Men hon är pigg och har sina race i hagen som vanligt, har inte kollat temp då jag var själv i stallet och hade ingen möjlighet till hjälp, öronen var ngt varmare än vanligt-kanske lite höjd temp?

Det är fortfarande mulet och fruktansvärt tråkigt väder här, runt 4-10 grader varmt bara så jag täckade fölungen och tog ut dom. Ska ringa vet och rådgöra med de om det är något att göra åt den lille nu eller om man ska vänta ut.
 
Sv: Täcka föl

Usch vilket väder hemma hos dig! Blä!:(

Jag skulle också ringa vet och fråga, då behöver man ju inte gå och undra och bli orolig eller fundersam:)
 
Sv: Täcka föl

vet ju inte hur mycket möjlighet du har till att åka och ta in och ut pållarna, men jag skulle velat ta in sto och föl mitt på dagen så den lille kunde ligga och sova torrt. Att de ligger ute i blött och kallt väder är ingen höjdare. och att de sen får gå ut efter ett par timmar igen. Men det är ju inte alla som kan åka fram o tillbaka till stallet, så då tycker jag du ska täcka och kanske ta in lite tidigare dom dagarna bara :)
Jag är egentligen av åsikten att föl inte ska täckas, eftersom jag på mitt jobb aldrig varit med om att ett friskt föl täckas oavsett väder. Men har man inte möjlighet att ta ut och in och ut igen så kan man ju skydda fölet från förkylning/lunginflammation med täcke :)
 
Sv: Täcka föl

Ja det är förbannat tråkigt! :( Max tre dagar har vi haft riktigt härligt väder med strålande sol och ingen blåst, övriga dagar har det varit antingen mulet och regn eller sol och blåsten från helvetet typ .. fruktansvärt tråkigt fölväder :(

Ska åka upp till stallet igen nu och försöka tempa henne, nu har jag med mig pappa som kan hålla i fölis. Sen ska jag ringa vet och kolla vad dom säg :)
 
Sv: Täcka föl

Jag bor bara 5 min från stallet så jag kan ju fara dit och ta in de osv på dagarna, det fungerar ju nu när jag är arbetslös. Jag vill hellre inte täcka från början, men vad tusan ska man göra när det inte finns möjlighet till ligghall t ex så att de skyddas från regn och blåst samt att ligga på kalla underlag? Då måste jag täcka för att skydda henne.

Har väldigt svårt att tro ja med att ni täcker alla fölungar ni har .. och det blir ju hästar av de flesta som kommer därifrån ;)
 
Sv: Täcka föl

Bygga ett vindskydd kanske kan vara en idé? Så unga föl ska inte gå i en hage utan möjlighet att ligga torrt och i lä om det är sånt väder som du beskriver.
Aldrig att jag hade låtit mina gå i en sådan hage - då får man väl flytta dem eller ordna så att hagen blir lämplig!

Att täcka ett föl känns HELT främmande för mig - att börja med täckeseländet redan som föl:( Föl ska kunna spralla omkring och leka utan att behöva ha ett täcke som stramar åt på kroppen. Blir förvånad över att du inte förberett hagen bättre inför fölets ankomst, man har ju ett antal månader på sig.:cool:
 
Sv: Täcka föl

Jag kan inte direkt påstå att jag väntade mig att det skulle bli regn och svinigt jävla kallt en vecka i början på JUNI då fölet beräknades komma, slutet på maj-början på juni. Då brukar det ändå vara rätt hyffsat varmt i Sundsvall utan att man ska behöva gå med vinterjacka för att man fryser häcken av sig. Man räknar då inte med att det ska vara spöregn och kallt, utan värme och kanske någon skur hit och dit.

Som jag skrivit tidigare så har jag ingen möjlighet att flytta dom till någon annan hage, hade den möjligheten funnits hade jag gjort det för länge sedan. De ska släppas in i en annan hage så fort ungen blir lite större, men det vill jag inte göra ännu.

Att täcka ett föl känns inte helt ok för mig heller, jag velade fram och tillbaka många gånger innan jag gick in på Hööks och köpte ett, men vad fan ska man göra när jag inte har något annat val? Jag har inte byggt något vindskydd av två anledningar; sommarvärme och flytt till annan hage! Och det går hur bra som helst att spralla omkring i täcket hon har på sig.

Btw så var jag upp i stallet nu, hon hade 38,5 i temp och det rann inga fula gubbar ur näsan på henne, bara genomskinligt snor nu och hon diar och är pigg. Ringde vet och förklarade läget och de tyckte jag skulle avvakta och höra av mig om hon är sämre, så länge hon är pigg och äter så tyckte hon inte att det var någon idé att kolla på henne.
 
Sv: Täcka föl

Jag skulle hellre ta in dom flera gånger per dag, så fölet kan ligga och vila ordentligt, än att sätta på täcke.
Det är viktigt att de lägger sig när de är trötta, och det drar de sig för att göra när marken flyter av regn.
 
Sv: Täcka föl

Jag får ofta föl tidigt på året, feb-april, har tom fått i januari, så täcke är mer regel än undantag för mina föl den första tiden. Jag tar också in dom vid dåligt väder och i början låter jag dom aldrig ligga ute. Tar alltså ut och in dom flera gånger om dagen.

Om man täckar en liten fölunge vid dåligt väder finns det INGET som säger att dom blir känsligare eller fryslortar senare. :grin: Man täckar ju bara vid behov och när vädret blir varmare och torrare samtidigt som fölet får lite hull behövs det inte längre.

Ingen av mina hästar har någonsin behövt täcke när dom blivit större, de sätter päls precis som alla andra. Det har bara med ljus, foder och hull att göra.

Dessutom är det inga problem för de flesta hästar att byta från att vara täckeshästar till lurvpajsare när som helst. Jag har haft hästar som ena säsongen stått fulltäckade och superkorthåriga och nästa säsong fått vara och satt ordentlig päls och gått otäckade hela säsongen -beroende på vilket jobb dom har haft. Aldrig haft något problem.
 
Sv: Täcka föl

Ibland ställer jag mig frågan om vissa hästägare skulle resonera likadant om det gällde deras spädbarn.
 
Sv: Täcka föl

Min 3-åring hade täcke igår eftersom hon frös. Självklart hade jag täckat fölet + tagit in och ut dem så fölungen fått vila ordentligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köper lite täcken på rea nu inför vintern. Ponnyn kommer så i utebox och troligtvis vara halvklippt. Tror han inte är liksom en...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: MayGrace
·
Avel Min fölunge har nu nått den eminenta åldern av 5 veckor och är såklart kung i hagen 😁 Jag är dock lite orolig för att han ska bli sjuk...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Skye
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 081
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp