Bukefalos 28 år!

Täcka föl

Sv: Täcka föl

På dig låter det ju inte som att du hade bra förutsättningar i det förra stallet heller?

Man kan ju diskutera om inackordering är bra förutsättningar över huvudtaget om man vill avla.

Att andra har det sämre har väl aldrig varit en bra måttstock :)
 
Sv: Täcka föl

Nej det var inte bra förutsättningar. Det var därför jag flyttade, det enda som var bra i det stallet var att de fanns lä och skogsdunge i hagen.

Jag valde stallet vi står i nu pga att de skulle bli lättare att träna min starthäst, de skulle få stå i uteboxar och jag skulle få mkt hjälp både med starthästen och märrn.
 
Sv: Täcka föl

kl

som sagt, det är många håll i sverige som inte kan erbjuda vindskydd naturligt.
Och finns det vindskydd så kanske inte stoet använder det ändå.

summasummarum, det krävs att man håller koll på sitt föl. Det går inte att lämna det ute vind för våg.
 
Sv: Täcka föl

Fast det är lika viktigt för fölet att vila som att röra sig.
Jag skulle nog säga att det är fler föl som skadar sig av rörelse än av vila.
De är känsliga de små. Det tuffa livet utomhus kan de utsättas för som åringar när de har bättre motstånd.


Men jag anser ändå att föl ska kunna vara ute och röra på sig och samtidigt kunna ligga och vila när det är torrt ute, det är därför vi vill ha föl när betet börjar komma då vädret troligen är bättre då så de kan gå ute och göra som det vill med att vila och röra på sig. :)

Jag själv har aldrig upplevt föl som har skadat sig allvarligt av rörelse!

Så du anser att de ska utsättas för utevistelse när de är 1-åringar eller hur menar du?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köper lite täcken på rea nu inför vintern. Ponnyn kommer så i utebox och troligtvis vara halvklippt. Tror han inte är liksom en...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: MayGrace
·
Avel Min fölunge har nu nått den eminenta åldern av 5 veckor och är såklart kung i hagen 😁 Jag är dock lite orolig för att han ska bli sjuk...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Skye
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 081
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp