Bukefalos 28 år!

Täcke med hals till lösdriftshäst

Wembley

Trådstartare
Letar efter ett bra/prisvärt täcke till min häst som kommer att gå på lösdrift i vinter. Tyvärr är budgeten starkt begränsad.

Det ska vara runt 300 g foder, andas, stå emot regn och ha bra passform. Hästen är av den mindre, modernare typen, alltså inte alltför biffig. Halsen kan vara lös eller fast. Gärna med magplatta också. Några bra tips? :bow:

Någon som har erfarenhet av Bucas Freedom med hals eller Börjes Tyfoon fullneck?
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Hejsan!

Jag har ett Börjes Tyfon, dock det fleecefodrade regntäcket. Är mycket nöjd med detta, det står imot väta mycket bra och sitter bra på min ponny. (som iof är något grövre). Tycker att det är väldigt bra kvalité till det priset.
Tror att vintertäcket är bra också!
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Personligen skulle jag aldrig ha vare sig magplatta eller halstäcke på en häst i kuperad hage. Oerhört mycket större skaderisk. Varför ska den ha så otroligt mycket skydd? då ska den väl inte gå på lösdrift om den mår så dåligt av väder och vind? Den har väl ligghall i lösdriften?
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

håller med + att ja förstår inte riktigt det här med halstäcken...!
Hästar kan ju inte frysa om sina halsar så de är igentligen helt onödigt...!
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Ja, han har halmad ligghall. Han har stått i box tidigare och jag vill att han ska hålla sig varm och i bra skick (d v s inte sätta jättepäls). Kommer att ridas. Hagen i sig är inte jättekuperad.

Intressant med synpunkter, men min fråga gällde tips på täcken i detta fall :)
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Läs på om hästens värmereglering och hur den reglerar värme så lär du sova betydligt bättre samt inte heller behöva spendera pengar på halstäcke eller special täcke med magplatta utan det går ypperligt med ett helt vanligt täcke som beroende på hästen som individ, håller sig lagom varm i.....
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Ja, får läsa på mer om det.

Verkar ha varit livliga diskussioner om detta tidigare på Buke. Jag är inte rutinerad vad gäller lösdrift, men vill inte att hästen skall behöva frysa i vinter.

En häst som har satt rejält med vinterpäls och är van vid lösdrift förstår jag klarar sig väl bara med hjälp av ligghall och rejält med stråfoder. Denne häst kommer direkt från box i varmstall och ska nu bo på lösdrift, så jag vet eg. inte hur frusen han är än.
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Ja läs på, det ger en väldigt bra redskap kunskapsmässigt som gör att man känner sig trygg i sina beslut och slipper tveka/oroa sig så mycket, samt framför allt, täckar individen på bästa lämpliga sätt utan att övertäcka eller undertäcka heller för den delen.

självklart ska du ha täcke på hästen om den inte gått ute tidigare och du inte vet hur den hanterar det. Om den rids och används vill du säkert ha täcke även av andra anledningar, du kanske tillochmed vill klippa, och därmed täcka den. Jag föreslår inte för en sekund att du ska slänga ut hästen på lösdrift och köra gröna våg varianten : ) Anledningen att jag lägger mig i är bara för att den välvilja som de flesta har, då de vill sin häst det bästa, ofta blir helt missriktad välvilja då det istället blir negativt, om hästen ska kläs in från topp till tå helt obefogat. Det är ju inte god hästhållning om det sker utan att hästen behöver det, dvs då mår den inte bra av det heller, även om folk menar väl och vill det bästa för sitt djur! Jag tycker det är jätteviktigt att belysa det, att det lika ofta blir fel åt andra hållet. Betyder dock INTE att jag tycker hästen ska gå otäckad oklippt, barfota och hela rasket : ) Jag täckar och klipper min egen häst : )

hals och magplatta torde dock vara överkurs på de flesta hästar under de förutsättningar du beskriver. så hellre läs på och sen tolka hästen, innan du förutsätter att den behöver såna special arrangemang. det är väldigt ovanligt att det behövs, så länge hästen har bra förutsättningar vilket det låter som den har i övrigt, runt skydd, hage och foder, samt hästens kondition.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

håller med + att ja förstår inte riktigt det här med halstäcken...!
Hästar kan ju inte frysa om sina halsar så de är igentligen helt onödigt...!

Fast om de blir blöta om halsen kan det kyla ner dem även om de inte fryser om halsen i den benämningen som människor fryser. Eftersom de måste ta av värmen som skall hålla bålen lagom till att upprätthålla värmen som sjunker genom att halsen kyls ner.
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Jag har ett ofodrat Bucas Freedom som jag är nöjd med.
Men skulle jag köpa ett hyfsat billigt Bucas-täcke så skulle jag nog satsa på Bucas Irish Turnout Extra istället. Ingen stor prisskillnad. Finns även hals till om du vill ha det.
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Jag tycker du ska välja ett täcke med fast hals, jag har fått för mig att det sitter bättre på hästen. Har själv ett sådant till ett av fullbloden som gått på lösdrift, det sitter jättebra, inga skavsår, alltid torr, och hon hade i princip sommarpäls hela vintern. Har sett andra hästar som haft täcke med lös hals och den har ibland lossnat och hängt på sniskan.

Har tyvärr inget bra tips på täcke, mitt köpte jag förra året då h**ks hade kampanj på sådana täcken, men sedan har jag inte sett det täcket nåt mer.

Quarterhästarna har vanliga täcken utan hals, men då rinner ju vattnet ner över bogen när det regnar och de får mycket raggigare päls. Inte så att de fryser, de klarar sig utmärkt, men täckesvalet beror väl lite på hur man vill att hästen ska se ut också. Rider man mycket och kanske tävlar så är det ju trevligare med en kortare, fin päls. :)
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

håller med + att ja förstår inte riktigt det här med halstäcken...!
Hästar kan ju inte frysa om sina halsar så de är igentligen helt onödigt...!
Jag håller inte riktigt med dig.

Jag märker STOR skillnad på om min häst har ett täcke med/utan halstäcke när det är nederbörd, dvs snö/regn.

Hon börjar frysa mycket lättare utan en halsdel till täcket än om hon har en hals på täcket.

Jag upplever att om det bara är kallt och inte blåser blir det inte alls lika stor skillnad.
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

hals och magplatta torde dock vara överkurs på de flesta hästar under de förutsättningar du beskriver. så hellre läs på och sen tolka hästen, innan du förutsätter att den behöver såna special arrangemang. det är väldigt ovanligt att det behövs, så länge hästen har bra förutsättningar vilket det låter som den har i övrigt, runt skydd, hage och foder, samt hästens kondition.

Viktigt att understryka det jag fetmarkerat, dvs vissa hästar kan behöva halstäcke/magplatta. Annars håller jag med i övrigt, det är viktigt att se till den enskilda hästens behov och hur den idividens förutsättningar ser ut.
 
Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst

Kl
Tack för alla tips och synpunkter! :bow: Idag fick jag veta att min häst frusit (skakat) i snöovädret o blåsten.

Jag har nu köpt ett Rhino wug, 370 g med fodrad hals till honom (fick halva täcket i julklapp). HW har en bra passform också som känns extra viktigt när han har det på sig så många timmar.
 

Liknande trådar

Utrustning Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Utrustning Någon som har nån erfarenhet av vintertäckena Tyfon FL/DL? Från B**jes. Passform osv? Sitter och kollar på nya vintertäcken till min...
Svar
13
· Visningar
2 205
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 639
Senast: Wembley
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp