Bukefalos 28 år!

Täcke till häst med mycket bogar

steve

Trådstartare
Ja, vad ska man köpa? Jag har provat en mängd olika täcken men nästan alla sitter tight över bogarna. Han är ett ganska grovt halvblod med kort rygg och ganska bred hals, och längmässigt passar han i storlek 135. Jag provade ett 145 men även detta var för tight över bogarna. Kan dock tänka mig att han mycket väl kan ha 145 längdmässigt (det bara blev så att 135täckena följde med från förra ägaren).
Vad för märken kan tänkas passa? Det får gärna vara slitstarkt också då alla täcken dessutom blir sönderrivna i hagen..

Slänger in en bild:

30453466.jpg
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Horseware har modell för Quater hästar som är lite rundare framtill. Sen är Shire ganska breda coh reglerbara. Tycker även att Buccas är rätt stora framtill.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

shires och tch är bra, väldigt reglerbara framtill. amigo är också ganska rymliga. men, har man häst med kraftig bog så får man oftast ta en stl större och låta det vara lite långt i ryggen. det spelar ju ingen roll om det hänger lite bak, då värmer det ju bara bättre. min passar i 145 längdmässigt men då kan han typ inte böja sig ner och äta, så får ha 155. samma sak med min ponny.

bucas tycker jag är väldigt trånga, sen skaver dom också... iofs har det väl kommit nån modell nu som är för bredare hästar.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Shires har jag faktiskt kollat lite på! Finns dom att köpa i butik eller är det nätshop som gäller? Vart finns dom i så fall?
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Frågan är om det kanske är smartare att beställa ett i 145 istället då. svårt!
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Min fjording fungerade inte alls med sitt bucastäcke. Själva täcket i sig var det inget fel på, men täcket och pålle tillsammans var ingen bra kombination då det regnade in vid halsen så pålle var blöt under täcket. :(

Av de få täcken jag hittills provat så är jag mest förtjust i vårat Weatherbeeta (och jag fick just minnesförlust och minns inte hur man stavar, men du förstår nog vad jag menar!) med halvhals.
Det är små bogveck som sitter längre fram än på många adra täcken, och så är det liksom lite utsytt upptill vid bogarna för att ge mer plats.


Nu ser min pålle ganska smal ut över bogarna, och även om han inte är superduper bred så ljuger bilden faktiskt lite.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Vi har fleecetäcken från börjes som är jättestora i bogen. Ett av dem är storlek 115, men hängde ner till knäna på en ponny som vanligtvis har 125 o är rätt normal i storlek.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

delvis kl

Okej, nu har jag mätt hästens rygg från manken till svansen, och måttet låg runt 125cm! Hur är detta möjligt? Enligt shires måttabell ska man mäta på det viset och få ut rätt storlek. Han kan ju knappast ha storlek 125..
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Söker du innetäcke så är Börjes rutiga ylletäcke förbaskat stort i bogen. Fast ser nu på hemsidan att den modellen jag har kanske har utgått..
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Horswear kör jag på min bogbreda och kortryggade häst. Som Centaur så köper jag också lite för stort till honom om man tänker ryggmåttet. Det hänger lite längre bak över rumpan. Men han kan iaf röra sig. De glider inte bak för mycket fram.

Jag har Rambo och Rhino som utetäcken. De är slitstarka!
Mitt Rambo har jag haft flera år. Det har hållit för mycket. Det både håller tätt och är utan sönderslitningar trots att min häst hade som vana att totalt demolera de flesta täcken förr.

Shire, Horsewear och ngt Mias utetäcke har PREn jag rider. Han är ju rejält bogbred han också. Förra spanska jag red hade Rambo från Horswear.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Shires täcken passar hästar med mycket framparti. Hållbara dessutom. Sen tycker jag alla täcken med omlottknäppning är bra eftersom de är så reglerbara. synd att det inte är så vanligt nu för tiden.
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

vissa märken har ju "bog-breddare" man kan köpa.. förstår ngn vad jag menar?;) t.ex. horseware
 
Sv: Täcke till häst med mycket bogar

Hej
Lilla Fröken Lott har rätt stora och breda bogar och Horseware amigo och rhino sitter superbra på henne:bow: (HW Rambo har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.)

107100.jpg
[/url][/IMG]
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 092
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp