Tälta med hund

Milosari

Trådstartare
Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har köpt ett stort jäkla åbäke till tält med två sovavdelningar och en mittenbit mellan. Hur brukar ni göra med hundarna när man är på toa/duschar/gör annat där hundarna inte kan vara med? Jag tänkte försöka göra någon komposthage men är det tillräckligt säkert? Mina kommer inte smita, men tänker på andra hundar.

Har ingen grind i bilen, men kanske är det dags att köpa..?
 
Nu har vi förvisso husvagn men vi har kompostgaller framför där de är mycket och vi känner oss trygga med det. Tycker folk har rätt bra koll på sina hundar på camingar och det råder alltid koppeltvång så det springer inga lösa.
Sen hade jag haft låsbar grind ändå till bilen för tillfällen som handla mat och så. Pga långfingrade människor.
 
Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har köpt ett stort jäkla åbäke till tält med två sovavdelningar och en mittenbit mellan. Hur brukar ni göra med hundarna när man är på toa/duschar/gör annat där hundarna inte kan vara med? Jag tänkte försöka göra någon komposthage men är det tillräckligt säkert? Mina kommer inte smita, men tänker på andra hundar.

Har ingen grind i bilen, men kanske är det dags att köpa..?
Knyter fast i ett träd eller tältpinne.
Ibland vid raststugor finns ’hundparkering’ där de förberett med krokar/öglor på träd eller stugväggar

Men låter som att ni mer ska bilcampa när du pratar åbäke till tält och kompostgaller så varför inte bara sätta hunden i bilburen eller ha med en uppfällbar tygbur.
 
Valkyria älskade när vi var ute med tältet. När jag gick på toa/dusch så fick hon vara i bilen om vi var på camping eller bland folk. Annars var hon mest lös eller fick följa med på dass (om vi till exempel var ute på vandring). Caspian har ännu inte fått prova tältet eftersom förra sommaren var så kass men i år ska det blir av. Vi bor ju i husvagn på camping till vardags så han är van vid att det är lyhört och liv och rörelse omkring.

1713857386366.png
 
När jag går till servicehuset så får hunden sitta i bilen, där vet jag att hon trivs och är tyst och inte kan rymma. Nu tältar jag inte, men brukar hyra stuga, och vet att hon kan yla på nya ställen, så därför får hon sitta i bilen.
Så jag rekommenderar att köpa grindar till bilen.
 
Knyter fast i ett träd eller tältpinne.
Ibland vid raststugor finns ’hundparkering’ där de förberett med krokar/öglor på träd eller stugväggar

Men låter som att ni mer ska bilcampa när du pratar åbäke till tält och kompostgaller så varför inte bara sätta hunden i bilburen eller ha med en uppfällbar tygbur.
Ja det är en kombo, vi kan inte vandra med det tältet.

Vi har ingen bilbur pga får inte plats i bilen. Men har köpt grindar nu, tänker att om jag fäller sätena så får de plats nog att ligga bekvämt långa stunder. Får sätta något nät eller liknande bara så de inte kommer fram i framsätet.
 
Nu har vi förvisso husvagn men vi har kompostgaller framför där de är mycket och vi känner oss trygga med det. Tycker folk har rätt bra koll på sina hundar på camingar och det råder alltid koppeltvång så det springer inga lösa.
Sen hade jag haft låsbar grind ändå till bilen för tillfällen som handla mat och så. Pga långfingrade människor.
Skönt att höra att andra har koll :). Hade sett framför mig hur det var fullt av "han vill bara hälsa"-folk :laugh:
 
Skönt att höra att andra har koll :). Hade sett framför mig hur det var fullt av "han vill bara hälsa"-folk :laugh:
Ffa så har jag intrycket att campingvoffor är rätt vana med andra hundar, folk, liv och rörelse.

Och det blir allt hundvänligare på campingplatser med hundbadstrand, hunddusch, hundtillåtet på restaurang. I Varberg hade de tom rastgård på en camping och på Öland hittade vi en med agillitybana!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 492
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 075
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp