Tämja vildkatt? Råd och hjälp!

Emma-pemma

Trådstartare
En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga in två av ungarna och mamman. Han har kommit med dem till mig, eftersom kattjouren inte kunde ta emot. En unge är tam, om än lite skygg, men resten är vilda. Jag har ändå gott hopp om att ungarna kan bli tama. Jag har tagit alla katterna till gäststugan och sover där med dem. Eller sover gör jag ju inte för jag grubblar.

Men vad ska jag göra med mamman? De har lyckats locka in henne i en transportbur, och nu sitter hon där sedan 21 igår kväll. Honan är lugn inne i buren, men enligt kollegan har hon varit vildkatt i deras område länge. Troligen aldrig varit tam. Jag är rädd att släppa ut henne för jag vet inte om det går att få tag i henne igen. Jag är också rädd att hon blir panikslagen om jag släpper henne inne i gäststugan. Vi hade en vildkatt inne i stallet för några år sedan och den kastade sig hejdlöst mot fönstren när den blev instängd, total panik. Så länge hon är i buren vet jag åtminstone att hon inte far omkring och skadar sig själv och omgivningen.

Vi har plats till henne här på gården, men jag vill inte ha henne fertil. För att kastrera behöver hon kunna vara så pass tam att jag kan sköta operationssår osv. Jag är rädd att om jag släpper ut henne får jag aldrig tag i henne igen. Men hon kan ju inte sitta i buren, redan till morgonen behöver jag göra något.

Har någon lyckats få en vuxen vildkatt tam? Och är det svårare att få en hel familj tam samtidigt? Jag tänker att en ensam katt är mer kontaktsökande och lättare, men nu har jag en hona och två ungar. Den tredje kommer så snart kollegan lyckats locka in den i en bur.

Kollegan tror att ungarna är ca 3 månader, baserat på att de varit intresserade av mat i två månader. Den tama väger 830 g och verkar vara den minsta. Jag har svårt att bedöma åldern, någon som har erfarenhet där?

Vad ska jag göra?
 
Vi har plats till henne här på gården, men jag vill inte ha henne fertil. För att kastrera behöver hon kunna vara så pass tam att jag kan sköta operationssår osv. Jag är rädd att om jag släpper ut henne får jag aldrig tag i henne igen. Men hon kan ju inte sitta i buren, redan till morgonen behöver jag göra något.

Har någon lyckats få en vuxen vildkatt tam? Och är det svårare att få en hel familj tam samtidigt?
Vad är det du skall sköta vid kastrering? Vi kastrerade våra honor i mars och behövde inte göra någonting. Vi kollade till att såren var fina men det gjorde vi på "håll". Att tämja vildkatt det har @Alexandra_W gjort med Lukas.
 
Vad är det du skall sköta vid kastrering? Vi kastrerade våra honor i mars och behövde inte göra någonting. Vi kollade till att såren var fina men det gjorde vi på "håll". Att tämja vildkatt det har @Alexandra_W gjort med Lukas.
Jag vill kunna kolla såren så att det inte blir svullet och infekterat. Sedan ska katten fångas in igen när stygnen ska tas.
 
Hur vild är vild, tänker jag? Katter som blivit hemlösa kan fort tolkas som verkliga vildkatter, men går bra att vänja in i en mänsklig tillvaro igen har jag upplevt när jag varit jourhem. Jag skulle prova släppa mamman lös inomhus. bara öppna transportburen och låta henne ta sin tid - att locka in en katt i en transportbur är ju inte lätt till att börja med så jag tänker att hon kan inte vara helt skogstokig. :) Är du orolig att hon ska flyga mot fönster och liknande kan du kanske täcka över dem och bara lämna en behaglig lampa på, ställ in en kattlåda och mat och vatten och lämna i lugn och ro.
 
Jag vill kunna kolla såren så att det inte blir svullet och infekterat. Sedan ska katten fångas in igen när stygnen ska tas.
Ingen syr väl med stygn som ska tas bort på en vild katt? Det vore olämpligt. Men du får oavsett inte släppa ut henne tills huden är läkt och kragen borta. Så i minst 10 dagar får du räkna med att hon behöver hållas inomhus. Dessutom kan det ske komplikationer så det är viktigt att ha koll på henne efter operation.
Jag hade övervägt att ta bort henne om du inte har väldigt mycket tid och engagemang och praktisk möjlighet att ta hand om henne. Det är en oerhörd ångest och stress katten går igenom, och alla katter blir inte tama Utan är vilda för resten av livet. Problem uppstår dessutom om de blir sjuka om de är ohanterbara.
Jag hade satsat mer på att få ungarna tama i sådana fall, men även dom behöver kastreras, vaccineras och ID-märkas rätt snart.
 
Jag tycker du ska börja med att kastrera henne. Om hon sedan sticker, slipper hon i alla fall bli dräktig ideligen och föda kull efter kull därute. Sen försöka få henne tam. Den ordningen. HELT tam blir hon kanske aldrig, men ändå någolunda trygg och kanske rentav hanterbar om du ger henne tid och utrymme. Hon måste själv få välja att ty sig till dig och alltid ha en utväg (även om det inte är utomhus, förstås) dit hon kan fly. MAT brukar lösa många knutar.

Jag tycker det låter som ett spännande projekt! "Min" vildkatt (dock inte alls så vild som din) nalkades mig till slut när jag låg ner i soffan och han kunde kliva upp på mig. Stod jag på fötter, eller böjde mig ner över honom, stack han som en blixt. Han behövde få välja själv och jag skulle helst ligga ner och vara ofarlig :-) Men, han var som sagt antagligen hanterad tidigare, eller i alla fall haft mänsklig kontakt.
 
Har haft ett antal vildkatter som blivit tama genom åren. En del har fått nya hem hos vänner och en del har blivit kvar här. Hade provat att släppa ut henne i ett begränsat lugnt utrymme (kanske på toaletten?) och gett henne space, plocka bort saker hon kan skada sig på eller välta om hon är blir rädd. Hon kommer säkert att vara mest rädd för dig. Om hon är lugn hade jag sedan erbjudit henne mat och bara låtit det ta tid utan press men hade också bokat en tid för kastrering snarast. Kan du klappa henne i buren? Tycker tvärtom att det är lättare om dom har ungar som är lättare att få tama.
Ta med ungarna till veterinären så dom kan ta en titt på bebisarna också så får du nog bättre hjälp med att få en ungefärlig ålder på dem.:)
 
Numera använder man tråd som försvinner av sig själv, möjligtvis att man får hjälpa till att klippa bort någon liten snutt som sticker ut när såret är läkt. Gjorde ingenting med min donna när vi kastrera henne i våras, det läkte jätte fint av sig självt.
 
Kan du kattspråk? Dvs blinka långsamt/kisa när du tittar på henne. Det funkar faktiskt! Jag gör alltid så med katter jag möter och oftast blinkar de tillbaka. Det är ett fredstecken, typ.
 
Jag hade övervägt att ta bort henne om du inte har väldigt mycket tid och engagemang och praktisk möjlighet att ta hand om henne. Det är en oerhörd ångest och stress katten går igenom, och alla katter blir inte tama Utan är vilda för resten av livet. Problem uppstår dessutom om de blir sjuka om de är ohanterbara.
Ja det finns tyvärr tillräckligt med vilda katter ändå.
 
Vad är det du skall sköta vid kastrering? Vi kastrerade våra honor i mars och behövde inte göra någonting. Vi kollade till att såren var fina men det gjorde vi på "håll". Att tämja vildkatt det har @Alexandra_W gjort med Lukas.

Här är "vildkatten" idag.... Trygg innekatt ❤️
Enklare att klippa klorna på än raskatterna och numera en grymt gosig knäkatt

Till TS - du behöver tid, pengar och enormt tålamod. Har du inget av detta så kan det vara bättre att inte rodda i det?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220805_111153.jpg
    IMG_20220805_111153.jpg
    220,8 KB · Visningar: 67
Tid, tid, tid!

Min katt är född och uppvuxen på en skrottipp. Han kastrerades precis som alla andra katter på katthemmet (så borde gå att lösa för din katt med tänker jag 😊). Katten gick inte att vidröra på tre år, sedan vände det helt plötsligt (han hade väl funderat klart 😁) och nu är han riktigt kelig. Jag testade alla knep i boken första månaderna, men han behövde bara tid och att själv få ta intiativet. Han började efter kanske två år att hoppa upp i soffan när jag satt där, och sedan smög sig framgångarna på. Efter en månad med kattvakt när jag varit på semester sa han bestämt att "du är nog min favorit ändå och jag kan tänka mig att bli kliad bakom öronen, tack".
 
Är katten lugn i bur så ha den i buren tills du kommer till veterinär. Den vildkatt jag kastrerade som då fortfarande var vild i den grad att den fick hällas över i en specialbur som man kan pressa ihop så att katten kan hållas stilla och sövas där syddes med en speciell tråd som katten inte kan bita av. Tråd som försvinner av sig själv kan katten om det vill sig illa bita/slicka av och då har man plötsligt ett jätteproblem. Att tro att en tratt/body skulle få sitta kvar på en riktigt vild katt är att vara otroligt naiv.
Katten hölls sedan i litet utrymme, fångades sedan in igen efter tio dagar, samma procedur med sövning och stygnen togs bort. Katten släpptes i samma utrymme i två dagar till för att de små hålen efter stygnen skulle gå ihop och sedan släpptes hon ut. Jag trodde inte att jag skulle få se henne igen men tanken på att hon skulle slippa få fler kullar och slippa marsa mer med all fara det innebär gjorde det såklart värt det. Hon var borta i ett dygn. Sedan var hon där igen och efter det blev hon bara tamare och tamare. Hon ville inte bli klappad men hon pratade mycket och gärna och åmade sig på golvet.

Har du tid, mycket pengar du vill bli av med :angel: så kör. Ta annars bort henne. Det är humanare.
 
Hej alla,
Svarar lite löst på flera saker i samma inlägg här.

Stygn efter kastrering: Jag pratade med veterinären som meddelade att det numera görs med titthål, så då behövs inget återbesök med stygntagning. Dock fanns ingen möjlighet att komma in akut med henne igår, och inte heller den närmaste veckan.

Jag bestämde mig då för att släppa ut henne i vårt gästhus. Begränsade utrymmet till kök, badrum och tvättstuga, och där går också ungarna. Det var några orsaker som gjorde att jag tog det beslutet:
1. Hon var relativt lugn i buren
2. Hon pratar med mig, svarar och söker kontakt
Sedan får tiden utvisa om det går att komma åt henne igen. Annars får man väl ringa en infångare som kommer med håv.

Flera av er nämner att det kostar mycket pengar att få en vildkatt tam. Kan ni berätta vad det är för utgifter ni syftar på, som skiljer mot tama katter?

Vi har bra förutsättningar att ta emot en katt som inte blir helt tam. Vi bor på gård och våra katter är stallkatter. Vi brukar vaccinera dem de första 4 åren, sedan brukar de ha ett gott eget skydd. Alla katter vi haft genom tiderna har varit väldigt sociala. Vi tillbringar mycet tid i stallet eller trädgården, och då är de med hela tiden. De följer med på promenader och hänger på ridbanan när vi rider där. Vi bor i Skåne och fikar ute i trädgården halva året, och då är de självklart med oss. Katterna har en lucka i stalldörren och en ingång till sadelkammaren, som är uppvärmd. Förutom det har de tillgång till loft/loge och andra uthus. Det finns gott om plats, och de kan själva välja ute eller inne. Vi har bott här i 20 år och haft ett antal katter genom åren. Det brukar vara lagom med 3 katter på vår gård. Iom gård och stora utrymmen borde en halvvild katt kunna acceptera hemmet. Men vi har ju förstås aldrig haft en vild förut. Nu har vi bara en 8-åring, förutom de vilda som håller på att flytta in.

Jag bor i gästhuset med de nya katterna nu, sover på en madrass på golvet. Den tama ungen kommer med jämna mellanrum och ligger hos mig en stund. Båda ungarna försöker få kontakt med sin mamma, men hon är otroligt stressad och fräser. Inatt kom även den icke-tama ungen och klättrade upp på min rygg en stund när mamman inte kändes stabil. Jag har gott hopp om att ungarna blir tama så småningom.

Inatt när jag "sov" kom mamman ut till mig i köket och klättrade i fönstren för att hitta en väg ut. I mörkret vågar hon röra sig nära mig även om jag pratar med henne. Undrar om hon har fel på synen och inte ser mig? Hon åt inget igår kväll. Jag satte ut en skål till henne i tvättstugan, men ungarna kastade sig över den innan mamman hann se att den fanns. När jag märkte att hon var i fönstren satte jag en matskål åt henne på tvättmaskinen, som står precis vid ett fönster. Dit tar sig inte ungarna (så länge de inte vet att det finns mat där) och då kunde hon äta. Hon hittade också vattnet inatt och drack. Jag tror inte att hon varit på lådan än i morse, det var nog bara ungarna.

Den tama ungen har börjat leka med leksaker med oss. Den andra är nyfiken men vågar inte än. Båda går på lådan.

Jag lyckades också få i alla tre maskmedel igår. Jag krossade tabletterna och blandade med leverpastej. Har aldrig varit med om att det gått så smidigt med avmaskning! Men jag har ju aldrig haft så svultna katter förr heller. De kastar sig över maten och hetsäter, så jag vågar bara ge ungarna en matsked åt gången, och mamman två msk.

Nu ska jag åka hem och se hur det gått under dagen. Dottern är med dem efter skolan, och att hon inte ringt tyder på att det fungerar någorlunda.
 
Hej alla,
Svarar lite löst på flera saker i samma inlägg här.

Stygn efter kastrering: Jag pratade med veterinären som meddelade att det numera görs med titthål, så då behövs inget återbesök med stygntagning. Dock fanns ingen möjlighet att komma in akut med henne igår, och inte heller den närmaste veckan.

Jag bestämde mig då för att släppa ut henne i vårt gästhus. Begränsade utrymmet till kök, badrum och tvättstuga, och där går också ungarna. Det var några orsaker som gjorde att jag tog det beslutet:
1. Hon var relativt lugn i buren
2. Hon pratar med mig, svarar och söker kontakt
Sedan får tiden utvisa om det går att komma åt henne igen. Annars får man väl ringa en infångare som kommer med håv.

Flera av er nämner att det kostar mycket pengar att få en vildkatt tam. Kan ni berätta vad det är för utgifter ni syftar på, som skiljer mot tama katter?

Vi har bra förutsättningar att ta emot en katt som inte blir helt tam. Vi bor på gård och våra katter är stallkatter. Vi brukar vaccinera dem de första 4 åren, sedan brukar de ha ett gott eget skydd. Alla katter vi haft genom tiderna har varit väldigt sociala. Vi tillbringar mycet tid i stallet eller trädgården, och då är de med hela tiden. De följer med på promenader och hänger på ridbanan när vi rider där. Vi bor i Skåne och fikar ute i trädgården halva året, och då är de självklart med oss. Katterna har en lucka i stalldörren och en ingång till sadelkammaren, som är uppvärmd. Förutom det har de tillgång till loft/loge och andra uthus. Det finns gott om plats, och de kan själva välja ute eller inne. Vi har bott här i 20 år och haft ett antal katter genom åren. Det brukar vara lagom med 3 katter på vår gård. Iom gård och stora utrymmen borde en halvvild katt kunna acceptera hemmet. Men vi har ju förstås aldrig haft en vild förut. Nu har vi bara en 8-åring, förutom de vilda som håller på att flytta in.

Jag bor i gästhuset med de nya katterna nu, sover på en madrass på golvet. Den tama ungen kommer med jämna mellanrum och ligger hos mig en stund. Båda ungarna försöker få kontakt med sin mamma, men hon är otroligt stressad och fräser. Inatt kom även den icke-tama ungen och klättrade upp på min rygg en stund när mamman inte kändes stabil. Jag har gott hopp om att ungarna blir tama så småningom.

Inatt när jag "sov" kom mamman ut till mig i köket och klättrade i fönstren för att hitta en väg ut. I mörkret vågar hon röra sig nära mig även om jag pratar med henne. Undrar om hon har fel på synen och inte ser mig? Hon åt inget igår kväll. Jag satte ut en skål till henne i tvättstugan, men ungarna kastade sig över den innan mamman hann se att den fanns. När jag märkte att hon var i fönstren satte jag en matskål åt henne på tvättmaskinen, som står precis vid ett fönster. Dit tar sig inte ungarna (så länge de inte vet att det finns mat där) och då kunde hon äta. Hon hittade också vattnet inatt och drack. Jag tror inte att hon varit på lådan än i morse, det var nog bara ungarna.

Den tama ungen har börjat leka med leksaker med oss. Den andra är nyfiken men vågar inte än. Båda går på lådan.

Jag lyckades också få i alla tre maskmedel igår. Jag krossade tabletterna och blandade med leverpastej. Har aldrig varit med om att det gått så smidigt med avmaskning! Men jag har ju aldrig haft så svultna katter förr heller. De kastar sig över maten och hetsäter, så jag vågar bara ge ungarna en matsked åt gången, och mamman två msk.

Nu ska jag åka hem och se hur det gått under dagen. Dottern är med dem efter skolan, och att hon inte ringt tyder på att det fungerar någorlunda.
Jag tycker att det låter som en jättebra början. Det är ju bara första dygnet och mamma katt är redan såpass trygg att hon lämnat buren, äter och till och med rör sig nära dig. :) Känns absolut som en borttappad tamkatt, jag tror det kommer att gå bra för alla tre!

Edit: hört något om unge nummer tre?
 
Underbart du tat in dom :heart


Med tanke på som @Sel så kommer nog gå väldigt bra, att dom redan är så framåt. Har erfarenhet ta hand om skyggisar från katthem, är rena segern kommer så långt och det kan ta daaaaagar. Skulle tro nog faktiskt honan utsläppt/dumpad än född ute tanke hur bra det går.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 221
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 070
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp