tänderna..

B

Butterfly

Hmm...min pålle har haft grova ätstörningar som nästan är helt borta nu men detta resulterarade i att han har ätit på allt och hela tiden har han velat tuggat på något, mat mat mat liksom. Han var inte vass i munnen eller något sådant, däremot har han nu slitit ner tänderna flera år i förväg, de är väldigt korta för hans ålder. Fortfarande äter han som en tok vad kan man göra för att förhindra att han inte slitit ner sina tänder innan han är 12 typ?
 
Om jag hade varit som du hade jag tagit kontakt med en riktigt hästtandläkare eftersom det verkar som om hästen har ordentliga problem med tänderna.
 
Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du frågar efter, men...
Om du vill hindra hästen från att tugga sönder sig på inredningen, ge fri tillgång till grovfoder så tuggar han inte på fel saker. Du kan t.ex. ha halm som strö.
 
mjo han har juh slutat tugga nu han är rätt normal nu, men detta är juh resultatet av hur det var förut så då har det blivit såhär.. och han har fri tillgång till hö o så så de e inte det men jag blir juh orolig då de är så små... :( har ganska nyss kolalt tänderna o de är bra, det är inge problem i munnen det är psyket, hetsätning liksom...fast det är nästan bra nu som sagt han har bara lite tendens kvar men jag undrar om det finns något annat manb kan göra?
 
En häst vill äta 18 timmar om dagen, får han det? Hur mkt får han vara inne då?

Skulle uppsöka en duktig hästtandläkare.
 
han ät ute från morgon till kväll och just nu är han på bete så. jo det är juh så att de vill äta hela tiden men ahn har juh förut ätit dubbelt så mycket som vanliga hästar... får väl hoppas att de inte slits mer än normalt nu när han är bättre i sitt ätande...det finns väl inte så mkt man kan göra? synd bara att det skulle bli såhär...
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 209
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: annaovega
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 564
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Miljö träning
  • Gå med hund i hage med djur
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp