Tänka på vid köp av ny importerad häst

Tossa90

Trådstartare
Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall.
Vad ska ja tänka på?
Vilka frågor ska jag ställa till ägaren?
Funkar en besiktning på gården lika bra som på klinik om det är en billigare häst? Vad säger försäkringsbolagen om de olika besiktningarna? =)

Vad har ni för erfarenheter?
tack på förhand :D
 
Frågorna man ställer är det ju ingen skillnad på. Man vill ju veta om hästen passar en och det man har tänkt göra.

Det du bör tänka på är att hästen kan vara van vid annan hantering/ridning och därför vara extra noga med att vara tydlig och lyhörd mot hästen så att hen slipper känna sig vilsen och osäker. Jag har låtit mina importer få extra tid med att bara lära känna mig, den andra hästen, omgivningen och våra rutiner för att jag har märkt att de har behövt det på ett helt annat sätt än hästar jag har köpt som varit uppvuxna i Sverige men det handlar ju om individer och man får anpassa utefter just den individ man har.

Vilken typ av besiktning man väljer har mer (för mig iallafall) med att göra om jag skulle vilja gå vidare med röntgen vid eventuella oklarheter eller om jag då avstår köp. Skulle jag vilja röntga hästen oavsett är klinik självklart men jag vill helst ha "min" hästveterinär som jag känner väl och som jag vet att jag kan lita på och diskutera med på ett för mig passande sätt.
Försäkringsbolag har lite olika regler så det är bäst att kolla upp med aktuellt bolag.
 
Kul med imp. Litauen, jag köpte en sån för några månader sen. Min är väldigt välhanterad, välriden och trygg trots sin unga ålder. Otroligt nöjd! 😊

Kolla med säljaren om hästen redan är försäkrad och för vilka belopp, då är det enklast att ta över den försäkringen vare sig du besiktar eller inte (rekommenderar dock att besikta så klart!).

Tycker inte det är så stor skillnad på att köpa importer jämfört med svenska hästar. Det enda som eg skiljer är att det är knepigare att ta reda på ev bakgrundshistorik och bekräfta tävlingsresultat, speciellt om hästen är några år gammal. En tidigare häst jag haft tex visade sig vara en vandringspokal och problemhäst de lux i sitt hemland med betydande tidigare skadehistorik, men såldes så klart inte som det i Sverige, utan det lyckades jag luska fram långt senaste 🤷🏼‍♀️
 
Hade också frågat mig och säljaren varför hästen exporterats till Sverige och varför den är billig, speciellt om den är tävlad etc. Tyvärr råkat ut för en del importer som inte hållit pga tidigare skadehistorik man inte vetat om och det blir ju tråkigt för människan men synd om hästen som ofta får ha ont :(
 
Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall.
Vad ska ja tänka på?
Vilka frågor ska jag ställa till ägaren?
Funkar en besiktning på gården lika bra som på klinik om det är en billigare häst? Vad säger försäkringsbolagen om de olika besiktningarna? =)

Vad har ni för erfarenheter?
tack på förhand :D

Tänk inte så mycket, en häst som är importerad och bara varit i Sverige i tre veckor vet försäljningsstallet antagligen inte så mycket om. Känn efter om hästen är ngt för dig och gör en ordentlig besiktning på klinik om du är intresserad utav den hos en veterinär du väljer. Du får ringa försäkringsbolagen du är intresserad av att försäkra din häst hos så får du bäst svar.
 
Hade också frågat mig och säljaren varför hästen exporterats till Sverige och varför den är billig, speciellt om den är tävlad etc. Tyvärr råkat ut för en del importer som inte hållit pga tidigare skadehistorik man inte vetat om och det blir ju tråkigt för människan men synd om hästen som ofta får ha ont :(
Om det handlar om en äldre häst så håller jag med dig. Är det en yngre så behöver det inte vara något problem. Åtminstone tidigare har det funnits uppfödare i Baltikum som var inriktade på export till t ex Sverige eftersom det är betydligt billigare att föda upp hästar där. Det har också funnits (finns?) en efterfrågan på "lagomhästar" där de baltiska halvbloden kunnat erbjuda de egenskaperna till ett för köparna överkomligt pris. Hade en kollega vars familjemedlem återvände till släktens gård i Baltikum och startade stuteri (flyttade verksamhet från Sverige) med inriktning på svenska köpare. Det är ju något liknande som sker i t ex Polen och Irland som kan exportera många hästar till Sverige eftersom det är billigare att föda upp där och det har etablerats kontakter/förmedlare mellan säljare och köpare.
 
Om det handlar om en äldre häst så håller jag med dig. Är det en yngre så behöver det inte vara något problem. Åtminstone tidigare har det funnits uppfödare i Baltikum som var inriktade på export till t ex Sverige eftersom det är betydligt billigare att föda upp hästar där. Det har också funnits (finns?) en efterfrågan på "lagomhästar" där de baltiska halvbloden kunnat erbjuda de egenskaperna till ett för köparna överkomligt pris. Hade en kollega vars familjemedlem återvände till släktens gård i Baltikum och startade stuteri (flyttade verksamhet från Sverige) med inriktning på svenska köpare. Det är ju något liknande som sker i t ex Polen och Irland som kan exportera många hästar till Sverige eftersom det är billigare att föda upp där och det har etablerats kontakter/förmedlare mellan säljare och köpare.

Såklart! Tycker bara det är relevant att åtminstone tänka på att det kan vara ett problem :D
 
Hade också frågat mig och säljaren varför hästen exporterats till Sverige och varför den är billig, speciellt om den är tävlad etc. Tyvärr råkat ut för en del importer som inte hållit pga tidigare skadehistorik man inte vetat om och det blir ju tråkigt för människan men synd om hästen som ofta får ha ont :(

Men kommer dem erkänna det då?
Tror endel utomlands säljer sjuka/skadade hästar till försäljnings stall och inte berättar att hästen inte är helt frisk. Och det visar sig kanske först efter hästen var i Sverige några månader.
 
Men kommer dem erkänna det då?
Tror endel utomlands säljer sjuka/skadade hästar till försäljnings stall och inte berättar att hästen inte är helt frisk. Och det visar sig kanske först efter hästen var i Sverige några månader.
Förmodligen inte, alltså får man väl själv känna efter om det är värt risken och göra egen röntgen och ordentlig besiktning etc. Jag har tyvärr varit med om för många trasiga importer så jag vågar personligen inte chansa mer om de inte är äldre och varit här längre. Så tråkigt att man inte ser till hästarna utan bara ser pengar :(
 
Förmodligen inte, alltså får man väl själv känna efter om det är värt risken och göra egen röntgen och ordentlig besiktning etc. Jag har tyvärr varit med om för många trasiga importer så jag vågar personligen inte chansa mer om de inte är äldre och varit här längre. Så tråkigt att man inte ser till hästarna utan bara ser pengar :(

Ja, jag har samma erfarenhet att folk runt mig köpt dessa fantastiska hästar, efter ett tag kommer problem, och vid utredning hittar man skador som gör att hästen inte kan tävla i det ägaren köpt den för, utan hästen kanske egentligen bara klarar skogsmulle ridning eller att gå som sällskapshäst.
Så känns som även om man frågar försäljningsstället " är den frisk" kan man inte riktigt lita på svaret då det finns risk att försäljnings stallet inte fått korrekta uppgifter från tidigare ägaren.
 
Ja, jag har samma erfarenhet att folk runt mig köpt dessa fantastiska hästar, efter ett tag kommer problem, och vid utredning hittar man skador som gör att hästen inte kan tävla i det ägaren köpt den för, utan hästen kanske egentligen bara klarar skogsmulle ridning eller att gå som sällskapshäst.
Så känns som även om man frågar försäljningsstället " är den frisk" kan man inte riktigt lita på svaret då det finns risk att försäljnings stallet inte fått korrekta uppgifter från tidigare ägaren.

Fast så är det ju egentligen med alla hästar som säljs, tänker jag, inte bara importer.

Sen finns det faktiskt (i iaf Litauen, vilket även är landet frågan handlar om) stuterier som specifikt inriktar sig på att exportera sina uppfödda hästar till andra länder och har gjort det i många år, och jag har svårt att tro att de medvetet då säljer hästar som är sönder pga vilket dåligt rykte de då skulle få. Så är hästen som ts vill köpa importerad från ett sånt ställe med försäljningsstallet som mellanhand tror jag iaf att risken är mindre att hästen inte håller.
 
Fast så är det ju egentligen med alla hästar som säljs, tänker jag, inte bara importer.

Sen finns det faktiskt (i iaf Litauen, vilket även är landet frågan handlar om) stuterier som specifikt inriktar sig på att exportera sina uppfödda hästar till andra länder och har gjort det i många år, och jag har svårt att tro att de medvetet då säljer hästar som är sönder pga vilket dåligt rykte de då skulle få. Så är hästen som ts vill köpa importerad från ett sånt ställe med försäljningsstallet som mellanhand tror jag iaf att risken är mindre att hästen inte håller.

Klart säljaren kan ljuga och sälja en sjuk häst, men då går det ju att göra det till en rättssak i Sverige.
Med en importhäst säljer ju den svenska säljaren i goda tro att hästen är frisk, och det blir ju svårt att bevisa att hästen är utredd utomlands och att man visste om denns sjukdoms historik innan försäljningen.

Och dem tjänar ju mer på att sälja en sjuk häst till Sverige än att avliva den utomlands. Sedan är såklart inte alla importhästar sjuka, men det finns absolut en risk att man har oturen och blir lurad och stående med en sjuk häst. Speciellt om man köper en tävlingshäst med helt okej meriter.
 
Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall.
Vad ska ja tänka på?
Vilka frågor ska jag ställa till ägaren?
Funkar en besiktning på gården lika bra som på klinik om det är en billigare häst? Vad säger försäkringsbolagen om de olika besiktningarna? =)

Vad har ni för erfarenheter?
tack på förhand :D
För det första så ta reda på vad du kan om säljaren. Finns massor av dem som inte gör annat än lurar naiva hästköpare som inte har så mycket pengar att köpa för. Råkar man ute för en sådan kommer hästen att kosta väldigt mycket mer än vad man trodde från början.
Nummer två köp inte som privatperson av säljare som erbjuder bytesrätt. Fungerar fint för t ex ridskolor som i grunden inte bryr sig så mycket om hästen som häst utan mer om att få ett fungerande redskap till ridskolan. För privatpersoner har det ofta medfört att det inte gått att häva ett köp på en häst som inte passar eller håller. Man har bara fått byta till en annan som då inte helt sällan kostar mer än första så man får lägga till mer pengar för att få en annan häst.

Om hästen är billig är det ganska osäkert om säljaren har brytt sig om att försäkra den eller om den har försäkring att den är så heltäckande som köparen vill ha. Därför kolla med det bolag du tänker försäkra den i vad som krävs för att den försäkring du vill ha. Inte alls omöjligt att bolaget kommer att kräva röntgen. Är det fallet är det lika bra att göra en klinikbesiktning med röntgen innan köp. Samma om man är ovan köpare skall man alltid göra en egen besiktning med en veterinär som man verkligen litar på. Aldrig låta säljaren beställa veterinär utan välja själv och även vara med när den görs.
 
Jag har köpt en nyimporterad häst tidigare, hon hade varit i Sverige lika länge som den du är intresserad av.
Vi gjorde gårdsbesiktning den gången då förutsättningarna var bra men klinik skulle jag nog valt idag. Hon var 15 år med resultat i 140. Hade henne i 13 år utan någon hälta. Sund och frisk häst så jag kan absolut tänka mig att köpa en import igen. Hon var visserligen tysk men så otroligt väluppfostrad och godhjärtad häst!

Vi hade hästen i ”karantän” en månad innan hon fick träffa andra hästar. Vi hade föl på gården och ville inte riskera något.

Jag hade kollat upp säljaren noga. Hör dig för, googla etc. Välj själv veterinär till besiktningen och var den som står som beställare.
 
Klart säljaren kan ljuga och sälja en sjuk häst, men då går det ju att göra det till en rättssak i Sverige.
Med en importhäst säljer ju den svenska säljaren i goda tro att hästen är frisk, och det blir ju svårt att bevisa att hästen är utredd utomlands och att man visste om denns sjukdoms historik innan försäljningen.

Och dem tjänar ju mer på att sälja en sjuk häst till Sverige än att avliva den utomlands. Sedan är såklart inte alla importhästar sjuka, men det finns absolut en risk att man har oturen och blir lurad och stående med en sjuk häst. Speciellt om man köper en tävlingshäst med helt okej meriter.
Det kvittar om säljaren har köpt hästen i tron att den var frisk. God tro finns inte ens längre inom rättsväsendet och när det fanns handlade det om stödgods.
Om hästen visar sig vara sjuk är det säljaren man vänder sig till och det oavsett var hästen är född, om säljaren är uppfödare eller har ägt hästen i två timmar. Hen har samma skyldigheter oavsett.
 
Det kvittar om säljaren har köpt hästen i tron att den var frisk. God tro finns inte ens längre inom rättsväsendet och när det fanns handlade det om stödgods.
Om hästen visar sig vara sjuk är det säljaren man vänder sig till och det oavsett var hästen är född, om säljaren är uppfödare eller har ägt hästen i två timmar. Hen har samma skyldigheter oavsett.

Jo men om du köper en häst där säljaren vetat att den varit sjuk och sålt den som frisk vs köper en häst som säljaren trodde var frisk men visade sig var sjuk, det är skillnad
 
Jo men om du köper en häst där säljaren vetat att den varit sjuk och sålt den som frisk vs köper en häst som säljaren trodde var frisk men visade sig var sjuk, det är skillnad
Definitivt inte om det är en affär som sker i Konsumentköplagen. Där ligger det på säljaren oavsett om denne visste om det eller inte.
Sedan kan man lägga till att om säljaren vet att hästen är sjuk och säljer den som frisk så är det bedrägeri oavsett i vilken köplagstiftning det sker. Alltså en helt annan typ av brott.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 245
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 358
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp