Bukefalos 28 år!

Tänka positivt... Hur gör man?

jag söker jobb just nu. Det är svårt att få jobb - och väldigt svårt i min bransch... Jag har vik, timmar och a-kassa vid behov
Ha ett styrelsemöte med dig själv:

Marknadschefen: "Jag har startat en reklamkampanj. Det är svårt att hitta kunder, väldigt svårt inom vårt område."

Ekonomichefen: "Vi har en tillfällig inkomst, det kan möjligen bli mer. Vi har en försäkring vid behov."

Vad säger VD:n? "Sluta oroa er"? "Tänk positivt"? "Hoppas på det bästa"?

;)
 
Ha ett styrelsemöte med dig själv:

Marknadschefen: "Jag har startat en reklamkampanj. Det är svårt att hitta kunder, väldigt svårt inom vårt område."

Ekonomichefen: "Vi har en tillfällig inkomst, det kan möjligen bli mer. Vi har en försäkring vid behov."

Vad säger VD:n? "Sluta oroa er"? "Tänk positivt"? "Hoppas på det bästa"?

;)
På den fronten gör jag allt jag kan. Kan inte göra mer. Agera är jag som sagt bra på.
 
lösa världsproblem och svåra tekniska problem, när man sitter på hästryggen och flanerar genom de djupa skogarna.
På hemvägen, möjligtvis. :D Men det är mer att jag sitter och leker med manen och låter tankarna vandra och låter lösningarna komma till mig, än det där aktiva funderandet. När både hästen och jag är sådär fullständigt möra och avslappnade och nöjda så är det kreativa tänkandet igång i det undermedvetna. Hästar gör livet enklare och bättre. :love:
 
Hästar gör livet enklare och bättre. :love:

Visst är det intressant att det känns så. Det är lätt att glömma mockning, stallskötsel, stängsling, fodring, fång, spatt, skyhöga försäkringspremier och veterinärvårdsräkningar - när man sitter där i ridbanan (väldigt nu-nu) eller i skogen (mer lugnt och filosoferande). Det borde egentligen kunna leda till mer oro än nånsin.
 
Kan inte göra mer.
Det är ju toppen.

Att oron finns där är ju för att du ser en risk - och det är ju en bra sak. Istället för att du bara tar dagen som den kommer, så försöker du vara förutseende och göra vad du kan för att minimera riskerna och ha en plan. Nånstans får man ju göra en avvägning hur stor risken är och om man har gjort tillräckligt.

Är det för svårt att hitta jobb så kanske man behöver bredda sig eller göra nåt helt annat. Eller göra det man erbjuder mer attraktivt genom att utöka sitt erbjudande. Eller hitta en alternativ inkomst som säkerhet.
 
Mm, precis så trodde någon i min närhet att det var, att hästarna var en extra börda i livet - när det är tvärtom. De är andningshålet, energikällan, livsglädjen, inspirationen.

Ja, fast jag som har det som jobb - kan ju ibland betrakta det som en börda innan man måste ta itu med något jobbigt. Fast det räcker att gå ut i flocken en stund så är man förbi det. Det är något visst med hästars enkla förhållningssätt till livet som är oerhört lugnande. (Jag minns speciellt en jobbig period mitt i vintern när jag brukade tanka energi genom att lägga mig mitt i flocken och begrunda stjärnorna ett tag.)
 
Det är ju toppen.

Att oron finns där är ju för att du ser en risk - och det är ju en bra sak. Istället för att du bara tar dagen som den kommer, så försöker du vara förutseende och göra vad du kan för att minimera riskerna och ha en plan. Nånstans får man ju göra en avvägning hur stor risken är och om man har gjort tillräckligt.

Är det för svårt att hitta jobb så kanske man behöver bredda sig eller göra nåt helt annat. Eller göra det man erbjuder mer attraktivt genom att utöka sitt erbjudande. Eller hitta en alternativ inkomst som säkerhet.
Som sagt, agera kan jag. Jag gör redan allt det där och lite till, det är tänket som är tokigt.
 
Som sagt, agera kan jag. Jag gör redan allt det där och lite till
Ansvar kan ju vara tungt att bära, även om man är kapabel och förutseende och gör allt man kan. Du får försöka hitta trygghet i att du faktiskt är den här kapabla personen. Du gör allt du kan. Vem kan mer begära?

Sen kan det hända att det går fel ibland ändå, för livet går inte att planera fullt ut, eftersom det finns så många okända variabler som vi inte har makt över. Men vad som än händer, så har det oftast hänt någon annan förut. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter och visa på en väg ut. Du är ju inte ensam. Allt går att lösa.
 
Fast bara jag kan försöka lösa det, och det händer inte mycket ändå, trots alla ansträngningar.

Ansvaret är tungt att bära, även om jag vet att jag gör allt. Men ingen kan ju heller dela det eller hjälpa mig :(
 
@Gimlan Även om du har ansvaret och det är du som löser det, så stöd kan du ju få av andra. Även om du är kapabel så kan det ju vara skönt att bolla idéer, tankar, få nya infallsvinklar, höra hur andra har gjort, beklaga sig över motgångar osv. Stöd behöver alla. Bara att känna att man inte är ensam i världen om det man oroar sig över kan ju kännas som en befrielse.
 
Absolut! Så är det ju. Sen är det ibland/ofta svårt att få till brytandet, det ligger kvar i bakgrunden liksom. Men en sak som jag på allvar är rädd för är att jag ska sluta kämpa :crazy: Det stämmer säkert inte utan är nog mer en tankekonstruktion från min sida.
SÅ du oroar dig för hur du ska hantera din oro ;).
Nej, men självklart gör du det för det är ditt beteende mönster.

Men om du vill förbereda dig innan du börjar i terapin så rekommenderar jag verkligen dig att öva på mindfullness eller meditation. Sannolikheten att du åker på det i terapin är nämligen stor, det är nämligen the shit just nu tillsammans med kbt.
 
SÅ du oroar dig för hur du ska hantera din oro ;).
Nej, men självklart gör du det för det är ditt beteende mönster.

Men om du vill förbereda dig innan du börjar i terapin så rekommenderar jag verkligen dig att öva på mindfullness eller meditation. Sannolikheten att du åker på det i terapin är nämligen stor, det är nämligen the shit just nu tillsammans med kbt.
Jag oroar mig för exakt ALLT :O Mindfulness och meditation har jag testat på lite och det fungerar jättebra! Bara jag gör det, typ. Ska försöka införa nån liten rutin för det :)
 
Vill börja med att säga grattis - du har insett att du är en negativ tänkare och att det skadar dig , OCH att det bara är du som kan göra något åt saken! Första steget till förbättring. :) Om du kan tänka dig läsa en bok så finns det massor av böcker om personlig utveckling. T.ex. "Sluta oroa dig, börja leva" av Dale Carnegie. En väldigt känd bok, jag har läst den och den hjälpte mig mycket. Går säkert att låna på biblioteket också.
http://www.adlibris.com/se/bok/sluta-oroa-dig-borja-leva-9789127131644

När jag var yngre var jag en riktig gnällspik, så pass att mina vänner på gymnasiet gav mig smeknamnet "Gnällrica". ;) Jag minns inte riktigt när vändningen kom, men det började som för dig med att jag insåg att jag måste göra något åt det. Och det GÅR! Visst oroar jag mig fortfarande, men nu är jag en i grunden riktigt positiv tänkare. Det är inte längre något jag gör medvetet, utan min hjärna har helt enkelt lärt sig att följa nya banor.

Jag har lätt för att njuta, ser små positiva saker i vardagen och vänder automatiskt - och utan att tänka på det - negativa tankar till positiva. När folk omkring mig klagar på snön på vintern tänker jag på allt det vita vackra gnistrande som bäddar in världen, på hur mörkret försvinner och likaså leran i hagarna. ;) När jag behöver lägga 20 000 kr på veterinärräkningar för min ena katt tänker jag på hur tacksam jag är att jag HAR de pengarna att lägga, att min katt är glad och lycklig och att det trots allt faktiskt bara är pengar.

Sedan finns det situationer där man helt enkelt behöver bryta ihop. Konsten är att sätta stopp för det. Kan du göra något åt saken, gör det, annars härda ut tills det är över. Fokusera på andra saker under tiden, träna dina tankar på att hitta så mycket positivt som möjligt och njut av dem istället. Och försök njuta i vardagen, det finns ALLTID små saker att fascineras och glädjas av!
 
Jag måste verkligen få till en förändring, det är helt klart! Men som sagt, jag är lite rädd att förlora delar av min drivkraft iom det. Fast det vore det nog värt och när jag tänker efter så är jag (såklart) mer effektiv när jag inte oroar mig.
 
På vilket sätt skulle du förlora din drivkraft? :) Det är ju mer produktivt att drivas av levnadsglädje än av oro. ;)
 
Jag inbillar mig nånstans att jag med min oro driver på mig själv. Jag har extremt lätt att ta tag i saker och väntar aldrig till sista sekunden, det känns som jag kanske förlorar om jag slutar oroa mig.
Kan också vara ett sätt att vilja hålla fast i det invanda...
 
Jag inbillar mig nånstans att jag med min oro driver på mig själv. Jag har extremt lätt att ta tag i saker och väntar aldrig till sista sekunden, det känns som jag kanske förlorar om jag slutar oroa mig.
Kan också vara ett sätt att vilja hålla fast i det invanda...
Behöver du må dåligt för att driva dig själv framåt?

Jag tror alltid att allting kommer att ordna sig, född värmlänning som jag är. ;) Men jag kan inte säga att jag är passiv och inte får saker och ting att hända. Jag är nog rätt så aktiv och ser till så att det blir som jag vill i livet. Sen kanske det inte blir som jag hade tänkt, men det brukar bli bra ändå liksom.

Oro skapar ju bara ångest och visst kan det vara bra att plocka energin därur, men jag tror knappast att det behövs.
 
Jag har så sakteliga börjat inse att jag kanske inte måste må dåligt för att vara aktiv, men har lite svårt att ta in det helt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 915
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 821
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 668
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 057
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp