Bukefalos 28 år!

Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det sa jag inte. Jag sa att de som tar sig till absoluta toppen, alltså topp tio på världsrankingen, sällan gör det genom att tävla skadade hästar. Helt enkelt för att hästar på den nivån är så vansinnigt dyra att man inte har råd att rida sönder dem. De flesta har inte tid och möjlighet att ha mer än två-tre hästar som kan gå de absolut högsta klasserna med placering, och då funkar det inte ifall de inte håller mer än nåt år. Man kan kanske toppa för nåt enstaka mästerskap, men det är svårt att hålla den jämna nivå som krävs för att toppa rankingen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Guldmedaljören i dressyr Valegro återgår till sitt normala liv..

394532_473897582629939_1424399924_n.jpg

Och bara för att ;)

Här är ännu en av OS hästarna i Dressyr, Anton som vilar ut i sin hage efter hemkomst

418698_417351931635779_1650860271_n.jpg
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det går ändå runt på ett sätt, det är inte lätt att kvala in till dom stora tävlingarna och hänga kvar där, kvalar inte ryttaren in så syns inte hästen och då drar sig sponsorerna tillslut ur. Det tar att ligga på toppen det går inte att komma ifrån. Även hästägarna, sponsrar ryttaren med själva hästen och vill också se resultat.

Det krävs meriter för att fortsätta få bra hästar i framtiden också, då räcker det inte att rida bra utan det ska finnas bra resultat också. Och det kommer nya bra ryttare hela tiden så den konkurrensen är ganska så tuff.

Det är hela tiden en balansgång det där. Vissa har råd att avstå vissa tävlingar medan vissa inte har råd att avstå och chansar.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det går ändå runt på ett sätt, det är inte lätt att kvala in till dom stora tävlingarna och hänga kvar där, kvalar inte ryttaren in så syns inte hästen och då drar sig sponsorerna tillslut ur. Det tar att ligga på toppen det går inte att komma ifrån. Även hästägarna, sponsrar ryttaren med själva hästen och vill också se resultat.

Det krävs meriter för att fortsätta få bra hästar i framtiden också, då räcker det inte att rida bra utan det ska finnas bra resultat också. Och det kommer nya bra ryttare hela tiden så den konkurrensen är ganska så tuff.

Det är hela tiden en balansgång det där. Vissa har råd att avstå vissa tävlingar medan vissa inte har råd att avstå och chansar.

Fast tja jag håller inte med dig det är i stort samma gamla ryttare i toppen nu som för 4år sedan och sponsorerna driver inte ryttare att rida på hästar som är ofräscha!!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det sa jag inte. Jag sa att de som tar sig till absoluta toppen, alltså topp tio på världsrankingen, sällan gör det genom att tävla skadade hästar. Helt enkelt för att hästar på den nivån är så vansinnigt dyra att man inte har råd att rida sönder dem. De flesta har inte tid och möjlighet att ha mer än två-tre hästar som kan gå de absolut högsta klasserna med placering, och då funkar det inte ifall de inte håller mer än nåt år. Man kan kanske toppa för nåt enstaka mästerskap, men det är svårt att hålla den jämna nivå som krävs för att toppa rankingen.

Jag säger varken att det är vanligt eller utesluter att det finns skitstövlar även i toppen. Det är fel tro att man inte kan ha framgång genom att fuska/bete sig illa mot hästen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

*Knapplån*

Nu har jag försökt städa undan en del. Och nu önskar jag att "ingen nämnd, ingen glömd" slutar tjafsa och "slutar vara elaka" mot varandra och håller diskussionstråden utifrån TS-skaparens startinlägg, på en mogen nivå.

I annat fall kommer "ingen nämnd och ingen glömd" kortas.

Mvh

Kinkig moderator, som gör sin första arbetsvecka efter semestern.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

TACK så mycket :bow:

Om man utgår ifrån citatet från Malin Baryard som Petruska skrev i ett tidigare inlägg och ställer sig frågan: Hur berättigar Du ridsportens existens? Det var lite det tråden var tänkt att handla om från början :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

TACK så mycket :bow:

Om man utgår ifrån citatet från Malin Baryard som Petruska skrev i ett tidigare inlägg och ställer sig frågan: Hur berättigar Du ridsportens existens? Det var lite det tråden var tänkt att handla om från början :)

Oj, nu blev det jobbigt;)
Eftersom frågan plötsligt blev milsvid! När jag ser ordet "ridsporten" tänker jag på ridning över huvud taget och faktiskt inte enbart tävlingsridning.
Och så glömdes trav- och galoppsporterna och körningen (också tävling med hästar även om körningen inte ingår i OS)...

Att försvara utövandet av hsätsport över huvud taget mot människor som ifrågasätter, blir ju redan det jobbigt...

Men gentemot vem menar du att man ska "försvara" ridsport?

Att rida en eller många tävlingar på min tränade häst ser jag som fullt oproblematiskt. Men det beror ju alltid på hur man tänker.

Min förutsättning är att jag rider och tränar helt för nöjes skull, och vill att jag tillsammans med mina hästar ska bli så samspelta som möjligt. Dessutom vill jag gärna upptäcka hur "svåra" övningar vi kan lära oss att utföra.
Jag har tävlat en del i western sedan sex år tillbaka, och förra sommaren testade jag för första gången i mitt liv (38 år gammal) en dressyrtävling.
Men jag deltar inte i tävlingarna för att det är viktigt för mig att vinna och visa upp mig: jag deltar mest för att se om hästen och jag klarar övningarna på ett godkänt sätt.
Detta innebär också att jag inte tränar eller pushar mina hästar i syfte att uppnå något på tävlingsbanan.
Visst finns det alltid risk att rida på hästen skador och förslitningar, men kanske risken minskar om man inte har tävlingsplaceringar som mål?
Eller så minskar risken också om man tänker som jag "jag vill starta MSV B/MSV A dressyr med min häst, men det är inte så viktigt när det blir - det får ta ett år (kanske inte helt realistiskt eftersom jag inte rider hästen så många pass per vecka) eller tio år (hästen är idag sju år så det hinns)"


Jag tror att största skadeproblematiken och överträningsproblematiken finns hos hobbyryttare som blivit ambitiösa och fort vill upp i klasserna. Man pressar hästen, tränar på det moment man för tillfället behöver förbättra mest och glömmer mångsidigheten. Och hästen blir sliten.
Och ryttaren blir ambitiös och entusiastisk och glömmer att hästen behöver återhämtning också.

Den riktiga eliten har nog kunskaper om hur man tränar häst hållbart - många hopp- och dressyrhästar i absoluta toppen är bortemot tjugo år gamla när de pensioneras.
De ambitiösa och entusiastiska hobbyryttarna kanske i större utsträckning saknar den kunskapen.

Vad gäller trav och galopp: pensionsålder för vbl-travare är 10-12 år. Sedan får de inte tävla längre även om de håller. Visst är det många som "sorteras bort" betydligt tidigare pga bristande fart och bristande hållbarhet för den extrema träning som de utsätts för, men många pensioneras faktiskt av åldersskäl också. Ingen vbl-travare tävlar vid 13 års ålder men det är inte pga att ingen håller utan för att de inte får. Järvsöfaks blev ålderspensionär vid 15 men hade säkert hållt ytterligare en tid med tanke på den karriär han hade bakom sig...

Galoppsport och körning har jag ingen aning om.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Om man utgår ifrån citatet från Malin Baryard som Petruska skrev i ett tidigare inlägg och ställer sig frågan: Hur berättigar Du ridsportens existens? Det var lite det tråden var tänkt att handla om från början :)

Vi tar hand om hästarna, alltså är det ok att vi rider på dem. Dessutom har vi påpassligt nog ändrat hästarna genetiskt genom avel, så att de gillar oss och gillar att bli ridna, plus har goda fysiska förutsättningar för det.

Så har vi ju gjort med alla husdjur i princip, ändrat dem lite grann så att de passar oss bättre. Djur vi vill äta har vi gjort större och latare, djur som vi vill samarbeta med har vi gjort människokära, och så vidare.

Dagens ridhästar är ganska illa avpassade för att ströva vilt på prärien, framförallt inte elittävlingshästarna, som ju i regel tycker det är kul att tävla och gör det gärna. En häst som Allerdings, t ex, som är jättekänslig och allergisk, skulle ju inte bli gammal på prärien, och definitivt inte vara i så fint fysiskt skick som han är nu.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag anser inte att hästar ska "användas". Jag tror att hästar kan finna något slags nöje i att kommunicera, samarbeta och ha en relation till människor. Hade jag inte trott det hade det varit helt oförsvarbart för mig att över huvud taget ha en häst.

Jag håller helt med dig!

Min häst är också noga med den punkten faktiskt, att man inte får utnyttja honom. Ser någon på honom som maskin, tvingar honom till något utan mening eller tar honom för givet. Ja då åker man i backen innan man hinner blinka. Man skulle lätt kunna säga att ''han hatar att bli riden'' Men han älskar att kommunicera, förstå och lära den som lyssnar. Därför gör hans sig alltid till lags, och snäll som en nallebjörn när jag rider, så länge vi komunicerar, samarbetar på bådas villkor.

Jag tycker inte ridning borde ses som en sport, då för många (inte alla) behandlar hästarna som om dom inte har någon talan, utan går efter hur bra dom hoppar, osv, säljer och köper som varor osv.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag håller helt med dig!

Min häst är också noga med den punkten faktiskt, att man inte får utnyttja honom. Ser någon på honom som maskin, tvingar honom till något utan mening eller tar honom för givet. Ja då åker man i backen innan man hinner blinka. Man skulle lätt kunna säga att ''han hatar att bli riden'' Men han älskar att kommunicera, förstå och lära den som lyssnar. Därför gör hans sig alltid till lags, och snäll som en nallebjörn när jag rider, så länge vi komunicerar, samarbetar på bådas villkor.

Jag tycker inte ridning borde ses som en sport, då för många (inte alla) behandlar hästarna som om dom inte har någon talan, utan går efter hur bra dom hoppar, osv, säljer och köper som varor osv.

& så har vi min häst som ÄLSKAR att arbeta och bli riden.. och få åka iväg och rida på andra ställen än hemma..
min är också gudasnäll att rida och hantera men är väldigt känslig, så ingen nybörjarhäst, och har humör.(sto) ju mer jag rider, ställer och höjer krav,ju mer vi åker iväg desto gladare och nöjdare blir hon.
att bara gå hemma i hagen blir hon deppig av, så hon tycker iaf om att användas :banana:
finns alla varianter.. precis som med oss människor.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag håller helt med dig!

Min häst är också noga med den punkten faktiskt, att man inte får utnyttja honom. Ser någon på honom som maskin, tvingar honom till något utan mening eller tar honom för givet. Ja då åker man i backen innan man hinner blinka. Man skulle lätt kunna säga att ''han hatar att bli riden'' Men han älskar att kommunicera, förstå och lära den som lyssnar. Därför gör hans sig alltid till lags, och snäll som en nallebjörn när jag rider, så länge vi komunicerar, samarbetar på bådas villkor.

Jag tycker inte ridning borde ses som en sport, då för många (inte alla) behandlar hästarna som om dom inte har någon talan, utan går efter hur bra dom hoppar, osv, säljer och köper som varor osv.

Ursäkta mig och hoppas du inte tar illa vid dig nu, men jag har aldrig någonsin mött en häst som beter sig som din utan att det varit något fel på den.

Det du beskriver är inte ett naturligt beteende från en frisk häst
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ursäkta mig och hoppas du inte tar illa vid dig nu, men jag har aldrig någonsin mött en häst som beter sig som din utan att det varit något fel på den.

Det du beskriver är inte ett naturligt beteende från en frisk häst

Ha, det kommer du aldrig någonsin göra heller om du inte möter min häst, lär känna honom och lyssnar på honom. Du tycker säkert så ja ;) Men han är helt och hållet frisk (har aldrig varit halt eller sjuk på över 12 år -eller mer, nu är han 19 men beter sig som en unghäst i många fall ) och du kan fråga vem som helst som känner han, han är en OTROLIGT speciell häst och inte på tal om smart. Tänker annorlunda, beter sig annorlunda, men inte på något negativt sett. Han är en häst med hjärta av renaste guld.

Alla hästar är så otroligt unika och olika individer. Sammtidigt som många är väldigt lika. Liksom vi människor.

Min häst älskar att komunicera, på hans villkor, gör han som jag säger. Att aldrig någinsin ta honom förgivet. Ger man respekt, så får man respekt. Han älskar att lära och att lära ut, genom att visa mig hur jag ska träna honom. De tar många år innan man förstår hans mönster och taktik.

om jag har planerat dagens ridpass/ träning när jag hämtar honom i hagen kommer han inte, utan låser sig och vill inte gå. Har jag inga planer för dagen kommer han alltid fram till mig. Han tycker inte jag har rätten att planera upp en annan individs tid.

Knyter jag fast honom, knyter han upp knuten (även ''special'' knutarna som en gammal ridlärare lära mig, för hästar som knyter upp knuten), ser frustererad ut och stegrar sig ibland för att komma loss. Om jag har honom lös (grimsakftet på ryggen eller liknande) står han villigt stilla och halvsover tills jag har borstat och sadlat klart.

Han har aldrig försökt att ta över, skulle aldrig försöka ta över. Han vill inte dominera, han vill lära o lära ut. Aldrig någonsin vart agressiv, sparkat bitit eller ens naffsat.

när jag inte lyssnar på honom, vägrar han att lyssna på mig. Det är inte mycket som krävs för att allt ska rulla på. Bara lite hänsyn.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

& så har vi min häst som ÄLSKAR att arbeta och bli riden.. och få åka iväg och rida på andra ställen än hemma..
min är också gudasnäll att rida och hantera men är väldigt känslig, så ingen nybörjarhäst, och har humör.(sto) ju mer jag rider, ställer och höjer krav,ju mer vi åker iväg desto gladare och nöjdare blir hon.
att bara gå hemma i hagen blir hon deppig av, så hon tycker iaf om att användas :banana:
finns alla varianter.. precis som med oss människor.

Ja, de tror jag säkert, jag sa bara hur just min häst är :) Jag vet många hästar som älskar att bli ridna och trivs med att man ställer krav på dom.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Min spontana reaktion är att tävling, på elitnivå eller lägre, inte är ett "kriterium" för dålig hantering. Det förekommer mycket dåligt "ute i buskarna", jag tycker man borde diskutera hantering och ridning generellt istället. Den som inte tävlar eller ägnar sig åt "udda" inriktning blir inte per automatik en god hästmänniska. Man kan inte generalisera så som jag tycker att det görs i artikeln.

Sedan skulle jag envist vilja påstå att bra resultat inte går att uppnå med en häst som inte trivs med det den gör och hur den mår.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)


Osaklig tycker jag.

Personligen tycker jag inte att hästar i det vilda (vilket det måste vara enl art) mår speciellt bra eller lever speciellt länge eller är oskadade eller.....

http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE

Jag förstår inte varför man riktar sig till tävling och då engelsk ridning. Det är ofta betydligt värre hästhållning/hantering på skogsmulle hästarna och inte är det övervägande elithästar på klinikerna eller som man läser om här på buke som är skadade mår dåligt etc
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag förstår inte vad du menar. Varför skulle tävlingshästar ha det sämre än andra hästar? Det finns bra och dåliga hästägare inom alla kategorier. Det spelar ingen roll om de tävlar eller inte.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Min spontana reaktion är att tävling, på elitnivå eller lägre, inte är ett "kriterium" för dålig hantering. Det förekommer mycket dåligt "ute i buskarna", jag tycker man borde diskutera hantering och ridning generellt istället. Den som inte tävlar eller ägnar sig åt "udda" inriktning blir inte per automatik en god hästmänniska. Man kan inte generalisera så som jag tycker att det görs i artikeln.

Sedan skulle jag envist vilja påstå att bra resultat inte går att uppnå med en häst som inte trivs med det den gör och hur den mår.

:bow: Bra skrivet!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag håller med, frågan är om det är rimligt att över huvudtaget ha djur i fångenskap, både sällskaps, slaktdjur, för mjölk/ägg/ull etc och för tävling. Jag tror på inget sätt att flertalet tävlingshästar har det sämre än våra grisar och kycklingar eller för den skull sällskapshästar däremot ska man givetvis ha regler kring all djurhållning (i den mån vi ska ha djur) och resurser att följa upp att de följs.

Kriteriet för bra och dålig djurhållning bör knytas till hur djuret mår och inte till vald typ av aktivitet även om vissa specifika aktiviteter kan bedömas som förenlig med god djurhållning. Sedan är det alltid förenat med risker att leva och givetvis är det en större risk för att djuret dör eller skadas av akut trauma om man är aktiv och hittar på saker med hästen än om man virar in hästen i bomull och inte utsätter den för värre saker än en fyrkant på 20x20 meter. Vad som är acceptabla risker kan man alltid diskutera men en nolltolerans på olyckor innebär att hästens liv blir väldigt begränsat. Ingen är immun mot olyckor inte ens hästar...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 374
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 455
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 522
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 458
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp