Bukefalos 28 år!

Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

OK, då är jag med, är mer "basisk" än sur nu.

Det du skriver angående att proffsridning skulle uppväga ett riktigt hästliv så håller jag med. Dock har jag sett proffsridna hästar som lever ett sunt hästliv med utevistelse i hage och allt vad det innebär att få vara häst. Och jag har sett hobbyhästar som placerats i sjukhagar i enda syftet att de inte skulle bli leriga (nej, hästarna ifråga lider inte av lerallergi), hobbyhästar som hunsas och tråkas. Hobbyryttare som inte kan rida ut sina normalpigga hästar utan graman och diverse andra hjälptyglar. Mm mm mm.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

haha! ang. basisk/sur!

jamen självklart - ang. det du skriver här! Såklart finns det två sidor av varje mynt. Jag addresserade nu dock just tävlingshästargumentet, eftersom tråden handlade om det. Jag känner till en proffsryttare vars argument att låta hästarna vistas i sina boxar dygnet runt är att "ridningen skall vara deras absoluta höjdpunkt på dagen". På fullt allvar nu.

Att i såna situationer anse att hästarna har det bra för proffsridningen väger upp deras övriga tillvaro, blir helt absurt kan jag tycka.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Delvis KL
Hästen mår inte bra och får ont av att ständigt bära omkring sin hobbyryttare på fel sätt, att bli dragen och sliten i munnen, att vara avknäppt på mitten pga dålig ridning, att bli sparkad och bankad i sidorna (många många många både stora hästar och ponnyer har sporrmärken i sidorna), att dras ihop med gramantyglar, att ha felanpassad sadel, att bli piskad.

HF är verkligen inte trevligt och jag förstår inte syftet med det extrema. Men när man så ofta som det görs lägger ut bilder i varnande/upprörande syfte av just detta så borde ovanstående nämnda dåliga ridning vara minst lika upprörande. Men hur ofta debatteras, eller visas det bilder på, vanliga ryttares dåliga ridning? Ridning som är så usel att det också borde klassas som misshandel. Tävlas det och domaren påpekar att hästen inte arbetar i en "hästvänlig" form, ja, då är domaren okunnig eller tycker inte om travare, araber, bruna hästar, mulliga ryttare eller whatever.

Visst kan man hoppas att krafttag tas mot HF. Men det känns lite som att man fokuserar så hårt på HF och då "glömmer" annat. Man blir inte en "god hästmänniska" automatiskt bara för att man inte ägnar sig åt HF.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

haha! ang. basisk/sur!

jamen självklart - ang. det du skriver här! Såklart finns det två sidor av varje mynt. Jag addresserade nu dock just tävlingshästargumentet, eftersom tråden handlade om det. Jag känner till en proffsryttare vars argument att låta hästarna vistas i sina boxar dygnet runt är att "ridningen skall vara deras absoluta höjdpunkt på dagen". På fullt allvar nu.

Att i såna situationer anse att hästarna har det bra för proffsridningen väger upp deras övriga tillvaro, blir helt absurt kan jag tycka.

Det argumentet har jag läst för några år sedan och tyckte det lät hemskt. Hade jag behandlat min häst på det viset så hade jag fått se på "höjdpunkt" :crazy:

Jag jobbade för många många år sedan hos en dressyrtränare där hästarna inte fick gå i hagen därför att hagen kunde bli lerig... Jo, det fanns hagar. Att titta på.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men varför fastnar du på "hobbyryttare" som om det inte finns goda hästmänniskor där alls? Klart det finns klåpare där som överallt annars. Det ursäktar definitivt inget! Eller gör det per automatik att den s.k. proffsryttaren får hålla på hur som helst bara för att h*n får resultat?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Lika lite som man kan säga att all tävlingsridning är dålig så kan man försvara sig med att hobbyryttare är sämre. Jag har ingen koll på vem som är värst men som sagt två fel gör inget rätt.

Som jag ser det så finns det mest bara en väg att gå, att dels besluta om vi överhuvudtaget ska utnyttja djur oavsett art och är det okej så bör sätta upp likvärdiga regler för alla djurslag och där efter se till att reglerna följs. Hur det än är så utnyttjar alla djurägare sina djur på ett eller annat vis, det ligger i sakens natur, vi äter upp dem, vi har dem som sällskap, att vakta, att jaga med att tävla med, att titta på mm. Om det är värst att tävla, ha djuret på tallriken eller bara i hagen beror på omständigheterna i övrigt, men att släta över med att andra har det värre, eller att djuren presterar inte om de inte mår bra är lika dumt som att kritisera att tävla djur för att många djur dör. Det är bara samma typ av generaliseringar och de stämmer dåligt.

Tycker man sedan att något är fel så få man titta över regelverket och eventuellt ändra det för att förbättra djurens förhållanden.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men varför fastnar du på "hobbyryttare" som om det inte finns goda hästmänniskor där alls? Klart det finns klåpare där som överallt annars. Det ursäktar definitivt inget! Eller gör det per automatik att den s.k. proffsryttaren får hålla på hur som helst bara för att h*n får resultat?

Vet du, jag upplever det faktiskt tvärtom. I så många diskussioner är det eliten som synas. Och de ska synas, absolut. De är dessutom lätta att kolla upp, framridningar mm mm. MEN, vad vanliga ryttare gör synas desto sämre. Man förfasar sig över vad eliten gör eller inte gör, men glömmer bort grundskiktet. Det är ju faktiskt inte så att några föds till elitryttare. Utan även de kommer från grundskiktet, där de flesta av oss befinner oss. Om man inte ser till att få en bra grund, ja hur ska då toppen kunna bli bra? Om man inte redan från början skaffar sig goda kunskaper och en god grundsyn så hur ska det bli bättre sedan?

Om man vänder på din fråga. Ska vanliga ryttare "få hålla på hur som helst" bara eliten sköter sig?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men det är väl inte det som tråden handlar om? varför ska x scenario förklaras med y scenario? Det är väl det som folk reagerat på i diskussionen, att varför ska det ena försvaras eller förklaras bort med att ngn annan beter sig sämre?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Är det överhuvudtaget någon som påstår det? Jag tycker hela saken med buskryttare vs proffs är fånig. Ja, som proffs har man ögonen på sig och ska man komma åt skiten i buskarna ska dom föregå med gott exempel och det gäller ju inte bara i ridsport, eller hur?

Sen är inte min erfarenhet att det procentuellt är mer fuffens i buskarna än vad det är i toppen. Pengar styr och snabba resultat ett krav i toppen. Det är ingen nyhet. Oavsett så ursäktar det inte avarter åt nåt håll.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tycker man sedan att något är fel så få man titta över regelverket och eventuellt ändra det för att förbättra djurens förhållanden.

Och regelverket ses över hela tiden. Vi har både lagar och föreskrifter och tävlingsreglementen att hålla oss till. Vi har en (moralisk och empatisk) skyldighet att anmäla dålig hantering/ridning som skadar djuret på något sätt. Att göra vad vi kan för att peka på det som inte är bra. Och att göra så rätt vi bara kan, själva.

Att två fel skulle göra ett rätt har ingen påstått.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det jag reagerade på var artikeln som det länkades till där man kan tolka det som att tävling på elitnivå per automatik innebär lidande hos hästen, man nämner ren misshandel (som tyvärr förekommer). Men jag tycker det är att generalisera eftersom det förekommer så mycket, rent ut sagt skit, "ute i buskarna". Sådant som inte ifrågasätts alls på samma sätt. Det är t.ex. helt OK att släppa ut lilla Kajsa på sin ponny på tävling, trots att Kajsa drar ponnyn i munnen och aldrig någonsin fått den att arbeta på någorlunda rätt sätt. Det blir inga skriverier om det, däremot tycker man att ponny och barn är söta... Det skrivs inte heller något om NH-Maja som hunsat sin häst så till den milda grad att den inte vågar ta ett steg utan att "fråga om lov".

Av de senaste reaktionerna förstår jag dock att det är lite av tabu att nämna att annat än ren tävlingsridning kan förorsaka lidande, och drar mig därför ur diskussionen då jag inte kan tillföra något och inte riktigt kan förmedla det jag vill ha sagt.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men du, varför generaliserar du själv över hur skogsmullar har det när du ogillar generalisering när det gäller tävling. Är det inte bättre att angripa artikeln med lite sakligare argument såsom att NH-Maja hunsar sin häst?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Bevisligen så går det alldeles utmärkt att vinna trots denna misshandel. Därför blev jag jätteglad när vinnaren i Gbg var en klassisk tränad häst! Hoppas att det är ett tecken på att trenden börjar vända.

Samma här! Ville bara inte trådkapa och dra in mina åsikter om rollkur med risk för att tråden skulle bli ännu en rollkur tråd.. Inte för att jag inte tycker diskussionen är viktig men för att den inte hör hemma i tråden. I övriga sammanhäng så drar jag mig inte för att säga vad jag tycker och försvara / förklara varför.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det jag reagerade på var artikeln som det länkades till där man kan tolka det som att tävling på elitnivå per automatik innebär lidande hos hästen, man nämner ren misshandel (som tyvärr förekommer). Men jag tycker det är att generalisera eftersom det förekommer så mycket, rent ut sagt skit, "ute i buskarna". Sådant som inte ifrågasätts alls på samma sätt. Det är t.ex. helt OK att släppa ut lilla Kajsa på sin ponny på tävling, trots att Kajsa drar ponnyn i munnen och aldrig någonsin fått den att arbeta på någorlunda rätt sätt. Det blir inga skriverier om det, däremot tycker man att ponny och barn är söta... Det skrivs inte heller något om NH-Maja som hunsat sin häst så till den milda grad att den inte vågar ta ett steg utan att "fråga om lov".

Av de senaste reaktionerna förstår jag dock att det är lite av tabu att nämna att annat än ren tävlingsridning kan förorsaka lidande, och drar mig därför ur diskussionen då jag inte kan tillföra något och inte riktigt kan förmedla det jag vill ha sagt.

Fast återigen så diskuterar du ngt helt annat som inte tråden handlar om. det är ju det folk kommenterar, inte att ngt skulle vara tabu? varför skulle det vara det????? Finns ungefär 2000 km långa och till antalet liknande, trådar om NH Maja och diverse oknytt. Jag upplever snarare tvärtemot det du skriver här, att det är tabu att diskutera tävlingsproffs och hur hästarna hanteras - för eliten är eliten och vet därmed bäst.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Håller med, det är svårt att få en nyanserad diskussion när ena gänget skriker tortyr och andra allt är frid och fröjd, se till att stoppa NH-Maja och Skogsmulle-Bertil och Stinas tjocka shettis istället.

Det finns problem med ridsporttävlingar, det finns träningsmetoder och utförande som inte är schysta mot hästarna och det finns säkerligen hästar som inte gärna tävlar som tvingas till det mer eller mindre. Det är viktigt för sporten att få bort avarterna och få till bra förhållanden för hästarna både när det gäller utrustning träning och hästhållning flertalet hästar som tävlar trivs säkert utmärkt men för det mesta kan det förmodligen bli bättre för dem, många känner ju inte till något annat liv.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 376
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 455
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 523
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 459
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp