Det kan så klart bli skador oavsett vilket staket man använder, om det är dåligt underhållet/uppsatt. Trästaket kan hästar få stakningsskador av, spjut som går in i kroppen på dem. Dåligt spända elband/elrep kan hästar trassla in sig i. Spiralfjädergrindar kan hästarna fastna med svansen i och skena iväg i panik med grinden hängandes i svansen (hände en bekant till mig).
OM man hade taggtråd (på tiden då det fortfarande var tillåtet) så skulle ett bra taggtrådsstängsel vara ordentligt spänt. Jag har sett sådana välspända taggtrådsstängsel och det borde vara mer säkert än att ha slacka elband/elrep som fladdrar i vinden.
Oavsett vilken form av staket man använder, så gäller det att det är väl uppsatt och välspänt - i de fall man har trådar/band.

Beträffande elrep/elband så är det ganska bra om man t ex var tredje stolpe virar elrepet/elbandet ett varv runt isolatorn så att det hålls spänt. Ifall ett djur spränger staketet, så går det också bara sönder på en kortare bit - hela hagens staket slackar inte.
Det som är också är illa med taggtråd, är när det ligger slängt i naturen någonstans och djur fastnar i det. Jag har själv ridit på en häst och råkat rida in i just en taggtrådshärva som dolts under gamla löv. Den hästen höll sig lugn turligt nog, så att jag kunde få bort taggtråden.

En bekant till mig fastnade med sin häst i taggtråd, och den hästen höll på att få panik, men vi lyckades lugna den i sista stund och få bort taggtråden. En av våra hästar fastnade i taggtråd i en hage där vi hade hästarna inkvarterade. Vi undrade just varför hästen inte kom när vi ropade på henne, så vi gick och letade. Hittade henne ståendes på ett ställe med taggtråd kring benen.

Turligt nog hade hon hållt sig lugn och hade inga skador alls. Samma häst kom också in en annan gång med en taggtrådsbit hängandes i svansen. Vi trodde att vi hade sanerat hagen på all gammal taggråd och annat farligt, men taggtråden syns så dåligt när den börjat rosta...
Sedan har jag lyckats rida in i ståltrådshärva också - mitt ute i skogen - men även denna gång gick det bra.
Det finns gott om exempel på farliga situationer som man kan råka ut för, när det gäller taggtråd/ståltråd.
Det som är så illa med taggtråd/ståltråd är att de inte syns i naturen, om de ligger och skräpar. Det tar många, många år innan de bryts ner och blir så sköra att de inte kan ställa till någon skada. Jag tycker att det är bra med taggtrådsförbud till häst, men det borde även gälla för andra djur kanske?