O

Olexa

Vad tycker ni om nya lagen angående taggtråd?

Våra shettisar är uppväxta på taggtråd och har aldrig skadat sig. De går i en STOR hage, så om om de börjar skena så hinner de sakta ned o stanna innan de kommer till staketet.
När de går på el kryper de bara under (väldigt tjock man o på vintern e pälsen likadan), åtminstone den äldsta av dem. :crazy:

Sv: Taggtråd

Jag tycker det är jättebra, har aldrig förstått hur ngn kan ha ngt så vansinnigt till hästar. :crazy:

De går i en STOR hage, så om om de börjar skena så hinner de sakta ned o stanna innan de kommer till staketet.

Suck.
Skenar en häst stannar den inte för att det är en liten tråd där.

Det jag menar är att den hinner lugna ned sig innan den kommer till staketet, dessutom blir de nästa aldrig rädda...

Jag tycker att det är jättebra att man inte får ha taggtråd längre:bow:

Usch så många onödiga olyckor som inte hade inträffat utan den. Och är det en hel del bönder som låter rullar/utspridd med taggtråd ligga i skogen och på ängsmarker... Rådjur, Harar, Hundar osv gör illa sig fruktansvärt de också...

Och jag tror det är möjligt att hålla sina hästar inne med "endast" el... Lägg till flera trådar? Och starkare el kanske? Hjälper inget annat får man nog använda sig utav trästaket?:cool:

Grannen har en rymningsbenägen shettis, hon har 6st trådar:angel:

Jag tycker att det är bra! Kan inträffa otroligt hemska olyckor..
Om nu dina hästar inte går nära taggtråden, måste de väl varit med om någon olycka med den?

Tycker också det är bra att man inte får ha taggtråd:)

Det jag menar är att den hinner lugna ned sig innan den kommer till staketet, dessutom blir de nästa aldrig rädda...

Så du menar att hästarna blir rädda, skenar (vilket ju innebär blind panik) men ändå stannar lugnt och fint innan de kommer fram till taggtråden? :crazy:

Hästar kan göra sig illa på en miljon olika sätt, att utesluta ngt så läskigt som taggtråd borde vara en självklarhet.

De tål vad som helst. T ex när det kom in en jakthund i deras hage och började skälla på dem o jaga vände de o anföll ;) När jag har sett dem bli rädda är det högst 10 galoppsprång sedan stanna o kolla va det var. Dock KAN det ju hände en olycka, men med trästaket kanske en häst skenar och "spränger" hela staketet och om en häst springer in i elstaket och snor in sig o det är stark el kan de få elchocker o liknande...
Skickade in till djurskyddsföreningen att vi ville ha taggtråd, men fick inte, så nu har vi el i alla fall! ;P

Hästar kan göra illa sig på vad som helst.
Men jag anser ändå att det är större risk med taggtråd och att man då borde utesluta det.

Men om den bara är 100 meter från taggtråden när den börja springa då:confused::confused:

Det var bland det dummaste jag hört. Taggtråd är vidrigt. Både för djuren i hagen och de vilda djur som passerar igenom.

Varför ens överväga att stängsla med taggtråd när det finns alternativ som är otroligt mycket säkrare ur alla perspektiv?

kl

Visste inte ens att man fick ha taggtråd i Sverige ännu idag!?
här österut har det varit förbjudet rätt länge.

taggtråd är ett rent helvete för den som fastnar, folk eller fä..

kanske det är borttagandet av taggtråd var skon klämmer?
det är ju en hel del jobb med det, räkna med blodiga fingrar

Tja det finns en anledning till att det inte är lagligt med taggtråd på häst.
En skenande häst stannar dessutom inte för ett staket.

Är den lagen spec ny förresten?

Är du verkligen seriös med den här tråden?

Fastnar hästen i eltråd (vilket är betydligt mindre risk än med taggtråd) får den inte på långa vägar lika stora skador som om den fastnar i taggtråd. Dessutom har man inte så stark el på att hästarna tar stor skada av det.

Senast ändrad:

trädde i kraft i år....
men rekomendationerna har ju funnits tidigare samt upplysningar om när det skulle träda i kraft.
Tidigare fick man använda befintliga stängsel men inte sätt upp nya. Med taggtråd då.:D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 995
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 772
Senast: Reville
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Amha
·
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 326
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka