Sv: Taggtråd

Det var minst sagt på tiden säger jag! Vilket fruktansvärt riskfyllt sätt att stänga in djur. Jag har plockat taggtråd i sommar och fått sår både här och där, INGET JAG NÅGONSIN SKULLE ANVÄNDA TILL MINA DJUR! Finns många mycket bättre alternativ.

Menar du på allvar att du är mer rädd för att de ska trassla in sig i eltråd än taggtråd? Om de inte springer igenom taggtråden för hagen är så stor, varför skulle de då springa igenom elstaketet?

Ja fy! :crazy:
Gäller lagen alla djur eller bara hästar?
Hoppas det är alla:crazy:

TS: Jag hoppas du inte är seriös med den här tråden,
om du är det så hoppas jag verkligen att ni bytt stängsel åt hästarna och fått bort all taggtråd.

Vad tycker ni om nya lagen angående taggtråd?

Våra shettisar är uppväxta på taggtråd och har aldrig skadat sig. De går i en STOR hage, så om om de börjar skena så hinner de sakta ned o stanna innan de kommer till staketet.
När de går på el kryper de bara under (väldigt tjock man o på vintern e pälsen likadan), åtminstone den äldsta av dem. :crazy:

Det var redan vid årskiftet 2005-06 som taggtrådsförbudet kom, de som använt taggtråd har haft lång tid på sig att byta ut stänglsen.
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2447

Jag ser ingen orsak alls att använda taggtråd, riskerna för rispskador är höga och om hästen fastnar i tråden kan den slita sönder sig totalt. En helt onödig risk dessutom då det är enkelt att dra eltråd istället.

Här är en länk om farliga stängsel, här finns också en bild på en häst som skadats av taggtråd.
http://www.gilo.se/farliga.htm

Taggtråd är ju livsfarligt , när jag var yngre hade jag en kompis som hade en häst som fick panik å dom hade taggtråd hon slet upp hela bogen det var köttslammsor och blod överallt men veterinären lyckades få ihop henne igen å idag mår hon bra men det tog flera år för henne att komma igen å hon ville inte gå i närheten av stängsel alls ett bra tag efter det

KL

Tycker man måste tänka på dom vilda djuren också, har sett flera gånger att staketet har rivits pga nåt vilt djur. Hemska tanke om dom river sej på taggtråden eller trasslar in sej. All taggtråd borde försvinna.

En ävn till mig flyttade till hästgård för ett tag sen. var där & hjälpte till att byta staket osv. hagarna har inte använts på flera år. men vi rev ner all taggtråd där fanns. trodde vi. en av hennes hästar lyckades hitta ett stycke lång rostig taggtråd gömd i ett bar buskar. den hästen fick avlivas på plats.. han snurrade taggtråden runt hoven & slet av den i ett stycke när han fick panik..

taggtråd är en hemsk & grym uppfinning. att du ens tänker tanken på att ha kvar tråden.. fy

Hur kan du veta vart i hagen ponnyerna befinner sig när de får panik? Eller håller de sig alltid några hundra meter från staketet? :cool:

Jag tycker att den nya lagen är kanon, det finns bättre material att använda till stängsel.

Mvh JV

Är det bara med häst man inte får ha taggtråd? vet att de fortfarande har det i en fårhage. Men det kanske är en annan sak? :crazy:

Min kompis häst stod också innanför taggtråd hela sitt liv vilket inte var några problem.

Iallafall tills för två veckor sedan när han fastnade och slet lös halva hoven.
Det blev bara slamsor kvar.

Nu står han inte innanför taggtråd mer eftersom han är död.

Dina hästar kan vara glada för att lagen finns eftersom du inte bryr dig nämnvärt om riskerna.

Hittade en liten länk: http://www.gilo.se/farliga.htm

Kan alltså bli samma skador av eltråd som av taggtråd. Men chansen är så mycket mindre om du har ett bra synligt el-staket!

Jag skulle aldrig sätta mina hästar där det finns taggtråd. Har sett för många skador IRL!

Det kan så klart bli skador oavsett vilket staket man använder, om det är dåligt underhållet/uppsatt. Trästaket kan hästar få stakningsskador av, spjut som går in i kroppen på dem. Dåligt spända elband/elrep kan hästar trassla in sig i. Spiralfjädergrindar kan hästarna fastna med svansen i och skena iväg i panik med grinden hängandes i svansen (hände en bekant till mig).

OM man hade taggtråd (på tiden då det fortfarande var tillåtet) så skulle ett bra taggtrådsstängsel vara ordentligt spänt. Jag har sett sådana välspända taggtrådsstängsel och det borde vara mer säkert än att ha slacka elband/elrep som fladdrar i vinden.

Oavsett vilken form av staket man använder, så gäller det att det är väl uppsatt och välspänt - i de fall man har trådar/band. :) Beträffande elrep/elband så är det ganska bra om man t ex var tredje stolpe virar elrepet/elbandet ett varv runt isolatorn så att det hålls spänt. Ifall ett djur spränger staketet, så går det också bara sönder på en kortare bit - hela hagens staket slackar inte.

Det som är också är illa med taggtråd, är när det ligger slängt i naturen någonstans och djur fastnar i det. Jag har själv ridit på en häst och råkat rida in i just en taggtrådshärva som dolts under gamla löv. Den hästen höll sig lugn turligt nog, så att jag kunde få bort taggtråden. :crazy: En bekant till mig fastnade med sin häst i taggtråd, och den hästen höll på att få panik, men vi lyckades lugna den i sista stund och få bort taggtråden. En av våra hästar fastnade i taggtråd i en hage där vi hade hästarna inkvarterade. Vi undrade just varför hästen inte kom när vi ropade på henne, så vi gick och letade. Hittade henne ståendes på ett ställe med taggtråd kring benen. :cry: Turligt nog hade hon hållt sig lugn och hade inga skador alls. Samma häst kom också in en annan gång med en taggtrådsbit hängandes i svansen. Vi trodde att vi hade sanerat hagen på all gammal taggråd och annat farligt, men taggtråden syns så dåligt när den börjat rosta...
Sedan har jag lyckats rida in i ståltrådshärva också - mitt ute i skogen - men även denna gång gick det bra.
Det finns gott om exempel på farliga situationer som man kan råka ut för, när det gäller taggtråd/ståltråd.

Det som är så illa med taggtråd/ståltråd är att de inte syns i naturen, om de ligger och skräpar. Det tar många, många år innan de bryts ner och blir så sköra att de inte kan ställa till någon skada. Jag tycker att det är bra med taggtrådsförbud till häst, men det borde även gälla för andra djur kanske?

Ja taggtråd är läskigt! Hade själv en ponny som höll på att bli av med ett ben pga detta! Hade haft hästar i den hagen i över 5 år. Och det hade lyckats komma upp taggtråd. Fy säger jag bara!

KL

Att ha fårstängsel och en taggtråd längst upp är väl också förbjudet?
Hoppas det i alla fall...
:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 994
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 772
Senast: Reville
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Amha
·
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 326
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka