M

MarianneS

Sitter här och läser trådar om stallbygggen och började fundera på en sak. Om man vill bygga om sin eventuella ladugård och takhöjden inte når upp till den "tvingande" 2,30 cm, vad händer då? Blir man bötesfälld, vite, utkastad...? Tja, jag hoppas ni förstår min fråga! ;)
 
Sv: Takhöjd

Då får du inte ha dina hästar där. Kan få en tid på dig för att ändra takhöjden men troligt även böter om du flyttat in hästarna. Du får bättre luft i stallet om du har högre takhöjd.
 
Sv: Takhöjd

Sitter här och läser trådar om stallbygggen och började fundera på en sak. Om man vill bygga om sin eventuella ladugård och takhöjden inte når upp till den "tvingande" 2,30 cm, vad händer då? Blir man bötesfälld, vite, utkastad...? Tja, jag hoppas ni förstår min fråga! ;)

2.30 är ingen överambition direkt.... Möjligtvis om man bara ska ha shettisar i stallet.

Ja, du är som hästägare skyldig till att din häst står uppstallad på ett lagligt sätt. Har du kapacitet på anläggningen för mer än 4 hästar TOTALT gäller dessutom förprövningskrav för alla ombyggnationer, dvs du måste söka i förväg om tillstånd.

Men vägen är säkert lång - först vite, sedan bötfälld osv - men i slutändan kan man få djurförbud om man inte gör något åt sina fel.
 
Sv: Takhöjd

Är inte 2,20 minsta takhöjd ssom är tillåten?

2,20 eller 1,5 x hästens mankhöjd, det värde som blir högst gäller. Så är hästen över ponnymått är 2,20 för låg tak höjd. Som exempel ska en 150 cm hög häst ha minst 2,25, en 160 cm hög ska ha 2.40 och en häst 1,70 ska ha 2,55 som lägsta takhöjd.
 
Senast ändrad:
Sv: Takhöjd

Sitter här och läser trådar om stallbygggen och började fundera på en sak. Om man vill bygga om sin eventuella ladugård och takhöjden inte når upp till den "tvingande" 2,30 cm, vad händer då? Blir man bötesfälld, vite, utkastad...? Tja, jag hoppas ni förstår min fråga! ;)

Beroende på hur grovt det anses så kan allt från att man får dispens till djurförbud inträffa. Men dispens är inte så trolig om man bygger nytt (även om det är i en gammal byggnad) som om man redan har ett gammalt stall med låg takhöjd men med fungerade luftväxling.
Man kan också, lite beroende på omständigheterna förstås, men om det inte är så grovt fel först få ett föreläggande om att åtgärda felet/höjden. Om man då inte gör det kan man få en tillsägelse till om att åtgärda mot ett vite om det inte åtgärdas. Anses det som mycket grovt så att djuren far illa eller om struntar i att åtgärda så kan det bli böter eller fängelse och djurförbud som värsta åtgärd
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Jag borde sluta vara här för gott. För jag sjunker bara djupt ner i depression när jag är här. Varje gång. Börjar fundera på att hänga...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
12 568
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp