Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Du mnar alltså att takten alltid ska vara samma?

det är ju itne jag som menar det - det är tecknet på balans

igen def för jämnvikt under rörelse;

att alla kroppsdelar rör sig framåt i samma hastighet

det är ju därför som alla mästare påpekar att prio ett är att befästa hästens grundgångarter så att det blir en regelbunden rytm. det står i varenda ridbok av kvalitet

sedan kan man tänja på gränserna och rida ngt snabbare eller mera utstuderad takt, men det krävs muskler för

det man ser är snarare att hästen tappar sin jämnvikt och får lubba som i nedförsbacke med styva ben och "ta emot sig" inte behagligt någonstans och hästen vill "rädda sig" och slår upp huvudet - och då sätter ryttaren på en stång :crazy:
 
Sv: Sits inom AR

Vadå är tecknet på balans, att man alltid har samma takt?
Om man nu rider och varierar sin häst i takten som tex piaff/passage eller arbetgalopp/samlad galopp, är hästen inte i balans då?
 
Sv: Sits inom AR

Vadå är tecknet på balans, att man alltid har samma takt?
Om man nu rider och varierar sin häst i takten som tex piaff/passage eller arbetgalopp/samlad galopp, är hästen inte i balans då?

nej om takten ändras så är hästen inte i balans, eller jag skulle uttrycka det att den rids i en övning som den inte har styrkan att orka hålla balansen i.

Och här är balans synonymt med jämnvikt - eller bärighet som ni vill kalla det



tecknet på balans är att takten är regelbunden i övergångar

ALLA mästare är överens om det

Takten dvs frekvensen ökar i den stund hästen tappar balansen. det gör den i övergångarna om inte ryttaren är duktig nog, snarare inverkar för mycket/för fel

Det är därför som övergångar bedöms i dressyrtävling Nu är vi inte på vanlig Dressyr och diskuterar, men tävlingsreglerna grundar sig på Klassiska värderingar. TR är skrivet för att bevara de Dressyren utförs enligt de klassiska principerna

regelbundenhet är A och O för alla mästare

Sedan skiter bruksryttare i det - de är inte ens intresserade av jämnvikt ur en gymnastisk aspekt - de skall ringa in boskap

och Bent vill fäktas
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Åhå, så skritt bak o galopp fram är att variera arbetet? Vad ska man uppnå med det arbetet?
Detta tycker jag var en skaplig bortförklaring faktiskt.

Att variera tempot är en sak. Att tappa en energin är en helt annan sak.
Att man tappar allt vad galopp är.

kommer ihåg våra diskussioner om att Zahlo inte tyckte att galoppiruetten ska vara tretaktig utan fyrtaktig.

Den kan äve vara tretaktig för att den är jämnfota bak eller står hela still o bara häver runt framdelen. För att den inte orkar bära rent. Men det är fasen inte galopp. Den förlorar i takt för att den inte orkar.
 
Sv: Sits inom AR

Jag och jag håller fortfarande på det, men som sagt, fyrtakt av samling inte av svaghet eller misstag. Om du kollr på dressyren idag så rider alla fyrtaktiga piruetter, det är konstigt att det får så höga poäng på dem om de hade vart ett så grovt fel;)
 
Sv: Sits inom AR

Alltså nu missförstod du nog mig, jag snackar inte "Tappa takten" jag snackar variera taktem med sitsen precis som du varierar en gångart eller tempo, kan du inte variera takten när du rider så har du inte mycket förutom "bromsa-eller-sparka-på-hästen-ridning".
 
Sv: Sits inom AR

Alltså nu missförstod du nog mig, jag snackar inte "Tappa takten" jag snackar variera taktem med sitsen precis som du varierar en gångart eller tempo, kan du inte variera takten när du rider så har du inte mycket förutom "bromsa-eller-sparka-på-hästen-ridning".

Jag förstår verkligen inte vad takt innebär för dig, det går inte att förändra takten som du förändrar gångart eller tempo, du förstör ju hela rytmen och varför skulle man ens vilja göra en sådan sak :confused:

Steglängd varierar man men verkligen inte takten i steget men det kanske inte var så du menade ?
 
Sv: Sits inom AR

Takt är antal steg inom en viss tid, tempo är hur långt man kommer på en viss tid.
Självklart kan man ändra takten när man rider, det vore ju skitkonstigt annars liksom!:D
 
Sv: Sits inom AR

Men så klart man kan variera takten, precis som i musik.

Sålänge takten är taktmässig (alltså jämn inom den takten man vill ha, tex. 4takt i musik) så kan man ju variera.

Tex. man kan ha takten saktare, ellr snabbare, men den måste ju vara jämn ändå, annars är det ju kasst.

Tex. 1-2-3-4 eller 1--2--3--4 (saktare) eller 1234(jättesnabb)

Om det däremot vore. 1--23-4 då vore det ite bra takt, heller inte 12--3--4 och liknande.
 
Sv: Sits inom AR

Haha tack, jag som brukar vara lite hopplös ibland.
Då finns det hopp för mig iallafall då ;)
 
Sv: Sits inom AR

PS: dock har ju olika gångarter olika ideal takter, en del är 2takt, en del är 4takt (tölt, skritt som exempel) och så vidare, så man vill ju självfallet att takten ska vara rätt för gångarten, men man kan ändå variera tempot inom takten (det är väl rätt benämnning tror jag, på det vi menar?)

typ i tölt, som är 4taktig : kort tölt)1234 mellantempo tölt) 1-2-3-4 (inte att det är nån standard benämning men bara för att illustrera att man kan variera tempot och steget, och få en "annan" takt, utan att det egentlgien är en annan takt.

Allt beror ju på benämningar och jag tror nog inte att ni pratar om olika saker egentligen, bara att det är svårt att förklara vad man menar med att "ändra takt" liskom.
För en del betyder det att det blir "icke taktmässigt" och för en del kan det ocskå betyda att man ändrar själva tempot på takten, utan att det egentliegn blir en annan takt så att säga.

Aja, det var mindre pedagogiskt haha men hoppas nån annan än Zahlo fattar vad jag menar också.
(jag är ingen hejjare på takt, tyvärr, men jag har ju hållt på med isisar i mågna år och då blir man ännu mer takt känslig än på vanliga hästar....)
 
Sv: Sits inom AR

Jo precis som du säger så har ju olika gångarter olika takt, men man kan ju ändra den takten i gångarten.
Tvärtom säger man, att man ändrar takten inom tempot, det är ju sällan tempot det är fel på, det är ju takten i det tempot, du vill ju inte ha en hög takt i ökad trav tex, då blir det ju fruktansvärt studsigt;)
 
Sv: Sits inom AR

Hahaha det märks att jag fortfarande tänker från "isis perspektiv" mycket, även att jag egentligen är dressyr nörd i grunden (fast haft ltie halv paus).

Anledningen till att jag säger det, är för att då är det oftast takten som är det man får passa ;) (eller, ofta både och, men takt är ju ändå en STOR sak liskom)

Jag behöver seriöst fräsha upp mina kunskaper känner jag, både teoretiskt och praktiskt haha.

Men jag vet vad du menar, det är samma som jag menade också bara att vi fokuserade olika på vad som problemet brukar vara (fast jag inte ens tänkte på att jag visst tänkte 'isis')
 
Sv: Sits inom AR

Jo precis som du säger så har ju olika gångarter olika takt, men man kan ju ändra den takten i gångarten.
Tvärtom säger man, att man ändrar takten inom tempot, det är ju sällan tempot det är fel på, det är ju takten i det tempot, du vill ju inte ha en hög takt i ökad trav tex, då blir det ju fruktansvärt studsigt;)

Du skall inte ändra takten överhuvudtaget, utan du skall ha samma takt i traven oavsett om du så rider samlad trav som arbetstrav, som ökad trav som passage.

Takt = renhet och regelbundhet, en taktmässig häst rör sig rent och regelbundet vilket hänger ihop med balansen och lösgjordheten och har inget med att göra som du skriver i citatet nedan vilket jag inte fattade ett dugg av :confused:



kan du inte variera takten när du rider så har du inte mycket förutom "bromsa-eller-sparka-på-hästen-ridning".
 
Sv: Sits inom AR

Om man nu medvetet vill ändra på takten måste balansen o schwungen finnas kvar.

Jag har en häst som gärna kan fastna i en för långsam takt mot det jag då önskar- den rubbar jag ur takten- för att den är just... för långsam på eget intiativ.

Sen finns det hästar som faktiskt kan sänka takten i en fin ökning, men då har de som regel en sämre arbetstrav, men kan öka.
där finns det stor potential att kunna förbättra traven eftersom det finns där.

som regel ett ryttarfel- att man har kortat traven på fel sätt.

Nu blev det lite svammel:angel:

målet är att kunna bibehålla samma takt alltigenom. kallas för taktmässig.

Om man ökar galoppen får den inte bara springa snabbt, utan få större språng o då oxå längre svämoment.
 
Sv: Sits inom AR

Precis - målet är att kunna hålla samma takt, men ibland vill man ju rubba den (ex. för att den inte var bra som utgångsläge) och då ska man också kunna styra takten. Är vi med varandra nu? :)
 
Sv: Sits inom AR

Det är Exkat så jag menar också, självfallet ska det vara samam takt, om det är vad man VILL

Men om man för oavsett anlending (finns ju genuint seriösa och BRA anledningar) vill ändra takten, så ska man ju kunna det utan att den blir oregelbunden.

Fio: renhet är inte samma som samma takt i alla lägen, renhet är när takten är regelbunden och jämn, i den takten man sjläv avser liskom.

Nästan samma men inte riktigt.
Det har ju med regelbundenheten av takten, inte med själva takten, att göra, elelr vad man ska säga.

Takten behvöer ju bara vara samma coh regelbunden inom den takten man "bestämt", men om man vill ha en annan takt när man avser det så behöver den inte vara samma som innan.

Lite svammligt men hoppar ni förstår vad jag menar.

Susans exempel var ju bra, på när man inte vill ha samma takt även om den var taktmässig.
Då vill man ju kankse ändra takten, till fortare, men när man väl ändrar den så vill man ju ändå ha den regelbunden, fast snabbare (dvs. inte samma takt).
 
Sv: Sits inom AR

Nej, jag förstår inte hur du menar (fast jag gick upp tidigt, är kanske inte vaken än...)

Menar du att takten är ren o regelbunden bara för att takten är den takt du bestämt dig för? Alltså, om du bestämt dig för en 3-taktig trav så är denna trav ren och regelbunden, alltså taktmässig, bara för att du själv bestämt att den ska vara 3-taktig? Förmodligen menar du något annat, för detta låter jättemärkligt.


Axel:
Jo, jag erinrar mig piruettdiskussionen nu när du påminde mig. Och jag förstår nu Zahlos svar, även om jag tycker det var väldigt konstigt.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 286
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 436
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 066
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp