Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Att man tappar allt vad galopp är.

kommer ihåg våra diskussioner om att Zahlo inte tyckte att galoppiruetten ska vara tretaktig utan fyrtaktig.

Den kan äve vara tretaktig för att den är jämnfota bak eller står hela still o bara häver runt framdelen. För att den inte orkar bära rent. Men det är fasen inte galopp. Den förlorar i takt för att den inte orkar.

Jag tog upp med tränaren från SRS om det här med att man inom tävlingsdressyr ändrat ang takten i galoppiruetterna. Han menade då att naturligtvis var galoppen 4-taktig i piruetten, nåt annat skulle vara fysiskt omöjligt. Minns inte förklaringen tyvärr.
 
Sv: Sits inom AR

det du kallar mental avslappning - kallar jag underkastelse - och jag gillar det inte oavsett disciplin.
Men mental avslappning och underkastelse är ju två helt olika saker.
 
Sv: Sits inom AR

Takt är antal steg inom en viss tid, tempo är hur långt man kommer på en viss tid.
Självklart kan man ändra takten när man rider, det vore ju skitkonstigt annars liksom!:D

ja att man ska kunna ändra takten är självklart i alla fall för mig. Det är ju tex Brink tydlig med, att han tycker det är en viktig grundsten att kunna förändra tempo och takt när han vill.
Jag undrar verkligen om det är samma sak alla menar nu när det gäller förändrad takt? (det låter inte så för mig)
 
Sv: Sits inom AR

Traven är ju 2 taktig. Men om man vill öka takten i traven och hästen gör det med bibehållen balans och renhet i takten, jag då är hästen taktmässig.
I passage är ju takten långsammare än i vanlig trav, men hästen ska ju vara i balans och ren i takten, alltså taktmässig även där. (även om takten förändrats)
 
Sv: Sits inom AR

Jag förstår verkligen inte vad takt innebär för dig, det går inte att förändra takten som du förändrar gångart eller tempo, du förstör ju hela rytmen och varför skulle man ens vilja göra en sådan sak :confused:

Steglängd varierar man men verkligen inte takten i steget men det kanske inte var så du menade ?

På en häst som är i ett tidigt stadie i sin utbildning kan man förlora/förstöra rytmen, det håller jag med om, men nu menar nog de flesta hästar som kommit en bit i sin utbildning. (tolkar jag det som)
 
Sv: Sits inom AR

Jag tog upp med tränaren från SRS om det här med att man inom tävlingsdressyr ändrat ang takten i galoppiruetterna. Han menade då att naturligtvis var galoppen 4-taktig i piruetten, nåt annat skulle vara fysiskt omöjligt. Minns inte förklaringen tyvärr.
Om vi säger såhär då..att hästen ska galoppera o inte fastna med bak- häva sig runt med båda bak ihop

Samma fel som i skrittpiruett- hästen fastnar o missar trampet runt.
 
Sv: Sits inom AR

Jo precis som du säger så har ju olika gångarter olika takt, men man kan ju ändra den takten i gångarten.
Tvärtom säger man, att man ändrar takten inom tempot, det är ju sällan tempot det är fel på, det är ju takten i det tempot, du vill ju inte ha en hög takt i ökad trav tex, då blir det ju fruktansvärt studsigt;)
Såhär säger en tränare.
en mkt taktmässig häst ska man kunna rubba ur takten o en icke sdn- ska man sträva efter att bli taktm.

Men målet är en jämn takt där hästen varken blir långsam eller för snabb om man går in i piaff t.ex. Annars är risken stor för att man tappar aktiviteten o även bärigheten.

det är ganska naturligt för hästen att om man vill korta galoppen att den då blir långsam eller saktar av. Man vill ha samma energi o då måste man som Hanna skrev hjälpa den med att forts'tta i samma takt. då blir den starkare o kommer så småningom att även orka vända- piruett.

att man STYR takten till att vara så gynnsam som möjligt- ge förutsättningar.
en yngre häst behöver mer tempo för att orka hålla ihop. Blir takten oren eller att den bryter av- har man ridit för sakta- om man nu inte bara har kört den som en moppe *wroom*:bump:
 
Sv: Sits inom AR

Självklart kan man ändra takten och behålla rytmen, jag tror inte vi pratar om samma sak, du pratar om att hästen skulle tappa takten och det är ju självklart inte det jag pratar om, om du ser på trav och passage tex, så om du går från trav till passage så har du gjort en taktändring, du har valt en långsammare takt, du har också valt tt långsammare tempo.
Men hästen är inte orytmisk för det, gå in på yt och se själv, det är jättelätt att se:)
 
Sv: Sits inom AR

Jag måste bara få ställa en fråga kring takt.

När man läser inlägg av de/er som vill kunna ändra takt (t ex Zahlo, BigganL m fl), får jag en känsla av att inte riktigt hänga med. :laugh:

Jag tycker det är svårt nog att få fram en taktmässighet som är bra, ren osv. Och jag tycker ändå att jag tränar regelbundet (i vanliga fall, just nu har jag ett uppehåll), och att jag inte är total nybörjare.

Är det jag som är ett ufo som tycker att "bara" att få en bra och ren takt är ganska svårt? Så OM jag skulle vilja börja påverka takten (vilket jag i dagsläget alltså inte vill - tror jag - för jag har fullt upp med att få tilll det ändå) känns det som om det är väldigt, väldigt avlägset. Vilken nivå rider folk egentligen på? Är det bara jag som är hobbyryttare som tränar 2-4 ggr/månad för tränare?!
 
Sv: Sits inom AR

ja men precis, rytmen och schwung ska självklart finnas kvar, det hela som snackas nu är ju att vissa blandar ihop takt med orytmisk och det blir ju lite fel:D

Det som är en av skillnaderna är Engelsk och Ar är att engelsk vill behålla takterna närmare varandra än i AR, tex så vill engelsk ha mer passage(långsammare takt) på stället än piaff(högre takt) och i Ar vill man ha en högre takt i piaffen och inte passage.
Vi har alltså olika mål och prioriterar olika med ingen av de behöver nödvändigtvis vara fel:)

I AR så är taktändring en stor bit av ridningen, alla övergångar du gör är taktändringar, tex skritt-trav, skritt-ökad skritt, trav-piaff, trav-piaff, galopp-piaff osv. De ska givetvis vara rytmiska och i balans.:)
 
Sv: Sits inom AR

Smart sagt av den tränaren:) Han har ju nästan rätt:D Man kan göra en tretaktig men då är det en fruktansvärt dålig piruett:D
 
Sv: Sits inom AR

Ja men precis, och sen gör de flesta det helt naturligt också och på toppryttarna inom både engelskt och AR och SRS så ser man det tydligt annars är det ju bararäkna ed i takten så hör man ju att takten blir långsammare eller snabbare:)

Precis som du säger så pratar vi alla nog inte om samma sak, det känns som vissa (jag iaf) pratar om att ändra takten och vissa andra förstår det som att jag vill rida en häst orytmiskt vilket jag absolut inte vill!:D
 
Sv: Sits inom AR

haha men deklart att man inte vill ha en saktare takt än vad hästen klarar av, eller snabbare för den delen, jag pratar inte om att rida hästen i obalans, jag pratar om att ändra takten(rytmiskt).
jag förstod inte det första du skrev det va lite förmånga förkorningar för mig:D och vadå rubba?

Nu pratade jag främst inte om vad en unghäst behöver, utan en häst som är har lite styrka och kondis:)
Klart att hästen inte ska bli för snabb eller sakta om man tex går in i piaff, men piaff har en lite högre takt än trav och kommer därför vara lite snabbare, men inte för snabb så att säga:)
 
Sv: Sits inom AR

haha men deklart att man inte vill ha en saktare takt än vad hästen klarar av, eller snabbare för den delen, jag pratar inte om att rida hästen i obalans, jag pratar om att ändra takten(rytmiskt).
jag förstod inte det första du skrev det va lite förmånga förkorningar för mig:D och vadå rubba?

Nu pratade jag främst inte om vad en unghäst behöver, utan en häst som är har lite styrka och kondis:)
Klart att hästen inte ska bli för snabb eller sakta om man tex går in i piaff, men piaff har en lite högre takt än trav och kommer därför vara lite snabbare, men inte för snabb så att säga:)

Men att takten ändras är för att det är så svårt att ha samma takt och målet är att takten inte ska ändras...... Däremot ändras steglängden och det svåraste är att inte få en taktförändring då. I en bra piaff lyfter hästen och behåller takten, såg bra exempel på det senast på globen, (holländsk häst:angel:) De som inte riktigt orkar måste ändra takten, liksom att den kan ändras i en ökning tex för oss som inte är så skickliga:o

Men det kan vara så att man måste ändra den för att få den rätt som axel skriver, antingen från för snabb eller för långsam, men sen ska den ligga där, och man ska lyckas hålla kvar den i tempoväxlingar mm det du, är det svåra;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sits inom AR

Men så klart man kan variera takten, precis som i musik.

Sålänge takten är taktmässig (alltså jämn inom den takten man vill ha, tex. 4takt i musik) så kan man ju variera.

Tex. man kan ha takten saktare, ellr snabbare, men den måste ju vara jämn ändå, annars är det ju kasst.

Tex. 1-2-3-4 eller 1--2--3--4 (saktare) eller 1234(jättesnabb)

Om det däremot vore. 1--23-4 då vore det ite bra takt, heller inte 12--3--4 och liknande.

Klart man kan variera takten - men ietn på bekostnad av avslappningen och då är det inte längre klassiskt

Takten kommer först jos alla mästare- och det man eftersträvar är en sådan balans att hästen kan slappna av i hela kroppen - läs ryggen.

sedan skiter bruksryttaren i avspänning i ryggen - men då är det liak långt från klassiskt som HF

det är klart att brukstränare slänger sig med termer som klassisk - men de har ingen aning om vad Klassisk är

Calm - Straight - Forward är grundprincipen inom klasssisk Dressyr (och forward har med hållning att göra)

Inte ett rätt på den bruna hästen eller det Alain gör. Helt olika planeter väldigt trist om termen skall bli så utvattnad så den inte betyder någonting alls längre

Är det Calm?
Är det Straight?
Är det arbete Forward över ryggen med en hals sträckt framåt?

Om inte så är det inte Klassiskt
 
Sv: Sits inom AR

Jag har en helt annan uppfattning och min stämmer med Ar och din stämmer antagligen bättre med engelsk ridning.
Men oavsett så är det rätt konstigt om inte ens toppryttarna klarar att hålla samma takt, de har olika takten i piaf,passage,trav och ökningar, de har olika takt i ökad galopp,galopp och piruettgalopp och de har olika takt i samlad skritt,fri skritt och ökad skritt, de har fyrtakt i piruetterna och man kan ändå får precis över 90,7 procent, det tycker jag låter rätt emotsägelsefullt.

Nu är ju jag av den uppfattningen av att inget kan bli perfekt så för mig är det aldrig nån som kan få 100% vilke jag aldrig tror kommer hända på tävling heller iofs, men 90% är ganska bra betalt för så många fel tycker du inte?
 
Sv: Sits inom AR

Precis - målet är att kunna hålla samma takt, men ibland vill man ju rubba den (ex. för att den inte var bra som utgångsläge) och då ska man också kunna styra takten. Är vi med varandra nu? :)

det där handlar om att kunna "sätta takt" i hästen - det kan man om man kan komma till balans - och för att återkoppla till diskussionen så kan man bara det om man kan centrera sin tyngdpunkt oh placera den och hålla den still på hästens tyngdpunkt

därför går allt utan en fysiologisk balans hos ryttaren fetbort
 
Sv: Sits inom AR

Men mental avslappning och underkastelse är ju två helt olika saker.

precis - men alla uppfattar världen väldigt olika

En del tycker HF ridna hästar ser harmoniska ut - andra inte

En del tycker den bruna ser harmonisk ut - andra inte

För resten så är "mental avslappning" en kvasiterm
 
Sv: Sits inom AR

ja att man ska kunna ändra takten är självklart i alla fall för mig. Det är ju tex Brink tydlig med, att han tycker det är en viktig grundsten att kunna förändra tempo och takt när han vill.
Jag undrar verkligen om det är samma sak alla menar nu när det gäller förändrad takt? (det låter inte så för mig)

probelmet är väl att många tror att de är på Brinks nivå och att hästen är lika tränad som Briar:crazy:

När de och hästen i själva verket inte ens är starka/skickliga nog för en ren takt i ett arbetstempo:grin:
 
Sv: Sits inom AR

Är det jag som är ett ufo som tycker att "bara" att få en bra och ren takt är ganska svårt? Så OM jag skulle vilja börja påverka takten (vilket jag i dagsläget alltså inte vill - tror jag - för jag har fullt upp med att få tilll det ändå) känns det som om det är väldigt, väldigt avlägset. Vilken nivå rider folk egentligen på? Är det bara jag som är hobbyryttare som tränar 2-4 ggr/månad för tränare?!

nej det är nog snarare ett tecken på att kommit till den ridupplevelsen så att du är medveten om skillnaden dvs en högre nivå

Om du har hittat en balans så vet du att man behöver bara andas fel för att tappa allt

det de andra gör är att växla mellan olika stabila obalanser - så kommer man aldrig åt att träna ryggen på hästen, därför blir deras samling överilad - hästen orkar inte göra det under avspänning
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 286
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 436
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 066
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp