Tål inte potatis längre, ersättning?

Kan vara stärkelsen du inte tål och då går all potatis bort, har varit med om det i köket jag jobbar, Sötpotatis är ingen potatis, Alla rotfrukter kan du äta i stället för potatis , finns restauranger i (Tallinn Riga mf) Olde Hansa som serverar alla maträtter som de var på 1400 talet och då fanns det ingen potatis, gryner, bönor mm serverades jättehäftigt.
 
Kan vara stärkelsen du inte tål och då går all potatis bort, har varit med om det i köket jag jobbar, Sötpotatis är ingen potatis, Alla rotfrukter kan du äta i stället för potatis , finns restauranger i (Tallinn Riga mf) Olde Hansa som serverar alla maträtter som de var på 1400 talet och då fanns det ingen potatis, gryner, bönor mm serverades jättehäftigt.
 
Jag brukar använda sötpotatis till ungsstekning, blomkål eller sötpotatis till mos och rättika plus något annat (fänkål, kålrabbi, gulbeta, sötpotatis) till gratäng.
 
@Matmissbrukaren: Jag har snabbgooglat lite och tydligen är inte all stärkelse skapad lika. Jag har absolut inte kollat upp källor odyl men de här hade intressanta resonemang (om det finns fakta bakom).

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

http://johannaskost.blogspot.com/2008/12/potatis.html

Det är ju vissa variationer i stärkelsehalt i olika potatissorter om det är den som ställer till det för dig.

Kan tillägga att jag absolut inte är LCHF:are men det här var några av de saker som kom upp när jag googlade stärkelsehalt i potatis.
 
Var försiktig med jordärtskockor om du inte har provat det förut. De kan ge ganska ordentligt magont om man är känslig.
 
Färskpotatis är det lite stärkelse i , jag går helt efter en passient som vi sedan levererade mat till arbetet, och X tålde ingen potatis men var väldigt känslig även för andra produkter, En mage penecillin som barn slog ut .
 
Var försiktig med jordärtskockor om du inte har provat det förut. De kan ge ganska ordentligt magont om man är känslig.

Gjorde soppa på rädisor och jordärtskocka, gudomligt god, men min mage bullrade som jag vet inte vad hela dagen efter
Det är inulinet (som även finns i kronärtskocka) som ställer till det fick jag sen lära mig
 
Jag sitter just nu och äter mos gjort på morötter och palsternacka, jättegott :up:

Sen har jag för mig att jag har läst att "potatis"gratäng går att göra med rättika eller palsternacka istället.
 
Cassava är jättegott!

Får du känningar av tomater också? Jag har en kompis som inte kan äta nightshades (tomat, potatis, aubergine) men av någon anledning går sweet potatoes och yams bra. Båda är goda mosade, i gratäng, i soppor och rostade i ugnen.
 
Sen har jag för mig att jag har läst att "potatis"gratäng går att göra med rättika eller palsternacka istället.
Palsternacksgratäng är ljuvligt! Rekommenderas! :up:

Sötpotatis är inte släkt med potatis på långa vägar så det är definitivt värt att prova. Men precis som med palsternacka så ersätter det inte riktigt potatis utan är mer gott i sig tycker jag. Smak och textur skiljer sig mycket från potatis.
 
Kam det hjälpa att typ tärna/skiva potatisen och skölja den/bada den innan du lagat mat och därigenom få bort en hel del av stärkelsen? Bara en tanke sådär :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 571
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 781
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 999
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp