Tål inte potatis längre, ersättning?

MM

Trådstartare
Min mage har fått för sig att jag inte tål potatis längre :(

Det började i somras med att jag alltid fick så himla ont i magen efter jag ätit det, och sen gjorde jag ett uppehåll men testade i förra veckan igen men det går bara inte. Magen vänder sig ut och in.

Men vad kan man ersätta potatis med?
Jag älskar potatis och har potatismos med strömming, potatis och köttbullar, potatismos med fiskpinnar, köttfärslimpa...

För mig går det inte att äta pasta eller ris till strömming :crazy:

Ikväll ska vi äta kåldolmar och jag brukar alltid äta det med potatis. Men nu vet jag inte vad jag kan ersätta potatisen med till alla dessa rätter? Vissa rätter är ju potatis ett absolut måste till liksom.

Kanske någon har tips?
 
Jag har inga ersättnngstips men lider med dig :arghh:
Har du provat olika sorter? Ekologiskt kontra konventionell?
Försöker lite kreativt komma med förslag
 
Min mage har fått för sig att jag inte tål potatis längre :(

Det började i somras med att jag alltid fick så himla ont i magen efter jag ätit det, och sen gjorde jag ett uppehåll men testade i förra veckan igen men det går bara inte. Magen vänder sig ut och in.

Men vad kan man ersätta potatis med?
Jag älskar potatis och har potatismos med strömming, potatis och köttbullar, potatismos med fiskpinnar, köttfärslimpa...

För mig går det inte att äta pasta eller ris till strömming :crazy:

Ikväll ska vi äta kåldolmar och jag brukar alltid äta det med potatis. Men nu vet jag inte vad jag kan ersätta potatisen med till alla dessa rätter? Vissa rätter är ju potatis ett absolut måste till liksom.

Kanske någon har tips?
kokta rotfrukter är nog det närmaste du kan komma, typ palsternacka eller morot. Sötpotatis kanske går?
 
Jag har testat tre olika sorter. Färskpotatis, ekologisk potatis och lösvikts fast potatis. Vet dock inte vilken sort.

Det går inte med någon av dom :(
 
Jag har testat tre olika sorter. Färskpotatis, ekologisk potatis och lösvikts fast potatis. Vet dock inte vilken sort.

Det går inte med någon av dom :(

Fast det finns enormt många sorters potatis. Det brukar stå på potatisbingen vilken sort det är (jag tror tom att det måste stå men är inte säker) plus att det brukar finnas småpåsar med lite ovanligare sorter (iaf på Ica).

Har du ätit mandelpotatis?

Här finns fler exempel:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/potatissorter1/
 
kokta rotfrukter är nog det närmaste du kan komma, typ palsternacka eller morot. Sötpotatis kanske går?

Ibland så gör jag ugnsstekta rotfrukter. Brukar ha palsternacka, morot, potatis och rödbetor. Där går det utesluta potatisen iaf.
 
Mos tycker jag broccoli eller blomkålsmos är jättegott, blandat broccoli och blomkål är också jättegott. Visst, smaken är inte samma, men konsistensen och känslan. Kryddat med muscot och vitpeppar blir ju det rätt också. Annars är blomkålsmos med vitlök supergott om man vill ha något annorlunda.
Har du provat sötpotatis? Det kan ju också fungera som ersättning.
 
Fast det finns enormt många sorters potatis. Det brukar stå på potatisbingen vilken sort det är (jag tror tom att det måste stå men är inte säker) plus att det brukar finnas småpåsar med lite ovanligare sorter (iaf på Ica).

Har du ätit mandelpotatis?

Här finns fler exempel:
http://svenskpotatis.se/om-potatis/potatissorter1/

Jag får kolla vilken sort det är när jag är i affären nästa gång.

Mandelpotatis har jag nog aldrig ätit.
 
Mos tycker jag broccoli eller blomkålsmos är jättegott, blandat broccoli och blomkål är också jättegott. Visst, smaken är inte samma, men konsistensen och känslan. Kryddat med muscot och vitpeppar blir ju det rätt också. Annars är blomkålsmos med vitlök supergott om man vill ha något annorlunda.
Har du provat sötpotatis? Det kan ju också fungera som ersättning.

Tack för påminnelsen, blomkålsmos är ju supergott!

Tror jag ätit sötpotatis någon gång, men det är ett tag sen så vet inte hur magen reagerar nu.
 
Då låter det ju tyvärr som om du provat mer än en sort.
Spånar vidare. Kan det vara någon skillnad på gammal kontra färsk potatis?
 
Ibland fungerar tydligen sötpotatis som alternativ till vanlig. Annars är väl olika grönsaksrätter ett bra alternativ. (Förstår dock vad du menar med att det ibland inte går att ersätta då rätten är en potatisrätt.)

Jag ersätter potatismos med blomkålsmos. Görs på samma sätt men blomkålen har kortare koktid. Blir mild blomkålssmak. Är extra gott med tex lite muskotkrydda eller riven ost (med fördel parmesan) i. Funkar bra att värma i micron också.

Kokt potatis kan ju ersättas med kokt blomkål, broccoli eller kanske stekt vitkål. Ugnsrostade grönsaker/rotfrukter istället för pommes/klyftpotatis. Gratäng på fänkål eller blomkål fungerar också.
 
När jag var i Peru fick jag ofta yuca (tror det svenska namnet är cassava) istället för potatis. Stekt, friterad och i ugn var det jättegott. Vet inte hur det funkar kokt. Det finns ju cassava i många affärer så det kan kanske vara något att testa.

Aubergine funkar i vissa fall som ersättning för potatis. Ex ugnsstekt i skivor.
 
Då låter det ju tyvärr som om du provat mer än en sort.
Spånar vidare. Kan det vara någon skillnad på gammal kontra färsk potatis?

Högst troligt har jag det. Det enda jag kollar när jag tar lösviktspotatis är om den är fast, inte vilken sort.

Mjölig potatis har jag dock inte ätit på evigheter, så kan ju alltid testa det.
 
Usch, lider med dig, just potatisallergi är min "värsta" mardröm :arghh:

Tänkte också direkt på detta med obesprutad potatis. Just potatis är ett av de mest bekämpningsintensiva grödorna. Annars jordärtskockor? Förutom de tips du redan fått om sötpotatis och annat.
Prova en mix av t ex jordärtskockor, palsternacka, blomkål till "potatis"mos? Krydda med salt, muskot, peppar och persilja.
 
När jag var i Peru fick jag ofta yuca (tror det svenska namnet är cassava) istället för potatis. Stekt, friterad och i ugn var det jättegott. Vet inte hur det funkar kokt. Det finns ju cassava i många affärer så det kan kanske vara något att testa.

Aubergine funkar i vissa fall som ersättning för potatis. Ex ugnsstekt i skivor.

Aldrig hört talas om :p
Hittar man det bland det gröna eller i någon hylla?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 570
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 781
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 999
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp