Jag har blivit FET, bantningstips och träning...

Twihard

Trådstartare
VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig.

Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått en sådan viktuppgång. Däremot äter jag inte hälsosamt och kan äta mycket godis (som såklart är tjuven) MEN jag jobbar med ett extremt fysiskt krävande jobb och har hittills alltid lyckats bränna bort det jag äter, utom nu.

Det är så deprimerande. Jag har aldrig haft utseendefixering gällande kroppen, bara ansiktet, men nu tål jag inte min mage och lår. Lite info om mig bara;

Jag jobbar som stallchef och jobbar VÄLDIGT många dagar - ni som jobbar i stall vet att det är många dagar (Här snackar vi 27-28 dagar/månad man kan slå ut det på en ledig dag i veckan). Jag rör mig mycket och det är långa dagar, är ute mellan 7 och 6 ungefär, plus och minus. Så jag bränner mycket, jag räknade ut att jag går ungefär 22000 steg per dag på arbetstid. Jag väger runt 70 (nu 73 tror jag) kg i förhoppningsvis muskler, innan detta jobb var det nästan 70 kg i fett. Men när jag började jobba tappade jag 11 kg och gick sedan upp det igen.
Jag har jobbat såhär i 4 år. Jag äter ko och griskött, mycket pasta och potatis samt ris, knappt några grönsaker (har aldrig gjort det i hela mitt liv). Mest isbergssallad. Jag köper dyra råvaror och helst inget halvfabrikat så lagar all mat själv. Utom pomme. Till frukost och när jag inte orkar laga mat äter jag mackor och flingor.

Försöker äta frukt men det går sådär. Och dessvärre äter jag enligt mig mycket godis. Köper jag 2 chokladkakor på torsdagen äter jag det sista på söndagen/måndagen. Så jag hetsäter inte - dricker ingen läsk utom när jag är hemma hos föräldrar/vänner, dricker ingen alkohol.

Jag tycker att jag inte äter jättemycket skitsaker nu i jämförelse med förr, men kanske det blitt för mycket ändå?
Lägg därpå att jag lider av mycket ångest och är just nu deprimerad.

Kan min viktuppgång bero på min depression? Äter sämre saker, mest bröd och smör eftersom motivationen är borta. (städar inte, umgås inte, sitter bara efter jobbet)

Har varit förkyld mycket i höst men för typ två månader sedan var jag på G och tränade Ballet Workout och gjorde The plank challenge. Hann köra balett kanske 12 gånger, två gånger i veckan så har inte hållit på i flera år utan sedan jag såg min mage. Men blev sen sjuk och fick pausa, och sedan försvann motivationen. Planerar att börja med det igen nu så jag blir av med magen och får på mig byxorna.

Så vad ska jag göra för att öka motivationen? Och matvanorna. Jag vet såklart en del jag måste göra.

*Noll tolerans mot godis och kakor
*Mindre bröd och tvinga mig laga mer mat (äter dock stora portioner kräver det för att orka jobba)
*Röra på mig mer efter jobbet


Jag går i terapi så försöker ändra min depression men mår så dåligt att jag inte ens gör mina läxor jag får.
 
Det låter som det är maten som är boven. Du rör dig ju massor. Äter du lagom stora portioner?
 
Det låter som det är maten som är boven. Du rör dig ju massor. Äter du lagom stora portioner?

Jag tror jag äter för mycket. eller alltså jag äter väldigt stora mål. Jag blir chockad när folk tar ex 6 köttbullar för jag brukar ta 11 per mål. Ja du ser :/
 
Jag tror det bästa är att du ska vara mer medveten om vad du äter, just nu känns det som om du inte har riktigt koll (?).
Bara att skriva ner vad man äter kan göra en enorm skillnad. Så börja där, och sen blir det också lättare att gå över vad som blir fel i dieten och så kan man jobba därifrån. :)
 
Mitt tips är att ladda hem appen lifesum. Sen kör du stenhårt med att skriva in precis allt du intar under dagarna. När man ser hur mkt kalorier allt innehåller så får man en helt ny kunskap. När du kört detta ett tag kommer du kunna lägga av med appen men ändå ha ett hum i kunskap om hur mycket du kan äta.
 
Jag känner igen mig själv lite, när jag gick från att jobba med hårt kroppsarbete 8h/dag till mindre krävande jobb. Jag åt också stora må med mycket kolhydrater, lite grönsaker i förhållande till ris/potatis/pasta.

Mitt tips är att öka grönsakerna drastiskt. Lär dig göra goda sallader. Jag älskar kål till exempel, det mättar dessutom jättebra. Byt ut hälften av pasta/potatis mot sallad istället. Grönsaker innehåller fina grejer som får dig att må bättre, som en liten bonus.
 
Jag brukar göra matsedel över veckorna och äter 3 mål per dag plus en fikarast i stallet. Sedan kan jag några dagar småäta frukt eller onyttigheter.

Tack för alla tips! :) Det svåra blir att få in grönsaker i målen för har sedan barnsben avskytt det. Senaste året har jag dock lärt mig äta isbergssallad vilket jag gillar. :)
 
Undrar hur din kropp mår om du inte äter grönsaker isbergssallad innehåller kanppt någonting dock., grönskaer är det nyttigaste och viktigaste du skall äta. Grönsaker och frukt växer och finns här för oss! Levande föda. Om du inte lärt dig äta det som liten så förstår jag att det är tufft nu.. men försök lite i taget, du kommer lära dig uppskatta det. Ett lätt sätt att gå ner i vikt är nämligen att dra ner på hälften av portionen av pasta potatis och ris och byta ut det mot grönsaker.

Om du vill ha inspiration att ändra på ditt sätt att se på grönsaker så tipsar jag om youtube, sök på Rawfood , finns sjukt många kanaler om grönsaker och frukt. Man behöver inte köra någon rawfood diet, men man blir inspirerad att öka på sitt intag av grönsaker och frukt och minska ner på processad mat och annat "skit"
 
Först och främst stor eloge till dig som tar tag i din depression! Jag har väldigt lite att säga om viktnedgång etc, då jag tycker det är totalt oviktigt jämfört med att mentalt vara frisk och må bra. Jag är som du och går upp i vikt om jag är deprimerad, så jag satsar gärna på att mentalt vara stabil istället för att fokusera på hur min kropp ser ut. Det fungerar mycket bra för mig. Och jag tror det är viktigt att komma ihåg att det är okej att inte må bra. Jag ska själv gå och lägga mig och sova en eftermiddagslur nu istället för att städa huset, bara för att jag känner att jag dippar. Då laddar jag hellre batterierna en stund och lugnar mina tankar och känslor.

När det gäller maten är jag snudd på vegan och älskar grönsaker och färsk frukt, och även det får mig att må bra och känna mig starkare och lyckligare. Jag njuter av varje måltid jag äter samtidigt som jag äter precis den mängd jag vill, när jag vill. Förstår att du inte tycker om frukt och grönt, men som _FiA_ sa så kanske du måste se det som ett viktigt steg mot bättre hälsa att introducera fler och fler grönsaker/frukt i din vardag? Jag tycker även det blir lättare om man rätt och slätt byter ut en sak mot en annan. Till exempel: vitt ris byts ut till brunt ris, pasta kan bytas till zuchinipasta, någonting sött på kvällen byts ut till dadlar eller egenbakade proteinbollar tillsammans med en kopp te, istället för en smörgås kan du göra nyttiga wraps för att få i dig mer grönt och mindre bröd. Byter man en sak mot en annan känner man inte lika starkt att man inte FÅR äta en massa saker, utan man kan istället se det positiva i att ha någonting nytt att pröva.
 
VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig.

Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått en sådan viktuppgång. Däremot äter jag inte hälsosamt och kan äta mycket godis (som såklart är tjuven) MEN jag jobbar med ett extremt fysiskt krävande jobb och har hittills alltid lyckats bränna bort det jag äter, utom nu.

Det är så deprimerande. Jag har aldrig haft utseendefixering gällande kroppen, bara ansiktet, men nu tål jag inte min mage och lår. Lite info om mig bara;

Jag jobbar som stallchef och jobbar VÄLDIGT många dagar - ni som jobbar i stall vet att det är många dagar (Här snackar vi 27-28 dagar/månad man kan slå ut det på en ledig dag i veckan). Jag rör mig mycket och det är långa dagar, är ute mellan 7 och 6 ungefär, plus och minus. Så jag bränner mycket, jag räknade ut att jag går ungefär 22000 steg per dag på arbetstid. Jag väger runt 70 (nu 73 tror jag) kg i förhoppningsvis muskler, innan detta jobb var det nästan 70 kg i fett. Men när jag började jobba tappade jag 11 kg och gick sedan upp det igen.
Jag har jobbat såhär i 4 år. Jag äter ko och griskött, mycket pasta och potatis samt ris, knappt några grönsaker (har aldrig gjort det i hela mitt liv). Mest isbergssallad. Jag köper dyra råvaror och helst inget halvfabrikat så lagar all mat själv. Utom pomme. Till frukost och när jag inte orkar laga mat äter jag mackor och flingor.

Försöker äta frukt men det går sådär. Och dessvärre äter jag enligt mig mycket godis. Köper jag 2 chokladkakor på torsdagen äter jag det sista på söndagen/måndagen. Så jag hetsäter inte - dricker ingen läsk utom när jag är hemma hos föräldrar/vänner, dricker ingen alkohol.

Jag tycker att jag inte äter jättemycket skitsaker nu i jämförelse med förr, men kanske det blitt för mycket ändå?
Lägg därpå att jag lider av mycket ångest och är just nu deprimerad.

Kan min viktuppgång bero på min depression? Äter sämre saker, mest bröd och smör eftersom motivationen är borta. (städar inte, umgås inte, sitter bara efter jobbet)

Har varit förkyld mycket i höst men för typ två månader sedan var jag på G och tränade Ballet Workout och gjorde The plank challenge. Hann köra balett kanske 12 gånger, två gånger i veckan så har inte hållit på i flera år utan sedan jag såg min mage. Men blev sen sjuk och fick pausa, och sedan försvann motivationen. Planerar att börja med det igen nu så jag blir av med magen och får på mig byxorna.

Så vad ska jag göra för att öka motivationen? Och matvanorna. Jag vet såklart en del jag måste göra.

*Noll tolerans mot godis och kakor
*Mindre bröd och tvinga mig laga mer mat (äter dock stora portioner kräver det för att orka jobba)
*Röra på mig mer efter jobbet


Jag går i terapi så försöker ändra min depression men mår så dåligt att jag inte ens gör mina läxor jag får.

Viktuppgången kan säkert ha med depressionen att göra. Indirekt genom att du sannolikt äter mer/rör dig mindre pga den, men kanske är det så att den även påverkar din metabolism. Jag vet inte om det är så, men det är en tanke jag haft ibland. Tyvärr ändras ju metabolismen när man blir äldre också, så man kan äta allt mindre.

Rent kostmässigt skulle jag tro att du behöver försöka ändra balansen mellan kolhydrater och protein lite, dvs mer protein och mindre kolhydrater. Dvs mindre pasta, ris, bröd och potatis. Protein ger mättnadskänsla, så det är bra. Du kanske kan hitta nya proteinkällor typ ägg, fisk, keso, mager fetaost, kvarg? Frukt innehåller tyvärr rätt mycket kolhydrater så det får man se upp lite med. Grönsaker är bra eftersom de inte innehåller vare sig mycket kolhydrater, fett eller proteiner så man kan äta dem rätt ohämmat. Att sova ordentligt är också jätteviktigt för att gå ner i vikt.

Viktigast trots allt i ditt läge är nog att komma på hur du får mer motivation. Kan du göra mer av något du tycker är roligt? Har du någon häst du rider och utvecklas med? Är din terapi bra?? Vad ger dig energi och vad tar energi? Det här är något som bara du vet men en bra terapeut borde kunna vara till nytta för att sortera tankarna. Lycka till!
 
Tack alla! Jag går i terapi varannan månad, har inte råd mer och känner att mer inte hjälper i nuläget när jag inte gör det jag blir tillsagd. Men jag ska försöka bättra mig. Jag har en halt häst och det peppar ju inte heller. :/

Fisk och skaldjur är jag allergisk mot, även mycket jag kallar grönsaker (chili, olika bönor), är laktoskänslig osv. Jag har mycket allergier tyvärr. :( Jag ska försöka bättra mig med grönsaker, och halverar just nu varje mål jag brukar äta. :) Just nu tycker jag ingenting är roligt mer än å julpynta men måste först städa och det är ju inte lika roligt ;) :(
 
Tänk inte på det som bantning. Ta ett större grepp! Tänk större.

Tyvärr är det så logiskt att det vi äter har stor betydelse för hur vi mår. En motor med kass bränsle kommer att gå dåligt. Själv blir jag plufsig och slö av kolhydrater. Ett matvrak. Hårdprocessad mat som är m e m färdigtuggad (pulvermos med köttbullar t ex) är värre än att inte äta alls, jag blir mer hungrig efter än innan. Ris funkar heller inte för mig. Råkost - vidrigt.

Jag behöver varma grönskar, och gillar broccoli (lätt att hålla i kokande vatten direkt från fryspåsen), ungsgrillad blomkål för att nämna några exempel. Senapsmarinerade färska champinjoner. Morötter och andra ungsgrillade rotfrukter. Sedan är det vettigt att titta på köttet som tillbehör, istället för grönsakerna. Det blir lite annat perspektiv

Du har mycket gratis i o m ditt kroppsarbete. Börja med att sanera från godis och kakor, läsk och juice - sådan som får systemet att funka sämre. Tänk på grönsakerna och fundera över vad som funkar för dig.
 
du rör ju extremt mycket på dig så mer motion behöver du nog inte! Satsa istället på att lägga om kosten, byt ut en del av kolhydraterna med protein, bra fett och grönt - dra ner på storleken på portionerna och hitta en balans som passar ditt behov av energi. Jag själv blir snabbt plufsig av snabba kolhydrater och speciellt pasta! Men det är ganska lätt att bli av med när man tar bort det ur kosten.
Och av min personliga erfarenhet kan rätt kost, söm och motion hjälpa ångest och depression, och motion får du ju redan massor av ^^

sen behöver du inte oroa dig för att käka lite choklad ibland, det kan man unna sig :D
 
Hur lång är du? 73 kg och mycket muskler kan mycket väl vada normalvikt beroende på längd.

Äter du mycket godis är det förmodligen en större bov än maten även om lite nyttigre skulle vara önskvärt. Kanske begänsa dig till godis en dag i veckan.

Jobbar du hårt fysiskt 6 dagar i veckan så är det nödvändigt att äta större portioner än de flesta som gör av med långt mindre energi, men kanske inte så stora som du gör.
 
Jag började min viktresa för ganska precis 2 år sen,vägde då 85 kilo,och mitt mål var 70 kg. Jag minskade mina portioner till MINST hälften. Jag var skithungrig hela tiden i typ 3-4 dagar,men sen klarade jag mig hur bra som helst på det. I våras nådde jag målet på 70 kg, och det kändes helt underbart! Jag slutade aldrig med något, åt godis,chips,fikade och drack läsk, det enda jag ändrade var storleken på portionerna. Tex, innan åt jag en hel pizza utan problem,jag kunde säkert fått i mig mer om det hade funnits... Nu äter jag ca en tredjedel av en pizza och blir fullständigt proppmätt på det. Det finns ingen chans att jag skulle få i mig en hel pizza öht nu...

Sen blev det massa skit med allt,så jag rasade ytterligare 12 kg under sommaren/hösten. Väger i dag 57 kg, vill ligga runt 63-65. Jag är absolut inte mager nu och ligger ju bra på bmi, men jag blir så tom i ansiktet,därav jag vill upp lite till... Men det är tamejtusan lika svårt att gå upp i vikt har jag märkt... Jaja,jag kanske vänjer mig vid den här vikten tillslut,men man blir att se och känna sig ganska annorlunda efter minus 28 kg....
 
Tips gällande terapi, svenska kyrkan kan ofta erbjuda samtal gratis. Det är såklart olika beroende på ort, men min erfarenhet är att de är bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 440
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 692
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
9 693
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp