Jag har blivit FET, bantningstips och träning...

Ja, om man bara orkar, kan och vill så är det supereffektivt i kombination med rätt mat. det är därför sån träning är så populär, för det har verkligen effekt.

Jobbar heltid med något halvaktivt, utöver det har jag egen gård och stall och hästar så min aktivitetsnivå är nog nästan jämförbar.. Kanske åtminstone helger när det är mycket bygg och röj periodvis. Och jag går i alla fall sakta men säkert upp i vikt om jag inte vaktar maten och tränar löpning ca varannan dag. Men när jag springer/gymmar ordentligt och äter rätt försvinner kilona igen. Hälsomässigt räcker det nog med bara stalljobbet som motion mer än väl, men det är svårt och tråkigt att vakta maten när man är hungrig efter en heldag. Därför lite extra jobb funkar på mig i alla fall.

(endast när vi byggde själva stallet en sommar gick jag ner ca 5kg i vikt utan annan träning, men det var rätt extremt. Då åt jag väldigt lite lagad mat. )
Självklart är det inte fel med motion i alla lägen men jobbar man fysiskt hårt 11 timmar om dagen kanske inte motion är det som fattas utan kosten som behöver åtgärdas. Kroppen behöver tid till återhämtning också och så finns det inte så många timmar över vid sidan om sömn och arbete. Man ska hinna finnas till också.
 
VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig.

Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått en sådan viktuppgång. Däremot äter jag inte hälsosamt och kan äta mycket godis (som såklart är tjuven) MEN jag jobbar med ett extremt fysiskt krävande jobb och har hittills alltid lyckats bränna bort det jag äter, utom nu.

Det är så deprimerande. Jag har aldrig haft utseendefixering gällande kroppen, bara ansiktet, men nu tål jag inte min mage och lår. Lite info om mig bara;

Jag jobbar som stallchef och jobbar VÄLDIGT många dagar - ni som jobbar i stall vet att det är många dagar (Här snackar vi 27-28 dagar/månad man kan slå ut det på en ledig dag i veckan). Jag rör mig mycket och det är långa dagar, är ute mellan 7 och 6 ungefär, plus och minus. Så jag bränner mycket, jag räknade ut att jag går ungefär 22000 steg per dag på arbetstid. Jag väger runt 70 (nu 73 tror jag) kg i förhoppningsvis muskler, innan detta jobb var det nästan 70 kg i fett. Men när jag började jobba tappade jag 11 kg och gick sedan upp det igen.
Jag har jobbat såhär i 4 år. Jag äter ko och griskött, mycket pasta och potatis samt ris, knappt några grönsaker (har aldrig gjort det i hela mitt liv). Mest isbergssallad. Jag köper dyra råvaror och helst inget halvfabrikat så lagar all mat själv. Utom pomme. Till frukost och när jag inte orkar laga mat äter jag mackor och flingor.

Försöker äta frukt men det går sådär. Och dessvärre äter jag enligt mig mycket godis. Köper jag 2 chokladkakor på torsdagen äter jag det sista på söndagen/måndagen. Så jag hetsäter inte - dricker ingen läsk utom när jag är hemma hos föräldrar/vänner, dricker ingen alkohol.

Jag tycker att jag inte äter jättemycket skitsaker nu i jämförelse med förr, men kanske det blitt för mycket ändå?
Lägg därpå att jag lider av mycket ångest och är just nu deprimerad.

Kan min viktuppgång bero på min depression? Äter sämre saker, mest bröd och smör eftersom motivationen är borta. (städar inte, umgås inte, sitter bara efter jobbet)

Har varit förkyld mycket i höst men för typ två månader sedan var jag på G och tränade Ballet Workout och gjorde The plank challenge. Hann köra balett kanske 12 gånger, två gånger i veckan så har inte hållit på i flera år utan sedan jag såg min mage. Men blev sen sjuk och fick pausa, och sedan försvann motivationen. Planerar att börja med det igen nu så jag blir av med magen och får på mig byxorna.

Så vad ska jag göra för att öka motivationen? Och matvanorna. Jag vet såklart en del jag måste göra.

*Noll tolerans mot godis och kakor
*Mindre bröd och tvinga mig laga mer mat (äter dock stora portioner kräver det för att orka jobba)
*Röra på mig mer efter jobbet


Jag går i terapi så försöker ändra min depression men mår så dåligt att jag inte ens gör mina läxor jag får.

Det låter som att vi ær lite lika: det går før lång tid mellan måltiderna, man æter FORT och dærmed mycket.
Jag tycker du ska titta på mat som mættar længe, grøt till frukost (eller osockrad musli, inte cornflakes), grovt brød. Byt ut pasta och ris mot quinoa, mathavre eller bara fullkornsvarianter!
Ge dig tid att æta, drick vatten innan måltiden så tokhungern dæmpas något.

Rækna kalorier en vecka- utan att ændra vad du æter och hitta de størsta "bovarna". Uteslut dem helt eller byt dem mot nyttigare alternativ.

Det kænns som att du hamnat i en ond cirkel- du jobbar hårt och blir trøtt, æter det som ger snabb energi och så tar den slut lika fort. Jag tycker det ær lættast att bryta den cirkeln med en ordentlig frukost- grøt, smørgås och te/kaffe.
Drick inte oboy eller annat søtt- du blir inte mætt och det blir onødiga kalorier. Dessutom ger en næringsfattig diet høgre risk før depression- kanske æter du dig nedstæmd..

Om du inte gillar grønsaker så kan du prova med de søtaste først- søtpotatis, ærtskidor, majs....
Tycker inte man ska vara rædd før att æta frukt- de flesta frukter innehåller mycket fibrer och mættar bra i relation till antalet kalorier. Døva søtsuget med hur mycket frukt du vill nu i børjan, sedan nær du kommit bort från godis, kommer du nog inte æta øverdrivet med frukt ændå!

Du som arbetar hårt ska passa dig før LCHF (ska i stort sett alla men men) din kropp behøver kolhydrater, du ska bara hitta nyttigare varianter som har lægre GI :)

Lycka till!
 
Äter du antidepressiva? De kan orsaka viktuppgång, de flesta går bara upp ngt kg men några går upp mer. Har du varit på VC och tagit på prover? Eftersom (som jag förstod det) du har gått upp en del på kort tid? Kan vara t ex sköldkörtelproblem. Du har ju fått en del tips med maten redan men kanske kan det vara en ide att gå till dietist? Eftersom du jobbar fysiskt hårt så är det ju viktigt att du får i dig allt du behöver, näringsbrist gör inte att man mår bättre varken fysiskt eller psykiskt samtidigt som en övervikt så klart gör att man mår dåligt. Kan vara så att du behöver remiss från läkare så ring till din VC och hör med dem.
 
Äter du antidepressiva? De kan orsaka viktuppgång, de flesta går bara upp ngt kg men några går upp mer. Har du varit på VC och tagit på prover? Eftersom (som jag förstod det) du har gått upp en del på kort tid? Kan vara t ex sköldkörtelproblem. Du har ju fått en del tips med maten redan men kanske kan det vara en ide att gå till dietist? Eftersom du jobbar fysiskt hårt så är det ju viktigt att du får i dig allt du behöver, näringsbrist gör inte att man mår bättre varken fysiskt eller psykiskt samtidigt som en övervikt så klart gör att man mår dåligt. Kan vara så att du behöver remiss från läkare så ring till din VC och hör med dem.

Tack allihopa! Jag har inte kunnat svara då nätet legat nere. JAg går inte på några antidepressiva Jag ska kolla upp detta med och se över min mat.

Denna vecka har jag mått skit när jag dragit ner på det jag ätit. Kroppen säger ifrån. :(
 
Denna vecka har jag mått skit när jag dragit ner på det jag ätit. Kroppen säger ifrån. :(

Om du är känslig för kolhydrater är det ett helvete att dra ner på dem, särskilt frukosten om jag tolkar vad du skriver rätt. Det är så för vissa av oss, men det blir bättre. Om det kan vara någon tröst.
 
Tack allihopa! Jag har inte kunnat svara då nätet legat nere. JAg går inte på några antidepressiva Jag ska kolla upp detta med och se över min mat.

Denna vecka har jag mått skit när jag dragit ner på det jag ätit. Kroppen säger ifrån. :(
Jag mår också dåligt när jag drar ner på socker / kolhydrater.
Men efter en vecka har det gått över.
Sen måste man se till att äta regelbundet.
 
Jag håller med om att det kan vara bra att kolla upp ditt utgångsläge och kroppens status om du vill gå ner i vikt. Jag har själv problem med sköldkörteln som gör att jag har sänkt ämnesomsättning och har svårare att gå ner i vikt och inte kan äta lika mycket som andra om jag vill stå still i vikt. Nu är det inget vården ger mig medicin för eftersom jag är underviktig och det enligt dom kommer att lösa sig automatiskt när jag börjar äta mer och går upp till normalvikt så mitt fall är lite speciellt. För andra kan det vara så att man behöver Levaxin för att stabilisera sköldkörteln.

Om det är så att du är helt frisk så är det maten du behöver ändra på, mer fysisk aktivitet tror jag inte alls du behöver med tanke på hur mycket du redan rör dig och forskning visar att det viktigaste för att nå viktnedgångsresultat är kosten och inte motionen.

Ett besök hos en dietist tror jag också är väldigt bra, sen att läsa på om kost och hälsa (fast var noga med att vara källkritisk och att välja seriösa sidor att läsa på och inte någon som förespråkar någon viss diet för dieter är inte hållbara i längden) och börja titta på förpackningarna vad det man äter innehåller och hur mycket kalorier osv. Inga förbud men att man tänker på mängderna. Kan vara värt att kolla på flingpaketen i affären hur mycket socker och kalorier olika sorter innehåller och jämföra och välja ett bättre alternativ om man äter mycket av just flingor, äter man det bara ibland spelar det ju ingen roll men är det ofta så kan det vara en idé att byta till de med minst socker och kalorier.

Och en annan sak är att vara närvarande i nuet när man äter, t.ex. att man bara tar en bulle men att man då verkligen känner alla smaker och njuter av den istället för att snabbt trycka i sig fem bullar utan att känna efter vad de verkligen smakar och hur det känns.

Jag har gått i behandling i massor av år för motsatta problemet nämligen anorexi men på alla ställen har vi som behövt gå upp i vikt fått samma mat som de som behöver gå ner i vikt. Sen har vi som behöver gå upp fått lägga till näringsdrycker utöver maten för att gå upp. Grunden i alla behandlingar är de kostråd som Livsmedelsverket ger och det som dietisterna lär sig på sin utbildning. Dvs tallriksmodellen, 1/3 kolhydrater, 1/3 protein, 1/3 grönsaker och sen någon form av sås eller liknande. Om man vill gå ner i vikt kan man dra ner på kolhydraterna eller fettet och öka på grönsaksdelen. Sen sådana saker som att bara ta en portion och inte ta om flera gånger varje måltid. Och godiset är du ju själv medveten om att det påverkar.

Jag tror att du har ett högre energibehov än de allra flesta då du rör dig så mycket men jag tänkte på det där med köttbullar som du skrev, att du kan ta 11 stycken till en måltid, i de behandlingar jag gått har de som äter kött (är själv vegetarian) fått mellan 6 och 8 stycken köttbullar. Som exempel på hur mycket de anger som normalportioner så skriver jag ner några här. Potatisar har varit 2 stycken, 2 dl kokt ris/bulgur/couscous, 3 dl kokt pasta, 2 dl kokta makaroner, 1 dl sås osv. Har hela matscheman hemma som är gjorda för att passa de flesta människorna så hojta om du vill ha fler exempel eller hela listorna.

Frukosten har varit 2-3 dl yoghurt/fil/mjölk med 1 dl musli eller 2 dl flingor. Eller en portion gröt med mjölk. Och en smörgås till yoghurten eller gröten. Mellanmålen har varit allt från glass,bullar, frukt, mackor, flingor och yoghurt, knäckebröd, risifrutti ja allt möjligt. Nu äter jag kvarg med bär eller kvarg med frukt för att det är så gott.

Som sagt det här var bara några exempel på måltider, du behöver nog kanske äta lite mer för att vara viktstabil men om du behöver gå ner i vikt så kanske dessa mängder passar för dig. Så svårt att säga eftersom jag aldrig träffat dig så därför tror jag en dietist vore det allra bästa.
 
Tack för all hjälp!

Om jag ska må såhär i flera veckors tid väljer jag att förbli fet. För så dåligt som jag mått denna vecka är inget utseende värt. :)
 
Fast jag tycker du ska tänka förbi utseende. Tänk istället på hälsa. Det är inte dirket någon hälsosam diet du beskriver ovan. Din kropp mår inte bra, och det visar den genom att lägga på sig och genom att du blir så trött som du beskriver.
 
Tack för all hjälp!

Om jag ska må såhär i flera veckors tid väljer jag att förbli fet. För så dåligt som jag mått denna vecka är inget utseende värt. :)

Då kanske du har varit lite för tuff? Jag mår också dåligt om jag tar bort alla all ris och pasta och byter mot isbergssallad. men att byta en del av det mot tex broccoli och blomkål, sockerärter, haricot verts med lite dressing och smulad fetaost tex går jättebra. Och vitkål och morötter. Då känner jag mig frisk och pigg istället för trött.

Tänk att du ska ge kroppen en massa näringsrik mat som ger dig mineralämnen som du behöver istället för en massa mjöl.
 
Min kropp har aldrig sagt ifrån förut på denna kost och har alltid haft bra värden, men någon gång ska väll bli den första :( Sömnen beror mest på depressionen men såklart även pga att jag inte äter lika mycket antar jag :( Ska iaf kolla allt i sagt :)
 
@Twihard Jag känner igen mig mycket av vad du skriver! Jag försöker göra ungefär samma resa som du just nu. Vi ligger på ungefär samma vikt och längd.

Jag tycker ändå det låter som du gjort väldiga framsteg senaste tiden! Heja dig :) På vilket sätt menar du att du har mått dåligt i veckan nu när du begränsat matintaget?

Eftersom vårt förhållande till mat verkar likna varandra så vill jag bara komma med lite input om vad som fungerat för mig (förutom det självklara att bara äta godis t.ex. en gång per vecka), kanske kan någon av strategierna hjälpa dig med? Om det är något tips du fastnar för kan du ju pröva i alla fall :)

1. Du skriver att du har minskat på maten och att du tar mer sallad istället. Vad är sallad för dig? Det viktiga här tycker jag nämligen är att välja matiga grönsaker, inte vanlig sallad med gurka och tomat - utan ät broccoli, gröna bönor, blomkål, morötter, vitkål, ärtor o.s.v. utefter vad du tål. Du har ett fysiskt krävande arbete och därför tror jag det blir svårt att för dig att bara dra in på maten utan att fylla på med något annat.

2. Jag älskar mat och jag får uppfattningen att du också gör det - då är det lätt att slänga i sig den för det är så gott! Men innan du sätter i dig maten, ta några djupa andetag, varva ner så du inte slänger i dig maten på automatik. Ät i LÅNGSAMT takt! Skyffla inte in enorma tuggor i munnen. Njut! Försök se det som att "Nu har jag något riktigt gott framför mig som jag ska äta med andakt". Tänk och uppmärksamma varenda tugga du tar, se det som en speciell stund som du vill dra ut på!

3. Ät grönsakerna (eller det du tycker minst om) först. Om du i lugnt tempo äter upp t.ex. broccolin och morötterna först, så är du inte riktigt lika hungrig och sugen när du väl ger dig in på den "goda" maten. Då är det lättare att bli nöjd på mindre mängd mat.

4. Ät på mindre tallrikar, t.ex. assietter. Det är otroligt vad man kan lura ögat! :)

5. Fördela upp maten i matlådor innan du lägger upp din portion på tallriken. På så sätt kanske det blir något svårare för dig att hämta fler portioner (och om du faktiskt är mer hungrig - ta bara lite mat och ännu mer grönsaker!)

6. Sist men inte minst, som nog är det viktigaste för min motivation i alla fall, är att noggrant följa och utvärdera resultatet av mina handlingar! Vi människor har generellt svårt att motivera oss till att göra något där resultatet syns långt efteråt. Vi styrs mycket mer av sådant som vi får resultat av direkt i stunden (sugen på mat - äter - suget minskar direkt) istället för sådant som ligger långt borta (sugen på mat - avstår - når målvikten om 3 månader). Så för att göra det stora, abstrakta målet lite närmare så monitorerar jag mina framsteg NOGA! Jag använder inte våg eftersom min vikt växlar så mycket med menscykeln, utan jag använder måttband i stället. På så sätt räcker det att jag kanske håller mig till en bra kost i bara 1-2 veckor innan jag ser framstegen. Att se att det jag gör faktiskt ger resultat, ger mig en rejäl kick och hjälper mig framåt!

Jag hade efter två veckor med begränsat godisintag, mindre portioner och mer grönsaker förlorat totalt 6 cm över kroppen och nu efter 3,5 vecka är jag nere på minus 10 cm. Så fort jag känner mig sugen på att hetsäta igen så kollar jag på mina framsteg, och ser hur jag successivt faktiskt närmar mig mitt mål!

Oj, kan vara det längsta inlägget jag någonsin skrivit här :D
 
Senast ändrad:
Tack för ditt underbara svar! :D Jag blev lite peppad och ska försöka ta tag i det, med betoning på försöka. Jag är svår på så sätt. :( För mig är grönsaker det tråkiga vanliga, isbergssallad och paprika typ ;) gurka är ju bara vatten så det kan jag äta men avstår gärna - kan lika gärna dricka i så fall känner jag ;)

När jag minskat maten blir jag såklart hungrig och när jag är hungrig blir jag först lättirriterad, sedan förbannad, sedan jätteledsen. Jag tappar orken, går i slowmotion och får kraftig ångest. :( Tillslut tappar jag lusten till at men mår så dåligt att jag skakar, :/
 
Tack för ditt underbara svar! :D Jag blev lite peppad och ska försöka ta tag i det, med betoning på försöka. Jag är svår på så sätt. :( För mig är grönsaker det tråkiga vanliga, isbergssallad och paprika typ ;) gurka är ju bara vatten så det kan jag äta men avstår gärna - kan lika gärna dricka i så fall känner jag ;)

När jag minskat maten blir jag såklart hungrig och när jag är hungrig blir jag först lättirriterad, sedan förbannad, sedan jätteledsen. Jag tappar orken, går i slowmotion och får kraftig ångest. :( Tillslut tappar jag lusten till at men mår så dåligt att jag skakar, :/

Ja, då låter det verkligen som det är läge att byta ut isbergssalladen och paprikan mot något med mer substans i. Då kommer du förmodligen bli mättare, hålla dig mättare längre och slippa "blodsockerdipparna" som du beskriver. Klart det inte blir bra att drastiskt minska maten utan att fylla upp med bra grönsaker med sånt krävande jobb som du har!

Jag tror du kommer få bra effekt av att bara ta bort godis, oboy, sockerflingor, saft, pommes, läsk osv till vardags och bara generellt äta lite sundare mat. Då är det inte ens säkert att du behöver minska portionerna så mycket tror jag :)
 
Ja, då låter det verkligen som det är läge att byta ut isbergssalladen och paprikan mot något med mer substans i. Då kommer du förmodligen bli mättare, hålla dig mättare längre och slippa "blodsockerdipparna" som du beskriver. Klart det inte blir bra att drastiskt minska maten utan att fylla upp med bra grönsaker med sånt krävande jobb som du har!

Jag tror du kommer få bra effekt av att bara ta bort godis, oboy, sockerflingor, saft, pommes, läsk osv till vardags och bara generellt äta lite sundare mat. Då är det inte ens säkert att du behöver minska portionerna så mycket tror jag :)

Tack :D Nu dricker jag ingen läsk, inget fan av det, och dricker sällan saft. Men oboy drack jag mycket till frukost men börjat fuska och äta frukost på fikarasten så hinner aldrig göra det längre ;) Tur är väll det ;)
 
Hur går det @Twihard ?
Tänkte på dig av någon anledning när jag lagade kvällsmat.. Ett sätt att lura i sig grönsaker är att exempelvis riva ner morötter i köttfärssåsen, smakar inte någon större skillnad men så får man i sig lite ändå! Jag tar lika delar köttfärs som morötter å en halv del gul lök i min. Sen heter det ju att barn måste pröva en ny smak flera gånger för att gilla det, kanske kan du försöka med det också? En liten bit grönsak som testas tio gånger för att sen testa ytterligare en. Kan ju göras med maträtter också om man vill.
 
Hur går det @Twihard ?
Tänkte på dig av någon anledning när jag lagade kvällsmat.. Ett sätt att lura i sig grönsaker är att exempelvis riva ner morötter i köttfärssåsen, smakar inte någon större skillnad men så får man i sig lite ändå! Jag tar lika delar köttfärs som morötter å en halv del gul lök i min. Sen heter det ju att barn måste pröva en ny smak flera gånger för att gilla det, kanske kan du försöka med det också? En liten bit grönsak som testas tio gånger för att sen testa ytterligare en. Kan ju göras med maträtter också om man vill.

Hej!

Det går sådär :/ Eller jag äter ju inget fikabröd och knappt något godis utom i helgen när jag var iväg en hel helg med min bästis. Lagar mer mat men kanske inte introducerat så mycket grönsaker än. Tänk att jag levt 24 år med att avsky alla smaker, tar tid att vänja in sig då. Men gjorde en egen paj och egenpajdeg igår med paprika och majs i i alla fall. :/

Hänt mycket traumatiskt med så allt är skit och nu i juletid. :( Skulle shoppa i helgen med min vän men sprang gråtandes ut från new yorker när jag såg mig själv i spegeln. Så jävla ful :(
 
Hej!

Det går sådär :/ Eller jag äter ju inget fikabröd och knappt något godis utom i helgen när jag var iväg en hel helg med min bästis. Lagar mer mat men kanske inte introducerat så mycket grönsaker än. Tänk att jag levt 24 år med att avsky alla smaker, tar tid att vänja in sig då. Men gjorde en egen paj och egenpajdeg igår med paprika och majs i i alla fall. :/

Hänt mycket traumatiskt med så allt är skit och nu i juletid. :( Skulle shoppa i helgen med min vän men sprang gråtandes ut från new yorker när jag såg mig själv i spegeln. Så jävla ful :(

Förstår att det är tufft men sådana tankar kommer inte hjälpa dig att gå ned i vikt, tvärtom! Jag vet för jag har gjort likadant, pratade om detta med psykologen, jag har inte vågat väga mig på flera år och jag har inte velat sig mig i spegeln och jag har hatat mig själv pga vikten och tyckt att jag var misslyckad. Detta sätter igång en väldigt massa tankar om sig själv som till slut blir "sanningar" och drar ned en ännu djupare. Vilket i sig leder till att man inte orkar ta tag i matvanorna och äter dåligt. Jag fick lära mig att acceptera att så här är det just nu och tänka i andra banor, jag kämpar fortfarande med vikten men istället för att ge mig själv skit för att jag är fet så tänker jag att jag ska göra långsiktiga förändringar ett steg i taget. Första projektet var att inte äta socker i veckorna. Nu är nästa del att lägga till mer frukt och grönt. Träna har jag gjort hela tiden. Sedan tänker jag bygga på med bättre vanor sakta men säkert och i första hand fokusera på att må bra så får vikten komma efter hand....
 
Jag har aldrig haft problem med min kropp utom med ansiktet, men nu klarar jag plötsligt inte av att se den :O :( Går i terapi, men har svårt att bryta livsmönster :/ Som dålig kost :/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 439
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 681
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 900
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
9 689
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp