Jag har blivit FET, bantningstips och träning...

Det är sant. Jag har själv varit i den där frustrerade snurren där självhatet är något som sitter på bägge axlarna. Frustrationen över att bara vilja fly från sig själv, sin kropp, sina tankar - så det kliar i hela kroppen.

Var snäll mot dig själv. Var din egen bästa kompis. Du kan förändra det du verkligen vill förändra, men om du inte förändrar något, fråga dig själv varför. För att det inte är lönt? För att du inte orkar? (vad behöver du ändra för att orka?), för att det är för svårt (kan du göra det lättare med mindre steg?). Ha goda samtal med dig själv helt enkelt.

Glöm inte en promenad om dagen. 20 minuter räcker, det är då de fina samtalen med hjärnan kommer igång.
 
Bra att du går i terapi, det är skittufft att ändra gamla tankemönster. Många saker har jag haft med mig hela livet och har alltid sett som en absolut sanning (att andra tycker att jag är udda t ex eller att jag är en misslyckad person som inte klarar att lyckas med saker) och mönster som funnit så länge bryter man inte på en dag. Kanske kommer jag aldrig helt bli av med dessa tankemönster men nu är jag i alla fall medveten om dem. Låt det ta tid och ge dig själv lite andrum, tänk på att du ska ändra på dina vanor i det långa loppet, och ditt psykiska välmående kan du inte hänga upp på din vikt men utan psykisk hälsa är det nästan omöjligt att gå ned i vikt.
 
Men det är ju jättebra att du har dragit ner på sockret och fikabrödet. Alla små förändringar ska du vara stolt över! Som andra redan sagt så ska du försöka vara mindre hård mot dig själv. Istället för att klanka ner på sig själv så försök tänka på nåt positivt du har åstadkommit varje dag. Å skulle det gå mindre bra med motivationen en dag så kommer det nya dagar där man kan ta nya tag. Små förändringar i många små steg är så man klarar det. Gör man för stort steg på en gång slår gärna kroppen å hjärnan bakut som saknar det gamla invanda mönstret. Jag vill i alla fall skicka massa pepp å kläpp på axeln för allt du gjort hittills :)
 
Tack alla, det värmer med er omtanke. :heart Jag känner att mitt största problem nu är hur jag plötsligt börjat se min kropp. Varför har dessa tankar plötsligt kommit? Eller jag vet ju att det är pga att mina byxor inte passar längre. Men jag hoppas jag ska klara bryta det mönstret att hata min kropp.
 
Tack alla, det värmer med er omtanke. :heart Jag känner att mitt största problem nu är hur jag plötsligt börjat se min kropp. Varför har dessa tankar plötsligt kommit? Eller jag vet ju att det är pga att mina byxor inte passar längre. Men jag hoppas jag ska klara bryta det mönstret att hata min kropp.

Ett steg i taget fungerar för mig. Se inte hela bilden, utan fokusera på en liten sak varje dag. Börja med att älska din ögonfärg eller någonting annat litet som du tycker om med dig själv, fokusera på det och glöm resten för ett tag. Och det viktigaste här i världen är att du har en vacker personlighet, inte en modellkropp, du ÄR ju inte din klädstorlek, du är mer än så. Det är så lätt att börja ställa frågor som "varför känner jag såhär, vad är det för fel på mig, varför kan jag inte bara vara mer si och så". Öva på att acceptera och känna att det är okej att vara där du är idag, man behöver inte alltid ha svar på varför man känner på ett visst sätt.

Sen har jag själv märkt att det är enklare att älska sin kropp när man börjar inse vad den faktiskt gör för oss. Den är ditt skepp, ditt fordon att ta dig dit du vill, den håller dig vid liv och den gör allting i sin makt för att du ska kunna fortsätta existera. Ta hand om den i gengäld. När jag började tänka åt det hållet började jag också öva mer på att älska mig själv och min kropp.

Lite flummigt kanske, men hoppas du kan se vad jag menar :heart
 
Men jag hoppas jag ska klara bryta det mönstret att hata min kropp.

Kanske kan det vara ett sätt att ta ut missnöje över annat också? I de tider i livet jag varit missnöjd med kroppen, har jag varit missnöjd med "allt". Arbetssituation, boende, ja vad det nu kan vara. Orolig över att mista jobbet. Olycklig i relation.

Ta din promenad och börja fundera. Inte hacka på dig själv, men låt tankarna vandra. Om du fick ändra, vad skulle du ändra? (byta jobb, flytta, plugga etc) När var du senast nöjd? (och vad var det som var så bra då?)
 
Ett steg i taget fungerar för mig. Se inte hela bilden, utan fokusera på en liten sak varje dag. Börja med att älska din ögonfärg eller någonting annat litet som du tycker om med dig själv, fokusera på det och glöm resten för ett tag. Och det viktigaste här i världen är att du har en vacker personlighet, inte en modellkropp, du ÄR ju inte din klädstorlek, du är mer än så. Det är så lätt att börja ställa frågor som "varför känner jag såhär, vad är det för fel på mig, varför kan jag inte bara vara mer si och så". Öva på att acceptera och känna att det är okej att vara där du är idag, man behöver inte alltid ha svar på varför man känner på ett visst sätt.

Sen har jag själv märkt att det är enklare att älska sin kropp när man börjar inse vad den faktiskt gör för oss. Den är ditt skepp, ditt fordon att ta dig dit du vill, den håller dig vid liv och den gör allting i sin makt för att du ska kunna fortsätta existera. Ta hand om den i gengäld. När jag började tänka åt det hållet började jag också öva mer på att älska mig själv och min kropp.

Lite flummigt kanske, men hoppas du kan se vad jag menar :heart

Vad fint :heart Jag ska testa på detta och hitta något litet jag gillar :)
 
Kanske kan det vara ett sätt att ta ut missnöje över annat också? I de tider i livet jag varit missnöjd med kroppen, har jag varit missnöjd med "allt". Arbetssituation, boende, ja vad det nu kan vara. Orolig över att mista jobbet. Olycklig i relation.

Ta din promenad och börja fundera. Inte hacka på dig själv, men låt tankarna vandra. Om du fick ändra, vad skulle du ändra? (byta jobb, flytta, plugga etc) När var du senast nöjd? (och vad var det som var så bra då?)

Tack ska tänka på det. :)
 
Några matfrågor!

Kan man byta vanligt mjöl mot dinkelmjöl? :) Skillnad? Samma mängd?
Läst om fetter osv och typ allt det jag kan och äter är det som jag borde ta bort så jag kommer ju svälta, men leker jag med tanken att byta bort lite bara och lyckas så läste jag lite. Mycket jag behöver finns i fisk som jag inte tål och kyckling som jag vägrar äta av vissa skäl. Men det finns i ägg (äter inte det heller men tänkte öva - vilket är det godaste sättet?) och i avokado - när är säsong för det? Ska byta en del av min pasta mot fullkornspasta, det tycker jag (vet låter negativ) är torrt och äckligt men måste. Ris pasta och potatis borde jag ta bort. Ris pasta och potatis är mina basråvaror så det är omöjligt helt.

Jag vill inte börja med margarin, jag har alltid stekt i riktigt smör - men läste att olivolja är bättre så bör jag ta det istället? Vilket kött är fetast? jag antar gris vilket är det jag äter mest. Äter ko och gris....
 
Är det protein du är ute efter så är ju böner och linser bra (men själv tycker jag det smakar illa). Är det av etiska skäl du inte äter kyckling eller är det för att du inte gillar det? Du kan ju testa att byta ut kyckling och köttfärs mot quorn. Ingen större skillnad i smak men borde vara lite mindre kalorier....
 
Är det protein du är ute efter så är ju böner och linser bra (men själv tycker jag det smakar illa). Är det av etiska skäl du inte äter kyckling eller är det för att du inte gillar det? Du kan ju testa att byta ut kyckling och köttfärs mot quorn. Ingen större skillnad i smak men borde vara lite mindre kalorier....

Kyckling både ogillar jag smaken, och sedan omständigheterna kring - hur de sköts om (inte svensk fågel kanske, men ändå). Quorn, är det vegetariska varianten? jag vill även äta äkta vara, därav så lite kemikalier som möjligt. :)
 
Ja quorn är vegetariskt och gjort på svampprotein. Finns mkt olika versioner och det är väldigt likt kött i olika former och innehåller mindre kalorier. Köttfärssås funkar jättebra att göra på quornfärs.
 
Men det finns i ägg (äter inte det heller men tänkte öva - vilket är det godaste sättet?)

Vad är det med ägg du inte gillar?
Det beror ju på vad det är du har svårt för, vilka tips som är goda. Jag gillar omelett och kokt ägg, har lite svårare för äggröra och vanligt stekt ägg. Kokt kan man ju variera från löskokt till hårdkokt beroende på hur man vill ha det.

Ska byta en del av min pasta mot fullkornspasta, det tycker jag (vet låter negativ) är torrt och äckligt men måste. Ris pasta och potatis borde jag ta bort. Ris pasta och potatis är mina basråvaror så det är omöjligt helt.

Fullkornspasta behöver inte alls vara torrt! Jag tror du ska försöka vara mer öppen för ny och "annorlunda" mat, så går det nog lite lättare att prova nya sorter.
Om man ska utesluta ris, pasta och potatis beror ju på om du följer någon speciell diet, jag har inte läst hela tråden. Men det går att byta ut både ris och pasta mot nyttigare alternativ. Och mer grönsaker förstås!

Jag vill inte börja med margarin, jag har alltid stekt i riktigt smör - men läste att olivolja är bättre så bör jag ta det istället?

Olivolja blir oftast inte så bra upphettat, det finns oljor som är bättre om man behöver stekfett. Rapsolja tillexempel. Man kan också ha en stekpanna med nonstick-beläggning, så behöver man oftast inget stekfett alls. Mat som steks suger ju dessutom åt sig extra kalorier från stekfettet, till skillnad från t.ex. kokt mat eller mat som får tillagas i ugnen. Så att steka mindre är också ett bra tips.

Vilket kött är fetast? jag antar gris vilket är det jag äter mest. Äter ko och gris....
Det beror på vad från grisen. Fläskfilé är bara 100 kcal per 100 gram kött (lite fett), medans bacon innehåller så mycket som 400 kcal/100 gram (mycket fett). Ju mer synligt fett = desto fetare, oavsett vad för kött det är. Men generellt är vitt kött mer kalorisnålt än rött kött.
 
På tal om pasta kikärtspasta är riktigt gott och funkar utmärkt att ersätta vanlig pasta med ibland om man vill minska på kolhydraterna.
 
Vet inte, tror konsistensen är det jag inte gillat med ägg. Och just vetskapen om att det är... ägg. Fast kan äta det i bakelser osv.
 
Vet inte, tror konsistensen är det jag inte gillat med ägg. Och just vetskapen om att det är... ägg. Fast kan äta det i bakelser osv.

Vet du? HEJJA DIG! :banana:

Det är skitsvårt att ändra om sitt liv, oavsett om det handlar om mat,relationer,synen på sig själv, eller tom droger, vem det än är som kämpar, och vad man än kämpar mot,så kommer man känna sig värdelös den dagen det failar, oavsett om det handlar om att man tog en bulle för mycket,eller om man söp sig full.

Själv har jag haft ett förskräckligt krig i hjärnan och hjärtat detta år, jag var verkligen på botten, jag tyckte jag var den fulaste och hemskaste människa på denna jord. Nu är det så mycket bättre,jag är på väg upp igen,och det har aldrig känts bättre. Jag är så mycket starkare, och även om jag fortfarande får dåliga dagar så sjunker jag inte så djupt i svackorna längre.


Nu känner jag själv att jag surrat iväg helt och hållet egentligen, men kort och gott. Det är svårt,vissa dagar ännu svårare,men keep going,en dag vänder det. Försök tänka positiva tankar, häng inte upp dig på att det blev en lite för stor portion mat en dag,lägg tankarna på att du undvek fikabröd i stället. Sätt små små mål,det känns alltid bättre att klara ett mål än att missslyckas,redan där kan du börja lägga om tankesättet.

Försök ta dig ut på en promenad dagligen som någon tipsade om,det rensar verkligen hjärnan, på med bra musik och ut och gå! Vill man verkligen,så kan man, i dom flesta fall ändra sina tankegångar helt. Jag önskar dig all lycka till vännen!:heart
 
Vet du? HEJJA DIG! :banana:

Det är skitsvårt att ändra om sitt liv, oavsett om det handlar om mat,relationer,synen på sig själv, eller tom droger, vem det än är som kämpar, och vad man än kämpar mot,så kommer man känna sig värdelös den dagen det failar, oavsett om det handlar om att man tog en bulle för mycket,eller om man söp sig full.

Själv har jag haft ett förskräckligt krig i hjärnan och hjärtat detta år, jag var verkligen på botten, jag tyckte jag var den fulaste och hemskaste människa på denna jord. Nu är det så mycket bättre,jag är på väg upp igen,och det har aldrig känts bättre. Jag är så mycket starkare, och även om jag fortfarande får dåliga dagar så sjunker jag inte så djupt i svackorna längre.


Nu känner jag själv att jag surrat iväg helt och hållet egentligen, men kort och gott. Det är svårt,vissa dagar ännu svårare,men keep going,en dag vänder det. Försök tänka positiva tankar, häng inte upp dig på att det blev en lite för stor portion mat en dag,lägg tankarna på att du undvek fikabröd i stället. Sätt små små mål,det känns alltid bättre att klara ett mål än att missslyckas,redan där kan du börja lägga om tankesättet.

Försök ta dig ut på en promenad dagligen som någon tipsade om,det rensar verkligen hjärnan, på med bra musik och ut och gå! Vill man verkligen,så kan man, i dom flesta fall ändra sina tankegångar helt. Jag önskar dig all lycka till vännen!:heart

Tack så fina ord. :heart Promenad får vi se, eftersom jag jobbar ute i stall mellan halv 8 och 7 ungefär så rör jag mycket på mig. Min terapi är Mockningen. Men det värmer när ni bryr er :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 439
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 665
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 898
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
9 686
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp