Tål inte potatis längre, ersättning?

Min mage har fått för sig att jag inte tål potatis längre :(

Det började i somras med att jag alltid fick så himla ont i magen efter jag ätit det, och sen gjorde jag ett uppehåll men testade i förra veckan igen men det går bara inte. Magen vänder sig ut och in.

Men vad kan man ersätta potatis med?
Jag älskar potatis och har potatismos med strömming, potatis och köttbullar, potatismos med fiskpinnar, köttfärslimpa...

För mig går det inte att äta pasta eller ris till strömming :crazy:

Ikväll ska vi äta kåldolmar och jag brukar alltid äta det med potatis. Men nu vet jag inte vad jag kan ersätta potatisen med till alla dessa rätter? Vissa rätter är ju potatis ett absolut måste till liksom.

Kanske någon har tips?

Hej! Min sambo är också allergisk mot potatis. Han får som influensan och världens magont när han äter det! Vi äter mycket rotfrukter i ugnen och även sötpotatis kan han äta. (tror inte att sötpotatis är besläktat med potatis?). Hans allergi kom nu på senare år och han har fått utesluta även potatismjöl... Men vi brukar äta mycket sallader, bulgur, rotfruktsgratänger, coleslaw och liknande som sides.
 
Hej! Min sambo är också allergisk mot potatis. Han får som influensan och världens magont när han äter det! Vi äter mycket rotfrukter i ugnen och även sötpotatis kan han äta. (tror inte att sötpotatis är besläktat med potatis?). Hans allergi kom nu på senare år och han har fått utesluta även potatismjöl... Men vi brukar äta mycket sallader, bulgur, rotfruktsgratänger, coleslaw och liknande som sides.

Sötpotatis är avlägset "släkt" med potatisen, de tillhör samma ordning - medan potatis, tomat och aubergine tillhör samma släkte. Enkelt uttryckt: Om potatis, tomat och aubergine är syskon så är potatis och sötpotatis sysslingar! :D
 
Det var inte bara det i, men gott var det inte :p
Ska leta fram receptet när jag kommer hem.

För min skull behöver du absolut inte leta upp något recept, jag har ett med en massa annat i också där jordärtskockan på intet sett dominerar, som jag gillar :up: Och för din egen skull, om du inte gillade det behöver du ju inte leta upp receptet igen ;)
 
Pumpa är mitt tips! Går att tillaga på alla sätt som potatis och innehåller väldigt lite stärkelse, dessutom i bästa säsong just nu.
Testa butternut eller hokkaido, smaken är lite söt och nötig :)
 
Min mage har fått för sig att jag inte tål potatis längre :(

Det började i somras med att jag alltid fick så himla ont i magen efter jag ätit det, och sen gjorde jag ett uppehåll men testade i förra veckan igen men det går bara inte. Magen vänder sig ut och in.

Men vad kan man ersätta potatis med?
Jag älskar potatis och har potatismos med strömming, potatis och köttbullar, potatismos med fiskpinnar, köttfärslimpa...

För mig går det inte att äta pasta eller ris till strömming :crazy:

Ikväll ska vi äta kåldolmar och jag brukar alltid äta det med potatis. Men nu vet jag inte vad jag kan ersätta potatisen med till alla dessa rätter? Vissa rätter är ju potatis ett absolut måste till liksom.

Kanske någon har tips?

Hej! Min sambo är också allergisk mot potatis. Han får som influensan och världens magont när han äter det! Vi äter mycket rotfrukter i ugnen och även sötpotatis kan han äta. (tror inte att sötpotatis är besläktat med potatis?). Hans allergi kom nu på senare år och han har fått utesluta även potatismjöl... Men vi brukar äta mycket sallader, bulgur, rotfruktsgratänger, coleslaw och liknande som sides.
Sötpotatis är avlägset "släkt" med potatisen, de tillhör samma ordning - medan potatis, tomat och aubergine tillhör samma släkte. Enkelt uttryckt: Om potatis, tomat och aubergine är syskon så är potatis och sötpotatis sysslingar! :D

Jaså nämen där ser man! ;P
 
Jag anvander sallan potatis da jag inte heller tal den sa bra. Jag anvander mycket sotpotatis, butternut squash, rodbettor, squash, plantains, yucca och jicama. Harom kvallen gjorde jag blomkalsmos med tahini, vitlok och lite citron. Ljuvligt gott. Jag anvander alla sorters gronsaker som jag gillar. Jag har ocksa gjort artmos som blev supergott ... Prova dig fram. :) och sotpotatis i ugnen, bakad, eller som mos ar supergott!
 
Mestadels kokt potatis, ibland när den är stekt.

Men såna där köpepommes tål jag men ärligt talat så vill jag inte leva på det...

Har inte ätit potatis sen jag skrev tråden men så testade jag några pommes och nu tål jag inte dom heller :(
Magen vände sig ut och in efter jag ätit dom.

Ni som inte tål potatis eller känner någon som inte tål det. Har dom inte kunnat äta chips då heller?
Har inte ätit det på evigheter och tänker inte heller göra, men tänkte höra hur det är för er/den du känner.
 
Kålrot är gott, gissar att du kan få en riktigt bra smak av mos på kålrot sötpotatis och kansek plasternacka och eller morot ren sötpotatismos är också gott men väl söt för min smak. Klassisk rotmos är annars smaskens. Kålrot är gott stekt också, klart underskattat men attans vad den är hård att skiva/dela.

Sötpotatis är inte särskilt nära säkt med potatisen förresten så det finns gott hopp att du tål den.
 
Jag kan inte heller äta potatis, men jag är också känslig för tomatsåser, samt vete och typ allt vegetabilistisk protein. Funkar ca skitdåligt om man vill vara vegan... :( Jag kan inte äta soya, havre, vete/veteprotein/vetestärkelse (finns mycket i glutenfria produkter!), inga bönor eller linser, det enda som funkar är quinoa. Kan inte heller äta rödbetor eller morötter, kål mm. Lök går bra, det har jag fan i varenda maträtt. När magen var som värst kunde jag inte äta annan frukt än banan, nu fungerar äpple och päron igen i varje fall.

Kan väl säga att jag lever på sallad, nötter, mandlar, ris, kött, mjölk och grädde typ. Gör "pannkakor" på kokosmjölk och rismjöl. Pommes går av nån anledning bra!
Som snabbmat ute kan jag rekommendera sushi (utan soya för min del) och burger king, man kan få sin hambrugare utan bröd där. Ovärderligt för varenda snabbmat innehållet vete eller potatis annars.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Lillebjörn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 567
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 781
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 999
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp