Tandläkare- hur ofta går ni?

Jag har haft frisktandvårdsavtal på folktandvården och då har jag blivit kallad med 18 månaders mellanrum, varannan gång till tandhygienist, varannan gång till tandläkare. 2020 blev jag inte kallad pga corona så när jag gick i somras hade det gått längre tid än vanligt. Jag hade mer tandsten än vad jag brukar (hade ju gått ett år extra), inga hål men var vid tillfället sjukskriven för stress. De fick för sig att jag därför inte skulle orka borsta tänderna o höjde mig flera grupper=svindyrt avtal. Det har känts bra att bli kallad o veta att de kollar läget men jag sa upp avtalet när det skulle förnyas så nu lär jag väl inte bli kallad alls, eftersom jag trillar längst ner på prioriteringen.

Får så när jag kommer till tandläkaren igen, med tanke på att jag vet att det är supersvårt att få tider även för de som har problem..
 
Jag har haft frisktandvårdsavtal på folktandvården och då har jag blivit kallad med 18 månaders mellanrum, varannan gång till tandhygienist, varannan gång till tandläkare. 2020 blev jag inte kallad pga corona så när jag gick i somras hade det gått längre tid än vanligt. Jag hade mer tandsten än vad jag brukar (hade ju gått ett år extra), inga hål men var vid tillfället sjukskriven för stress. De fick för sig att jag därför inte skulle orka borsta tänderna o höjde mig flera grupper=svindyrt avtal. Det har känts bra att bli kallad o veta att de kollar läget men jag sa upp avtalet när det skulle förnyas så nu lär jag väl inte bli kallad alls, eftersom jag trillar längst ner på prioriteringen.

Får så när jag kommer till tandläkaren igen, med tanke på att jag vet att det är supersvårt att få tider även för de som har problem..
Så dom kan höja avgiften bara så där trots att du hade fått vänta längre än vanligt O_o
Inte ok :cautious:
Tänker icke skaffa något frisktandvårdskontrakt av något slag
 
Jag går ca vart annat år till sambos kompis. Sambo har kiropraktat några av tandläkarens familjemedlemmar som haft väldigt ont och inte fått hjälp av läkare. De hålls smärtfria och tandis är så tacksam att vi får gratis tandvård och han åkte t.o.m. in en lördag när jag bitit sönder tand.
Jag brukar inte ha hål eller tandsten och behöver inte gå oftare.

Var livrädd förut och gick inte till tandläkare på flera år. Men den här mannen är suverän på att hantera sånt. Så det har hjälpt väldigt och gör att jag ändå kan gå dit även om ngt inte känns jättefel.
 
1 gång om året till tandläkare samt sköterska så de tar även tandstenen då eftersom det är det enda de brukar behöva göra på mig. Tycker det är bra att kolla 1 gång om året så hinner det inte bli så mycket tandsten och så kan man kanske fånga upp annat som är på väg innan det blir riktigt illa.

Blev nog 1,5 år emellan nu under pandemin men de glesade ut antal patienter för att hinna städa emellan osv. Och då sköt de på oss som inte brukar ha problem.

Brukar ta mammografi och cellprov och liknande som erbjuds när jag kallas. Man har ju bara en kropp som förhoppningsvis ska hålls ett tag till så det är väl lika bra att underhålla den tänker jag.

Skulle ju för övrigt aldrig komma på idén att inte göra årliga kollar på ev. djur så det borde ju gälla för mig också. Speciellt de som är gratis. Tandläkarbesök är förvisso inte gratis men de blir ju inte direkt billigare om man behöver göra en stor korrigering eller lagning på äldre dam heller.
 
Jag har varit jättedålig på att gå till tandläkaren och har bara gått dit när det varit något som jävlats. Har 4lagningar sedan barndomen och det är det enda som jag haft problem med i vuxen ålder. Så besöken har varit vart tionde år ungefär.
Men för 2månader sedan bokade jag in mej på en grundlig genomgång av alla tänder och borttagning av tandsten plus att jag tecknade tandvårdsförsäkring, så i framtiden kommer jag gå 1gång per år och det kommer kosta mej 120:-/mån. Hoppas på att ha fina gaddar även som äldre.
 
Vartannat år till tandhygienist för tandsten, vartannat till tandläkare för karieskoll. Samma kille... :D
Även jag har haft tur med bra tandkvalitet, har en enda lagning på 50+ år efter en avtuggad flisa.
 
Jag går inte till tandläkare annat än när något har hänt.
Sist så hade jag slagit en tand lös, det är 15 år sedan nu.
Mina tänder behöver inte tandläkare, de går aldrig sönder.
Jag har aldrig behövt laga någon tand.

Inga beläggningar eller missfärgningar eller tandsten?

Jag har inte heller haft några hål i tänderna men brukar gå till tandhygienisten iallafall en gång per år typ för att fräscha upp, ta bort lite beläggningar, kolla ev tandsten, samt göra ngn slags air flush som är som en hard core tandborstning/polering. Även om jag borstar tänderna noga och kör plackers varje dag så går det inte att jämföra med hur fräsch man känner sig efter att ha varit hos tandhygienisten!
 
Inga beläggningar eller missfärgningar eller tandsten?

Jag har inte heller haft några hål i tänderna men brukar gå till tandhygienisten iallafall en gång per år typ för att fräscha upp, ta bort lite beläggningar, kolla ev tandsten, samt göra ngn slags air flush som är som en hard core tandborstning/polering. Även om jag borstar tänderna noga och kör plackers varje dag så går det inte att jämföra med hur fräsch man känner sig efter att ha varit hos tandhygienisten!
Kanske litet missfärgningar. Men mina tänder har en tråkig, grå färg från början så det spelar ingen större roll. Jag har dem till att äta med.
Tandsten håller sig numera borta med annan tandkräm och tandpetare av plast.
Mitt mål med mina tänder är att de skall vara hela och sitta kvar.
Det går ju riktigt bra med det.
Dessutom så är det ingen som vill ta emot mig, jag hamnar hela tiden längst ner på listan efter alla andra som har behov av hjälp.
Hela och rena tänder behöver ju ingen vård.
 
Går till tandhygienist/tandläkare 1 gång om året. Har nått anlag som gör att man får tandsten under tandköttet tydligen, det är inte något jag kan fixa själv så det måste tas bort regelbundet.

Hade dock gått dit med samma intervall oavsett för att upptäcka problem i tid, skillnaden hade bara varit att det varit mindre smärtsamt.
 
Kanske litet missfärgningar. Men mina tänder har en tråkig, grå färg från början så det spelar ingen större roll. Jag har dem till att äta med.
Tandsten håller sig numera borta med annan tandkräm och tandpetare av plast.
Mitt mål med mina tänder är att de skall vara hela och sitta kvar.
Det går ju riktigt bra med det.
Dessutom så är det ingen som vill ta emot mig, jag hamnar hela tiden längst ner på listan efter alla andra som har behov av hjälp.
Hela och rena tänder behöver ju ingen vård.

Hamnat längst ner på listan i 15 år? 😆 Det måste vara en populär tandläkarmottagning 😆
Men allvarligt, hur köerna ser ut är säkert olika beroende på vart en går. Här får du tid till tandhygienist samma vecka oftast.
Det är ju toppen att du är nöjd med gaddarna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Hamnat längst ner på listan i 15 år? 😆 Det måste vara en populär tandläkarmottagning 😆
Men allvarligt, hur köerna ser ut är säkert olika beroende på vart en går. Här får du tid till tandhygienist samma vecka oftast.
Det är ju toppen att du är nöjd med gaddarna!
Folktandvården Nyköping i 10 år och före det Folktandvården i Knivsta i 5 år.
Det som inte behövs det behövs ju inte.
Jag skulle inte gå till tandhygienist för att känna mig fräsch i munnen i någon vecka. Det känns som att skjuta över målet.
 
Hamnat längst ner på listan i 15 år? 😆 Det måste vara en populär tandläkarmottagning 😆
Men allvarligt, hur köerna ser ut är säkert olika beroende på vart en går. Här får du tid till tandhygienist samma vecka oftast.
Det är ju toppen att du är nöjd med gaddarna!
Så ser det verkligen inte ut över hela landet. Tvärtom, det är stora brister på tandläkare och tandhygienister och enorma köer på oerhört många ställen, så pass att många ställen inte ens kan ta emot akuta patienter, eftersom de inte har tider. Pandemin har också gjort det värre tydligen.
 
Jag skulle inte gå till tandhygienist för att känna mig fräsch i munnen i någon vecka. Det känns som att skjuta över målet.

Nu är jag inte tandläkare eller så men jag fattar det som att tanken är att förbygga tex karies odyl genom att hålla munnen fri från beläggningar, tandsten osv som karies annars får fäste i. Men det är ju såklart frivilligt :)
 
Folktandvården Nyköping i 10 år och före det Folktandvården i Knivsta i 5 år.
Det som inte behövs det behövs ju inte.
Jag skulle inte gå till tandhygienist för att känna mig fräsch i munnen i någon vecka. Det känns som att skjuta över målet.

Tandhygienist städar oändliga mängder tandsten för mig, så det handlar om att städa var 3:e år eller så. Behåller gärna mina tänder så jag skjuter gärna på det målet. Och statuskollar med röntgen vilket är bra, även om det varit stabilt med början till karies i exakt samma tänder i 20 år.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vän pratar med läkare om en medicin. Hon nämner att hon inte kan gå över 100mg för hon förlorar all form av kontroll av kroppen. Han...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: Tofs
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp