Tandställning. Hur gammal var du?

Lupino

Trådstartare
Jag fick vänta till 16-års ålder innan jag fick tandställning, en klasskompis fick som 9-åring. Varför så olika? När fick du tandställning?
 
Jag tror det beror på vad det är för fel som behöver åtgärdas och om samtliga tänder behöver komma upp först. Någon mer avancerad gissning än så vågar jag mig inte på.
Minns jag rätt fick jag min tandställning vid 13-14 års ålder och hade kvar den 2-3 år. Har fortfarande (cirka tolv år senare) kvar en metalltråd på insidan av underkäken.
 
Fick erbjudande om tandställning när jag var femton. Men min magkänsla sa nej! Nu i vuxen ålder är jag glad för det. Den andre september i år ska jag som snart trettio år gammal, sätta in min tandställning. Denne tandläkaren (docent) sa att man absolut inte ska dra ut två tänder i nederkäken på mig, vilket tandläkarna i min tonår ville. Jag har ett väldigt omarkerat käkparti och haka, så skulle man dra ut två tänder i nederkäken, som dessutom är liten och smal, så hade mina ansiktsproportioner blivit helt fel.
 
Håller med ovanstående, tror att det beror på problemet. Jag var ca tio nör jag fick tandställning. Tror att jag fick så tidigt på grund av att jag hade så trångt att de var tvugna att göra något tidigt om det skulle gå att korrigera. De fick börja med att dra ut fyra tänder för att resten skulle få plats, tandställningen hade jag i två till tre år.
 
Jag fick vänta till 16-års ålder innan jag fick tandställning, en klasskompis fick som 9-åring. Varför så olika? När fick du tandställning?
Alltid haft raka tänder och lagom mellanrum mellan tänderna, men har däremot fått dras med ett sk öppet bett, samt vridet och tendens till underbett. Fick tandställning som pre-op sommaren efter studenten, dvs strax innan jag fyllde 19. Har nu haft den i nästan exakt två år och opererade mitt bett (fick ännu mer underbett av tandställningen men det var planerat) i maj i år. Ska ha tandställningen någon/några månader till för att hålla käken stabil medan den läker.

Anledningen till att jag fick vänta så länge är för att mitt bettfel hör till käkbenen och inte specifikt till tänderna. Behövde växa klart innan ingrepp kunde göras!
 
Jag hade tandställning från året jag fyllde 19 (räls) och fick det således gratis. Jag har inget minne av att jag ens blivit tillfrågad i ung ålder.. Det har jag säkert blivit, men då var jag för ung o brydde mig för mycket om utseendet. Att tänka i det långa loppet var överskattat! :angel:
 
Jag fick när jag var 15. Hade ett stort överbett men alla tänder var tvungna att ha vuxit ut först, och jag hade dessutom problem med att jag saknar en del permanenta tänder. Hade en mjölktand kvar tills efter 45 :)
 
Jag fick min när jag var... 12 tror jag, först hade jag en lös i ett år och sedan fast i både över och underkäken i 2 år. I överkäken hade jag framtänder som pekade rakt ut. När jag stängde munnen stack framtänderna ut mellan läpparna. I underkäken växte framtänderna omlott.
 
Jag var 12. Såndär lösgom.
Sonen var 9. Likadan tandställning som mig. Men det hade hänt lite på nära 30 år. Han fick välja färg och fick en som var svart och lila. I hans klass har de varit flera med liknande tandställningar och det har varit jättetrendigt och fräckt. Det har varit gröna, blåa, rosa och alla möjliga varianter.

Att sonen fick tidigt var för att han hade en tand som var så illa att den kunde ge huvudvärk. Mina var bara allmänt småskeva.
 
Tror jag fick min första tandställning vid 9 års ålder, en lösgom i lila, med glitter och en bild på en nalle i. Mycket vacker:D
Sen hade jag en annan sorts tandställning som de satte in vid 13 års ålder, och som jag sen hade i ca 3 år.

De ville sätta in räls när jag var 13, de gav mig valet och som dum 13 åring ville jag såklart inte. Något jag bittert ångrar nu..

Kanske tar jag tag i mina tänder en dag då jag har fast inkomst, min mun är ett kaos tyvärr och kommer ofta på mig själv att titta drömmande på de som har fina tänder. :(
 
37 år, hade den i över tre år (sonen 18år fixade sitt på 1,5 :cautious:) och fick betala ca 25,000 kr för glädjen att ha den :cool:
 
Jag fick tandställning när jag var 25. Då fick jag räls både uppe och nere. En tandläkare hade gjort bort sig och förstört fyra kindtänder (en på var sida uppe och nere) som fick dras ut och då föll bettet med svår huvudvärk som följd. Jag fick betala hälften själv och hälften tog försäkringskassan eftersom huvudvärken var så svår att jag blev sjukskriven pga den. Jag fick betala ca 20000 kr själv om jag inte minns fel och jag hade räls i tre år och tråd bakom tänderna i ytterligare några år.
 
Jag fick min tandställning (räls både uppe och nere) när jag var 14 eller 15, hade den i ca två år. Sedan hade jag en järntråd bakom tänderna tills fram för två år sedan, då den övre lossnade och de valde att ta bort den. Den undre är fortfarande kvar, 11 år senare :rofl:
 
Jag var 13 eller 14 och hade räls i dryga året. Har fortfarande kvar metalltrådarna både uppe och nere 11 år senare! Ska faktiskt till tandregleraren imorgon och rätta till den ena :)
 
Jag hade överbett som liten och hade därför en tandställning på natten. Jag minns inte hur gammal jag var. 10 kanske? Jag gick på låg- eller mellanstadiet i alla fall.

När jag var ca 15 föreslog en tandläkare att jag skulle skaffa "räls" för att jämna till tänderna lite, men eftersom det var en ren estetisk grej så avböjde jag det.

Min bror hade för övrigt räls större delen av högstadiet i någon slags förhoppning att den skulle hålla isär tänderna så att några sena tänder, långt bak, skulle ha plats att komma fram. Men de kom aldrig fram, så de fick göra någon liten operation istället. Tandställningen hade alltså varit förgäves. :crazy:
 
Tack för att ni delar med er!

Jag har haft min tråd på insidan av tänderna i över 20 år, har förstått att de låter den vara så länge den sitter eftersom tänderna kan flyttas även senare i livet.

Jag fick också välja, men det var på håret att jag fick trots estetiskt jättekrokiga tänder (verkade vara i en period där tandreglerarna gick lite på knä?). Jag kommer ihåg när jag satt på själva rälsen (men utan tråd). Då var jag nästan på väg att vända tillbaka och få det borttaget igen eftersom det var frivilligt. Men jag förstod att de nog skulle bli arga så jag lät bli. Visst var det jobbiga 2 år men alla år efter har jag varit mycket tacksam!

Ni som har fått tandställning tidigt, vad hade ni för fel?
 
Jag fick tandställning när jag var 25. Då fick jag räls både uppe och nere. En tandläkare hade gjort bort sig och förstört fyra kindtänder (en på var sida uppe och nere) som fick dras ut och då föll bettet med svår huvudvärk som följd. Jag fick betala hälften själv och hälften tog försäkringskassan eftersom huvudvärken var så svår att jag blev sjukskriven pga den. Jag fick betala ca 20000 kr själv om jag inte minns fel och jag hade räls i tre år och tråd bakom tänderna i ytterligare några år.
Du borde fakturerat tandläkaren. Privat. :mad:
 
Jag fick tandställning som 13-åring och behandlingen slutade först när jag var 20 tror jag. Hade väldigt sneda tänder och en hög gom, vilket tillhör min sjukdom. Men allt blev toppen och inga tänder behövde dras ut. Men så jobbigt var det under mina tonår!
Jag hade både räls uppe och nere, sedan en lösgom och någon slags ställning runt skallen som jag sov med....
 
Du borde fakturerat tandläkaren. Privat. :mad:

Visst borde jag gjort det men jag var inte så tuff på den tiden. Idag hade jag absolut gjort det och jag hade anmält honom också! Jag fick iallafall utdragningen av de fyra tänderna under narkos gratis just för att han hade förstört tänderna, alltid något.
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 118
Senast: Gunnar
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 457
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Kirre
·
Katthälsa Min ena kisse fick diagnosen astma som 2-åring och har sen dess behandlats med Flutide via andningskammare. Hon blir 9 i februari och...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp