Tappat bort termen…

Vad jag minns av övningen från när jag var liten så var den väldigt trevlig för att lära ut kontroll. Både för ryttare och häst.
Vi red den både inne i ridhuset och på uteritter. Vissa hästar var försiktiga och ville helst inte vara täthästar eller lämna ledet och dem fick man lära sig att peppa förbi de andra och sedan att försöka slappna av som täthäst.
Andra var mer taggade och dem fick man lugna ner när man red förbi de andra, och hålla in när man red i täten så att ledet hölls samlat.
Några var tävlingsbenägna och ville sticka efter den hästen som red förbi och så fick man hålla den. Med mera.

Jag tänker att det är viktigt i vardagen för häst och ryttare att kunna göra dessa saker (iaf om man ska rida i grupp). Min grupp på ridskolan får ofta skritta ut tillsammans som uppvärmning innan vi drar igång lektionen utan att ridlärare följer med. Det har hänt vid många tillfällen att vi kanske behöver byta tät för att något är läskigt eller liknande, även på väldigt trånga ställen. Eller om någon blivit rädd, hoppat åt sidan ut ur ledet och sedan rusat iväg en bit. Då är det väldigt trevligt att ha övat på det i icke skarpt läge innan. :)
Exakt så ja...
Många sega, slöa och lata hästar som gärna stannade innanför spåret i ridhus eller å ridbana.... eller släpade fötterna efter sig och körde ner huvudet och började beta så man var nära att flyga av om man inte hann med att parera, blev pigga och glada av lite variation i ledet.
 
Jag blir överraskad över att en del i tråden skriver att ridskolor det ridit/rider på bara tillåter alla eleverna att skritta ute i led. När jag red på ridskola (flera olika) försökte vi rida så varierat som möjligt. Vi klättrade i backar, hoppade små fasta hinder, galopperade på stubbåkrar, red i havet, red i skog, i alla gångarter + säkert mer som jag inte kommer ihåg. Trodde det var givet att om omgivningen tillåter det så försöker man variera ridningen så mycket som möjligt. Men speciellt den ena ridskolan jag red på, har förlorat mycket av marken runt sig, så jag antar det är svårare för dom när dom ska rida ut nu. Där är mycket mer hus, stora vägar och cykelvägar runt ridskolan nu än jämfört med hur det såg ut för typ 20 år sen.

Ni som skrivit det, är det på grund av omgivningen tex att ridskolan ligger för nära tätbebyggelse så där finns inga vettiga områden att rida på eller är det enbart pga säkerheten? (Samtidigt går väl omgivningen och riskbedömning hand i hand men jag hoppas ni förstår vad jag menar ^^).

Den ridskolan jag nämnde har i princip bara små ridstigar precis bredvid cykelvägar där det kommer cyklar, mopeder, elsparkcyklar etc kvar att rida på. Om man rider i ett sånt område kan ju en övning som, har vi kommit fram till att det heter byta om tät?, kännas som en mindre bra övning. Tänker att det kanske är något sånt för er @Whirlie

Det har mer med inställningen av ridskolechefen att göra än terrängen som finns till hands.
Två av ridskolorna innan har vi ridit ut och hoppat fasta hinder, hel terrängbana etc. Med hus och motorväg i närheten.
Sista ridskolan med eget preparerat ridspår, inte ens en ynka trav för hästarna blir ju stissiga!
Kanske nåt man inte gör med vuxengrupperna iofs, för kommer man av så behövde de flesta pall för att komma upp igen.
 
Jag har ridit på fyra-fem ridskolor och kan inte komma ihåg att vi har gjort liknande övningar ute alls. För mig låter det också rätt okontrollerbart, en ridlärare ska ju kunna ha kontroll liksom på gruppen. Vad händer om den taggade hästen drar? Om någon annan häst i ledet sparkar efter den som rider förbi (känns som en större risk på ridstig/gruväg än i ridhus)? Vidare, hur långt har de ridgrupper kommit som utsätts för det här? Kanske funkar med rutinerade ryttare men kan aldrig tänka mig att det är en bra idé för barn?

Sedan kan jag väl tycka att det ingår i en hästs grundutbildning att kunna bli omriden i ett ridhus, det ska den kunna och acceptera innan den kommer in på en ridskola...
 
Jag har ridit på fyra-fem ridskolor och kan inte komma ihåg att vi har gjort liknande övningar ute alls. För mig låter det också rätt okontrollerbart, en ridlärare ska ju kunna ha kontroll liksom på gruppen. Vad händer om den taggade hästen drar? Om någon annan häst i ledet sparkar efter den som rider förbi (känns som en större risk på ridstig/gruväg än i ridhus)? Vidare, hur långt har de ridgrupper kommit som utsätts för det här? Kanske funkar med rutinerade ryttare men kan aldrig tänka mig att det är en bra idé för barn?

Sedan kan jag väl tycka att det ingår i en hästs grundutbildning att kunna bli omriden i ett ridhus, det ska den kunna och acceptera innan den kommer in på en ridskola...
Det tillhör i mina ögon grundutbildningen att kunna bli omriden oavsett om man är på ridbanan eller ute. Och på en ridskola är det högst olämpligt med hästar som inte tål det och blir okontrolerbara eller slår efter varandra ( då menar jag inte visa irritation och markera uten sparkar). En av delarna med övningen är att kunna hålla säkert avstånd även i sidled för att minimera risken för olyckor, vilket borde vara en självklarhet mär man rider om. Det är tämligen grundläggande att kunna hålla avstånd och en utmärkt sak att träna på.

Vad menar du med barn? För mig käns det som en utmärkt övning för små knattar att träna tempoväxlingar och att hålla koll på sin häst (men inte i stora grupper men kanske med max 6 ryttare), Man kan börja i skritt och på ridbanan. Lite större barn (läs 10-12 år) kan vara väl så duktiga som vuxna men man ska nog inte göra övningen med barn (eller vuxna för den delen) som inte kan ta instruktioner och rider på ett ansvarslöst cis, de har inte påen häst att göra i och för sig).


Och det som händer om en taggad häst drar är nog ungefär den samma oavsett övning. Självklart ska hästarna vara tränade för det och ha en ryttare som klarar av hästen, men det gäller vid all ridning på ridskola/turridning utom för de mest avancerade som ibland rider i syfte att utbilda.

.
 
Det tillhör i mina ögon grundutbildningen att kunna bli omriden oavsett om man är på ridbanan eller ute. Och på en ridskola är det högst olämpligt med hästar som inte tål det och blir okontrolerbara eller slår efter varandra ( då menar jag inte visa irritation och markera uten sparkar). En av delarna med övningen är att kunna hålla säkert avstånd även i sidled för att minimera risken för olyckor, vilket borde vara en självklarhet mär man rider om. Det är tämligen grundläggande att kunna hålla avstånd och en utmärkt sak att träna på.

Vad menar du med barn? För mig käns det som en utmärkt övning för små knattar att träna tempoväxlingar och att hålla koll på sin häst (men inte i stora grupper men kanske med max 6 ryttare), Man kan börja i skritt och på ridbanan. Lite större barn (läs 10-12 år) kan vara väl så duktiga som vuxna men man ska nog inte göra övningen med barn (eller vuxna för den delen) som inte kan ta instruktioner och rider på ett ansvarslöst cis, de har inte påen häst att göra i och för sig).


Och det som händer om en taggad häst drar är nog ungefär den samma oavsett övning. Självklart ska hästarna vara tränade för det och ha en ryttare som klarar av hästen, men det gäller vid all ridning på ridskola/turridning utom för de mest avancerade som ibland rider i syfte att utbilda.

.
Ett tillägg

@Cambrie, jag tror ingen menar att man ska göra övningen på en smal ridstig, möjligen. Det måste givetvis finnas plats att rida om med bra marginal
 
Jag har ridit på fyra-fem ridskolor och kan inte komma ihåg att vi har gjort liknande övningar ute alls. För mig låter det också rätt okontrollerbart, en ridlärare ska ju kunna ha kontroll liksom på gruppen. Vad händer om den taggade hästen drar? Om någon annan häst i ledet sparkar efter den som rider förbi (känns som en större risk på ridstig/gruväg än i ridhus)? Vidare, hur långt har de ridgrupper kommit som utsätts för det här? Kanske funkar med rutinerade ryttare men kan aldrig tänka mig att det är en bra idé för barn?

Sedan kan jag väl tycka att det ingår i en hästs grundutbildning att kunna bli omriden i ett ridhus, det ska den kunna och acceptera innan den kommer in på en ridskola...

Hos seriösa turridningsfirmor jag ridit hos har tät och i bland kö hört till stället. De håller sig sällan på sin plats hela tiden, utan rider stundtals vid sidan av ledet och kollar till ekipagen. De varierar då mellan att rida förbi och falla efter. Detta i synnerhet om det är nybörjare med. Detta skulle inte gå om hästarna inte övat innan.

För att inte tala om hur bra det förr var vid truppförflyttningar att ledet kunde förändras. Någon kunde bryta ut och galloppera iväg till HQ med senaste nytt utan att hela truppen behövde hänga med. Och att inte Lede Fi kunde orsaka kaos genom att ligga bakhåll med en ponny och galoppera förbi.

En häst i ett led ska gå där dess ryttare placerar den oavsett vad de andra hästarna gör. Detta är något man måste öva. I situationer och tider då hästen var ett fortskaffningsmedel var det självklart.

Att öva är en risk - att inte öva är också en risk. Vad händer om man inte övar och man t.ex. rider förbi en hage, någon häst blir rädd eller om man får med sig idioten som rejsar på en turridning?
 
Det tillhör i mina ögon grundutbildningen att kunna bli omriden oavsett om man är på ridbanan eller ute. Och på en ridskola är det högst olämpligt med hästar som inte tål det och blir okontrolerbara eller slår efter varandra ( då menar jag inte visa irritation och markera uten sparkar). En av delarna med övningen är att kunna hålla säkert avstånd även i sidled för att minimera risken för olyckor, vilket borde vara en självklarhet mär man rider om. Det är tämligen grundläggande att kunna hålla avstånd och en utmärkt sak att träna på.

Vad menar du med barn? För mig käns det som en utmärkt övning för små knattar att träna tempoväxlingar och att hålla koll på sin häst (men inte i stora grupper men kanske med max 6 ryttare), Man kan börja i skritt och på ridbanan. Lite större barn (läs 10-12 år) kan vara väl så duktiga som vuxna men man ska nog inte göra övningen med barn (eller vuxna för den delen) som inte kan ta instruktioner och rider på ett ansvarslöst cis, de har inte påen häst att göra i och för sig).


Och det som händer om en taggad häst drar är nog ungefär den samma oavsett övning. Självklart ska hästarna vara tränade för det och ha en ryttare som klarar av hästen, men det gäller vid all ridning på ridskola/turridning utom för de mest avancerade som ibland rider i syfte att utbilda.

.
Har aldrig haft problem att varken rida om eller bli omriden med mina hästar. Dottern är inskolad i både galopp och hopptävling, känns liksom inte något som behövs öva utan det kommer med erfarenheten för hästen. Som sagt. Tycker det hör till utbildningen av hästen. Det är dock inte ridskoleelever som ska utbilda ridskolehästarna. Att sitta och rida ut på led tio pers och att sista pers ska rusa förbi på en väg känns jättemärkligt. Men säkert skitbra. Även om jag inte ser poängen med det (ingen behöver för övrigt argumentera över poängen, tycker det är lönlöst eftersom vi aldrig har haft problem med det ens på de importerade unghästarna eller medryttarna).
Hos seriösa turridningsfirmor jag ridit hos har tät och i bland kö hört till stället. De håller sig sällan på sin plats hela tiden, utan rider stundtals vid sidan av ledet och kollar till ekipagen. De varierar då mellan att rida förbi och falla efter. Detta i synnerhet om det är nybörjare med. Detta skulle inte gå om hästarna inte övat innan.

För att inte tala om hur bra det förr var vid truppförflyttningar att ledet kunde förändras. Någon kunde bryta ut och galloppera iväg till HQ med senaste nytt utan att hela truppen behövde hänga med. Och att inte Lede Fi kunde orsaka kaos genom att ligga bakhåll med en ponny och galoppera förbi.

En häst i ett led ska gå där dess ryttare placerar den oavsett vad de andra hästarna gör. Detta är något man måste öva. I situationer och tider då hästen var ett fortskaffningsmedel var det självklart.

Att öva är en risk - att inte öva är också en risk. Vad händer om man inte övar och man t.ex. rider förbi en hage, någon häst blir rädd eller om man får med sig idioten som rejsar på en turridning?
Känns som sagt som att sådana grejer kommer ändå naturligt under uteridning, har aldrig tränat på det och aldrig haft problem med det. För övrigt, när vi ridit ut på ridskolorna har ledaren aldrig ridit fram och tillbaka... Där rider man på led en timme. Och nej, håller inte med om att man måste öva. Aldrig "övat" med våra hästar, varken trav, galopp eller hopp, de har gått där vi bett dem gå ändå...
Ett tillägg

@Cambrie, jag tror ingen menar att man ska göra övningen på en smal ridstig, möjligen. Det måste givetvis finnas plats att rida om med bra marginal
Var gör man det då???

Haha, nä. Den övningen och de argumenten hjälper oavsett inte... Känns jättemärkligt att vissa behöver öva på det, men uppenbarligen förekommer det ju. Ser ju dock inte det som någon självklarhet.
 
Har aldrig haft problem att varken rida om eller bli omriden med mina hästar. Dottern är inskolad i både galopp och hopptävling, känns liksom inte något som behövs öva utan det kommer med erfarenheten för hästen. Som sagt. Tycker det hör till utbildningen av hästen. Det är dock inte ridskoleelever som ska utbilda ridskolehästarna. Att sitta och rida ut på led tio pers och att sista pers ska rusa förbi på en väg känns jättemärkligt. Men säkert skitbra. Även om jag inte ser poängen med det (ingen behöver för övrigt argumentera över poängen, tycker det är lönlöst eftersom vi aldrig har haft problem med det ens på de importerade unghästarna eller medryttarna).

Känns som sagt som att sådana grejer kommer ändå naturligt under uteridning, har aldrig tränat på det och aldrig haft problem med det. För övrigt, när vi ridit ut på ridskolorna har ledaren aldrig ridit fram och tillbaka... Där rider man på led en timme. Och nej, håller inte med om att man måste öva. Aldrig "övat" med våra hästar, varken trav, galopp eller hopp, de har gått där vi bett dem gå ändå...

Var gör man det då???

Haha, nä. Den övningen och de argumenten hjälper oavsett inte... Känns jättemärkligt att vissa behöver öva på det, men uppenbarligen förekommer det ju. Ser ju dock inte det som någon självklarhet.
Men om det ändå fungerar per automatik så behöver du ju inte upprepa vilken farlig övning det är
 
Men om det ändå fungerar per automatik så behöver du ju inte upprepa vilken farlig övning det är
Nu var ju diskussionen om den övningen. Jag tycker det låter farligt och ser egentligen ingen anledning alls att träna på den.... Och du skriver att man minsann MÅSTE ÖVA sådant, det stämmer ju uppenbarligen inte... Jag har aldrig gjort det, på någon häst, på någon ridskola, och har väl ridit turridningen flera gånger också, aldrig ens stött på fenomenet... Så uppenbarligen funkar det ändå. Men nä, jag ska hålla tyst, för jag fattar inte varför man MÅSTE ÖVA en sådan övning... (du är fullt fri att strunta i att svara på det här inlägget eftersom du uppenbarligen tycker det är så viktigt att öva det här och att hästar inte kan gå där man säger till dem att gå ändå och därför måste kommentera att jag inte har rätt att diskutera i tråden)...
 
Vad vill du egentligen säga med det här?

För alla som har rimligt med hästvana vet man att situationen ser olika ut och att alla övningar inte funkar för alla. Om man rider på ett ställe där man inte tränat hästarna att ens kunna ändra ordning under uteritt utan att sakta av och skritta förbi så är en övning att rida om i galopp säkert uteslutet. Det beror inte på att det inte skulle funkat med många av hästarna om man tränat dem. Jag ser det dessutom som olämpligt att ha verksamhetshästar som inte tål att man rider om i trav/galopp, det kan lätt bli farligt.

Och det där med att hästar måste gå i en viss ordning för att man ska kunna bedriva turridning säkert på annat vis pga att hästar är flockdjur kanske du behöver tänka om. Jag kan inte tänka mig att vildhästar inte klarar av att byta plats lite då och då.

Jag har ridit turridning på Island med flock på kanske 70-80 hästar (runt 18/20 med ryttare) med allt från halvlata nybörjarhästar till heta känsliga hästar som gårdens ägare red mest (enstaka turryttare fick chansen ❤️ ). Inte för vi red övningen i någon form men att rida om var absolut inget problem. Ibland var det dessutom en förutsättning då löshästarna ibland gav sig ut på egna äventyr och vi behövde jaga ikapp/genskjuta dem och återföra dem till flocken. Men ja vi behövde hålla vår plats före eller efter flocken. Givetvis fanns det tillfälle då vi sällan bytte plats, mest för att det inte gick på smala stigar eller längs trafikerade vägar, men ingen har väl föreslagit att man ska göra övningen eller rida om varandra där det är olämpligt pga terrängen eller att det finns cyklister/barnvagnar/fotfolk.
Ja precis och om man bara radar upp hästarna utfrån flocktillhörighet så går det ju inte att anpassa efter exempelvis steglängd, hästens dagsform eller ryttarnas olika kapacitet?
 
Det har mer med inställningen av ridskolechefen att göra än terrängen som finns till hands.
Två av ridskolorna innan har vi ridit ut och hoppat fasta hinder, hel terrängbana etc. Med hus och motorväg i närheten.
Sista ridskolan med eget preparerat ridspår, inte ens en ynka trav för hästarna blir ju stissiga!
Kanske nåt man inte gör med vuxengrupperna iofs, för kommer man av så behövde de flesta pall för att komma upp igen.
Ah, tack för svar. Fy vad tråkigt, speciellt när det ändå är arbetat upp för ridning ute med ridspår. Det med att komma upp har nått stall jag ridit på löst det med att ha små pallar eller stockar på valda ställen även ute på ridslingorna. Ramla av kan man göra oavsett gångart 😅
 
Men ett praktexempel på folk som rider med mobilen i näven. Just saying..
Eller har en hjälmkamera... mönstret i filmningen tyder snarare på en gopro eller liknande. Jag tvivlar på att en handhållen mobil skulle vara så stabil och från en så hög punkt.


Oavsett så såg jag inga tecken på att övningen skulle vara farlig på något vis.

Edit: Tvåa på bollen ser jag.
 
Nu var ju diskussionen om den övningen. Jag tycker det låter farligt och ser egentligen ingen anledning alls att träna på den.... Och du skriver att man minsann MÅSTE ÖVA sådant, det stämmer ju uppenbarligen inte... Jag har aldrig gjort det, på någon häst, på någon ridskola, och har väl ridit turridningen flera gånger också, aldrig ens stött på fenomenet... Så uppenbarligen funkar det ändå. Men nä, jag ska hålla tyst, för jag fattar inte varför man MÅSTE ÖVA en sådan övning... (du är fullt fri att strunta i att svara på det här inlägget eftersom du uppenbarligen tycker det är så viktigt att öva det här och att hästar inte kan gå där man säger till dem att gå ändå och därför måste kommentera att jag inte har rätt att diskutera i tråden)...
Man måste inte göra just den här övningen - men hästar som säkert ska kunna användas för att förflytta sig med måste öva på att arbeta i närheten av andra hästar och störningar.

Det är inte konstigare än att man övar inför t.ex hoppning. Inte bara tittar på en 160 oxer piper att "detta är farligt" och låter bli att hoppa.
 
Men ett praktexempel på folk som rider med mobilen i näven. Just saying..
Det är fanken värre än värst med ryttare som pekar finger åt bilister och cyklister med mobiler, Ipods och vad det nu är, om man är precis likadan själv.

Vissa ryttare borde sopa rent framför egen dörr. Eller att det kommer LAG om att inte ha telefon vid cykel och ridning om man inte klarar av att ha mobilen i fickan och enbart använda den vid akut behov.

Men här tror jag som Lobelia, att det är en hjälmkamera. Polisen är ju välkänd för att sätta säkerheten först om m an tänker på Ulla-Carin och Utter (som har/har haft många säkerhetsutbildningar för vanliga ryttare), med flera.
 
Intressant ändå att uppfattningen verkar vara att den här övningen görs i fullt ös medvetslös med noll kontroll? :confused: Självklart börjar man på lämplig nivå så hästarna inte tappar huvvena av stress, i skritt och på bana om så behövs innan man avancerar till galopp ute.
Själv tycker jag att det känns betydligt säkrare att sitta på hästar som är såpass lugna vid en ev galopperande häst som hästarna i videon är än en häst som aldrig någonsin varit med om det kommer en häst i full galopp bredvid.

Eller ni som tycker att den här övningen är såpass livsfarligt, tycker ni det är säkrare att första gången hästen får uppleva att någon galopperar förbi i full kareta är exempelvis på en distans tävling i skarpt läge med ev tävlings nerver hos ryttaren??
Att just ni inte tänker rida distans betyder ju inte att övningen som sådan är meningslös bara för att just ni inte har behov av den?
 
Intressant ändå att uppfattningen verkar vara att den här övningen görs i fullt ös medvetslös med noll kontroll? :confused: Självklart börjar man på lämplig nivå så hästarna inte tappar huvvena av stress, i skritt och på bana om så behövs innan man avancerar till galopp ute.
Själv tycker jag att det känns betydligt säkrare att sitta på hästar som är såpass lugna vid en ev galopperande häst som hästarna i videon är än en häst som aldrig någonsin varit med om det kommer en häst i full galopp bredvid.

Eller ni som tycker att den här övningen är såpass livsfarligt, tycker ni det är säkrare att första gången hästen får uppleva att någon galopperar förbi i full kareta är exempelvis på en distans tävling i skarpt läge med ev tävlings nerver hos ryttaren??
Att just ni inte tänker rida distans betyder ju inte att övningen som sådan är meningslös bara för att just ni inte har behov av den?
Bara komma mot ett hinder under en jakt på en häst som är ovan vid att bli omsprungen :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har köpt en ny häst, 4-åring, fbl. Nu till bekymret, hon är alldeles för snabb igaloppen. Den förre ägaren hade fått rådet att låta...
Svar
13
· Visningar
1 314
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 419
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp