Tja, om vi bortser från att jag själv är utbildad hovslagare så hade jag visst kunnat fråga min hovslagare
Förövrigt vill jag minnas att jag påtalade att det givetvis skiljer sig från gång till gång, men att en väl nitad sko GENERELLT inte släpper utan att såra hovväggen. Givetvis finns undantag, precis som jag påpekade.
Förutsättningen för att en nit ska ställa sig rakt upp och glida genom hornet på det sätt du beskriver är iofs att avdragningen sker rakt neråt, vilket sällan är fallet då de flesta hästar har en viss vridning vid såväl nedsättning som genomtramp och lyft. Det sker givetvis med jämna mellanrum, men samtidigt måste jag då få undra om traktarmarna kanske inte är lite väl långa, eller hästen felriktad, eftersom dess naturliga övertramp borde få den att sätta sin bakfot på yttre traktarmen varvid framhoven med automatik vrids mer än vanligt eftersom den hålls fast av bakfotens tryck på dess yttre traktarm. Vid lek i lera eller djup sand blir förutsättningarna givetvis helt annorlunda.
Javisst, TS är i det här fallet okunnig i ämnet, dock vet hon ju hur hennes häst fungerat förut, och hur hästens hovar sett ut förut när den trampat av sig skor. Dessutom såg jag ingenstans i huvudinlägget att hon gnällde över dålig skoning, utan snarare att hon undrade om inte påslagningen av tappskorna var lite väl dyr.
Nåja, hur som helst så hoppas jag att hon slipper tappskor i fortsättningen, och önskar dig en bra fortsättning på dagen.