Sv: Tappsko

låter lite sniket av hovis. När skorna ryker så snabbt så är det väl ändå inte normalt.
Min hovslagare har kommit 6-7 veckor efter skoning och gratis slagit på en tappsko men det är lite extremt åt andra hållet.

Lär dig att slå på tappskor själv så slipper du problemet.

Dyrt.. jag håller med båda läger i den här diskussionen, eftersom det onekligen är HÄSTEN som tar av sig skon, MEN.. och det finns ett stort men. Om hovslagaren nitar dåligt eller skor med för låga sömtag som kommer skon att ramla av i förtid, likaså om han vidgar skon i trakten så mycket att ytterskänkeln hamnar utanför hovlinjen.

Utan att se skoningen så kan man inte uttala sig om ifall hovslagaren går att klandra eller inte, man kan aldrig generalisera och jämföra med situationer man själv befunnit sig i.

Generellt sett så bör hovslagaren slå på tappskon gratis om låga sömtag eller otillräcklig nitning är problemet. En väl nitad sko faller inte av, den SLITS av, och tar med sig stora sjok av hovväggen. Knappast hovslagarens fel om den lossnar i det läget..

Jag har försörjt mig som hovslagare och de få gånger jag hade tappskor slog jag givetvis dit dem gratis. Och jag vill poängtera att långt ifrån alla hovslagare trångskor för att komma ifrån problemet, som oftast handlar om riktning och nitning, och inte skons storlek eller hovens form. En väl riktad sko på en likaledes välriktad hov, som nitas ordentligt, faller inte av i förtid med mer än att hästen på något sätt använder rent våld för att få loss den, och det behövs ingen trångskoning för att få den att sitta.

Jag är ingen expert på detta, men måste ändå tycka att det är ganska enkelt att se vari problemet ligger om man tittar på hoven efter en tappsko. Låga sömtag och hela hovväggar tyder på en slarvig skoning, trasiga hovväggar och högre sömtag på en klumpig eller felriktad häst. Generellt sett...

Om det stämmer som du skriver så är det i detta fallet hovis som inte har nitat ordentiligt, utan båda gångerna som skon har fallit av så är hoven helt intakt och fin! så då tyder jag det som en slarvig skoning.
och som jag har skrivit innan i tråden så har han aldrig trampat av sej en sko med gamla hovslagaren och att hoven har sett hel ut utan då har hoven verkligen varit ful..

Om det stämmer som du skriver så är det i detta fallet hovis som inte har nitat ordentiligt, utan båda gångerna som skon har fallit av så är hoven helt intakt och fin! så då tyder jag det som en slarvig skoning.
och som jag har skrivit innan i tråden så har han aldrig trampat av sej en sko med gamla hovslagaren och att hoven har sett hel ut utan då har hoven verkligen varit ful..

du var mig en envis en. du verkar rakt av ha bestämt dig för att det är din hovslagares fel, utan att samtidigt som du säger, ha en aning om varför denne skor som den gör eller varför din häst är skodd som den är.

det är vanligt att på en nyskodd häst, som trampar av sig, slits hoven inte sönder ett enda dugg, utan sömmarna bara går rakt igenom och vips är skon löss.

tycker det är en tråkig inställing att skylla på hovslagaren utan att samtidigt ha en susning om hur denna skor, eller varför, och inte ha pratat med denne om detta.

Ingen aning om varför du är så fientlig i den här tråden, men dina betraktelser verkar inte stämma med mina, eller andras. Givetvis varierar allting från fall till fall, men rent generellt sett så lämnar inte en avsliten VÄL NITAD sko en hel och fin hov efter sig, om inte hovslagaren ifråga har en speciell anledning att nita löst och använda sig av slim-söm.

Visst är det en tråkig inställning att skylla på hovslagaren, men om skon är dåligt nitad så har man inte mycket annat val, och jag misstänker att hästägaren i det här fallet har större möjlighet att avgöra den saken än du har, som aldrig har sett hästen och än mindre skoningen. Personligen är jag ganska trött på folk som tar för givet att hästägare inget förstår, och alltid uppskattar sina egna kunskaper att vara förmer än andras.. DET är en tråkig inställning, tycker jag.

Man ska inte skylla på hovslagaren utan att veta att det är hans fel, helt korrekt, men då kanske vi kan vara överens om att du faktiskt inte vet mer än hästägaren om vad som är normalt för hennes häst eller hovslagare också? Att enbart gå in och gorma om att folk har fel utan att vara insatt i hennes problem ger ett tråkigt klimat för alla, och det är bara att inse; du vet inte mer om hennes häst och hovslagare än hon själv gör, vilka erfarenheter du än själv har av hovslageri.. enkelt..

Så, nu får den här tråden vara för min del :cool:

*kl*
Sen är det ju inte alltid helt enkelt att slå på en tappsko själv. Om skon är plan, hoven hel och sömhålen intakta så gör jag det själv. Men för det mesta finns det ju en anledning till att skon rykt, i min hästs fall att han klivit på framskon med bakhovarna. De skorna är totalt skeva, och för att få dem plana krävs bra utrustning och öga för att kunna avgöra det, vilket jag aldrig skulle ge mig på. Är ju inte så ofta en häst får av sig en sko och den är helt plan. Det sker oftast i slutet av skoningsperioden då sömmarna är utslitna, och då kan man ju lika gärna ta ut hovis för att sko om helt o hållet...

Fast nu är det såhär, att frågan ställts om TS vet vad nya hovis gjort annorlunda jmf med förra hovslagaren, och om hon tilltalat hovslagaren för att fråga om hur hennes häst är skodd och varför. Som svar på det har hon svarat att hon har ingen aning, utan hon förutsätter att de vet sin sak och hon behöver inte veta ngt, utan de ska göra sitt jobb. Då har man dragit slutsatsen att hovslagaren gjort ngt fel, utan att ens ha belägg för det. Så du har fel när du skriver att TS antagligen vet bäst, för hon skriver rakt ut att hon inte har en aning och inte kollat med hovslagaren.

som sagt, två tappskor med täta intervaller, är väl inget bevis att hovslagaren skott klantigt? En normalt skodd häst, "tappar" inte skorna, den GÖR ngt som gör att skon dras av, kliver på sig själv är den troligaste orsaken! Vet man då att hovslagaren tex lagt ut skorna mer än den förra, ja då har man väl belägg för att det inte funkar, men då måste man ju ta UPP det med hovslagaren, istället för att börja gnälla i en tråd att man har en dålig hovslagare!

och nej, som sagt, jag vidhåller att en nyskodd häst, som kliver av skon "jämnt", dvs i ett drag trampar av sig skon, inte alltid sliter sönder eller förstör hoven alls, långt därifrån. Det är oerhörda krafter vi talar om, som kliver på skon, även den mest välnitade söm ställer sig då rakt upp och skon dras av, sömmen går rakt igenom relativt snyggt och smidigt. Det är inget jag hittar på, fråga din hovslagare :grin:

Senast ändrad:

*kl*
Sen är det ju inte alltid helt enkelt att slå på en tappsko själv. Om skon är plan, hoven hel och sömhålen intakta så gör jag det själv. Men för det mesta finns det ju en anledning till att skon rykt, i min hästs fall att han klivit på framskon med bakhovarna. De skorna är totalt skeva, och för att få dem plana krävs bra utrustning och öga för att kunna avgöra det, vilket jag aldrig skulle ge mig på. Är ju inte så ofta en häst får av sig en sko och den är helt plan. Det sker oftast i slutet av skoningsperioden då sömmarna är utslitna, och då kan man ju lika gärna ta ut hovis för att sko om helt o hållet...

Det beror främst på hästens hovkvalitet och typ av hovar, huruvida skon blir skev eller ej. Jag har haft mkt fullblodshästar och de har inte så hårda hovar, så det är sällan skorna blir skeva, oftast åker de bara rakt av, om hästen trampar av sig fram med bak. så som sagt, beror på vilken hov vi talar om.

Tack för det påhoppet - men jag minns faktiskt inte att jag har skrivit att det skulle vara avancerad rocket- science (vad nu det är?) att slå på tappsko?

Ngt påhopp är det rakt inte. Jag svarade på ditt problematiserande av att slå på tappsko, där du skrev att "hur blir kvaliteten om glada amatörer ska slå på tappskor". Jag anser som sagt inte att det är en särskilt stor grej att slå på en sån, det kan alla lära sig, dvs att slå på en tappsko på ett helt okej och i även hovslagarens ögon helt godkänt sätt.

du var mig en envis en. du verkar rakt av ha bestämt dig för att det är din hovslagares fel, utan att samtidigt som du säger, ha en aning om varför denne skor som den gör eller varför din häst är skodd som den är.

det är vanligt att på en nyskodd häst, som trampar av sig, slits hoven inte sönder ett enda dugg, utan sömmarna bara går rakt igenom och vips är skon löss.

tycker det är en tråkig inställing att skylla på hovslagaren utan att samtidigt ha en susning om hur denna skor, eller varför, och inte ha pratat med denne om detta.

Och om det gått 6 - 7 veckor med uttänjda sömhål osv, kan skon trampas av utan att ta med en enda bit av hoven med. Så jag får hålla med dig i det, att det inte behöver vara så att hel hov = dåligt sömmat/nitat. Slim-söm rätar sig lättare vid belastning också.

Insåg dock när jag läste svaren i nya tråden att man ser himla olika på det här med skointervaller med, flera talar om skor som tappas efter 6 - 7 veckor. För mig är det långt över skointervallet. Skulle jag ha det intervallet skulle skorna flyga kors och tvärs vid det laget. Med hela fossingar. Och utan hovslagarskuld, möjligen att han inte påtalat att intervallet är för långt då.

Tja, om vi bortser från att jag själv är utbildad hovslagare så hade jag visst kunnat fråga min hovslagare ;)

Förövrigt vill jag minnas att jag påtalade att det givetvis skiljer sig från gång till gång, men att en väl nitad sko GENERELLT inte släpper utan att såra hovväggen. Givetvis finns undantag, precis som jag påpekade.

Förutsättningen för att en nit ska ställa sig rakt upp och glida genom hornet på det sätt du beskriver är iofs att avdragningen sker rakt neråt, vilket sällan är fallet då de flesta hästar har en viss vridning vid såväl nedsättning som genomtramp och lyft. Det sker givetvis med jämna mellanrum, men samtidigt måste jag då få undra om traktarmarna kanske inte är lite väl långa, eller hästen felriktad, eftersom dess naturliga övertramp borde få den att sätta sin bakfot på yttre traktarmen varvid framhoven med automatik vrids mer än vanligt eftersom den hålls fast av bakfotens tryck på dess yttre traktarm. Vid lek i lera eller djup sand blir förutsättningarna givetvis helt annorlunda.

Javisst, TS är i det här fallet okunnig i ämnet, dock vet hon ju hur hennes häst fungerat förut, och hur hästens hovar sett ut förut när den trampat av sig skor. Dessutom såg jag ingenstans i huvudinlägget att hon gnällde över dålig skoning, utan snarare att hon undrade om inte påslagningen av tappskorna var lite väl dyr.

Nåja, hur som helst så hoppas jag att hon slipper tappskor i fortsättningen, och önskar dig en bra fortsättning på dagen.

Lite OT men ändå tappskor, så där är något jag märkt med ringskorna. OTROLIGT sällan som hoven tar stryk. Jag har funderat en hel del vad det beror på, om det är ringskorna i sig, de är ju SVÅRA att böja till liksom. Om trycket sprida över 'hela skon' och det därför blir ett jämnare avdrag?

Eller om de helt enkelt ryker av annan anledning än vanliga skorna gjorde?

Han tappar inte jättemycket skor (undantaget med heartbar, då haglade det tappskor, vi fick lägga ner), men med ringskor så i princip varenda tappsko har jag hittat liggande på plan mark, med sömmen upp, och se ut som om han helt sonika bara klivit ur den som man kliver ur en toffel.

Oftast håller hoven, men inte alltid (och när den inte håller brukar han plocka med sig halva jäkla väggen, blir inte mkt kvar att spika i tyvärr)

Min reservteori är att han gör ett antal påtramp som inte ger tappsko, men som ändå 'drar' i skon så att säga, och tillslut räcker det med ett litet för att den ska dras av. Lite som när man vrider och vrider på ett burklock men inte får upp det, sen plötsligt går det hur lätt som helst? Mot det talar väl att skorna aldrig glappar, utan de ligger där en dag så att säga.

Det beror främst på hästens hovkvalitet och typ av hovar, huruvida skon blir skev eller ej. Jag har haft mkt fullblodshästar och de har inte så hårda hovar, så det är sällan skorna blir skeva, oftast åker de bara rakt av, om hästen trampar av sig fram med bak. så som sagt, beror på vilken hov vi talar om.

Och jag har ett 50% fullblod med stenhårda, 1cm tjocka hovväggar...:). 172 hög, 30 cm övertramp, först nu som 7-åring kan han kontrollera sin valpiga kropp och vi slipper tappskor. Har typ hänt en gång att tappskor varit plana. Undantagen är lika många, om inte fler, än reglerna:).

Senast ändrad:

Och om det gått 6 - 7 veckor med uttänjda sömhål osv, kan skon trampas av utan att ta med en enda bit av hoven med. Så jag får hålla med dig i det, att det inte behöver vara så att hel hov = dåligt sömmat/nitat. Slim-söm rätar sig lättare vid belastning också.

Insåg dock när jag läste svaren i nya tråden att man ser himla olika på det här med skointervaller med, flera talar om skor som tappas efter 6 - 7 veckor. För mig är det långt över skointervallet. Skulle jag ha det intervallet skulle skorna flyga kors och tvärs vid det laget. Med hela fossingar. Och utan hovslagarskuld, möjligen att han inte påtalat att intervallet är för långt då.

Japp, vi är helt överrens. Men som sagt, det kan ofta också hända dagen efter hästen är nyskodd, och det har inget att göra med dåliga nitar, jag lovar : )

Tja, om vi bortser från att jag själv är utbildad hovslagare så hade jag visst kunnat fråga min hovslagare ;)

Förövrigt vill jag minnas att jag påtalade att det givetvis skiljer sig från gång till gång, men att en väl nitad sko GENERELLT inte släpper utan att såra hovväggen. Givetvis finns undantag, precis som jag påpekade.

Förutsättningen för att en nit ska ställa sig rakt upp och glida genom hornet på det sätt du beskriver är iofs att avdragningen sker rakt neråt, vilket sällan är fallet då de flesta hästar har en viss vridning vid såväl nedsättning som genomtramp och lyft. Det sker givetvis med jämna mellanrum, men samtidigt måste jag då få undra om traktarmarna kanske inte är lite väl långa, eller hästen felriktad, eftersom dess naturliga övertramp borde få den att sätta sin bakfot på yttre traktarmen varvid framhoven med automatik vrids mer än vanligt eftersom den hålls fast av bakfotens tryck på dess yttre traktarm. Vid lek i lera eller djup sand blir förutsättningarna givetvis helt annorlunda.

Javisst, TS är i det här fallet okunnig i ämnet, dock vet hon ju hur hennes häst fungerat förut, och hur hästens hovar sett ut förut när den trampat av sig skor. Dessutom såg jag ingenstans i huvudinlägget att hon gnällde över dålig skoning, utan snarare att hon undrade om inte påslagningen av tappskorna var lite väl dyr.

Nåja, hur som helst så hoppas jag att hon slipper tappskor i fortsättningen, och önskar dig en bra fortsättning på dagen.

som sagt, du ifrågasatte att jag hade dålig attityd, och det tycker jag inte att jag har, däremot har jag ställt kritiska frågor, och det har inte uppskattats, det är en annan femma.

ang. dina gissningar om skoningen så nix, att ha förlånga traktarmar kunde inte vara mer långt ifrån sanningen faktiskt :D. Hästarna har varit exemplariskt skodda, men långa traktarmar kan jag lova dig inte förekommit, för problemet har som sagt varit att bak trampar av fram, så hovslagaren har valt att runda skon så att den följer trakten och fasa av kanterna lite, men att trakten fortfarande har stöd fullt ut, istället för att ta till det många hovslagare gör - en mindre sko storlek :cool: Har fått beröm av andra hovslagare samt klinik veterinärer för hur exemplarisk ur hästens synpunkt skoningen är : )

däremot är det som du säger, att tappskorna förekommer under LEK i hagen . tvärstrart och tvärbroms, och då trampas skon av rakt av precis som du säger är undantaget. vad jag vet har TS inte problem med avtramp under ridning utan detta har skett i hagen på kort tid, med påföljd att jag gör slutsatserna jag gör, att den orsakat avtrampen genom ngt den gjort - sen krävs som sagt kompletterande kunskap från TS sida huruvida hovslagaren faktiskt ändrat ngt i skoningen och hur hästen är skodd. (vore det drastiskt, tex längre skoarmar osv, borde TS se detta mycket enkelt, jmf med hur hästen såg ut skodd förrut, man tittar ju noggrant på hovarna varje dag, eller hur).

men i och med ditt nuvarande inlägg tror jag ändå vi inte är alltför långt o-överrens i grund och botten kanske. :D

Hannely:
ditt 50% fullblod har uppenbarligen inte ärvt den mjukar hovkvaliteten. Haft 75% fullblod som ändå ärvt 25% delens hårda hovkvalitet. som sagt - oavsett ras så varierar hovkvaliteten. så exemplet fullblod var just det - ett EXEMPEL.

Min hovis har en veckas tappskogaranti, och då kommer han ut hur många gånger som behövs.
Första gången han skodde min ponny tappade hon skorna 3 ggr på 2 veckor. Extremt lerig hage, men sista gången tog han en skostorlek mindre och efter det inga tappningar.

Hoppsan, en skoning som optimeras på att skon ska sitta kvar länge är inte nödvändigtvis den bästa för hästen. Alltför ofta trångskor man med stora senare problem för att slippa tappskor. Jag skulle rekommendera alla att be hovslagaren att inte optimera på att undvika tappskor.

Min erfarenhet: Tappskorisken är som allra störst precis efter en nyskoning, och sedan när det börjar bli slitet. Ganska ovanligt mellan 2-6 veckor efter nyskoning, men det beror ju på vad som händer i hagarna.

Man kan se "tappskogaranti" som en bra service, men risken är uppenbar att en mindre nogräknad hovslagare då ser till att det inte blir tappskor heller, oavsett vad det innebär för hästen på längre sikt.

Varför kan man inte betala för tappskoning som vilken annan service som helst? Det är ungefär som att anlita en takläggare och sedan klättrar man upp på taket och några pannor går sönder, då kräver man väl inte att han kommer och fixar det gratis? Det är klart att han kan lägga pannorna så att de varken kan gå sönder eller trilla av, och strunta i att de ska täcka hela taket, men det är knappast önskvärt.

Japp, vi är helt överrens. Men som sagt, det kan ofta också hända dagen efter hästen är nyskodd, och det har inget att göra med dåliga nitar, jag lovar : )

Nej, jag höll med om det också (ang dagen efter etc), men ville tillägga - innan någon tyckte att 'det var minsann inte dagen efter utan X tid efter')

Missade det, då är vi överrens till 102% dessutom : )

Sjoberga: håller med i varje stavelse.

Fast lämpliga skointervaller är så himla individuella. Jag har hästar som behöver omskoning var 4:e vecka och några andra som har sina skor i 10 veckor. De flesta skos om utanför högsäsongstid med ungefär 6-7 veckor. Under högsäsongstid måste de flesta skos med 3 veckorsintervall, eftersom de sliter ut materialet i skon till lövtunnt på den tiden. Då är det inte hovtillväxten som styr skoningen...

Tappskor är ganska ovanligt, men visst blir det en eller ett par stycken i månaden (15 skodda hästar).

Jag vägrar att sko med "ej tappsko" framför ögonen - dels är det inte speciellt "jobbigt" att ordna med en ny sko, dels har jag fått lära mig att prioritera hästens långvariga hållbarhet framför kortsiktigt tappskotänkande.

Jo, absolut intervall varierar, men 6 - 7 veckor är ju ett väldigt 'normalt' intervall, och att hästen då tappar skor tror jag mer är att det är aningens för länge för den hästen, endera pga av dess hovtillväxt eller hur den skos från början, än att hovslagaren 1½ månad tidigare gjorde fel.

Jag, citat från hovslagaren 'skor ju för att maximera risken för tappsko'. Det hela sas med ett leende dock. Men REJÄLA utlägg (hovis har lärt sig att när han tycker att nu är det extremt utlägg, då lägger han ut lite till så blir det bra), ringskor fram med extra traktunderstöd (dvs fina grejer att trampa på där i bakkant). Och det på herr fullblodssprattel med rejält övertramp, lite överambitiösa bakben (han går med förlängda traktarmar bak för att INTE trampa in bakbenen under sig så förbaskat mycket) som busar runt i hagen.

Fast skorna brukar sitta, peppar peppar. Nån tappsko var tredje skoperiod ungefär sommartid, mindre vintertid. Utom med heartbar, då haglade det skor tyvärr. Skos på 3½ - 4 v intervall sommartid - är nog knark i betet tror jag, växer ngt fruktansvärt, och 5 - 6 veckor vintertid, 6 v är en liten chansning dock.

Glömde, tillägg: Hovis fasar dock alltid kanterna på skorna överallt där de 'sticker ut', för att öka chansen att det glider av vid ett ev påtramp. Jag hör aldrig herrn slå i sko eller trampa i sko, men han brukar peppra tåkappan bak med tåbrodden fram på något mystiskt vis ändå, antagligen under hagsprattel eller nåt.

Så håller helt med dig att ingen vinning i sko för att minimera risken för tappskor, och det jag ogillar med många (inte alla) av de med tappskogaranti, det trångskos gärna, eller has lite kortare sko. Som någon skrev, hästen tappade massa skor, hovis bytte till en mindre skostorlek - inga tappskor. Teoretiskt KAN hästen haft för stora skor innan, men det kan också ha gåtts ner så hästen har sämre traktunderstöd..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka