Tar länstyrelsen verkligen hundar från oskyldiga?

Bukefalos 30 år!

Just det hon behandlade ju också sina djur helt fruktansvärt och trots det verkar hon ha nya djur idag :(
Ja, stod också i flera nyhetsartiklar. Och sociala media nämndes hon på då hon var aktiv i grupper där som någon barmhärtig samarit för hundar som behövdes omplaceras och tränas. Stackars jyckar! Har inte läst om henne sedan dess och hade hoppas på att hon inte hade några hundar nu... men är inte förvånad. Förstått det som att hon fått djurförbud, men det tog mååååååånga år. Många anmälningar. Många djur som plågats.

Ja, stod också i flera nyhetsartiklar. Och sociala media nämndes hon på då hon var aktiv i grupper där som någon barmhärtig samarit för hundar som behövdes omplaceras och tränas. Stackars jyckar! Har inte läst om henne sedan dess och hade hoppas på att hon inte hade några hundar nu... men är inte förvånad. Förstått det som att hon fått djurförbud, men det tog mååååååånga år. Många anmälningar. Många djur som plågats.
Ja jag är fortfarande förvånad över hur många som hejade på henne innan hon kom ut som djurplågare.
Mängder med människor gav henne beröm när hon tryckte in 7-8 brukshundar i en liten husvagn :(

Det säger ju sig självt att det inte fungerar hur mycket dom än motioneras ute så kommer det bli bråk på så liten yta :(

Hon hade ju dessutom löpande tikar och hanhundar där inne samtidigt och det var väl kring dom perioderna hundarna slagits som värst om jag förstod rätt.

Ja jag är fortfarande förvånad över hur många som hejade på henne innan hon kom ut som djurplågare.
Mängder med människor gav henne beröm när hon tryckte in 7-8 brukshundar i en liten husvagn :(

Det säger ju sig självt att det inte fungerar hur mycket dom än motioneras ute så kommer det bli bråk på så liten yta :(

Hon hade ju dessutom löpande tikar och hanhundar där inne samtidigt och det var väl kring dom perioderna hundarna slagits som värst om jag förstod rätt.
Slagsmålen var ju inte det värsta, de som avlivades gjorde man ju det med för att de svultit. Hon svalt ihjäl sina hundar som hon hävdade hon tog så väl hand om och var så duktig med. Hemska människa. Bara jag ser namnet på blomsorten tänker jag på henne numera, för alltid inetsat i mitt minne.

En sak som slår mig i djurskyddsärenden är att jag ser tre typer:

*folk som genuint inte bryr sig eller aktivt distansera sig från djuren - de ska oftast tjäna pengar eller ser djur som typ inredning eller sportartiklar

*folk som inte förstår

*folk som far väldigt illa själva och som skulle behöva hjälp. Bonden som inte orkar. Djursamlaren som vill rädda alla, för att hen kanske inte kan känsloreglera och/eller vet av egen erfarenhet hur det känns att inte bli räddad.

Glöm inte att misären ofta inte bara gäller djuren. De sjuka är de lättaste att komma åt, och ofta har det gått spektakulärt illa innan någon reagerar. Sjuka människor blir inte friskare av att hängas ut på nätet.

Slagsmålen var ju inte det värsta, de som avlivades gjorde man ju det med för att de svultit. Hon svalt ihjäl sina hundar som hon hävdade hon tog så väl hand om och var så duktig med. Hemska människa. Bara jag ser namnet på blomsorten tänker jag på henne numera, för alltid inetsat i mitt minne.
Ja fy sjutton, svultna instängda och den ena hade ju en öroninflammation som gått så långt att den behövde avlivas pga det :(

Slagsmålen tycker jag personligen är rätt illa med. Jag kan bara tänka mig vilken ångest det var för hundarna att vi instängda i en liten husvagn med smockan ständigt hängande i luften och inte en chans att komma undan.

Det räcker att läsa nyheterna tänker jag? Jag har läst om det som togs upp. Kan lägga till om kvinnan med hundarna i husvagn. Har du hört om henne eller kan du inte rada upp det heller?
Hrm...
Det handlar kanske om de förbaskade bubblorna igen.

Jag läser morgontidningar, sällan kvällspress. Är på fb (är i den åldern ;) ) och insta. Plus att P1 är på under min vakna tid. Hemma och i bilen. Ser nyhetern i public service.

Nån kvinna i husvagn har jag nog inte sett passera förbi i mina flöden?
Så ja, för mig var det främmande att kunna rada upp ett helt gäng fall med vanvårdade djur.

Kanske bäst att jag kryper in under min sten igen.

Det som radas upp är ju sånt som varit i riksmedia. Räcker att läsa tidningar och titta på nyheterna.
Det har det säkert gjort.
Vi nås av tusentals nyheter varje dag. 99% av dem klickar vi inte vidare på.
Jag följer inte vanvård av djur annat än om jag känner till parterna eller det är i närhetem.
Jag är skapligt övertygad om att myndigheterna gör vad de har lagrum och resurser för.

När jag läser om sånt konstaterar jag att det är vidrigt och förfärligt. Men jag klickar inte vidare.

Det jag själv möter gör jag nåt åt om jag anser att jag kan. Jag har kontaktat myndigheter om ett stall där jag ID-kollade ett föl. (många år sen) och jag har ringt om en månskensbonde vars djur inte hade foder nog.
Vad jag vet skedde åtgärder.

Å andra sidan har jag en granne som trakasserades av en djurrättsorganisation. Så till den milda grad att SÄPO blev inblandade. Organisationen anmälde till LS otaliga gånger. Det blev inspektion. Den var klanderfri.

Slutsats - jag läser, noterar, men engagerar mig inte i det. Jag litar på att människor och myndigheter gör vad de ska.

Det som radas upp är ju sånt som varit i riksmedia. Räcker att läsa tidningar och titta på nyheterna.

FAST räcker med att man missar just DEN dagen som dessa olika tagits upp så är man inte "up to date"

Jag har tex NOLL KOLL på alla som radades upp. Anledningen till att jag vet om den som jag TROR syftas på i TS start är för jag sett hens inlägg på FB ... Men annars har jag faktiskt ingen koll alls på djurmisären som pågår i de "djupa skogarna"/städer...

Dock vet jag om mjölkbonden på Öland. Hen med en djurskötare som slog korna nå fruktansvärt. Men det kördes repotage om den gården i flera dagar i nyheterna. Annars ... Nope ingen aning om vilka som hamnar på nyheterna nån specifik dag.

Sen som i min mans fall, han kollar inte på nyheter. Han skulle inte ens veta om mjölkbonden på Öland. Han jobbar konstiga tider och är inte den "pratglade" så han skulle inte ens höra om det på jobb eller annat sätt. Och det är inget vi diskuterar vid "middagen", vi pratar annat då...

Hrm...
Det handlar kanske om de förbaskade bubblorna igen.

Jag läser morgontidningar, sällan kvällspress. Är på fb (är i den åldern ;) ) och insta. Plus att P1 är på under min vakna tid. Hemma och i bilen. Ser nyhetern i public service.

Nån kvinna i husvagn har jag nog inte sett passera förbi i mina flöden?
Så ja, för mig var det främmande att kunna rada upp ett helt gäng fall med vanvårdade djur.

Kanske bäst att jag kryper in under min sten igen.
Jag har visserligen insta men är aldrig där, jag hänger på fb som en gammal tant ;) men där har den här kvinnan tagits upp i flertalet hundgrupper, men även i artiklar i olika nyhetstidningar. SVT tex har nämnt det vid några tillfällen. Så jag har fått upp det i mitt vanliga flöde när jag scrollar också.

Vet att även de andra fallen har diskuterats, några här på buke, men även på fb, även artiklar i nyheterna. Jag läser aktivt på SVT och i olika tidningar och där snubblar man ju över än det ena och än det andra liksom. Som djurintresserad blir jag ju illa berörd när djur far illa och läser om det. Jag kan förstå vissa gånger djur far illa-någon med demens eller psykisk sjukdom osv men vissa saker kan jag inte ens greppa om.

Ja fy sjutton, svultna instängda och den ena hade ju en öroninflammation som gått så långt att den behövde avlivas pga det :(

Slagsmålen tycker jag personligen är rätt illa med. Jag kan bara tänka mig vilken ångest det var för hundarna att vi instängda i en liten husvagn med smockan ständigt hängande i luften och inte en chans att komma undan.
Visst var slagsmålen illa, men jag kände mer att det måste vara oerhört tufft att gå hungrig så länge. Att svältas. Det gör ont i mig.

Jag har visserligen insta men är aldrig där, jag hänger på fb som en gammal tant ;) men där har den här kvinnan tagits upp i flertalet hundgrupper, men även i artiklar i olika nyhetstidningar. SVT tex har nämnt det vid några tillfällen. Så jag har fått upp det i mitt vanliga flöde när jag scrollar också.

Vet att även de andra fallen har diskuterats, några här på buke, men även på fb, även artiklar i nyheterna. Jag läser aktivt på SVT och i olika tidningar och där snubblar man ju över än det ena och än det andra liksom. Som djurintresserad blir jag ju illa berörd när djur far illa och läser om det. Jag kan förstå vissa gånger djur far illa-någon med demens eller psykisk sjukdom osv men vissa saker kan jag inte ens greppa om.
Återigen. Filterbubblor.

Jag är bara med i en fb-grupp om min ras. i övrigt inte
Om du och jag samtidigt öppnar fb så möts vi av helt olika skärmar.
Och snubblar? Rubriker flimrar förbi och som jag redan skrivit - jag klickar inte.

Jag är absolut inte oberörd av vanvård. Långt ifrån. Men jag engagerar mig inte i enskilda fall runt om i landet.

Vad kan jag åstadkomma i de fallen? Inget vinns av att jag mår dåligt eller äcklas. Men kan jag göra något så gör jag det.

Återigen. Filterbubblor.

Jag är bara med i en fb-grupp om min ras. i övrigt inte
Om du och jag samtidigt öppnar fb så möts vi av helt olika skärmar.
Och snubblar? Rubriker flimrar förbi och som jag redan skrivit - jag klickar inte.

Jag är absolut inte oberörd av vanvård. Långt ifrån. Men jag engagerar mig inte i enskilda fall runt om i landet.

Vad kan jag åstadkomma i de fallen? Inget vinns av att jag mår dåligt eller äcklas. Men kan jag göra något så gör jag det.
Ja, snubblar. Ser jag en rubrik om något på tex SVT så klickar jag på den och läser, längre ner på sidan står många gånger fler artiklar i samma ämne om andra som plågat djur, kört fulla, blivit misshandlade, blivit utvisade, fixat julbord för ensamma osv osv. Tycker även det finns liknande i andra tidningar jag läser.

Det är inte ett specialintresse andra har, för att du inte väljer att läsa för att du inte kan göra något åt det, där andra väljer att läsa. Jag väljer att läsa om krig, Putin, Trump och vad som hände på Bondi Beach också och jag kan inte göra något åt det heller men förväntar mig att de som kan gör något... Att läsa betyder inte att man engagerar sig, det betyder att man läser om det. Att man kommer ihåg det betyder att det berörde. Kommer du inte ihåg saker du läser?

Det är ok att du inte läser om sådant och har valt att inte klicka vidare osv, men du gick ut rätt hårt med att kalla det specialintresse och att rada upp fall.

Ja, snubblar. Ser jag en rubrik om något på tex SVT så klickar jag på den och läser, längre ner på sidan står många gånger fler artiklar i samma ämne om andra som plågat djur, kört fulla, blivit misshandlade, blivit utvisade, fixat julbord för ensamma osv osv. Tycker även det finns liknande i andra tidningar jag läser.

Det är inte ett specialintresse andra har, för att du inte väljer att läsa för att du inte kan göra något åt det, där andra väljer att läsa. Jag väljer att läsa om krig, Putin, Trump och vad som hände på Bondi Beach också och jag kan inte göra något åt det heller men förväntar mig att de som kan gör något... Att läsa betyder inte att man engagerar sig, det betyder att man läser om det. Att man kommer ihåg det betyder att det berörde. Kommer du inte ihåg saker du läser?

Det är ok att du inte läser om sådant och har valt att inte klicka vidare osv, men du gick ut rätt hårt med att kalla det specialintresse och att rada upp fall.
Du har satt igång mina funderingar.

Möjligen kan det ha med mitt samhällsengagemang att göra? Bara spånar.

Som en vän sa - vi måste göra skillnad. Om så bara i det lilla. Om min närvaro på.mötet betyder att beslutet blir bättre formulerat, eller ett helt annat. Ja då har jag gjort skillnad. Det betydde något att jag var där.

Visst är det viktigt attvara medveten om elämde. Men hellre använda den lilla kraft jag har till att konkret förändra.

@Enya - uppriktig fråga. Vad ger det dig att mer noga följa de ärenden som tas upp i media?

Som en vän sa - vi måste göra skillnad. Om så bara i det lilla. Om min närvaro på.mötet betyder att beslutet blir bättre formulerat, eller ett helt annat. Ja då har jag gjort skillnad. Det betydde något att jag var där.

Visst är det viktigt attvara medveten om elämde. Men hellre använda den lilla kraft jag har till att konkret förändra.

@Enya - uppriktig fråga. Vad ger det dig att mer noga följa de ärenden som tas upp i media?

Menar du alltså att människor som läser på om dessa ärenden skulle vara mindre intresserade av att förändra samhället? Alla dina inlägg om detta låter så otroligt nedvärderande, varför skulle det vara just detta som gör folk mindre intresserade av att hjälpa till på nåt vis?

Jag följer inte det mer noga. Som djurvän lägger jag märke till/berörs jag av det på ett annat vis än om en nyhet att det ska byggas en bro över en ån i ett landskap jag knappt vet var ligger och det är lättare att minnas därav. Det är inget specialintresse och jag följer inte.

Minns att min syster frågade en gång "Läste du om snubben som slängde ut sin hund från balkongen?" och jag svarade att jag hade läst om det i tidningen och så pratade vi om hur sjuka vissa människor är och att det är lättare att förstå djurplågeri som kommer sig av en persons sjukdom/åldrande eller liknande än just sådan där råhet/elakhet som personen verkade besitta.

Man följer inte bara för att man läser om dem, saker som berör är nog lättare att minnas än saker som inte är lika nära. Är det verkligen så svårt att förstå?

Menar du alltså att människor som läser på om dessa ärenden skulle vara mindre intresserade av att förändra samhället? Alla dina inlägg om detta låter så otroligt nedvärderande, varför skulle det vara just detta som gör folk mindre intresserade av att hjälpa till på nåt vis?
Jag känner lite samma, och de flesta av oss läser väl inte ens på om fallen som tas upp utan vi kommer ihåg det vi läser helt enkelt pga vårt intresse för hundar/djur och att vi blir illa berörda av det. Samma med mina barn, ena sonen minns tex saker han läser om hans intresse bättre än om han läser om Sveriges äldsta människa. Tänker att det inte är svårare än så.

Är det verkligen fel att läsa om nyheter som står i våra tidningar och nyhetskanaler? SVT, Sydsvenska, DN, Sveriges radio osv? Eller är vissa nyheter som är tabu att läsa om?

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad avgör om hundar blir vänner?
  • BPH/MH på äldre hundar
  • Vara dagmatte, hur funkar det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross