Tårtor, bröd, kakor och annat del 2

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Trott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 827

Bukefalos 30 år!

Hur gåre med bakandet för alla? Behöver inspiration :D :p :bump:
Jag planerar bakning inför helgen! Ska baka till en kompis möhippa, och planerar en build-your-own-pavlova 😅

Blir individuella maränger, curd (velar mellan lime och passion), vispad grädde, hackad choklad, och frukt. Tänkte nog ta lite glass och någon kolasås med också, så de som vill kan göra banana split istället för pavlova 😊 tänker att det nog borde passa de flesta då iaf!

Jag planerar bakning inför helgen! Ska baka till en kompis möhippa, och planerar en build-your-own-pavlova 😅

Blir individuella maränger, curd (velar mellan lime och passion), vispad grädde, hackad choklad, och frukt. Tänkte nog ta lite glass och någon kolasås med också, så de som vill kan göra banana split istället för pavlova 😊 tänker att det nog borde passa de flesta då iaf!
Så gott det låter!
Och bra idé! 😊

Rabarberkaka
IMG_6526.webp

Har en fråga som jag känner kanske inte förtjänade en helt egen tråd 🙈 jag behöver köpa en elvisp, är det värt att köpa en dyrare eller räcker det med en för 200?

Har en fråga som jag känner kanske inte förtjänade en helt egen tråd 🙈 jag behöver köpa en elvisp, är det värt att köpa en dyrare eller räcker det med en för 200?
Jag har haft Clas Ohlsons billiga i många år nu utan problem, snarlik den som finns nu för 199 förutom att min är rosa:cool: Vet att vi köpte samma till jobb och den funkade bra så länge jag var där. Om jag skulle köra mer tyngre degar såsom bröd kanske jag skulle vilja ha en annan dock.

Har haft samma elvisp i över 25 år, var den absolut billigaste som gick att hitta. Jag tror ärligt inte att en dyrare blir lönsamt i längden. Om man inte vill ha en hel hushållsassistent, men man kan köpa många billiga elvispar innan man kommer upp i vad en sån kostar.

Jag använder min till vispgrädde och bröddegar utan bekymmer.

Jag har haft Clas Ohlsons billiga i många år nu utan problem, snarlik den som finns nu för 199 förutom att min är rosa:cool: Vet att vi köpte samma till jobb och den funkade bra så länge jag var där. Om jag skulle köra mer tyngre degar såsom bröd kanske jag skulle vilja ha en annan dock.

Har haft samma elvisp i över 25 år, var den absolut billigaste som gick att hitta. Jag tror ärligt inte att en dyrare blir lönsamt i längden. Om man inte vill ha en hel hushållsassistent, men man kan köpa många billiga elvispar innan man kommer upp i vad en sån kostar.

Jag använder min till vispgrädde och bröddegar utan bekymmer.
Jag satsar nog på en billigare, har en hushållsassistent (dock klen) när jag ska baka bröd.

Jag har någon billig variant till att vispa grädde, ägg/socker osv. Sen en hushållsassistent till degar.

Tror jag fick den typ när jag flyttade hemifrån för 15år sedan och den kämpar fortfarande på.

Tänkte göra tekakor enligt ett recept jag har. Dock har jag inget kli hemma. Vad kan jag använda istället? (Det ska vara 1dl).
Det innehåller även havregryn, som ska svälla i mjölk över natten (eller några timmar).

Är det möjligt att själv baka ett bröd liknande Pågens Råg Levain i vanlig ugn med vanligt mjöl eller krävs det speciellt bagerimjöl, vetegluten och kornmalt? Så gott bröd men för dyrt för mig att köpa i längden.

Ingredienserna är: Vetemjöl, vatten, surdeg på fullkornsråg* och fullkornsdurumvete* (10%), groddade rågkärnor*, vetegluten, fullkornsrågmjöl*, vetekli, malt av korn, jäst, salt, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra).

Rieska min variant
1 dl korngryn kokas i 3,5 dl vatten
1,5 dl vatten
1 tsk salt
Vetemjöl tills den släpper.
Baka ut kakor och grädda i gjutjärnspanna på halvfart (5av 12)
Frys in direkt
Ta fram låt tina ett bröd i 15 minuter
Njut

Funkar att sänka blodsockret på mig.
Så nära Stavgardbröd man kan komma

Bifogade filer

• IMG_6754.webp
    IMG_6754.webp
    172,3 KB · Visningar: 946
Ska göra julgodis imorgon, blir cornflakeskola och snickersbitar. Funderar på om jag vill göra något mer? För nått år sen gjorde jag en fruktkola som blev väldigt god, och har hittat ett recept på hemmagjord toffifee som verkar gott, men inte säker på vad jag känner för 😅 Kanske nått med kaffe+choklad i kombination?

Vad ska ni göra för godis till jul? Någon som har något tips till mig?

@Ceta Funderar på att slänga ihop en till sats saffransbounty (mycket enkelt men kan vara trist att doppa i choklad haha) och lite saltkolafudge :love1: Och pepparkakscookies mmmm

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar