Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bakat pepparkakor
47183410_2152491794803291_2338070627031711744_n.jpg

Skogaholm pepparkaksdeg

Har du använt pepparkaksmått eller gjort på fri hand?
 
Pepparkakor - vackert bruna och välkryddade

2 dl ljus sirap
2 dl vatten
4 dl ljusbrunt rörsocker eller liknande. (INTE vitt socker).
250 g smör eller bregott
2 msk kanel
1 1/2 msk ingefära
1 msk nejlikor
1 tsk kardemumma. Men om du tar hel kardemumma och stöter den i en mortel blir den mycket kraftfullare så då får du ta mindre.
8,5 hg (ca 13 dl men säkrast att väga) vetemjöl. + lite mjöl till utbakningen.
1 msk bikarbonat

Koka upp sirap, socker och vatten och rör om tills sockret löst upp sig. Tillsätt kryddorna. Klicka ned smöret och låt grytan stå tills den svalnat av. Om du har brått kan du ju ställa den i vattenbad i diskhon. Då det är ljummet så rör ned mjölet blandat med bikarbonat. Degen blir lös och väldigt kladdig. Den måste stå svalt och mogna i minst ett dygn. Får den stå i minst tre dygn blir den godare och dessutom mycket lättare att baka ut.

Ett tips: Om barn ska baka så är det lättare för dom att kavla med en tom glasflaska än med en kavel. Lägger dom händerna mitt på flaskan och rullar den så blir det en jämn kaka. Problemet med kavlar, även små, är att barn trycker hårdare med den ena handen än med den andra och i vilket fall brukar dom trycka för hårt och då tar dom mer mjöl och mer mjöl...
 
Ni som gör tempererad choklad hemma, hur gör ni. Håller ni på och kladdar med den på en marmorskiva?
När vi gjorde pralinerna i helgen följde vi en bok jag har, dvs värm upp halva chokladen med vattenbad (tätt så att ingen vattenånga kommer ut) till ett gradantal beroende på choklad. Ha i resten av choklad, låt sjunka i temp och sedan åter på vattenbadet för att öka i temp innan chokladen åker i formarna. Säg till om du vill ha exakta grader. För vår del verkar marmorskiva mm för komplicerat + att vi inte hade någon marmorskiva :p
 
Har bakat som en galning idag till sonens dop. Tårtbottnar har det blivit idag, tre vanliga och två choklad! Ska frysa in dem har jag tänkt för att spara tid och mina stackars nerver dagarna innan dopet. Nu återstår bara att lyckas skära dem i tre delar utan allt för mycket tårar och tandagnisslan :nailbiting:
 
Har bakat som en galning idag till sonens dop. Tårtbottnar har det blivit idag, tre vanliga och två choklad! Ska frysa in dem har jag tänkt för att spara tid och mina stackars nerver dagarna innan dopet. Nu återstår bara att lyckas skära dem i tre delar utan allt för mycket tårar och tandagnisslan :nailbiting:
Kan VERKLIGEN rekommendera den här tårtdelaren från Ikea! Ingår i ett tårtdekorationsset, och det är 39 väl investerade kronor :up:.
 
Kan VERKLIGEN rekommendera den här tårtdelaren från Ikea! Ingår i ett tårtdekorationsset, och det är 39 väl investerade kronor :up:.

Åå är det sant! En sån ska jag skaffa! Det blir ju ändå ett gäng tårtor per år som ska bakas :D

Jag såg framför mig hur allt skulle gå åt helsike och varje tårtlager skulle ha ett stort hål i mitten men idag gick det faktiskt finemang att dela tårtbottnarna med brödkniven :) nu ligger de väl inplastade i frysen. Men till nästa tårtbakning ska jag allt skaffa bättre grejer!
 
Idag har jag och sambon gift oss! :love:
Bakade bröllopstårtan själv. Vaniljbottnar av amerikansk slag, fylld med vitchokladpannacotta och passionsfruktsmousse.
Spacklade med creme-cheasefrosting.
Sinnessjukt god!!:d
Visa bifogad fil 22105
WOW!! Vilken tårta! Jag brukar inte vara så förtjust i de flesta tårtor som alltid innehåller något som jag inte gillar :o Men din verkade ju innehålla BARA sånt jag gillar! Gillar den så mycket att jag nästan sörjer att jag inte blev bjuden :cry::D Såå fiin!
Får man beställa? :d:D

Åh, och grattis också förstås :o ursäkta, tårtan hamnade i första hand för mig :angel:
 
WOW!! Vilken tårta! Jag brukar inte vara så förtjust i de flesta tårtor som alltid innehåller något som jag inte gillar :o Men din verkade ju innehålla BARA sånt jag gillar! Gillar den så mycket att jag nästan sörjer att jag inte blev bjuden :cry::D Såå fiin!
Får man beställa? :d:D

Åh, och grattis också förstås :o ursäkta, tårtan hamnade i första hand för mig :angel:
Haha tack! :D
Grejen är den att jag inte gillar ”vanlig” tårta, tycker oftast att det är för sötsliskigt. Så jag äter bara tårta jag gör själv :o.

Har alldeles för mycket prestationsångest för att göra till nån annan. :nailbiting:
Och efter att jultårtan är avklarad ska jag ta tårtpaus. :p
 
Denna står nu i kylen och väntar på middagen på lördag. Hoppas den smakar bra.
Bakad cheesecake med kardemumma och lingon. Min första bakade cheesecake, har annars bara gjort såna man ställer i frysen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181206_222130.jpg
    IMG_20181206_222130.jpg
    307,7 KB · Visningar: 22
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 726
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp