Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag ätit upp allt mitt pitabröd och all min jäst 😮😆, så idag fick det bli ett par bakpulver-bullar. Hoppas de är goda, de luktar gott iaf :)
 

Bifogade filer

  • 20200429_134218.jpg
    20200429_134218.jpg
    293,9 KB · Visningar: 35
Nu har jag bakat ännu fler pitabröd 😅 :d och gett några till pappa, hoppas han tycker om dem. Annars gillar jag dem isf, men vore ju kul om det inte bara är jag.


Förresten, har ni några tips på kul smaksättning på bröd? Olika mjölsorter eller kryddor eller att ha i riven morot, rödbeta (blir ju fin färg!) eller nåt? Är ju kul att variera sig :). Palsternacka vore nog gott att ha i?!
 
Bakade en Sverigekaka häromdagen, men med kanel istället för vanilj. Första gången jag gör en sån kaka, åt en Sverigekaka som barn då jag blev bjuden på ridskolan. Sen dess har jag undrat vad det var jag fick, fram tills för en vecka sen när en vän berättade att hon fått Sverigekaka på jobbet! Lyckan var gjord! Sagt och gjort så blev det bakning och det blev supergott! Tyvärr glömde jag bilden men kan tipsa om att baka!
 
Jag sitter och funderar på efterrätt till midsommarfirandet... Vad tror ni, skulle man kunna göra en hybrid av gräddtårta och Sverigekaka genom att helt enkelt täcka Sverigekakan med grädde och jordgubbar? Jag är inte överdrivet förtjust i vanlig gräddtårta med vaniljkräm och grejer, tycker att det lätt blir lite för gräddigt liksom, men har ändå av oklar anledning sug efter en riktig jordgubbstårta och tänker att det här kanske kan bli ett bra mittemellan-alternativ?
 
Funderar också på efterrätt till midsommar. Blir inte samma firande på midsommardagen som det brukar pga att den årliga dansen är inställd pga covid-19. Men får hit ett par vänner, kanske båda dagarna, så tänkte göra något gott. På midsommarafton blir det nog klassisk jordgubbstårta och på midsommardagen rabarberpaj :d
 
Jag sitter och funderar på efterrätt till midsommarfirandet... Vad tror ni, skulle man kunna göra en hybrid av gräddtårta och Sverigekaka genom att helt enkelt täcka Sverigekakan med grädde och jordgubbar? Jag är inte överdrivet förtjust i vanlig gräddtårta med vaniljkräm och grejer, tycker att det lätt blir lite för gräddigt liksom, men har ändå av oklar anledning sug efter en riktig jordgubbstårta och tänker att det här kanske kan bli ett bra mittemellan-alternativ?
Jag tycker det låter jättegott, bra ide :)
 
Jag sitter och funderar på efterrätt till midsommarfirandet... Vad tror ni, skulle man kunna göra en hybrid av gräddtårta och Sverigekaka genom att helt enkelt täcka Sverigekakan med grädde och jordgubbar? Jag är inte överdrivet förtjust i vanlig gräddtårta med vaniljkräm och grejer, tycker att det lätt blir lite för gräddigt liksom, men har ändå av oklar anledning sug efter en riktig jordgubbstårta och tänker att det här kanske kan bli ett bra mittemellan-alternativ?
Låter jättegott!
Vet du varför det ska vara kokhett vatten i smeten?
 
Vi brukar göra jordgubbstårta med lemoncurd istället för vanilj, blir jättegott och inte så sött och mastigt.
Ja det är ju också ett alternativ förstås! Låter väldigt somrigt och fräscht.
Låter jättegott!
Vet du varför det ska vara kokhett vatten i smeten?
Inte en susning faktiskt! Men jag vet att mormors recept på både Sverigekaka och vanlig sockerkaka specifikt säger hett vatten, så jag antar att det påverkar något på något sätt... Jag provade att googla lite snabbt nu men kom inte fram till något!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 722
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp