Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
20200815_170232.jpg


Gjort citronmuffins. De blev ganska trista, men det är nog muffins alltid egentligen?
 

Såklart!

Blanda 150 g rumsvarmt smör, 1,5 dl socker, 0,5 msk vaniljpulver, 0,5 msk bakpulver, 1,5 msk ljus sirap och 3,75 dl vetemjöl till en smidig deg.
Tryck ut degen i en långpanna, täckt med bakplåtspapper, ca 20*30 cm.
Strö över 25 g hackad mjölkchoklad och 12-14 hackade Dumle.
Grädda i mitten av ugnen, 175 grader över- och undervärme, ca 12-15 minuter. (Tills kanterna är gyllene.)
Låt svalna innan du skär i bitar. Låt sen svalna helt innan du lyfter undan bitarna från formen.

Hoppas att du också tycker att de är goda :d
 
Spännande! Googlade snabbt och det verkar ersätta bulgur, couscous och liknande, så kanske främst till mat?

Såhär står det på den:

Jag köpte den för att använda till gröt, men då ska det koka i 25 min så det blir aldrig att jag gör sån... visst, man kan koka mer på samma gång o spara o kanske inte till frukost när man e snorhungrig. Men nja, som jag minns det var det ingen riktig höjdar-gröt heller...

Men, tänkte eftersom det ska koka, kan man bara ha i det i degen som det är? Eller menar dom man ska koka en gröt av det och fortsätta på en bröddeg sen?
Tycker inte jag hittat nåt recept när jag googlat tidigare...
 

Bifogade filer

  • 20200908_140039.jpg
    20200908_140039.jpg
    186,8 KB · Visningar: 19
Såhär står det på den:

Jag köpte den för att använda till gröt, men då ska det koka i 25 min så det blir aldrig att jag gör sån... visst, man kan koka mer på samma gång o spara o kanske inte till frukost när man e snorhungrig. Men nja, som jag minns det var det ingen riktig höjdar-gröt heller...

Men, tänkte eftersom det ska koka, kan man bara ha i det i degen som det är? Eller menar dom man ska koka en gröt av det och fortsätta på en bröddeg sen?
Tycker inte jag hittat nåt recept när jag googlat tidigare...
Det fanns en del grötrecept när jag googlade nu. Men vill du förkorta koktiden är ett tips att måtta upp mängden du vill göra gröt på i en kastrull på kvällen, slå över ett par dl kokande vatten och låt det stå över natten. På morgonen fyller du successivt på med lite vatten i taget medan du kokar gröten tills det blir bra konsistens, då går det jättesnabbt att få det lagom. Jag brukar göra detta på andra gröt-ingrediens-sorter och det funkar fint!

I bröd kan det också behöva skållas först som jag beskrev ovan men hittar du ett brödrecept med detta i borde det stå :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 740
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp