Bukefalos 28 år!

Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pepparkaksmums med lingon, råkade ha kokos även i glasyren men:D
79ed258c-0118-4af0-9132-6fe46d4c41baphoto.jpeg
 
Jag tänker baka mandelmusslor och funderar lite över att använda mandelmjöl eller hackade mandlar. Jag gillar bitarna när jag äter, men tänkte också använda lite mandelmjöl. Kan man använda lite mindre mandelmjöl och dryga ut det med de hackade mandlarna? Hur mycket isof och vilka proportioner?
 
Julbaket har börjat. Bakade en dubbel sats saffransdrömmar igår, och idag blir det saffransbiscotti efter att jag har kollat på "julens alla bak" med Johan Sörberg och Tina Nordström på tv4 play :)
Planen är sen fudge och kola. Och inför julafton en ananas kaka som jag visade för inte så längesen här i tråden.
IMG_20231214_174758.jpg
 
Mirror glaze, är det någon som gjort det? Vad ska man tänka på? Är det relativt enkelt? Behöver man frysa tårtan innan man har på mirror glaze? Tänkte typ göra tårtan i receptet, men byta ut ett lager mousse mot saffransmousse. Kan man ha mirror glaze på denna tårta? Så många frågor 😅

https://www.ica.se/recept/citron-och-hallonmoussetarta-718898/
Jag har gjort det ett par gånger. Skulle nog inte säga att det är relativt enkelt att få bra. Ibland går det bra och ibland inte typ tycker jag. Ja tårtan behöver vara fryst. Jag tror man kan göra på den typen av tårta som du hänvisar till, men det vanliga är att det är en typ moussetårta med en botten och mousse och ev fyllning ovan på som man låter stelna i form med plastband eller silikonform. Om du gör på den du visar är det viktigt att den är slät och jämn på både toppen och sidorna, annars kommer det blir svårt att få glazen jämn över tårtan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 862
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp