Bukefalos 28 år!

Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saffranskaka
IMG_6541.jpeg
 
Älskar kanderade/brända mandlar och är sugen på att testa göra egna. Är det lätt att göra fel? Med tanke på varmt socker och allt.
 
Jag funderar på baka någonting till jul på tisdag eller torsdag. Det ska ätas av på julafton och annandagen.
Helst inte innehålla saffran då jag inte är så förtjust i det. Men gärna vara lite julig ändå. Vi kommer att fika men tänkte ha något extra till fikat utöver de vanliga kakorna vi brukar ha, så det ska inte vara för tungt.
Tips någon? 🤗
 
Jag funderar på baka någonting till jul på tisdag eller torsdag. Det ska ätas av på julafton och annandagen.
Helst inte innehålla saffran då jag inte är så förtjust i det. Men gärna vara lite julig ändå. Vi kommer att fika men tänkte ha något extra till fikat utöver de vanliga kakorna vi brukar ha, så det ska inte vara för tungt.
Tips någon? 🤗
Mjuk pepparkaka med lingon?
 
Mirror glaze, är det någon som gjort det? Vad ska man tänka på? Är det relativt enkelt? Behöver man frysa tårtan innan man har på mirror glaze? Tänkte typ göra tårtan i receptet, men byta ut ett lager mousse mot saffransmousse. Kan man ha mirror glaze på denna tårta? Så många frågor 😅

https://www.ica.se/recept/citron-och-hallonmoussetarta-718898/
Har du gjort din tårta? Om inte, kolla Brinken bakar, hon har en guide på mirrorglaze, själv har jag ingen koll men tänkte kunde tipsa om den iaf 😅☺️
 
Ska ni baka nått nytt i jul så är det dessa: https://www.koket.se/johans-saffransbiscotti
Jag har precis fått lov att baka en plåt till då jag hunnit äta upp hälften jag gjorde tidigare i veckan 🙄 första gången gjorde jag med choklad i, då vi har en del på julafton som är allergiska mot mandlar/nötter (inte luftburen), men denna omgång blev med hackade mandlar och pistagenötter 😋 Visa bifogad fil 134899
Men alltså, TACK! Jag testade de här inatt (fast utan nötter eller choklad) och alltså, så jäkla goda! :d Det blir nog en sats till under dagen, det blir bra extrajulklappar :D
 
IMG_7591.jpeg

Det blev en mirror glaze tårta idag, min första! Den är inte perfekt, men blev väldigt god! Tog en del tid att göra, det är två olika mousse i samt då glazen. Men så roligt! Svärmor sa att det är bättre att beställa tårta av mig framöver än konditori, då hon alltid blir besviken på konditori medan detta var väldigt gott enligt henne. Det känns ändå som ett gott betyg då hon beställt en hel del tårtor genom åren!
Lägger en bild i nästa inlägg på insidan 🤩
 
Är det någon här inne som har ett bra recept på pepparkaks-cheese cake? Åt det på café häromdagen och blev sugen på att göra en själv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 863
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp