Testad ridvästar och hälften klarade inte testet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 5 717
Sv: Testad ridvästar och hälften klarade inte testet

Jag skulle precis lägga in en tråd angående detta:)! Intressant är det också att man INTE, som folk ofta hävdar, får vad man betalar för...:crazy: I detta test var det nästan helt tvärtom faktiskt.

Mycket intressant. Synd dock att inte Racesafe var med som blivit så populär nu,,,

Det var mycket intressant läsning! Ganska kul att riktiga lågprisare gjorde såpass bra ifrån sig!

Tänkte precis lägga in en tråd angående denna artikel :)

Skrämmande måste man ju säga... Det är ju faktiskt fruktansvärt att folk köper saker som de tror är godkända.Hur ska man då gå till väga när man ska köpa säkerhetsutrustning !?:confused:

kl

jag önskar riders company var med.

Jag är återförsäljare utav en av västarna som klarade provet bra. Men personligen skulle jag aldrig sätta på mig en sådan o rida med den, mer otymplig sak får man leta efter.

Jag har en Air-o-wear Zippa Plus, den är helt klart den skönaste som jag har testat. Jag har trillat av med den en gång i skogen. Den var stötdämpande :bow:

nä men precis, kan man inte röra sig så trillar man ju av DÄRFÖR!

lite smidig måste man få vara!!!

har en dan rider, den är kalas tycker jag, förut hade jag en sån där stenhård från granngården (köpt för 15 år sen)...

sen sitter jag ju PÅ hästen, inte på marken ;)

Om de bestämmer sig för att tex. "sköldpaddsvästarna" inte är godkända enligt nivå 3, vad gör man då? De är ju typ de mest populära västarna som finns på marknaden idag. :(

Åh typiskt, min väst fick sämst resultat... Ingen idé att krångla den på sej när man ska rida då eller?

Skrämande. Speciellt för oss som tävlar fälttävlan där västarna är obligatoriska. Att då riskera att sätta på sig och tävla med en värdelös sådan är inte bara irriterande utan även väldigt väldigt riskfyllt. Undrar hur många av de 15 numera döda ryttarna som startat sissta 1½ året med vad de trodde var godkända västar.

Intressant... Och visar att dyrare inte behöver betyda bättre.

Var ju ett test om flytvästar för inte så länge sedan och det var ju samma sak där, många sk godkända som inte klarade testen.

Skrämmande att man som konsument inte kan lita på märkningarna tycker jag. Hur ska man kunna veta vad som är bra och inte, priset är ju absolut inte avgörande.

Intressant. Men dåligt att de inte hade med racesafe! Det är den västen jag ser mest ute på tävling tycker jag..

känns som att de har fått med CE-märkningen i kornflex-paketet :cool:

Vad jag lärt mig (kanske är inaktuellt nu, men det var så förut i alla fall) så får man sätta CE märkning på vad man vill, utan att testa först.
Men det är tillverkaren som är ansvarig för att produkten verkligen uppfyller dessa krav.

Edit;
hittade följande på wikipedia (vilket inte är en helt säker källa):
För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan utföra provningen.
Att förse sina produktorna med CE-märkning visar tillverkare eller sin importör har tillämpat den grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav i EG-direktivorna. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna.

spontan tanke bara, om man har en "sköldpaddsväst" men inte från samma ställe som den som testades kommer ifrån är det säkert att rida i den. För den i undersökningen kom ju från horze om man då har en från hööks vågar man rida i denna då? :confused:

Vad jag inte fattar är vad det är för test de har gått igenom förut för att få kalla dem level 3 västar (som de ju är märkta med/säljs som) när de inte klarade detta testet??? :eek:

Men det värsta är tycker jag att eftersom det nu är så många som köper sina västar via nätet, på billigaste stället vilket oftast inte är från svenska säljare, är att även om det står att dom är godkända för tävling är det inte säkert att dom är det i sverige utan kanske bara i det land dom säljs ifrån...

Bägge mina västar är godkända i england för fälttävlan enligt dom engelska reglerna, men här i sverige får jag inte ens använda dom överhuvudtaget :confused:

Men varför testar aldrig ANVÄNDARVÄNLIGEHETEN på västarna :eek:

Jag, och dom flesta vuxna kvinnor med mej, kan ALDRIG använda dom där "sköldpaddsvästarna" då dom inte är gjorda för dom kvinnliga formerna, läs bröst... :angel:

Har den nya zippan och vad jag kan förstå så klarar inte den testet för utjämning och det säger väl egentligen sig själv. När västen är mjukare och mer formbar så utjämnas inte trycket lika bra som en stel och mer "platt"aktig väst.

Jag har hellre en väst som är skön och som jag därför kommer att använda än att ha en stel och hård väst som troligtvis kommer att hänga i sadelkammaren eftersom den är så obekväm. Trots allt får man ett visst skydd av västen än att rida utan.

Gamla riddarrustningar måste ju vara det optimala. Hela, hårda plattor som skyddar runt om................men vem vill rida med en sådan?

Är på G att köpa väst och blev jätteglad att denna undersökning kom ut nu innan. Blir lite fundersam över två saker. Dels att sköldpaddsvästarna här hamnade i kategorin ej godkänd... Ska man tolka det som att alla dessa västa inkl. RaceSafe och andra liknande märken som inte är med i testet också är sämre på att tryckfördela? Och sedan den testade rörelseförmågan där dessa klumpiga västar får bättre betyg än sköldpaddsvästarna... Själv upplevde jag ju RaceSafen som lika obekväm som alla andra västar så jag har fått tänka om lite, och nu blir man ju ännu mer tveksam.

Är alla dessa sköldpaddsvästar ala RaceSafe överskattade både i säkerhet och bekvämlighet?

Kanske lika bra att köpa den billiga på Gekås? Det verkar ju onekligen så...

Liknande trådar

Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 093
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 226
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 659
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ingen rolig läsning, så de som är känsliga kanske inte ska läsa nedanför... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka