Testar nya grepp inom matlagning

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 6 630

Bukefalos 30 år!

Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Om du gillar pasta är det ju en given kandidat. :) Bara att koka och köpa en färdig sås att värma! De färdiga såserna är i princip lika billigt som att göra själv, beroende på märke givetvis. En del soppor går också att använda som sås.

Tofu är svårt få till bra på ett lätt sätt. Men ett tips är att först frysa den och sedan lägga den i press när den tinat för att få ut vattnet, efter det lägga den i marinad. Typ enda sättet att få den att faktiskt smaka något.
Men det tar ju bort det enkla i matlagningen.

Jag orkar sällan skala och koka potatis så här hemma är Pekas färdiga varianter ett återkommande inslag. Går bra att mikra, steka, stuva eller till och med äta kalla.

Annars håller jag med ovanstående, pasta med nån färdig sås är superenkelt. Bara att koka pastan och hälla av, ner i pannan igen, på med sås och övrigt du vill ha i, rör om och låt det värmas upp. Kelda har många såser och soppor att välja på och Valio har nyligen börjat med ett par ostsåser som också är bra.

Annars ska en bra macka inte föraktas. Det går jättebra att skiva eller mosa potatis på en hårbrödmacka och lägga till korv eller fisk om man vill till exempel. Varm eller kall. :) Eller Chili sin carne (till exempel) på burk med lite ost ovanpå - släng in i micron, smakar utmärkt och är matigt. :D

Senast ändrad:
Vi äter ofta Beans on Toast...! Dvs Heinz beans på burk (de godaste) uppvärmda (ibland med lite currypulver i!), ovanpå en skiva rostat bröd. Nyttigt med bönorna. Man kan ha en skiva ost under om man vill. En skvätt chilisås av nåt slag (jag gillar några droppar Tabasco) om man vill ha lite hetta.

Och - Makrill på rostat bröd! Makrill i tomatsås. JÄTTEgott och nyttigt. Bara öppna konserven och välta ut på brödet! Min man vill ha lite äppelcidervinäger på men det gillar inte jag....

Detta om man gillar bönor resp makrill, förstås.

Tonfisk (i vatten, eller solrosolja om man hellre vill) på rostat bröd är också gott, men lite torrt, så vi blandar ut med majonnäs först, och kanske lite majskorn på burk för krispets skull.

Rostar man 2 skivor samtidigt har man sen en skiva över till efterrätt - med smör och honung :d

Senast ändrad:
Vi äter ofta Beans on Toast...! Dvs Heinz beans på burk (de godaste) uppvärmda (ibland med lite currypulver i!), ovanpå en skiva rostat bröd. Nyttigt med bönorna. Man kan ha en skiva ost under om man vill. En skvätt chilisås av nåt slag (jag gillar några droppar Tabasco) om man vill ha lite hetta.

Och - Makrill på rostat bröd! Makrill i tomatsås. JÄTTEgott och nyttigt. Bara öppna konserven och välta ut på brödet! Min man vill ha lite äppelcidervinäger på men det gillar inte jag....

Detta om man gillar bönor resp makrill, förstås.

Tonfisk (i vatten, eller solrosolja om man hellre vill) på rostat bröd är också gott, men lite torrt, så vi blandar ut med majonnäs först, och kanske lite majskorn på burk för krispets skull.

Rostar man 2 skivor samtidigt har man sen en skiva över till efterrätt - med smör och honung :d
Tillägg till mitt inlägg ovan: Heinz beans i konservburk är alltså vita bönor i simmig tomatsås. Jättegoda - man värmer upp dem i kastrull, med lite smör om man vill och t.ex. currypulver. Det som blir över är gott kallt också!

Airfryer? Speciellt en med två lådor. Min favorit är kycklingfile i den ena och pommes i den andra. Vänd kycklingen en gång/skaka pommesen en gång. Finns massor med enkla recept.
Jag vet knappt vad en sådan är och platsen blir extremt begränsad i sommar. Jag vet inte var jag ska ställa extra prylar. Två kokplattor, en micro och en vattenkokare är väl vad jag kan klämma in. Möjligen att jag kan använda den utomhus i så fall.

Dela en sötpotatis, krydda kör in den i ugnen tills den är mjuk. Blanda ned fetaost. Superenkelt men ändå riktig mat
Jag kommer dessvärre inte ha tillgång till ugn i sommar.

Jag vet knappt vad en sådan är och platsen blir extremt begränsad i sommar. Jag vet inte var jag ska ställa extra prylar. Två kokplattor, en micro och en vattenkokare är väl vad jag kan klämma in. Möjligen att jag kan använda den utomhus i så fall.

Jag kommer dessvärre inte ha tillgång till ugn i sommar.
Du kan köra sötpotatis och vanlig bakpotatis i micron också. :)

Jag bodde med precis de matlagningspremisserna under två år i gymnasiet @Wille och det är överraskande lite som Inte går att tillaga nästan lika bra i en micro som i en vanlig ugn. Ytan blir förstås annorlunda men tillagat blir det, särskilt med de lite modernare microvågsugnar vi har idag. :)

Jag bodde med precis de matlagningspremisserna under två år i gymnasiet @Wille och det är överraskande lite som Inte går att tillaga nästan lika bra i en micro som i en vanlig ugn. Ytan blir förstås annorlunda men tillagat blir det, särskilt med de lite modernare microvågsugnar vi har idag. :)
Jag har bara två enkla mikrovågsugnar men tydligen går det i alla fall att laga fisk i en sådan. (Jag kommer bara ha en micro i sommar och kommer inte köpa en ny). Mamma lagar en del mat i micro också så jag kan säkert få bra tips av henne med. Hon använder micro så pass mycket att hon ännu inte riktigt lärt sig spisen i nya lägenheten trots att det gått nästan 5 månader sedan flytten.

Jag är som dig och avskyr att balta med mat. Jag gör ofta potatis i micron kör helt vanligt potatis istället det är minst lika gott som bakpotatis sen skär jag rödlök paprika och gurka blandar ner i creme fraîches och har i soltorkad tomat och sambal olek. Kryddar med salt och peppar.
Klart.
Äter du kött så i med typ färdighackad kyckling eller nåt :)

Jag är som dig och avskyr att balta med mat. Jag gör ofta potatis i micron kör helt vanligt potatis istället det är minst lika gott som bakpotatis sen skär jag rödlök paprika och gurka blandar ner i creme fraîches och har i soltorkad tomat och sambal olek. Kryddar med salt och peppar.
Klart.
Äter du kött så i med typ färdighackad kyckling eller nåt :)
Det låter enkelt men för mig blir tröskeln att komma igång med det där för hög. Det krävs mer energi än jag vanligtvis har, för att orka skära en massa grönsaker.

Liknande trådar

• Komma igång med matlagning? Tips/råd
  • Jobb
  • Alkohol
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat