Testar nya grepp inom matlagning

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 6 630

Bukefalos 30 år!

Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Bakpotatis i air fryern, perfekt på 15-20 min. Fungerar ju även i Micro. Tar även ut 25-50 gram smör samtidigt från kylen så det hinner mjukna. 10 min innan potatisen är klar blandar jag ned tex. vitlöks pulver, persilja eller någon annan krydda/ört jag är sugen på i smöret med en gaffel.. Färdig köpt röra typ skagenröra fungerar också. Bara att öppna potatisen och lägga i smöret/röran och låta det stå någon minut så att röran/smöret hinner smälta ner i potatisen/rna och temperera potatisen och röran.

Det låter enkelt men för mig blir tröskeln att komma igång med det där för hög. Det krävs mer energi än jag vanligtvis har, för att orka skära en massa grönsaker.

Det funkar inte att slänga ner i en matberedare och låta den göra jobbet? Så kan du preppa större mängder på en gång och lägga i frysen. :)

Annars finns det ju massor av färdigt i frysdisken. Jag har alltid broccoli, blomkål, gröna ärtor, spenat och nån färdig wokmix i frysen. Dom funkar till nästan allt och går bra att värma separat i mikron eller slänga ner direkt i såser och grytor och låta puttra med tills dom är genomvarma.

Jag har också sett färdigrivna morötter och vitkål bland annat, brukar finnas i samma kyl som färdiga salladsmixer på affärerna. Det kostar såklart lite mer än att köpa grönsakerna och göra jobbet själv, men det blir betydligt billigare i längden än om jag köpt oprocessade grönsaker som ändå fick slängas för att jag inte kom mig för att göra nåt med dom.

Det funkar inte att slänga ner i en matberedare och låta den göra jobbet? Så kan du preppa större mängder på en gång och lägga i frysen. :)

Annars finns det ju massor av färdigt i frysdisken. Jag har alltid broccoli, blomkål, gröna ärtor, spenat och nån färdig wokmix i frysen. Dom funkar till nästan allt och går bra att värma separat i mikron eller slänga ner direkt i såser och grytor och låta puttra med tills dom är genomvarma.

Jag har också sett färdigrivna morötter och vitkål bland annat, brukar finnas i samma kyl som färdiga salladsmixer på affärerna. Det kostar såklart lite mer än att köpa grönsakerna och göra jobbet själv, men det blir betydligt billigare i längden än om jag köpt oprocessade grönsaker som ändå fick slängas för att jag inte kom mig för att göra nåt med dom.
Jag kan inte laga mat med diverse grönsaker. Om de inte ingår i mitt recept så använder jag dem inte. Jag är alltså slaviskt beroende av recept och kan alltså med nöd och näppe improvisera ihop en tallrik med fisk, grädde och frysta grönsaker från påse.

Jag har autism och exekutiva svårigheter. Mat får alltså inte innehålla mer än 3-4 ingredienser om jag ska reda ut det själv. Annars är det recept och boendestöd som gäller för mig. Och det tar energi.

Jag kan inte laga mat med diverse grönsaker. Om de inte ingår i mitt recept så använder jag dem inte. Jag är alltså slaviskt beroende av recept och kan alltså med nöd och näppe improvisera ihop en tallrik med fisk, grädde och frysta grönsaker från påse.

Jag har autism och exekutiva svårigheter. Mat får alltså inte innehålla mer än 3-4 ingredienser om jag ska reda ut det själv. Annars är det recept och boendestöd som gäller för mig. Och det tar energi.
Men frysta grönsaker är ju hur bra som helst! Det finns ju massor att välja ifrån där med färdiga frysta blandningar.

Nu sökte jag bara på "frysta grönsaksblandningar ica", men du kan ju använda den affär som passar dig: https://handla.ica.se/kategori/751

Något jag fick ofta när jag var liten var denna: https://handla.ica.se/produkt/1006344 med köttfärs och kryddat med typ grillkrydda om jag inte minns helt fel.

https://handla.ica.se/produkt/2038194 denna plus denna https://handla.ica.se/produkt/1466138 kan ju bli en chili om man gillar sånt.

Behöver du alltid recept, eller skulle det gå att börja tänka i stil med:

Grönsak (färskt färdighackat, eller fryst som värms i mikron)
Kolhydrat (burkpotatis som kan värmas i mikron, potatismos från pulver som görs av vatten från vattenkokare alt värms i mikron från kallt vatten)
Protein (inte torkade bönor/linser/kikärtor utan från burk eller tetra, frysta köttbullar som värms i mikron).

Men frysta grönsaker är ju hur bra som helst! Det finns ju massor att välja ifrån där med färdiga frysta blandningar.

Nu sökte jag bara på "frysta grönsaksblandningar ica", men du kan ju använda den affär som passar dig: https://handla.ica.se/kategori/751

Något jag fick ofta när jag var liten var denna: https://handla.ica.se/produkt/1006344 med köttfärs och kryddat med typ grillkrydda om jag inte minns helt fel.

https://handla.ica.se/produkt/2038194 denna plus denna https://handla.ica.se/produkt/1466138 kan ju bli en chili om man gillar sånt.

Behöver du alltid recept, eller skulle det gå att börja tänka i stil med:

Grönsak (färskt färdighackat, eller fryst som värms i mikron)
Kolhydrat (burkpotatis som kan värmas i mikron, potatismos från pulver som görs av vatten från vattenkokare alt värms i mikron från kallt vatten)
Protein (inte torkade bönor/linser/kikärtor utan från burk eller tetra, frysta köttbullar som värms i mikron).
Jag vill helst slippa burkmat, men det går i nödfall. Fiskbullar är rätt ok mat.

Jag äter helst potatis som kolhydrat då jag odlat en årsförbrukning till mig själv. (I år också.)

Jag brukar alltid ha diverse grönsaker i påse i frysen.

Proteinet är det som är svårast. Jag äter inte kött från däggdjur. Kyckling undviker jag, men äter vid sällsynta tillfällen. Fisk äter jag. Tofu äter jag men gillar det inte. Funkar dock i nödfall om man bara behöver utfodras. Bönor, linser m.m. är trista som de är och behöver tillagas med andra ingredienser för att vara ok. Och då blir det genast komplicerat. Jag har ätit en hel del mat med kikärter, linser m.m. men då har jag varit tvungen att följa recept där de ingått. Och det har jag svårt att få till på egen hand.

Sen behöver jag äta billigt. Det är tyvärr verkligen skitviktigt.

Bakad potatis i micro är super, gör man desutom flera samtidigt så har men för fler måltider. Sedan köper man färdiga röror till det som typ baguettkyckling, skagen, ishavsröra eller vad man tycker är gott. Passar även bra till stekt korv och köttbullar. Då har jag gärna i lite smör i potatisen men inget som krävs oman har röror till.
Ravioli på burk och fiskbullar är mina go to när det ska vara enkelt.

Bakad potatis i micro är super, gör man desutom flera samtidigt så har men för fler måltider. Sedan köper man färdiga röror till det som typ baguettkyckling, skagen, ishavsröra eller vad man tycker är gott. Passar även bra till stekt korv och köttbullar. Då har jag gärna i lite smör i potatisen men inget som krävs oman har röror till.
Ravioli på burk och fiskbullar är mina go to när det ska vara enkelt.
See nu att du inte äter kött från däggdjur men vegetariska köttbullar och kyckling korv funkar lika bra 😃

Steka kyckling/valfritt protein, hälla i färdigt curry-sås från Mrs Cheng och så i med nudlar/ris och vatten. Frysta wokgrönsaker är gott att ha i bara direkt från fryspåsen.
Jag har inte testat att koka ris/nudlar i själva gryt-såsen. Men om man vill spara disk och moment borde det funka om man tillsätter mer vätska enligt google.

Finns färdiga förpackningar med kyckling (som är färdiglagad) som du bara kan ha ner i sallad, på macka eller pasta.
Färdiga burkar med pastasås, värm bara och koka pasta
Pasta med färdig pesto?

Färsk ravioli eller tortellini behöver du egentligen inget till utan bara koka upp....
Mat på burk? Jag gillar felix gulashsoppa på konserv, bara att värma.

Jag vill helst slippa burkmat, men det går i nödfall. Fiskbullar är rätt ok mat.

Jag äter helst potatis som kolhydrat då jag odlat en årsförbrukning till mig själv. (I år också.)

Jag brukar alltid ha diverse grönsaker i påse i frysen.

Proteinet är det som är svårast. Jag äter inte kött från däggdjur. Kyckling undviker jag, men äter vid sällsynta tillfällen. Fisk äter jag. Tofu äter jag men gillar det inte. Funkar dock i nödfall om man bara behöver utfodras. Bönor, linser m.m. är trista som de är och behöver tillagas med andra ingredienser för att vara ok. Och då blir det genast komplicerat. Jag har ätit en hel del mat med kikärter, linser m.m. men då har jag varit tvungen att följa recept där de ingått. Och det har jag svårt att få till på egen hand.

Sen behöver jag äta billigt. Det är tyvärr verkligen skitviktigt.
Vad definierar burkmat? Går det inte med typ dessa heller:
1767034961267.webp

Denna behöver du ju bara blanda i en burk kikärtor i, värma och så äter du det med typ bröd, potatis eller ris.

Finns färdiga förpackningar med kyckling (som är färdiglagad) som du bara kan ha ner i sallad, på macka eller pasta.
Färdiga burkar med pastasås, värm bara och koka pasta
Pasta med färdig pesto?

Färsk ravioli eller tortellini behöver du egentligen inget till utan bara koka upp....
Mat på burk? Jag gillar felix gulashsoppa på konserv, bara att värma.
Kostar? Jag lever på väldigt lite pengar och värre kommer det att bli. I dagsläget är min matkostnad under 2000 kr i månaden. Tyvärr är jag också lite kinkig med olika tillsatser i mat, samt ursprung, så det blir ju till att lusläsa innehållsförteckningarna.

Kostar? Jag lever på väldigt lite pengar och värre kommer det att bli. I dagsläget är min matkostnad under 2000 kr i månaden. Tyvärr är jag också lite kinkig med olika tillsatser i mat, samt ursprung, så det blir ju till att lusläsa innehållsförteckningarna.
Vad är det för tillsatser du inte vill ha? Kyckling är ju dyrare men allt på konserv tycker jag brukar vara billigt, samma med pasta. Pesto, samt tex färdig tomatsås, på burk köper jag ofta när det är nedsatt pris. Färsk pasta är ofta på nedsattt pris när det är kort datum tex :)

Det beror lite på vad den innehåller och vad den kostar.
Just exakt denna innehåller:

Vatten, tomat 22,5%, YOGHURT 14,3%, rapsolja, tomatpuré,GRÄDDE, lök, socker, ingefära puré, modifieradmajsstärkelse, kokosolja, salt, kryddor (curryblandning(koriander, gurkmeja, bockhornsklöver,spiskummin, ingefära, paprika, kanel, vitlök, svartpeppar,kryddnejlika, chili) rismjöl, salt, lök, fänkålsfrön),MJÖLKPROTEIN, koncentrerad citronjuice,kryddblandning (aromer, maltodextrin, modifieradtapiokastärkelse, solrosolja, emulgeringsmedel(E471)), vitlök, koriander, bockhornsklöver, röd chili,paprikaextrakt).

Och kostar 26,95:- addera sen ett paket kikärtor för 10-15:- beroende på sort så får du ju 4-5 portioner för under styck 10:- om man räknar din egen potatis som 0:-

Men det var ju mer bara av ett exempel. Finns både på glasburk och i konserv från både egna märkesvaror och andra. Men nu får du inte fastna på innehållet i just denna utan mer konceptet:

1 paket kikärtor, bönor, linser
1 paket smaksättare (krossade tomater med kryddor, ovan nämnda grytbas eller något liknande)
Hemodlad potatis

Inget hackande, "bara" öppna förpackningarna på de 2 förstnämnda och värma på lämpligt sätt + kokade poatisar.

Vad är det för tillsatser du inte vill ha? Kyckling är ju dyrare men allt på konserv tycker jag brukar vara billigt, samma med pasta. Pesto, samt tex färdig tomatsås, på burk köper jag ofta när det är nedsatt pris. Färsk pasta är ofta på nedsattt pris när det är kort datum tex :)
Tillsatserna har jag inte i huvudet. Jag behöver kolla upp dem.

Okej , vid en googling kostade felix gulaschsoppa på 560g 42 kr, det är ca lite under 20kr för en portion.

Billigaste färdiga pastaåsen kostade 9.90 för 350g, men generellt låg färiga pastasåaser (med tomatbas) på 22kr för 400g. Tumregeln är ca 1,5 dl per portion. så en burk bör räcka till iaf två portioner.

Färdig pesto på burk ligger på mellan 14,95 - 32 kr för 200g.

Liknande trådar

• Komma igång med matlagning? Tips/råd
  • Jobb
  • Alkohol
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat