Tetrabönor

Bönor till tetror kokas en gång (ofta i blötläggningsvattnet dessutom) och ligger sedan i det kokvattnet i tetran. Bönor (och ärtor med såklart) ska alltid blötläggas, sköljas, kokas upp, sköljas igen och sedan kokas klara i nytt vatten.

Nej det beror inte på det. Även om man är helt ovan så blir man inte gasig/får ont i magen om bönorna är kokade på rätt sätt. Det vatten bönorna blötläggs i och kokas upp i första gången innehåller det där ämnet jag nu inte minns namnet på som gör en gasig. Om det sköljs bort finns ämnet inte kvar och man blir inte gasig.
Men alltså, efter man kokat bönorna sköljs de ju? Borde inte ämnet sköljas bort då?
 
Bönor till tetror kokas en gång (ofta i blötläggningsvattnet dessutom) och ligger sedan i det kokvattnet i tetran. Bönor (och ärtor med såklart) ska alltid blötläggas, sköljas, kokas upp, sköljas igen och sedan kokas klara i nytt vatten.

Nej det beror inte på det. Även om man är helt ovan så blir man inte gasig/får ont i magen om bönorna är kokade på rätt sätt. Det vatten bönorna blötläggs i och kokas upp i första gången innehåller det där ämnet jag nu inte minns namnet på som gör en gasig. Om det sköljs bort finns ämnet inte kvar och man blir inte gasig.

Tack. En Indisk kompis forklarade det en gang for mig, men jag hade totalt glomt det. Sedan jag fick Crohn's disease har magen lite svart med bonor ... men nu ska vi prova igen!
 
Nej. De behöver kokas i nytt vatten. I tetrorna ligger de dessutom kvar i kokvattnet.
Vad är det för ämne som bara försvinner om man byter kokvatten? Det låter ju konstigt, om det kokas ur så borde det väl finnas i kokvattnet, hur ser processen ut som gör att det bara kan kokas ur i kokvatten två?

Köper man färdigkokta bönor, så kan man ju hälla av spadet. Då ligger de inte i kokvattnet längre.
 
Älskar såna tetror, man kan göra så mycket gott med kikärtor och bönor!

Mitt senaste göttiga med kikärtor är också superenkelt; jag marinerade en tetra kikärtor i BBQ-sås och körde dem i ugnen ett tag. Hade dem sedan i pitabröd och fyllde ut med blandade grönsaker, picklad rödlök och créme fraishe 🤤. Kikärtor är ju så himla matiga!

55E6DC9F-1C99-4C08-B667-8B91D14566F6.jpeg


Även foul med kidneybönor är supergott, googla Zeinas recept, det tycker jag är supergott!

Har alltid ett gäng tetra med olika bönor och kikärtor, utöver allt gott man kan göra med bara dem som protein så är de perfekt utfyllnad i ex korv stroganoff och köttfärssås :)
 
Vad är det för ämne som bara försvinner om man byter kokvatten? Det låter ju konstigt, om det kokas ur så borde det väl finnas i kokvattnet, hur ser processen ut som gör att det bara kan kokas ur i kokvatten två?

Köper man färdigkokta bönor, så kan man ju hälla av spadet. Då ligger de inte i kokvattnet längre.
Jag håller med, jag sköljer av innehållet ur mina tetra tills vattnet ser klart ut.
 
Brukar steka bönor med kryddor och har i sallad, wrap eller till ris/bulgur/couscous. Äter vanligtvis bönor i taco istället för färs. Funkar bra i indiska rätter. Tomatbaserade såser brukar funka toppen.

Även rostade bönor är gott.
 
Vad är det för ämne som bara försvinner om man byter kokvatten? Det låter ju konstigt, om det kokas ur så borde det väl finnas i kokvattnet, hur ser processen ut som gör att det bara kan kokas ur i kokvatten två?

Köper man färdigkokta bönor, så kan man ju hälla av spadet. Då ligger de inte i kokvattnet längre.
Du gör precis som du vill. Jag orkar inte googla fram vad ämnet heter men tycker att det är sorgligt att så många tror att de inte kan äta bönor för att bönorna tillagas fel och därför skrev jag hur de ska tillredas. Jag har diskuterat det här med livsmedelsverket men tyvärr kan de inte göra något åt att tetratillverkarna fuskar såhär eftersom maten inte blir giftig i egentlig mening.
 
Du gör precis som du vill. Jag orkar inte googla fram vad ämnet heter men tycker att det är sorgligt att så många tror att de inte kan äta bönor för att bönorna tillagas fel och därför skrev jag hur de ska tillredas. Jag har diskuterat det här med livsmedelsverket men tyvärr kan de inte göra något åt att tetratillverkarna fuskar såhär eftersom maten inte blir giftig i egentlig mening.
Vad jag kan läsa mig till så vänjer sig magen efter ett tag, dvs bakteriefloran ändras, och sen tål man bönorna. Oavsett om vattnet bytts eller inte.

Ämnet heter för övrigt fytinsyra. Googlade på bönor och gaser, och då kommer förklaringen som första träff. Där står också att magen vänjer sig, och att det inte är nödvändigt att byta kokvattnet halvvägs om man inte är överkänslig.

https://www.landleyskok.se/tips-trix/bonor

Så de färdigkokta är inte kokade på fel sätt, egentligen. Men de är inte specialbehandlade för att passa överkänsliga.
 
Senast ändrad:
Vad jag kan läsa mig till så vänjer sig magen efter ett tag, dvs bakteriefloran ändras, och sen tål man bönorna. Oavsett om vattnet bytts eller inte.

Ämnet heter för övrigt fytinsyra. Googlade på bönor och gaser, och då kommer förklaringen som första träff. Där står också att magen vänjer sig, och att det inte är nödvändigt att byta kokvattnet halvvägs om man inte är överkänslig.

https://www.landleyskok.se/tips-trix/bonor

Så de färdigkokta är inte kokade på fel sätt, egentligen. Men de är inte specialbehandlade för att passa överkänsliga.
Det är så jag upplever det själv, att har jag inte ätit bönor (ffa) på ett tag så kan magen reagera. Men det blir bättre när jag äter det någon gång i veckan. Då anser jag ändå att jag har en gnällig mage som gnäller när jag äter lök osv.
 
Sa har sager research ...

How to Make Beans Less Gassy
If gas is deterring you from eating these yummy legumes, soaking your beans can reduce the oligosaccharide content up to 76 percent, according to a May 2014 study published in The American Journal of Clinical Nutrition.

Small servings: By starting out slowly and keeping your portions small, you can let your body get accustomed to the fiber and oligosaccharides in beans. Gradually increase your intake by eating beans more frequently or consuming larger servings. When you eat beans regularly, you may find they produce less flatulence over time.
Chew your beans thoroughly to expose them to the digestive enzymes in your saliva.
Drink more water as you increase your consumption of beans.
Rinse canned beans without sauce before eating.
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.
Skölja av och hälla vinaigrette över. Salta, peppra, olja och vrr till röra till bröd.
 
Det är så jag upplever det själv, att har jag inte ätit bönor (ffa) på ett tag så kan magen reagera. Men det blir bättre när jag äter det någon gång i veckan. Då anser jag ändå att jag har en gnällig mage som gnäller när jag äter lök osv.
Det är samma för mig. Har jag inte ätit bönor på ett tag så reagerar magen, fortsätter jag äta bönor några dagar så blir det ingen reaktion längre. Dessutom mår åtminstone min mage bra av fibrerna i bönor, och ska man tro forskningen så är jag inte ensam om det heller.
 
Inser att det relativt ofta är erbjudanden på bönor/kikärter på tetra och det vore bra för ekonomin att minska ner på animalierna.

Vad är era bästa, enklaste och godaste rätter med dessa tetror?

Behöver inte vara helt veg. men animalier ska inte vara huvudråvaran.
Jag gjorde en pastasallad med pasta, ett par olika sorters bönor, finhackad rödlök, finhackat äpple, soltorkade tomater, en tomatröra på burk, lite olja och vinäger, och ärtor-majs-paprika som jag inte är säker på att de borde vara där (men var frys-element eftersom salladen var funktionärsmat utan kylskåp). Sen fick folk ösa på rökt korv i bitar, kassler i bitar och/eller krutonger plus dressing efter behag. Det blev inte alls dumt, och en idé jag nog ska använda fler gånger.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 756
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 464
Senast: Squie
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
883
Senast: Gulis
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 737
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp