Texter i låtar

Jag förstår inte riktigt varför musik man lyssnar på nödvändigtvis ska ha en snäll text...?
Ibland är det väldigt trevligt att texten INTE är snäll. T.ex. när man är arg och vill avreagera sig genom att lyssna på något lagom surt.

Som ung var Karma Killer med Robbie Williams den jag lyssnade på när jag var arg:


En del av texten:

"Needless to say
I guess you know I hate you
You're so full of sin
Even the devil rates you
I hope you choke
On your Bacardi and Coke"


Och nej jag har inga aggressionsproblem och är fullt anpassad till samhället, trots att jag ibland lyssnar på annat än söta kärlekslåtar.
 
Ibland är det väldigt trevligt att texten INTE är snäll. T.ex. när man är arg och vill avreagera sig genom att lyssna på något lagom surt.

Som ung var Karma Killer med Robbie Williams den jag lyssnade på när jag var arg:


En del av texten:

"Needless to say
I guess you know I hate you
You're so full of sin
Even the devil rates you
I hope you choke
On your Bacardi and Coke"


Och nej jag har inga aggressionsproblem och är fullt anpassad till samhället, trots att jag ibland lyssnar på annat än söta kärlekslåtar.
När jag var 13 så var Closer med Nine Inch Nails min favoritlåt, så jag tycker att det där låter ganska snällt ändå! Men estetiska uttryck är liksom något annat än att man skulle ha en skev världsåskådning.


You let me violate you
You let me desecrate you
You let me penetrate you
You let me complicate you

I broke apart my insides
(Help me) I've got no soul to sell
(Help me) the only thing that works for me
Help me get away from myself

I wanna fuck you like an animal
I wanna feel you from the inside
I wanna fuck you like an animal
My whole existence is flawed
You get me closer to God

You can have my isolation
You can have the hate that it brings
You can have my absence of faith
You can have my everything
you tear down my reason

(Help me) it's your sex I can smell
(Help me) you make me perfect
(Help me become somebody else

I wanna fuck you like an animal
I wanna feel you from the inside
I wanna fuck you like an animal
My whole existence is flawed
You get me closer to God

Through every forest
Above the trees
Within my stomach
Scraped off my knees
I drink the honey
Inside your hive
You are the reason
I stay alive


 
Ibland är det väldigt trevligt att texten INTE är snäll. T.ex. när man är arg och vill avreagera sig genom att lyssna på något lagom surt.
Jag vet inte riktigt vad snäll och inte snäll text är egentligen, många låttexter beskriver ju känslor och upplevelser..sen är det ju ofta upp till den som lyssnar hur den vill tolka texten. Det är det som gör tycker jag att en och samma låt kan uppfattas som både väldigt positiv och glad samtidigt som den kan användas som rena depplåten när man är på det humöret för att texten betyder olika beroende på hur man mår.
 
Jag förstår inte riktigt varför musik man lyssnar på nödvändigtvis ska ha en snäll text...?
Absolut, men om en text handlar om, eller kan med lätthet tolkas som beskrivning av sexuellt våld, om sexistiskt hävdande, - som dessutom kvalar in på topplistor och så tycker nog jag att njae...
Sen har vi all förortsrap a'la yasin, det är ju ett kapitel för sig.

Jag har nog skickat maria menas 'fuck you' mer än en gång till någon jag tyckt behövt budskapet. Är absolut inte emot aggressioner uttryckta i låttexter, musik ska ju uttrycka känslor. Men det finns gränser.
 
Engelska är mitt modersmål så ja, jag förstår texten :crazy: Men googla lite på offensive lyrics, så dyker den nog upp där också.
Det gör den säkert, men den dyker också upp med Bob Marley som artist, vilket inte är korrekt. Jag undrade hur du uppfattade texten, då jag, precis som flera andra, uppfattar det som högljutt sex. Om engelska är ditt modersmål är du antagligen medveten om att cry out oftast syftar på att skrika/ropa och behöver inte alltid vara negativt.
 
Vet inte om det är mer än den versen, men det där ser ju "bara" ut som att hon håller på att få orgasm medan de har sex och då pushar han mer för att det är skönt?
Nä, inget som antyder något annat. Han ser en tjej, vill prata med henne men vågar/lyckas inte och det han vill säga till henne är refrängen. Och visst, det kan man väl tycka vad man vill om, men jag gör samma tolkning som du - att cry out i sammanhanget är något positivt och inte att det skulle handla om någon våldtäkt.
 
Nä, inget som antyder något annat. Han ser en tjej, vill prata med henne men vågar/lyckas inte och det han vill säga till henne är refrängen. Och visst, det kan man väl tycka vad man vill om, men jag gör samma tolkning som du - att cry out i sammanhanget är något positivt och inte att det skulle handla om någon våldtäkt.

Nej, tänker lika. Sex i sig är ju inte offensive 🤔
 
Verkligen!
Känns som om att musik hellre ska vara fin än intressant och tankeväckande som annan kultur ofta är.
Jag älskar tankeväckande musik! Därför har jag mest problem med den inte ovanliga varianten av kärlekslåtar som är menade som ”gulliga” men i själva verket beskriver en ohälsosam kärlek. Dvs där det framstår som att det skulle vara något eftersträvansvärt. Låtar med texter som medvetet beskriver något annat är något jag personligen generellt föredrar.
 
Absolut, men om en text handlar om, eller kan med lätthet tolkas som beskrivning av sexuellt våld, om sexistiskt hävdande, - som dessutom kvalar in på topplistor och så tycker nog jag att njae...
Sen har vi all förortsrap a'la yasin, det är ju ett kapitel för sig.

Jag har nog skickat maria menas 'fuck you' mer än en gång till någon jag tyckt behövt budskapet. Är absolut inte emot aggressioner uttryckta i låttexter, musik ska ju uttrycka känslor. Men det finns gränser.
Jag själv har aldrig uppskattat hiphop, men jag har ändå funnit mig i stunder då jag faktiskt vill försvara gangsterrapens existens senaste tiden. Musiken/konsten måste få vara en ventil för att uttrycka sig om den verkligheten man lever i, om man vill. Här tillkommer ju också diskussionen om att kunna skilja verk från upphovsman, vilket jag i stort sett alltid tycker att man kan.
 
Det gör den säkert, men den dyker också upp med Bob Marley som artist, vilket inte är korrekt. Jag undrade hur du uppfattade texten, då jag, precis som flera andra, uppfattar det som högljutt sex. Om engelska är ditt modersmål är du antagligen medveten om att cry out oftast syftar på att skrika/ropa och behöver inte alltid vara negativt.
Men tack vad vänligt att du upplyser mig. Mycket tråkig ton och diskussion du sätter igång.
 
Okej, hade ingen aning om det, tittar aldrig på barn. Men det är såklart olämpligt.

Jag är inte intresserad av barn men, mina vänner har och de länkar till andra barnvideos. På Instagram så finns det ett flöde med randomiserade videos och då kommer det ofta upp videos med explicit musik.... Inte sällan till djurvideos också... Kattungar leker med en penna och "smack that pussy good" "choke me ***" "wap" osv. Instagram bryr sig inte. Även om man klickar i att man inte är intresserad av den sortens videos så kommer de nya....
 
Jag älskar tankeväckande musik! Därför har jag mest problem med den inte ovanliga varianten av kärlekslåtar som är menade som ”gulliga” men i själva verket beskriver en ohälsosam kärlek. Dvs där det framstår som att det skulle vara något eftersträvansvärt. Låtar med texter som medvetet beskriver något annat är något jag personligen generellt föredrar.
Fast det kanske är eftersträvansvärt för andra?
Bara för att det går emot mina värderingar betyder inte att jag inte tycker andra ska få uttrycka sina.
 
Jag är inte intresserad av barn men, mina vänner har och de länkar till andra barnvideos. På Instagram så finns det ett flöde med randomiserade videos och då kommer det ofta upp videos med explicit musik.... Inte sällan till djurvideos också... Kattungar leker med en penna och "smack that pussy good" "choke me ***" "wap" osv. Instagram bryr sig inte. Även om man klickar i att man inte är intresserad av den sortens videos så kommer de nya....
Okej, jag får mest upp keramik och hästar. 😅
 
Angående hur man tolkar texter i låtar så tycker jag att det är viktigt att hålla i minnet att vad är ens egna triggers och vad är avsett att provocera/kommentera samhällsdebatten?

Jag tycker att det är viktigt att den konstnärliga friheten ska få vara mycket stor. Även om en del konst blir "ful", "äcklig", "provocerande" eller "motbjudande".

Sen har vi ju alla sånt som triggar oss personligen, men ingen annan. Då tycker jag att det är viktigt att man inser att nu blir jag provocerad men att det beror på mina tidigare erfarenheter och värderingar. Och allt behöver jah faktiskt inte gilla.
 
Fast det kanske är eftersträvansvärt för andra?
Bara för att det går emot mina värderingar betyder inte att jag inte tycker andra ska få uttrycka sina.
Okej, då ser vi det olika. Jag tycker det är problematiskt om samhället uppmuntrar till att tjejer/kvinnor ska vara männen till lags och normalisera mäns kontrollerande - oavsett om det sker via musik eller annat. För mig handlar inte den biten om ”olika åsikter”, utan en gammal norm vi behöver bli av med.
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 888
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp