Texter i låtar

Ja, Sting har väl själv sagt i nån intervju gällande den låten, att nån hade kommit fram till honom vid nåt tillfälle och sagt att de älskade låten och hade spelat den på sitt bröllop… Och han kände mest ”oj, lycka till med det förhållandet”, typ.

På samma tema är det för mig obegripligt att I will always love you är en populär bröllopslåt och spelas som kärleksförklaring. Då har man nog missat en hel del i texten. :D

Men ja, jag har personligen en tendens till att lyssna på texterna när jag hör musik, har insett under årens gång att alla inte är likadana. :D
Haha, åh, det kan jag tänka mig! Alltså, skulle jag någon gång gifta mig eller vara med och välja musik till bröllop eller annat viktigt, då hade jag garanterat läst igenom texterna noga, även om jag ansåg mig ha bra koll på låtarna... Har själv extremt lätt för att lära mig låttexter bara genom att lyssna på låtar, men har sedan länge insett att det visst inte är så vanligt. Google är dock en bra uppfinning :D
 
Alltså det finns en extremt populär låt som gått många varv på Tiktok som jag reagerat några gånger på som rätt opassande för vad den brukar visas till (den är poppis till typ outfitvideor).

Shorty wildin' and shorty open, she beastin' it out
For the record, just a second, I'm freakin' it out
While she tryin' to touch, see, I was peepin' it out
She turned around and was tryin' to put my dick in her mouth
I let her
Touch it, bring it, babe, watch it
Turn it, leave it, stop, format it
Touch it, bring it, babe, watch it
Turn it, leave it, stop, format it

 
Men är det äganderätt som beskrivs bara för att situationen är utifrån den ena partnern eller om det är den ena partnern som just för stunden ger njutningen så att säga till den andra? Jag tycker inte det har med äganderätt att göra övht. Eller menar du att man också då måste få den andra partens perspektiv med i texten för att garantera att njutningen gers med ett godkännande?
Nä, jag pratar inte om njutning/sex alls, utan generellt.
 
Jag tycker mest det är underhållande när låtar tolkas på helt underliga sätt. Typ "I don't like mondays", eller "Pumped up kicks" som tydligen spelades på massa skoldiscon när den var poppis. Eller amerikaner som patriotiskt sjunger på "Born in the USA" eller "This land is your land". Det är svårt att inte skratta när män med kass kvinnosyn diggar till "Who let the dogs out" :rofl:

Jag tycker inte att någon låttext kan vara opassande tror jag, jag har väl aldrig lyssnat på snälla låtar skulle jag tro. 🙈
Vill liksom att musiken och låttexterna ska ta mig på svindlande färder. Jag vill ha hela känslospektrat, jag vill att texten gömmer sig lite bakom någon skön musik som är helt fel egentligen för det texten vill säga. Jag vill hinna tänka åh vilken skön/peppig låt, för att efter 10 lyssningar få mitt mind blown. Det är en stor del av tjusningen med musik för min del.

Jag har avskytt låten "Hey Ya" sedan den kom ut och ojat mig över hur kass och fjantig den är. Stängt av, avlägsnat mig från platser där den spelats. Tills jag för någon månad sedan var tvungen att sitta i en bil där låten spelades på radio och inte kunde stänga av den. Nu älskar jag den, så himla sorglig och texten är så smart berättande.
 
Tycker inte att det är något större problem att även mindre snälla saker omskrivs i låtar, precis som mord utspelar sig i en deckare, det är ju fiction liksom.

Däremot blir jag ibland trött på hur unkna värderingar kommer fram i låtar, speciellt sådana som bara är meningen att de ska vara "fina"

Exempelvis Rude, med Magic! Som jag spontant tycker är en catchy låt liksom. Men som det här:
"Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know"

Får mig mest att vilja spy lite när jag faktiskt lyssnar på texten. Där tycker jag att det blir ett problem, eftersom det framställs som något fint och eftersträvansvärt att dottern blir ett ting utan egen vilja. :yuck:

Eller All about that Bass som gick så mycket på radion för några år sedan och var "såååå" kroppspositiv. Men egentligen mest handlar om "se ut såhär för att killar ska gilla dig". Där blir det också fel, när låten så att säga utger sig för att sprida ett budskap, men egentligen bara är unken skit.
 
Jag lyssnar ofta på musik vars text jag inte delar värderingsmässigt, och lägger ingen större tyngd i det. Jag läser böcker som innehåller våld och sex också, utan att "hålla med" vad karaktärerna där tycker och gör. Det är inte en del av mig, bara för att jag tar del av det. Men jag är också en lyssnare som har melodin som viktigare än texten för att jag ska gilla en låt (men allra bäst när båda är bra förstås!), så det kanske spelar roll.

Jag kan dock få dåliga associationer till en person, som kommer upp när jag hör låtar från den artisten. Men det är en annan sak än att texten i alla låtar måste vara "godkänd" enligt mina värderingar för att jag ska gilla den.

Tycker, inte så förvånande kanske, att man ska vara väldigt försiktig med att begränsa kulturen med lagar och regler. Men tycker å andra sidan att det är lika rimligt att 98% ogillar vissa verk och att de uttrycker det. Även om man FÅR skriva en usel och/eller provocerande text måste den inte bli uppskattad.

Och tycker det var HELT galet att ge gangstarappare som är inblandade i mord och gängkriminalitet galapriser. När man själv utövar det man romantiserar i sina texter kan man inte längre komma dragandes med att "skilja på verk och person"...
 
Tycker inte att det är något större problem att även mindre snälla saker omskrivs i låtar, precis som mord utspelar sig i en deckare, det är ju fiction liksom.

Däremot blir jag ibland trött på hur unkna värderingar kommer fram i låtar, speciellt sådana som bara är meningen att de ska vara "fina"

Exempelvis Rude, med Magic! Som jag spontant tycker är en catchy låt liksom. Men som det här:
"Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know"

Får mig mest att vilja spy lite när jag faktiskt lyssnar på texten. Där tycker jag att det blir ett problem, eftersom det framställs som något fint och eftersträvansvärt att dottern blir ett ting utan egen vilja. :yuck:
Ja, det är exakt det här jag menar, unkna värderingar (så mycket bättre uttryckt än vad jag lyckades med!) som kommer fram. Och med ett klockrent exempel dessutom! :up:
 
jaha, Jag tänkte du refererade till den låten tidigare i tråden. Men vad är det för låtar du menar då?
Nä, den har jag ju redan skrivit att jag inte ser problemet med (om du syftade på Sweat). :)
Men nejlica gav här ovan ett perfekt exempel på det jag syftar på, när dessa ”fina kärlekslåtar” innehåller rader som visar på unkna värderingar som är menat att ses som något fint.
 
Någon som har Instagram kan väl inte ha missat alla föräldrar som lagt denna musik med text på sina barns olika outfits?
:eek::eek:

Now that's the way that it goes
When we up in the spot, the shit be flooded with hoes
See, we a make it hot, the chicks will come out their clothes
That's when you get it, mami already know, I suppose
Turn it up
Shorty wildin' and shorty open, she beastin' it out
For the record, just a second, I'm freakin' it out
While she tryin' to touch, see, I was peepin' it out
She turned around and was tryin' to put my dick in her mouth

I let her
Touch it, bring it, babe, watch it
Turn it, leave it, stop, format it
Har aldrig sett den förut
 
Jag tycker mest det är underhållande när låtar tolkas på helt underliga sätt. Typ "I don't like mondays", eller "Pumped up kicks" som tydligen spelades på massa skoldiscon när den var poppis. Eller amerikaner som patriotiskt sjunger på "Born in the USA" eller "This land is your land". Det är svårt att inte skratta när män med kass kvinnosyn diggar till "Who let the dogs out" :rofl:

Jag tycker inte att någon låttext kan vara opassande tror jag, jag har väl aldrig lyssnat på snälla låtar skulle jag tro. 🙈
Vill liksom att musiken och låttexterna ska ta mig på svindlande färder. Jag vill ha hela känslospektrat, jag vill att texten gömmer sig lite bakom någon skön musik som är helt fel egentligen för det texten vill säga. Jag vill hinna tänka åh vilken skön/peppig låt, för att efter 10 lyssningar få mitt mind blown. Det är en stor del av tjusningen med musik för min del.

Jag har avskytt låten "Hey Ya" sedan den kom ut och ojat mig över hur kass och fjantig den är. Stängt av, avlägsnat mig från platser där den spelats. Tills jag för någon månad sedan var tvungen att sitta i en bil där låten spelades på radio och inte kunde stänga av den. Nu älskar jag den, så himla sorglig och texten är så smart berättande.
Ja, born in the USA måste ju vara en av de mest missuppfattade låtarna ever! Det är ju långt ifrån en hyllningslåt.

Status Que verkar ha gjort en 180 graders vändninh med "In the army now" om man kollar på deras officiella video från 2010 är det helt annan text och budskap än vad sången tidigare handladen om.
Svängig låt, men hade jag varit ett Quefan hade jag nog blivit rätt besviken.
 
Gäller detta bara musik & låttexter?
Överhuvudtaget brukar t.ex professionella historiker avråda från att man tillämpar nutida värderingar på dåtida företeelser, ja.
Det rekommenderas att man sätter in saker i sin kontext och att man har förståelse för hur samhället såg ut när ett visst fenomen uppstod.

Det är som sagt alltid lätt att vara efterklok.

Utan förståelse för historisk kontext blir saker väldigt lätt lösryckta och rent ut sagt konstiga.
 
Vilket tokigt sammanträffande att det här ämnet lyfts just idag! Jag och min sambo satt precis igår och diskuterade låttexter och hur pass stor roll de egentligen spelar, och den diskussionen kom sig av att vi pratade om vilken låt vi vill ha till första dansen på vårt bröllop i sommar.

Jag är en sådan som lägger jättestort värde i texten och verkligen lyssnar på vad som sjungs, men det menar sambon är ganska ovanligt. Enligt honom lyssnar folk mer på själva musiken och känslan i den, men för mig är det liksom en paketdeal. Vårt fall kompliceras lite av att den låt som vi anser vara "vår" låt har en eller två lite tvivelaktiga meningar i sig (men nej - det är varken Every Breath You Take eller Always Love You :laugh:), och det gör att jag inte är så sugen på att ha den som första dansen-låt. Sambon ser inga problem utan anser att det är så få som kommer att faktiskt lyssna på texten så pass "i detalj", han tycker det är viktigare att det är en låt som faktiskt betyder något för oss än att den har en helt "perfekt" text... Vi får nog bråka om saken ett tag till innan vi kommer fram till något ;)
 
Ja, born in the USA måste ju vara en av de mest missuppfattade låtarna ever! Det är ju långt ifrån en hyllningslåt.

Status Que verkar ha gjort en 180 graders vändninh med "In the army now" om man kollar på deras officiella video från 2010 är det helt annan text och budskap än vad sången tidigare handladen om.
Svängig låt, men hade jag varit ett Quefan hade jag nog blivit rätt besviken.
Springsteen öht kan väl snarast klassas som arbetarklasslyrik (till musik) än som pro-USA, även om det i icke-engelsktalande länder tyvärr ofta misstolkas som hyllningar till Uncle Sam.

Ett bra citat angående Springsteens låtar:

"Many of Springsteen’s most famous songs explore the experience of blue-collar workers of the 1970s and 1980s, who find themselves stuck between falling wages and increasing inflation, with fewer jobs due to globalisation and a sense of dislocation as the economic system they have come to depend on seems stacked against them. These are the kinds of people who were once the foundation of the Democrats’ New Deal Coalition, but who then became Reagan Democrats. "

https://www.foreignaffairsreview.co...ing-of-bruce-springsteen-in-american-politics

Tillägg: Reagan ⬆️ var givetvis republikan.
 
Jag har alltid tyckt den här är ganska svinig:


When I need motivation
My one solution is my queen
'Cause she stay strong (yeah yeah)
She is always in my corner
Right there when I want her
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She walks like a model
She grants my wishes like a genie in a bottle (yeah yeah)
'Cause I'm the wizard of love
And I got the magic wand
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She gives me love and affection
Baby did I mention, you're the only girl for me
No I don't need a next one
Mama loves you too, she thinks I made the right selection
Now all that's left to do
Is just for me to pop the question
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 889
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp