Texter i låtar

Jag har alltid tyckt den här är ganska svinig:


When I need motivation
My one solution is my queen
'Cause she stay strong (yeah yeah)
She is always in my corner
Right there when I want her
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She walks like a model
She grants my wishes like a genie in a bottle (yeah yeah)
'Cause I'm the wizard of love
And I got the magic wand
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She gives me love and affection
Baby did I mention, you're the only girl for me
No I don't need a next one
Mama loves you too, she thinks I made the right selection
Now all that's left to do
Is just for me to pop the question
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Håller med. Tur för henne att hon är såpass bra att han slipper vara otrogen, liksom…:grin:
 
Springsteen öht kan väl snarast klassas som arbetarklasslyrik (till musik) än som pro-USA, även om det i icke-engelsktalande länder tyvärr ofta misstolkas som hyllningar till Uncle Sam.

Ett bra citat angående Springsteens låtar:

"Many of Springsteen’s most famous songs explore the experience of blue-collar workers of the 1970s and 1980s, who find themselves stuck between falling wages and increasing inflation, with fewer jobs due to globalisation and a sense of dislocation as the economic system they have come to depend on seems stacked against them. These are the kinds of people who were once the foundation of the Democrats’ New Deal Coalition, but who then became Reagan Democrats. "

https://www.foreignaffairsreview.co...ing-of-bruce-springsteen-in-american-politics

Tillägg: Reagan ⬆️ var givetvis republikan.
Det är ju dock långt ifrån bara icke-engelsktalande som missuppfattar budskapet. Born in the USA har väl mer än en gång använts i patriotiskt syfte av amerikanare också. :)
 
Det är ju dock långt ifrån bara icke-engelsktalande som missuppfattar budskapet. Born in the USA har väl mer än en gång använts i patriotiskt syfte av amerikanare också. :)
Det har du förstås rätt i. Både demokrater och republikaner har velat använda Springsteen i diverse kampanjer.

Jag menade närmast att i synnerhet vi som inte har engelska som modersmål (och kanske inte heller den "cultural awareness" som kommer med ett modersmål) tolkar väldigt lätt Born in the USA som en hyllningslåt till USA, vilket det ju faktiskt inte är. Om jag inte minns fel är den väl skriven i syfte att kritisera Vietnamkriget.
 
Nä, den har jag ju redan skrivit att jag inte ser problemet med (om du syftade på Sweat). :)
Men nejlica gav här ovan ett perfekt exempel på det jag syftar på, när dessa ”fina kärlekslåtar” innehåller rader som visar på unkna värderingar som är menat att ses som något fint.
Jag tror dock att sådana låtar inte är menade att låta fina, det finns många låtar som är sarkastiska och menar tvärtom.
 
Det finns några populära låtar som, om man lyssnar ordentligt, inte har så snäll text.

Det kanske inte var meningen när de skrevs att man skulle sammankoppla dem med de taskigheter som uppmärksammas mer och mer, men i alla fall.
Ta underbara melodin, "Every breath you take (every move you make, ill be watching you....)"
Eller den lite utpressande Eiffeltornet. "Jag ska hoppa ifrån Eiffeltornet om du lämnar mig...jag ska hämnas om "
Jag hörde ytterligare en i liknande stil häromdagen, men jag har glömt vad det varför en för det var första gången jag hörde den. Den gjorde i alla fall att jag började fundera på det här.

Och ta de här Dunka mig gul och blå eller Slå mig hårt i ansiktet..... usch.
Kom på en till Stana hos mig med Orup och Karin.
 
Jag har alltid tyckt den här är ganska svinig:


When I need motivation
My one solution is my queen
'Cause she stay strong (yeah yeah)
She is always in my corner
Right there when I want her
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She walks like a model
She grants my wishes like a genie in a bottle (yeah yeah)
'Cause I'm the wizard of love
And I got the magic wand
All these other girls are tempting
But I'm empty when you're gone
And they say
Do you need me?
Do you think I'm pretty?
Do I make you feel like cheating?
And I'm like no, not really 'cause
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
She gives me love and affection
Baby did I mention, you're the only girl for me
No I don't need a next one
Mama loves you too, she thinks I made the right selection
Now all that's left to do
Is just for me to pop the question
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Oh I think that I found myself a cheerleader
She is always right there when I need her
Usch ja. Den är hemsk...
 
Nja, långt ifrån alla, det har jag svårt att tro. Speciellt när det bara handlar om enstaka rader.
Som sagt, det är tolkningsbart, den enda personen som vet är personen som skrivit texten. Sen är det upp till den som lyssna och läser texten hur den vill uppfatta texten. Som det är egentligen med all typ av poesi osv också, det finns inget rätt och fel.
 
Själv reagerar jag mest på när folk tolkar tex "Every breath you take" som någon romantisk gulligull-låt. Minns tex när jag var i något stall och kanalen Lugna Favoriter spelades på stallradion. Folk kunde då ringa in och skicka kärleksönskningar till valfri person och önska en låt. Det var inte ovanligt att folk ringde in och pratade om låtarna de önskade med en tanke om dem som just "fint romantiska" och sedan spelades någon låt som handlar om extrem olycka, sexuellt våld eller något som absolut inte var det den önskande personen tolkade det som.

Sådant har jag märkt av i flera situationer, inte bara när jag lyssnat på radio. Tycker absolut att musik ska få handla om vad som helst. Det som inte är min smak kan jag ju bara låta bli att lyssna på :D Men ja, ibland vore det nog bra om folk kollade upp låttexter en gång extra så att de faktiskt vet vad låtarna handlar om...
Håller med i allt. Det är lite av en pet peeve för mig när låtar används "fel". Speciellt när det kommer till särskilda händelser, eller om det är företag/event som använder en låt.

Jag menar, "the winner takes it all" är ingen vinnarlåt :rage:
 
Som sagt, det är tolkningsbart, den enda personen som vet är personen som skrivit texten. Sen är det upp till den som lyssna och läser texten hur den vill uppfatta texten. Som det är egentligen med all typ av poesi osv också, det finns inget rätt och fel.
Så är det absolut! Av de som tagits upp i tråden kan jag t.ex se en sån möjlig tolkning i låten Rude, den skulle helt klart kunna vara menad som kritisk mot hela grejen om att be pappan om dotterns hand.

Har betydligt svårare att se någon sån ironi i Cheerleader dock, den upplever i alla fall jag som menad rakt igenom positiv (och aldrig hört någon som tolkat den annorlunda). Och det är för mig inte konstigt om sån kvinnosyn ofta dyker upp i kärlekslåtar, i och med att det är rätt utbrett generellt. Jag tror liksom inte att artister och låtskrivare är så mycket längre fram i feminismen än samhället i stort. Och tar vi då dessutom artister från länder där feminismen inte kommit lika långt som i Sverige så tror jag ju ännu mindre på det.

Annars är jag på det stora hela väldigt positiv till egen tolkning av musik - även om en låt är skriven med ett visst syfte men den passar in i ett annat syfte för mig eller dig, så är det ju inte fel att tolka låten så. När det blir helt motsatt och man totalmissar ett tydligt budskap i texten (typ Every breath you take eller Born in the USA) blir det ju dock lite fel.

Men för att ta en som nämndes i början, Slå mig hårt i ansiktet, så är det en låt jag kan se massor av möjliga tolkningar för som kan passa in för många. Den tolkar jag absolut inte bokstavligt utan metaforiskt, och skulle kunna gå att applicera på både dåligt mående, eufori/lycka, kärlek, you name it, typ.

Men när någon tar en låt som inleds med ”if I should stay I would only be in your way” (plus ett senare väldigt tydligt ”goodbye, please don’t cry, we both know that I’m not what you need) och spelar som kärlekslåt på ett bröllop har jag liksom svårt att se att den egna tolkningen trumfar låtens budskap.
 
Men när någon tar en låt som inleds med ”if I should stay I would only be in your way” (plus ett senare väldigt tydligt ”goodbye, please don’t cry, we both know that I’m not what you need) och spelar som kärlekslåt på ett bröllop har jag liksom svårt att se att den egna tolkningen trumfar låtens budskap.
Jag tror att det är så ofta för att folk väljer ut ett ord i en låt och sen tolkar dom hela låten efter det oavsett vad låten handlar om. Tycker det är så med väldigt många låtar. Som tex låten Skinny love av Bon Iver som är extremt populär bland många med ätstörningar enbart pga dom orden medans dom som inte har ätstörningar inte alls refererar till den texten på det sättet utan ser det som det är, en låt om en relation som inte är helt sund.

Och det är klart det går att tolka texten så också om man vrider och vänder på det lite och ser metaforer här och där. Det är lite intressant sådant, jag gör själv så också, hela tiden. Låtar betyder och beskriver saker olika beroende på vad som ligger en närmast tror jag.
 
Som någon varit inne på så ser jag att det är en stor skillnad på hur låten för fram innehållets avsikt och hur den ställer sig till det. Det är liksom inte värre ju grövre det är per automatik och jag ser inte att vi borde censurera konsten. Kritisera ska vi självklart kunna göra med allt, friheten ska ju gå åt båda håll.

T.ex. tycker jag att "Blurred Lines" är vidrig eftersom den normaliserar det skeva i saknat samtycke och lägger fram det som om det är no big deal. En låt som "A Little Piece of Heaven" av Avenged Sevenfold dock är ju helt absurd, provocerande, våldsam och fucked up quite frankly men den försöker inte på något sätt förhärliga situationen utan man vet ju att det är provocerande story telling. Det finns liksom inget rum där för att tänka "wow, de tycker detta är ok".
 
Det finns några populära låtar som, om man lyssnar ordentligt, inte har så snäll text.

Det kanske inte var meningen när de skrevs att man skulle sammankoppla dem med de taskigheter som uppmärksammas mer och mer, men i alla fall.
Ta underbara melodin, "Every breath you take (every move you make, ill be watching you....)"
Eller den lite utpressande Eiffeltornet. "Jag ska hoppa ifrån Eiffeltornet om du lämnar mig...jag ska hämnas om "
Jag hörde ytterligare en i liknande stil häromdagen, men jag har glömt vad det varför en för det var första gången jag hörde den. Den gjorde i alla fall att jag började fundera på det här.

Och ta de här Dunka mig gul och blå eller Slå mig hårt i ansiktet..... usch.
Typ 90% av musiken skapad under 1900-tal och de senaste 20 åren är vidrig vad gäller låttexter. Tacka vet jag Grace Petri mfl, som erbjuder alternativ till all sexistisk våldsbejakande smörja❤
 

Liknande trådar

Kultur Tiderna ändras och normerna likaså. Jag har börjat reflektera över hur många gamla pojkbandslåtar som är riktigt creepy. En riktigt...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 889
Senast: Dobby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp