The handmaid’s tale säsong 2

Men scenen när Serena Joy försökte amma, där kunde jag inte låta bli att känna för henne. Det är så hemskt att hon blivit stämplad som infertil när det mycket väl kan vara hennes man det är fel på. Hon är så otroligt bitter att hon inte vet var hon ska ta vägen.
Men hon blev väl infertil pga att hon blev skjuten? Hon var ju gravid innan.
 
Jag ör fortfarande hooked och vet inte vad som kommer härnäst. Emilys nya gav mig kalla kårar. Urk.

Jag tänkte först att det fanns en koppling till motståndsrörelsen i huset (kanske för att jag envist hoppas att Emily ska få den rollen igen), men sedan när han frågade om hon läkt ihop... :rage:

...och hela historien med Eden vara bara tragisk. Ett onödigt grymt sätt att bli av med henne så att Nick blir ledig igen och kan fortsätta sin kärleksaffär med June utan att bli störd. En besvikelse.
 
Jag förstår inte riktigt ens handlingen längre faktiskt, varför dom gör som dom gör och vilka som får vara med vilka osv. Hängde med i början men nu börjar det bli luddigt tycker jag, varför får vissa bli handmaids medans vissa får ha vanliga förhållanden?
 
Jag håller med om att det mest är vältrande i lidande och elände nu, men tyckte gårdagens avsnitt ändå var bättre. Det känns som att det är på väg framåt igen. Det händer nåt.
Emilys nya känns ambivalent men jag tror det kan bli intressant att följa, är inte säker på att det bara blir elände.
 
Jag förstår inte riktigt ens handlingen längre faktiskt, varför dom gör som dom gör och vilka som får vara med vilka osv. Hängde med i början men nu börjar det bli luddigt tycker jag, varför får vissa bli handmaids medans vissa får ha vanliga förhållanden?

Fallna kvinnor får bli Handmaids eller Jezebels.

Fallen kvinna är väl typ alla som inte redan var hetero-gifta och aktiva i rätt kyrka när Gilead tog över. Jezebels är prostituerade, Handmaids avelsdjur.

I boken finns inte så många roller för kvinnor - Wife, Handmaid, Jezebel, Martha, Aunt.

Marthorna tycker jag är mer oklart vilka som blev... i boken är det ju i princip alla ogifta kvinnor som inte är fertila respektive inte funkar på bordell. Men det nämns inget om hur nya Marthor rekryteras, eller vad som händer när de inte klarar att serva hushållet längre.
 
Jag har förstått det som att "de andra" lever i skräck i sina områden men om de gör nåt fel hamnar även de som handmaids eller så. Såsom familjen som skyddade June.

Nya rekryter är barn? Precis som Eden fick bli fru men inte med eget hushåll.?
 
Jag tittade ifatt de två senaste avsnitten igår. Jag är inte nöjd.

Nu är det ju två avsnitt som så gott som uteslutande har handlat om moderskap, kvinnors utsatthet, kvinnors kroppar, våld mot kvinnor, kvinnors känslor och kvinnors kärlek osv. Och när kvinnorna ska föreställa starka i egen kraft, så är det när de dör för sin kärlek eller på annat sätt har något helt okonstruktivt "starkt" inom sig, som inte gör något. Snarare blir det destruktivt, som för Eden. Och June som inte ser någon annan råd än att se till att bli tillbakaförd "hem".

Och så evighetslånga scener där bara en viss känsla och snygga - eller "snygga" - bilder bara är där. Kill your darlings, och högst en femtedel blir kvar, liksom.

Det känns inte alls längre som något som har med Atwood att göra, trots att hon står i eftertexterna som consultant-nånting, och det känns inte som att det har en kvinnlig producent, vilket det ju har.

Någon som vet hur många fler avsnitt som är på gång?
 
Någon som vet hur många fler avsnitt som är på gång?

Det är ett avsnitt kvar av den här säsongen såvitt jag vet, men det har väl sagts att producenten vill göra fler säsonger när den här är slut. Tänker de fortsätta i det nuvarande spåret så tänker jag inte bry mig om att titta på dem om de kommer, kan jag säga. Det är bara misär och inte minsta hopp, bara mer och mer "titta på dessa 'starka' kvinnliga karaktärer som aldrig får visa sin styrka annat än genom att torteras och dö för det de tror på".
 
Jag håller med om att det mest är vältrande i lidande och elände nu, men tyckte gårdagens avsnitt ändå var bättre. Det känns som att det är på väg framåt igen. Det händer nåt.
Emilys nya känns ambivalent men jag tror det kan bli intressant att följa, är inte säker på att det bara blir elände.
Nej, honom har jag också lite funderingar på.

Men sen tänker jag också på Anförare Waterford. Han visar ju alltemellanåt rätt ok sidor, och tex pratade han ju med och spelade alfapet med June tidigare. Där tyckte jag att hans roll väldigt tydligt visade hur det faktiskt inte går att vara jämbördig och i fullständig maktobalans samtidigt i en relation med någon annan människa. Han ser dock inte ut att ha fattat det. Men det är väl det som är det överordnade privilegiet; att inte fatta sådant när det gäller en själv.
 
Det är ett avsnitt kvar av den här säsongen såvitt jag vet, men det har väl sagts att producenten vill göra fler säsonger när den här är slut. Tänker de fortsätta i det nuvarande spåret så tänker jag inte bry mig om att titta på dem om de kommer, kan jag säga. Det är bara misär och inte minsta hopp, bara mer och mer "titta på dessa 'starka' kvinnliga karaktärer som aldrig får visa sin styrka annat än genom att torteras och dö för det de tror på".
Så tänker jag också. Jag ska se nästa avsnitt, men kommer det fler säsonger, så är det inte troligt att jag tittar om det inte händer något avgörande.

Jag förvånar mig själv här. Det är sällan jag tycker att felet med serier/film är att det inte HÄNDER något. Men nu är jag där med den här serien. Nåt måste HÄNDA!
 
Har ni sett promon för sista avsnittet? Det verkar otroligt märkligt, inte alls i linje med serien hitils.
 
Har ni sett promon för sista avsnittet? Det verkar otroligt märkligt, inte alls i linje med serien hitils.

Kollade precis upp den på Youtube och kan bara konstatera att säsongsfinalen - om den är som jag misstänker av de glimtar som visades - inte lär omvända mig vad gäller att fortsätta följa serien. Det känns verkligen som att de helt tappat spåret vad gäller story och bara går in mer och mer för att få in maximal mängd obehag per avsnitt. :down:
 
Kollade precis upp den på Youtube och kan bara konstatera att säsongsfinalen - om den är som jag misstänker av de glimtar som visades - inte lär omvända mig vad gäller att fortsätta följa serien. Det känns verkligen som att de helt tappat spåret vad gäller story och bara går in mer och mer för att få in maximal mängd obehag per avsnitt. :down:

Ja jag vet inte riktigt. Om avsnittet verkligen blir som promon så känns det helt off. Som att man bytt serie typ. Jag tycker mindre och mindre om June dessutom
 
Det märks att det redan planeras en säsong 3. Känns som att de drar ut på handlingen i denna säsongen för bygga vidare på den i nästa. Det har slängts ut massor med trådar som inte fullföljts på ett logiskt sätt. Emily t.ex. Jag kan bara inte tro att hennes nya anförare ska tortera henne mer. Det skulle bli otroligt ointressant om det bara blir terror för hennes del. Hoppas att hon kan bygga upp en motståndsrörelse i nya huset.

Även spåret med Janine känns helt ologiskt. Hon skickades till kolonierna, kom tillbaka som handmaid, ”läkte” sitt barn... men sen då? Vad var det för vits med det? Visa det heliga bandet mellan mor och barn? Nä, bättre kan de!

Jag är för förtjust i serien för att dissa säsong 3. Kommer med största sannolikhet kolla på serien så länge den håller på, måste få veta hur det slutar.
 
Nej, honom har jag också lite funderingar på.

Men sen tänker jag också på Anförare Waterford. Han visar ju alltemellanåt rätt ok sidor, och tex pratade han ju med och spelade alfapet med June tidigare. Där tyckte jag att hans roll väldigt tydligt visade hur det faktiskt inte går att vara jämbördig och i fullständig maktobalans samtidigt i en relation med någon annan människa. Han ser dock inte ut att ha fattat det. Men det är väl det som är det överordnade privilegiet; att inte fatta sådant när det gäller en själv.
Håller med dig i din analys. Han verkar helt oförmögen att se hur skev hans relation med June är. Han verkar ju genuint övertygad om att June faktiskt tycker om honom, och att det enda som gör att hon vill fly är Serena.
 
...och hela historien med Eden vara bara tragisk. Ett onödigt grymt sätt att bli av med henne så att Nick blir ledig igen och kan fortsätta sin kärleksaffär med June utan att bli störd. En besvikelse.
Ja, det var verkligen grymt, men är inte säker på att Nick och Junes relation kommer fortsätta som vanligt. Nick verkade otroligt berörd över Edens avrättning.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 140
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp